2019-04-23, 02:52
Medlem
Ai-tech företag gräver guld. Det investeras tungt och kommer gå upp ett tag till.
Citera
2019-04-23, 06:18
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Jasså pysslar du också med värdepapper 😁😁

Edit: tycker det inte hänt mycket i läkemedelsaktier senaste åren. Bara se trx johnsson johnsson. Visst dem är stabila, men varken hög direktavkastning eller mycket ökande per år, jämfört med andra branscher
Haha jag har sadlat om helt sen ett bra tag tillbaka!

Lkm-industrin spås vara en trend pga ökad ålder i framtiden och högre andel medelklass som kommer både ha möjlighet att köpa och behöva läkemedel.
Citera
2019-04-23, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lkm-industrin spås vara en trend pga ökad ålder i framtiden och högre andel medelklass som kommer både ha möjlighet att köpa och behöva läkemedel.

Varför är detta inte inprisat i aktiekurserna?
Citera
2019-04-23, 06:36
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Varför är detta inte inprisat i aktiekurserna?
Är/spås....
Citera
2019-04-23, 07:13
Medlem
Citat:
Är/spås....

Så marknaden håller inte med om att det är en framtidsinvestering? Du spådde i teblad?
Citera
2019-04-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Är inte denna investering körd redan?

Långt ifrån. Jag har varit investerad i sektorn sedan 2016. Finns många möjligheter kvar. Tips: USA.
Citera
2019-04-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Köp en korg av aktier med hög utdelning, tex Nordea eller SEB. Utdelningen skyddar din placering mot ett kursfall motsvarande utdelningen. Du bör ha minst tio aktier för att få riskspridning men mer än typ 25 ger ingen ytterligare effekt på riskspridningen. Tänk åtminstone tre år. Lycka till!

Hur tänker du här? Om en aktie kostar 100kr och har en utdelning på 5kr. Om aktien sjunker 5kr och företaget sedan betalar 5kr utdelning står aktien i 90kr. Hur är du skyddad.

Finns så många som inte fattar hur utdelning fungerar.. Utdelning är inte trolleri, aktien sjunker alltid med motsvarande summa då företaget har motsvarande summa mindre på balansräkningen.
Citera
2019-04-23, 14:56
Medlem
Crypto verkar vara på väg upp igen
Citera
2019-04-23, 14:56
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Haha jag har sadlat om helt sen ett bra tag tillbaka!

Okej!
Hmm jo det kan ju stämma om man tänker väldigt lång sikt iofs! :-)
Citera
2019-04-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Jag har lite slantar jag vill investera men är osäker på hur.
Svenska kronan är så låg att guld & andra metaller känns fel.
Någon som har tips?
Svensk skog kanske är något men jag har ingen koll på hur man investerar i mark..

Vi måste veta hur länge du tänkt spara, är det långsiktigt >10 år? mellan? ~5år eller kort typ 1-2år? I vilket fall hade jag varit rätt försiktig med att köpa värdepapper dessa tider. Äger du en bostad?

Angående utländska aktier som handlas i USD/EUR så är det värt att tänka på att kronan är extremt svag just nu, dollarn har t.ex. gått från 6 till 9 kr på bara 4-5 år.
Senast redigerad av negerbarnet 2019-04-23 kl. 17:23.
Citera
2019-04-24, 11:10
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Vi måste veta hur länge du tänkt spara, är det långsiktigt >10 år? mellan? ~5år eller kort typ 1-2år? I vilket fall hade jag varit rätt försiktig med att köpa värdepapper dessa tider. Äger du en bostad?

Angående utländska aktier som handlas i USD/EUR så är det värt att tänka på att kronan är extremt svag just nu, dollarn har t.ex. gått från 6 till 9 kr på bara 4-5 år.

Men om man främst vill säkra kapital mot en fortsatt dalande krona. Är då globalindex att rekommendera?
Citera
2019-04-24, 13:41
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Men om man främst vill säkra kapital mot en fortsatt dalande krona. Är då globalindex att rekommendera?

Ja Globalfonder är ett bra sätt att skydda sig mot just valutarisker i allmänhet. Du får dock en stor exponering mot dollar med globalfonder då dessa fonder brukar bestå av 60-65% amerikanska aktier(Alltså så är det mer eller mindre oväsentligt att fonden handlas i t.ex. svenska kronor). Detta behöver såklart inte vara något negativt, utan det är upp till var och en att bedöma hur man tror valutorna kommer förhålla sig till varandra i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in