Citat:
Ursprungligen postat av
firemire
Du verkar ha missat både rättegång, för och efterspel. Det var få som förstod att fuskhjälpen var olaglig. SVT, reporter från uppdrag granskning, ministern för högre utbildning (högsta hönset inom högskolepolitiken som jag förstått) sa alla att det ej var olagligt. Så här i efterhand kan man dumförklara alla inblandade bäst man vill, men de "beteende" du berättar om tyder bara allt mer på att man inte trott något var galet. I två av intervjuerna säger väl till och med HPH "Vi fortsätter sålägne det är lagligt".
Att frias helt och fullständigt har jag också svårt att se, men isåfall ska det dömas för ett personligt ansvar i skattebrott. Invändningen om nöd tror jag blir svår. Men vi snackar då ett skattebrott i normalgraden och inga 6 års fängelse.
Håller inte alls med. Ska man syssla med shady business så ska man hålla så låg profil som möjligt. Även den mest okunniga borde förstått, att det är ju skattebrott så det sjunger om det, att bedriva storskalig näringsverksamhet utan att betala skatt.
Att i det läget gå ut och skryta om upplägget i Aftonbladet var verkligen att stoppa fram hakan. Man har ju också blivit rejält förnedrad av staten som visat var skåpet ska stå och gått på knock. Skulle inte förvåna mig om det var de artiklarna som ledde fram till att man beslutade sig för att sätta dit pajasarna från myndigheternas sida.
Det roliga är om ligan verkligen varit så smarta som de försökt påskina, hade de inte åkt dit så lätt.
Att gräva ner pengarna och behålla ett utförligt kundregister var osmart nog. Att dessutom berätta för flickvännen var det riktigt ointelligenta. Alla vet att tjejer aldrig håller tätt. Den här bruden sprang ju direkt också och berätta för en polis (säkert en snubbe hon är tänd på). Så blir det när nördar ska försöka vara kriminella. Går alltid åt skogen.
Det en vet, vet en, det två vet, vet två, det tre vet, vet alla. Tänk inte heller med det lilla huvudet utan det stora, här har ju nörden varit tokkär och pladdrat på som i värsta syjuntan. Kumpanerna kan inte vara helt nöjda med det, kan jag tänka mig.