• 1
  • 2
2019-04-22, 12:14
Bannlyst
Jag såg en video som tog upp lite om drottningen av England och hur lagar fungerar där, att man egentligen inte kan äga marken utan mest hyra den ifrån kungafamiljen. Och fann man olja på "sin" mark så fick man inte behålla den.

https://www.youtube.com/watch?v=V2hyLO7LtHE

Jag vet inte riktigt om de är samma sak i Sverige på något sätt.
Men det är väl lite konstigt med allemansrätten om man faktiskt äger marken, de finns inte möjligheter att göra som man vill ändå riktigt.

Om någon köpte rent teoretiskt 5% av sverige och ville göra ett eget land där, så skulle det bli ett nej antagligen.
Men hur fungerar det egentligen? Äger man inte de på riktigt eller ägs man själv som person av landet?
Eller om man faktiskt ägde en majoritet av sverige, har man inte rätten att styra lagarna. Vad är det som gör att detta inte går att bryta och vad som säger vad som tillhör sverige och andra länder?

Om en norsk man köper mark i Sverige vid gränsen, varför blir marken inte norsk?
Citera
2019-04-22, 12:17
Medlem
man äger väl jakträtt och avverkningsrätt
och massa andra rätter
Senast redigerad av afs123 2019-04-22 kl. 12:22.
Citera
2019-04-22, 12:31
Medlem
Folk får komma o riva upp din skog när de prospekterar efter dyrbarheter. I Sverige äger du ingenting, inte ens dig själv.
Citera
2019-04-22, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
man äger väl jakträtt och avverkningsrätt
och massa andra rätter

Varför får man inte göra vad man vill? Varför enbart lite rättigheter.

De påminner om en bostadsrätt , de är rätten till mark men inte riktigt ägande.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Folk får komma o riva upp din skog när de prospekterar efter dyrbarheter. I Sverige äger du ingenting, inte ens dig själv.

Är det kungen som äger mig?
Citera
2019-04-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Är det kungen som äger mig?

Nej tyvärr, det är slipsnissarna. Hade bara varit stolt om det var kungen som bestämde.
Citera
2019-04-22, 12:45
Medlem
BigBusinesss avatar
Helt rimligt.

Skulle man äga marknivå riktigt skulle den vara ohygligt dyr. Bara ett fåtal familjer skulle kunna äga den. Anarki och våld skulle blossa upp som före medeltiden där den starkaste klanen ägde marken.

Finns fler begränsningar i markägandet.
Du får tex inte hugga ner skogen på ”din mark” utan att återplantera. Motsatsen vore sämre för samhället.
Citera
2019-04-22, 12:47
Medlem
Citat:
Varför får man inte göra vad man vill? Varför enbart lite rättigheter?

Du frågar varför individen har så lite rättigheter i en kommunistisk stat? Det säger sig självt.
Citera
2019-04-22, 12:48
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Varför får man inte göra vad man vill??

Du kan köpa mark i Sverige och göra i princip vad du vill.
Du måste dock förhålla dig till lagar och regler.
Citera
2019-04-22, 12:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Minerallagen reglerar svenska naturfyndigheter på liknande sett i Sverige som det du beskriver i England,markägaren har inte mycket att säga till om. Det gäller de flesta länder tror jag.

https://lagen.nu/1991:45
Citera
2019-04-22, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Nej tyvärr, det är slipsnissarna. Hade bara varit stolt om det var kungen som bestämde.

I praktiken äger väl slipsarna världen , men i teorin ?
Det måste finnas någon position som förhindrar andra att få makt, eller behålla kretsen sluten.
För jag tänker att pengar kan väl inte teoretiskt fungera överallt?

Som Drottningen av England, det verkar logiskt om man tänker att hon är härskarinna över GB's rike, ganska låst position.
Citera
2019-04-22, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du kan köpa mark i Sverige och göra i princip vad du vill.
Du måste dock förhålla dig till lagar och regler.

Ja men varför då? Om jag äger landet så borde jag väl kunna byta nation på marken?
Citera
2019-04-22, 12:56
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jag såg en video som tog upp lite om drottningen av England och hur lagar fungerar där, att man egentligen inte kan äga marken utan mest hyra den ifrån kungafamiljen. Och fann man olja på "sin" mark så fick man inte behålla den.

https://www.youtube.com/watch?v=V2hyLO7LtHE

Men det är väl lite konstigt med allemansrätten om man faktiskt äger marken, de finns inte möjligheter att göra som man vill ändå riktigt.

Om någon köpte rent teoretiskt 5% av sverige och ville göra ett eget land där, så skulle det bli ett nej antagligen.
Men hur fungerar det egentligen? Äger man inte de på riktigt eller ägs man själv som person av landet?
Eller om man faktiskt ägde en majoritet av sverige, har man inte rätten att styra lagarna. Vad är det som gör att detta inte går att bryta och vad som säger vad som tillhör sverige och andra länder?

Om en norsk man köper mark i Sverige vid gränsen, varför blir marken inte norsk?
Jo du äger det på riktigt och måste följa svensk lag om vad du kan få göra/inte får göra
Men man köper i allmänhet inte bara (mark) oftast sköter man skog, jordbruk, bygger ett hus, osv!
Byta nation (nu är vi nog lite påsklediga....)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in