Citat:
Ursprungligen postat av
s.i.d.d.
Väldigt belysande inlägg. När man ser hela den bilden är det nästan konstigt att det inte inträffar fler allvarliga incidenter än det faktiskt gör. Att det sitter folk på forumet och hävdar att polisen löser detta bäst själva blir nästan komiskt. Jag skulle aldrig veta vilken ända man ens skulle börja nysta i. De som jag misstänker skulle ha den kapaciteten är folk från flygvapnet på 70-80-talen. Det var nog den skarpa verksamhet i Sverige som fungerat bäst i ingripandeledet. Där existerade mycket sunt ledarskap och de var drivna på rekrytering och utbildning i skarp verksamhet. Kanske kompletterat från jägarförbandssidan som också hade starkt fokus på realism, små autonoma enheter i samverkan och verkliga hot. Gissar dock att det sitter mycket bös i väggarna på olika nivåer som kommer att hålla emot.
Håller helt med om radiotrafiken också. Det finnns en lång intervju med den rlc-operatör som skötte kontakten med gm-vittnet. Han låter väldigt flummig och osammanhängande. Att han sedan måste reläa sina uppgifter genom sin överordnade som sköter kontakten med igv låter i mina öron som ett recept på missförstånd och spretig info. Har dock inte så mycket insikt i RLC-verksamhet. Fullt möjligt att det finns goda skäl till att mottagaren som sitter på primär info inte pratar direkt med igv. Annars kunde man fundera på undantagsfall där.
Uppskattat att du hjälper till att kasta ljus över detta. Man förstår mer och mer hur sådant här kan hända.
Ps
Skall editera ner längden på citat nästa gång jag sitter vid dator. Också rätta ev horribla språkfel:-)
Hmm, såg lite mörkt ur kanske, men tro mig - Det finns gott om duktiga proffsiga tjejer o killar därute.
Vardagssituationer är mestadels inga stora problem att ta sig an, och man lär som sagt hantverket med tiden sakteliga.
Jag har dock sett en tendens till att trängda lägen blir fler, man verkar ibland hamna i situationer där antingen polisen, mgm, eller tredje man hamnar i lägen som inte borde blivit. Ibland med småskador, ibland omskakade.
Jag har i åtminstone tio år sett en gradvis bräckligare/återhållsam yrkesinställning, som skapat en större men orsaksomedveten oro i ledet, även om det bara är sedan ca omorganisationens start som det började larmas om kårens instabilitet i massmedia.
Kan inte på ett ärligt vis säga att jag inte är lite bekymrad för vissa patruller ute emellanåt.
Dom äldre kalla kriget-exemplaren, dom gamla helskärpta 50+arna som jobbar med både hjärta och muskler tex dom du menar från Flygvapnet, har ju börjat försvinna. Dom som valt att stoppa på insp.-graden och verkligen är sinnebilden av Polis.
Dom ser rakt igenom en mgm eller vittne/annan, och som agerar innan någon situation ens ges tillstymmelse att ske. Dom som är kvar hittar man i tunnelbanepolisen i bästa fall och det finns en anledning att dom är där, som sin egna lilla grupp.
Ser råa och ärrade ut, viker inte en tum. Dom plockar en påtänd fullständigt rabiat knivviftare utan att dra vapen och helt utan skador, liksom dom skrämmer bort mobilkameror om någon hoppat framför tåget genom att helt sonika hiva upp kroppsdelar/blodiga kläder på perrongen framför fötterna på vad som då blir en gallskrikande 19-årig tjej eller en hyperventilerande 22-årig snubbe..
Nästa sekund hjälper dom Anita 80 år uppför trappan med matkassarna om rulltrappan klappat ihop, eller tröstar om stackarn som precis blivit personrånad under hot.
PM skrivs vid passets slut, allt sitter i huvudet hela dagen. Nästa dag på noll igen, tillbaka på bara.
Alternativt hittar man dom bakom en datorskärm i nått av landets polishus, där dom bitit ihop i vansinnet för att oförtröttligt gå fram till pension. Samma goa mentalitet, tillbaka på nästa dag med full kvalité på arbetet.
Alltid populära bland aspiranter och bland dom flesta befäl. Den man frågar även dom mest korkade eller obekväma saker, och som alltid levererar ett stärkande svar.
Dom här ovanstående är snart ett minne blott, det är i mångt en ny kår idag på både gott och ont.
Utan att skina på för hårt, skulle jag ändå vilja säga att jag tror att det kommer finnas anledning att bli mer nostalgisk i även den korta framtiden. Dom här gamla rävarna är i min fattning dom som hängt med
bäst i tiden, eftersom dom fortsätter forma omgivningen, snarare än låter omgivningen forma dom...
Befälsordningen:
- Vakthavande befäl
- RLC-befäl
- Operatör
Vanligtvis är det operatören och rlc-befälet som handhaver ärenden ihop, förmedlar ingångsvärden, sållar & sorterar relevans.
Det är bara i specialfall som vakthavande befäl kommer in i ärendet.
Den här objektmarkören blev ju ett specialfall, och rlc-befälet föredrog detta för vakthavande. Dom sinsemellan sker överläggning.
Nu kommer den enkla anledningen till varför kedjan ser ut så;
Hade operatören eller rlc-befälet dragit allt bokstavligt med patrullerna eller PICen, finns det en risk att missförstånd och överilade aktioner går i akt.
Operatören som är i telefon kan aldrig överlägga sådant, utan är just upptagen i telefon. Operatören vill ha vad denne ska säga, samt är även den som mottager info.
Det måste sättas ihop till ett presentabelt begripligt paket för patrullerna för att förmedla korrekta ingångsvärden, och då är det rlc-befälet som ska snickra ihop det med operatören, alternativt som då i särskilda fall likt detta med Eric - överläggning med vakthavande och sedan vidare till operatör.
I det här fallet blev det rätt spretigt ändå, samt med tveksam hastighet på infogivning till PIC/patruller.
Ingången som RLC förmedlar blir den att inget pågående våld sker, ingen hotas, och ingen akut situation håller på att ske någon som helst gång under hela samtalet mellan larmringaren och operatören.
Det finns en allvarlig objektmarkör.
Sök larmringare, spana efter mgm.
PIC-patrullen och i synnerhet Södermalmspatrullen verkar trots denna binära ingång av larmet ändå dra på klart större växel än den patrull som nu kom först på.
Jag har lite svårt att komma in i skallarna på alla som medverkat i den här storyn, men jag tror mig se varför åtal väckts iaf.