• 1
  • 2
2019-04-24, 15:16
Medlem
Jag brände mig på handen på arbetstid.
Gjorde första hjälpen på mig själv och inväntade akut vikarie.

Gick hem 4-5 timmar tidigare.
Smärta och stora blåsor.

Fick löneavdrag.
Lönekontoret säger att det spelar ingen roll om jag blev sjuk,,typ huvudvärk och gick hem eller brände mig i mitt arbete. Löneavdrag oavset vad och så är det.

Är det så??
Citera
2019-04-24, 15:22
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Smärta och stora blåsor.

Fick löneavdrag.
Lönekontoret säger att det spelar ingen roll om jag blev sjuk,,typ huvudvärk och gick hem eller brände mig i mitt arbete. Löneavdrag oavset vad och så är det.

Är det så??

Anmäl händelsen som arbetsskada, det är dock viktigt att du har dokumenterat med tex bilder eller allra helst läkarintyg.
Citera
2019-04-24, 15:24
Medlem
Europes avatar
Som personen skrev här ovan: ta foto på skadan och gå till en läkare, samt går en arbetsskadeanmälan. Det är speciellt viktigt om det senare skulle visa sig leda till komplikationer.
Citera
2019-04-24, 15:25
Medlem
Citat:

Smärta och stora blåsor.

Fick löneavdrag.

Är det så??

Du får inte betalt från arbetsgivaren om du skadar dig på jobbet... Det tar olika försäkringar hand om vilket din arbetsgivare borde informerat om. Men det är såklart stor skillnad på arbetsgivare. En relevant fråga är om din arbetsgivare har kollektivavtal?

Edit: Som nämnts är det viktigt att få skadan dokumenterad från vården för att få ersättning. SSK eller läkare fungerar lika bra första 14dagarna, därefter är det läkare som gäller.
Senast redigerad av Magban 2019-04-24 kl. 15:27.
Citera
2019-04-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du får inte betalt från arbetsgivaren om du skadar dig på jobbet... Det tar olika försäkringar hand om vilket din arbetsgivare borde informerat om. Men det är såklart stor skillnad på arbetsgivare. En relevant fråga är om din arbetsgivare har kollektivavtal?

Kommun.
Pratade med lönekontoret som sa,,sjuk som sjuk.
Tidigare i mitt liv när jag arbetat
som tjänsteman på stort företag så fick man inget löneavdrag efter olycka på jobbet.
Citera
2019-04-24, 15:38
Medlem
Citat:
Kommun.
Pratade med lönekontoret som sa,,sjuk som sjuk.
Tidigare i mitt liv när jag arbetat
som tjänsteman på stort företag så fick man inget löneavdrag efter olycka på jobbet.

Låter som att du pratat med en otroligt slapp människa på lönekontoret, du borde fått en lapp i handen/tillsänd avseende arbetsskada som arbetsgivaren använder för att just anmäla arbetsskadan till AFA (troligen) till vilka även du anmäler skadan.

Det är inte arbetsgivaren som står för din lön efter en skada, bortsett från sjuklön om du blir sjukskriven. Karensperioden ersätter de inte heller. Du för 80% av din lön de första två veckorna från din arbetsgivare, därefter 80% från försäkringskassan, dock högst 14900kr. Försäkringsbolaget står för lönen under karensperioden samt de 20% du förlorar första veckorna samt det antal 10-tals procent du förlorar om du är sjukskriven längre än så.

Är det kommunal företagen har avtal med rekommenderar jag dig att ringa dom. Vid arbetsskador är det mycket man kan missa om man inte har koll.
Citera
2019-04-24, 15:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Smärta och stora blåsor.

Fick löneavdrag.

Är det så??
Fy vad hemskt. Nej deras försäkring som de har för arbetstagare borde trätt in och kan täcka de missade arbetstimmar a samt läkarhjälp du kommer behöva och läkarbesökskostnaderna.

Om du inte får hjälp från arbetsgivaren, hör omedelbart av dig till facket.
Citera
2019-04-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fy vad hemskt. Nej deras försäkring som de har för arbetstagare borde trätt in och kan täcka de missade arbetstimmar a samt läkarhjälp du kommer behöva och läkarbesökskostnaderna.

Om du inte får hjälp från arbetsgivaren, hör omedelbart av dig till facket.

Tack alllihopa, ska ringa facket i morgon och fråga.
Jag missade bara de timmar jag gick hem för sen hade jag flera dagars inplanerad ledighet som inföll.
Citera
2019-04-24, 17:33
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Tack alllihopa, ska ringa facket i morgon och fråga.
Jag missade bara de timmar jag gick hem för sen hade jag flera dagars inplanerad ledighet som inföll.

Tror till och med att du ska ha tillbaks semesterdagarna för de dagar du var skadad.
Jag bröt en lem på fritiden och fick tillbaks semesterveckan jag hade inbokad. Kolla det med facket.
Citera
2019-04-24, 17:47
Medlem
Turbomachines avatar
Du skall göra en arbetsskadeanmälan med chef och skyddsombud, efter den är gjord så ska det anmälas till afa-försäkring som om det blir bestående ärr eller något annat problem längre fram så får du ersättning.
Citera
2019-04-24, 18:52
Medlem
Citat:

Smärta och stora blåsor.

Fick löneavdrag.

Är det så??

Ehm, de kan ju försöka så de spricker med att stå för det löneavdraget. Din brännskada är en arbetsplatsolycka och ett stort AJ! Det du gör är att genast gå och dokumentera brännskadorna hos en läkare och sedan anmäler du brännskadan som arbetsskada hos läkaren och hos din arbetsgivare.

Du tar obönhörligen kontakt med din chef och säger att denne är skyldig att följa AML och att du är vid händelsen sjukskriven pga. arbetsskada och att du behövde besöka vårdcentralen. Efter det tar du rundan med ditt skyddsombud och talar om att lönekontoret gav dig frånvaro för att du sökte vård för en arbetsskada. Förhoppningsvis har du ett skyddsombud som inte är från LO och denne tar då och gör en AML 6:6a och påpekar att arbetsgivaren har dragit av lön för en sak som hände på arbetet.
Citera
2019-04-24, 19:41
Medlem
53....so whats avatar
....... om du får till det här rätt och allt faller på plats kommer du troligtvis tjäna på detta.
Det brukar vara så vid längre frånvaron, men i ditt fall med få timmar är jag inte helt säker.
Skadan isig brukar det betalas för så där kompenserar det säkert dina förlusttimmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in