2019-04-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det finns många syltryggar i landet vilka mer än gärna ställer upp för att stödja och rättfärdiga de "justitiemördare" som förstörde livet för två st. Svenska läkare. Det är Du ett fullgott exempel på...

Tack för ditt svar. Så fick jag ännu ett invektiv att föra upp på min lista över möjliga personliga angrepp som tillskrivs dem som inte ansluter till den tillåtna åsiktskorridoren om vad som hänt och gjorts. Tack för att du i vart fall ansluter till min åsikt att det rör sig om ett till Sverige begränsat rättsfall.
Citera
2019-04-21, 21:38
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Tack för ditt svar. Så fick jag ännu ett invektiv att föra upp på min lista över möjliga personliga angrepp som tillskrivs dem som inte ansluter till den tillåtna åsiktskorridoren om vad som hänt och gjorts. Tack för att du i vart fall ansluter till min åsikt att det rör sig om ett till Sverige begränsat rättsfall.

Du verkar fara runt i trådar här på Flashback för att hitta "invektiv" (nyss lärt dig ordet kanske?). Lycka till, du lär inte få svårt att hitta dem!

Vad du anser vara "personliga angrepp på dem som inte ansluter till den tillåtna åsiktkorridoren" är inte så svårt att räkna ut!
Rättsväsendet gör ju aldrig fel, gudbevars! Ska försvaras in absurdum, t.o.m. Bergwall-fallen är ju klockrena. SÅC är en oförvitlig hedersknyffel som man inte ska göra anmärkningar mot.
Så nu är du inne här och söker upp inlägg från 2003 för att få mässa vidare!
Citera
2019-04-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Du verkar fara runt i trådar här på Flashback för att hitta "invektiv" (nyss lärt dig ordet kanske?). Lycka till, du lär inte få svårt att hitta dem!

Vad du anser vara "personliga angrepp på dem som inte ansluter till den tillåtna åsiktkorridoren" är inte så svårt att räkna ut!
Rättsväsendet gör ju aldrig fel, gudbevars! Ska försvaras in absurdum, t.o.m. Bergwall-fallen är ju klockrena. SÅC är en oförvitlig hedersknyffel som man inte ska göra anmärkningar mot.
Så nu är du inne här och söker upp inlägg från 2003 för att få mässa vidare!

Det är beklagligt att man så lätt hittar invektiv och annat som för bort diskussionerna från sakfrågorna.

Jo, det händer visst att rättsväsendet gör fel! När det gäller CdC så blev det så förfärligt fel att hennes död är en olöst och preskriberad händelse. Därmed kan det aldrig ställas tillrätta. Hade Palme inte mördats så hade vi haft kvar samma preskriptionsregler som tidigare. Men det har vi inte och förhoppningsvis ska rättsväsendets representanter ha lärt sig något av CdC:s död. Så kanske vi kan få en lösning som i Jack the Ripper-fallet efter 130 år.
Citera
2019-04-22, 21:23
Medlem
Ny artikel om CdC i Expressen premium av Ulf Matson:
https://www.expressen.se/kvallsposten/matsons-mord/den-skamligaste-domen-nagonsin/

Finns massor av felaktigheter, Matson föreslår tex att Stanislav Gonerka och TÅ skulle vara samma person (!) Och TÅ beskrivs som "en medelålders svartsjuk horkund från södra Sverige", sanningen är väl att TÅ var mer av en beskyddare och inte någon kund.

Citat:
Jag följde själv dramat dag för dag i Stockholms tingsrätt och ifrågasatte redan då mordåtalet. Och minst lika viktigt – hur hamnade Obducenten och Allmänläkaren i de anklagades bås?

”…vart har den medelålders svartsjuke horkund från södra Sverige som da Costa var rädd för, tagit vägen”, frågade jag i en krönika redan 1988. Det finns de som hävdar han var identisk med den polske slaktare som mördat tre människor i Malmö och Ystad.

De menar att likheterna är slående!

Problemet är ju att dagboksvittnet och hennes syster pratade med den svartsjuke mannen, på finska, jag gissar att Gonerka inte behärskade det.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-04-22 kl. 21:27.
Citera
2019-04-23, 21:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det handlar inte om att vara originell utan om att det är rätt vanligt att kroppsdelar avlägsnas post mortem vid lustmord.

Om vi ska lita på två kvinnliga poliser så kände CdC även en läkare som var intresserad av både våldsfilmer, strypningar och hängningar och inte minst prostitution, av en händelse så arbetade den här mannen mitt emellan de båda kända fyndplatserna.

