Citat:
Ursprungligen postat av
butofcourse
Svartingarna däremot, de låter barnen köra full gas från födseln och stramar åt tyglarna ju äldre de blir. Prata med valfri dagis-pedagog om du inte tror mig.
Man behöver inte ens tala med dagispersonal, räcker med att göra sina egna observationer i offentliga sammanhang; bussar, vårdcentraler, affärer etc.
Det är verkligen ofta de släpper ytterst små barn HELT lösa, säger aldrig till dem om de beter sig illa eller något. Total frihet är inte lämpligt när man är liksom 4 år gammal, och dessutom visar i sitt beteende att man inte behärskar det...
Att dem dessutom ofta använder våld gör bara att barnen lär sig "om du skall få som du vill, använd våld, det funkar"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
Då får politikerna se till att det saknas anledning till konflikter mellan grupper. Bryt segregationen. Bryt den socioekonomiska mobbningen av invandrare.
Hur hade du tänkt att dem skulle göra det?
Det räcker liksom inte med drömmar och fantasier här,
vad exakt tror du att politikerna
skulle kunna göra ens?
Så länge svenskar inte är muslimer så kommer det finnas 'anledning till konflikt'...
Så länge folk
vill leva med vad dem än betraktar som 'sina egna' så kommer det att finnas segregation.
Så länge invandrare är väsentligt lägre utbildade och med lägre humankapital kommer de att vara "socioekonomiskt mobbade". Välkommen till verkligheten liksom, den försvinner inte när man stänger ögonen och drömmer bort sig...
Om din lösning är tvångsförflyttningar och att svenskar i än högre grad skall bekosta fina bostäder åt kolonisatörer som vi inte ens har råd med själva, tror du verkligen att det kommer accepteras i längden?
Jag har liksom haft ett ganska bra jobb i många år nu, och börjar sakta men säkert närma mig sparbelopp som gör att jag skulle kunna köpa en sketen liten etta till bostadsrätt, i ett 'så-där'-område. Yey… Inga föräldrar som kan eller kommer att kunna hjälpa till överhuvudtaget, och inga arv att vänta mig, åtminstone inte av belopp som är till hjälp för bostad.
Samtidigt vill du, om jag läser rätt mellan raderna, att
jag med världens högsta skatter skall betala för fina lägenheter åt någon i statens ögon priviligierad klass som bara skall 'få' detta utan motprestation för att inte bli 'socioekonomiskt mobbade' och för att 'bryta segregationen', samtidigt som jag med rådande skattetryck får spara i 10 år till för att kunna göra någonting liknande...?
Är detta "rättvisa" i dina ögon?
Citat:
Ursprungligen postat av
Wr4p
Jo, det är ju lätt att kulturen gör att samma folkslag umgås med sina egna, på detta sätt så kommer ju generna hållas inom dessa ramar. På samma sätt har vi haft det uppe i norr, fram tills vi spred oss och andra kom hit.
Studier har visat att IQ nivån är lika uppnåbar oavsett vilket folkslag man tillhör, men förutsättningarna i uppfostran och utbildning ger en brantare backe för vissa.
https://brainstats.com/average-iq-by-country.html
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Genomsnittlig IQ utifrån länder.
Jag vet inte till vilken grad "studier har visat att IQ nivån är
lika uppnåbar oavsett vilket folkslag man tillhör" dock. Det är ju uppenbart att alla folkslag har människor som har såväl hög som låg IQ och att det vore såväl simplitiskt som felaktigt att säga att intelligensen sitter i själva folkslaget, men att två föräldrar med låg IQ, som får ett för dem genomsnittligt barn så tvivlar jag att denna 'kan bli' hög-IQ bara genom bildning/erfarenhet. Det kan höjas, men inom gränser.
Varje individ har fortfarande
ramar utifrån deras individuella genetik, vilket så klart även varierar mellan barn som har samma föräldrar och liknande omständigheter.
Har du dock ett teoretiskt land där alla smarta konstant dödas, i generation efter generation, så att genomsnittet ständigt sänks så betvivlar jag å det starkaste att deras IQ-underskott hade varit löst efter en generation av ordentlig utbildning, även om de placerats i en vettig kultur där detta premieras. Det hade dock förbättrat det hela så klart.
Som med så mycket annat är det säkerligen en blandning av både arv och miljö. Jag köper varken att alla kan bli teoretiska fysiker på toppnivå bara de fått rätt utbildning/uppväxt från tidig ålder, och jag köper inte heller att alla är dömda till en viss kognitiv nivå endast utifrån dess genetiska egenskaper. Det finns alltid möjlighet till förbättring/försämring, men alla människor har heller inte samma högsta/lägsta-nivå.