Du pratar om Vinof nu? Är hans ytliga bekantskap med CdC ett indicium för eventuell inblandning i brottet? Med denna logik så kvalar även andra manspersoner i utredningen in i de misstänktas skara.

CdC övernattade ju hos en helt annan äldre alkoholist som bodde på Östermalm i anslutning till sitt försvinnande, med din slutledningsförmåga så borde alltså han vara inblandad i offrets hädanfärd?

Jo det är originellt. Du kan inte argumentera att styckningen i någon del styrker att det är lustmord utan att framstå som annat än att du gissar. Trots allt händer ju rätt ofta att styckningar sker utan att det är fråga om lustmord.
Citera
2019-04-24, 01:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo det är originellt. Du kan inte argumentera att styckningen i någon del styrker att det är lustmord utan att framstå som annat än att du gissar. Trots allt händer ju rätt ofta att styckningar sker utan att det är fråga om lustmord.

Samtidigt går det inte att ignorera det faktum att CdC arbetade som gatuprostituerad och bland alla sexkunderna fanns det säkert manspersoner med mer udda och extrema sexuella böjelser och det är just detta som ska ställas i relation till de bortskurna brösten och könsdelarna/anus.

Det finns nämligen inget mervärde i att göra sig extra besvär att avlägsna delar av kroppen med sexuell koppling om inte denna extrema manöver kan klassificeras som olika avvikande moment i ett lustmord.
Citera
2019-04-24, 03:46
Medlem
Citat:
Samtidigt går det inte att ignorera det faktum att CdC arbetade som gatuprostituerad och bland alla sexkunderna fanns det säkert manspersoner med mer udda och extrema sexuella böjelser och det är just detta som ska ställas i relation till de bortskurna brösten och könsdelarna/anus.

Det finns nämligen inget mervärde i att göra sig extra besvär att avlägsna delar av kroppen med sexuell koppling om inte denna extrema manöver kan klassificeras som olika avvikande moment i ett lustmord.
Och Var någonstans tror du att detta lustmord ägde rum då?? Det du hela tiden tjatar om här.
Citera
2019-04-24, 10:22
Medlem
Förhör februari 1985

Vinofs långa förhör (hållet på våldsroteln i februari 1985) är verkligen intressant läsning.

Vinofs beskrivning av Eugeniavägen är inte oväntad, och bekräftar väl vad de flesta har anat. Det var ett utpräglat slumområde, det var stökigt, och det var ett j-a spring hela tiden, och klientelet brydde sig inte om datum och klockslag som vanliga människor. Att det förekom våld var inte heller oväntat, med tanke på missbruket (av alkohol och pulver). Enligt Vinof rök "några killar ihop" på Eugeniavägen 25, och det hörde nog inte till ovanligheterna.

Med tanke på springet och de korta avstånden (mellan olika polare på Eugeniavägen och också FP2) framstår ju polisens ursprungliga scenario som befängt.

Om liklukten var störande i ett friluftsområde i mitten av juli, då bör säckar på Eugeniavägen ha upptäckts omgående, om de lämnades i mitten av juni.

Att alla knegare och missbrukare och dessutom föraren i buss 58 (som stannade en kvart precis intill FP2 7 dagar i veckan) skulle ha ignorerat liklukten i nästan 2 månader, det verkar helt befängt ...

Men nog om detta.

Frånvaron av Härm och Allgén (i Vinofs förhör) är igöonfallande, med tanke på de vilda myter som uppstod några år senare.

Att massor av sexsäljare inte lyckades koppla ihop TH och Catrine under 1984, det vet vi, och ingen av Catrines pundarpolare kunde det heller under 1984, och de som umgicks tätt med henne på slutet (tex Korsvall och Åberg) sa inte heller nåt om TH , och såklart nämndes inte Allgén heller, eftersom de överhuvudtaget inte träffade Catrine.

Och Vinof var ju onekligen speciell, för han hade full insyn i undre världen (han var ju långtidskriminell själv), och han var välkänd på Malmskillnadsgatan, men inte heller han säger ett knäpp om TH, som skulle varit "mycket känd" på Malmskillnadsgatan och tom kilat stadigt med Catrine, åkt tunnelbana och fan och hans moster.

När en snubbe som Vinof (som var djupt insyltad i prostitutionen och Stockholms busliv) producerar ett detaljerat förhör utan att ens nämna personen som nyss anhållits, då bör ju en sund polis dra öronen åt sig, och det fattades ju inte varningslampor ... det fanns från början ingenting som motiverade att man frihetsberövade TH, och slutsatsen är busenkel: Vinof visste inte ens att TH existerade.
Citera
2019-04-24, 10:35
Medlem
En missuppfattning

Jag har tidigare bara haft tillgång till en stympad version av Vinofs förhör, och därför missuppfattade jag helt ett sammanhang.

Visst kände Vinof Catrine väl, men Vinof och Catrine blev inte avhysta från Röda rummet - det uppstod slagsmål på Röda rummet, och Vinof räddade Catrine från en blond snubbe, som var mycket obehaglig. Vinof var ju gammal dörrvakt och styrkelyftare och bred som en ladugårdsdörr, så han fixade nog det utan problem.

Avhysningen skedde tidigare. Vinof och en kvinna (namnet är överstruket av farbror blå) skulle åka tåg till Gävle av alla ställen, men blev avslängda (troligen pga berusning), och sedan hamnade paret på Röda rummet. Vad de skulle göra i Gävle vet jag inte, men det bör ha haft med droger att göra.

Detta skedde på våren 1984, och den tunga hotbilden mot Catrine (som även den pensionerade läkaren berättade om) bekräftades av Vinof. Enligt ett annat vittne dealade Catrine med heroin på våren 1984, och att misslyckas ekonomiskt i dessa kretsar är alltid förenat med livsfara ...

Den blonde (som gav sig på Catrine på Röda rummet enligt Vinof) är såklart högintressant, men att rota fram hans namn är omöjligt. Han var en ganska intressant typ, mycket vältränad, och han var "spiknykter", till Vinofs förvåning.
Citera
2019-04-24, 12:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Och Var någonstans tror du att detta lustmord ägde rum då?? Det du hela tiden tjatar om här.

Det är kanske lättare att ringa in en trolig plats för brottet genom att begrunda vilka platser de misstänkta männen hade tillgång till vid tidpunkten för brottet?

Vad tror du själv egentligen? Var fyndplatsernas placering en ren slump eller fanns det en djupare mening bakom fyndplatsernas geografiska position?

Du känner kanske till geografisk profilering?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/27/med-geografin-som-vapen-profilerare-ringar-in-brottslingar-med-hjalp-av-kartan-de
Citera
2019-04-24, 13:37
Medlem
Citat:
Det är kanske lättare att ringa in en trolig plats för brottet genom att begrunda vilka platser de misstänkta männen hade tillgång till vid tidpunkten för brottet?

Vad tror du själv egentligen? Var fyndplatsernas placering en ren slump eller fanns det en djupare mening bakom fyndplatsernas geografiska position?

Du känner kanske till geografisk profilering?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/27/med-geografin-som-vapen-profilerare-ringar-in-brottslingar-med-hjalp-av-kartan-de
Yep. Jag tror akt. GM lade säckarna på dessa två ställen med flit. I syfte att lura svenskt rättsväsende att omgående rikta misstankarna mot en eller flera personer knutna till statens rättsläkarstation i Solna. Så sett lyckades allt, rättsväsende och socialstyrelsen tror/tycker alltjämt, att någon viss läkare var insyltad i Cdc.s död. Lika som Du tydligen tycker.
Citera
2019-04-24, 18:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Yep. Jag tror akt. GM lade säckarna på dessa två ställen med flit. I syfte att lura svenskt rättsväsende att omgående rikta misstankarna mot en eller flera personer knutna till statens rättsläkarstation i Solna. Så sett lyckades allt, rättsväsende och socialstyrelsen tror/tycker alltjämt, att någon viss läkare var insyltad i Cdc.s död. Lika som Du tydligen tycker.

Det handlar inte om vad jag tycker.

CdC umgicks helt uppenbart med olika läkare och det här är rätt väl dokumenterat i förundersökningen, hon hade bevisligen kontakt med ett halvt dussin män ur denna yrkeskår men du är i vanlig ordning inte det minsta intresserad trots en rad märkliga omständigheter som pekar på att hon även kan ha umgåtts med ännu fler läkare.

Jag tänker nu på CdC:s mångårige vän Raines uppgifter att CdC hade kontakt med läkare som erbjöd hur mycket fludder som helst men även två kvinnliga polisers märkliga observationer av en viss läkare i CdC:s sällskap.

Menar du på fullt allvar att det går att sortera ut alla läkare i förundersökningen som totalt omöjliga gärningsmän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in