2019-04-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns några i tråden som bortser ifrån testamente, avskedsbrev och polisutredning och försöker lansera allehanda alternativa teorier genom tjat och påhittade fakta. Det är ganska vanligt, det finns alltid en minoritet som vägrar ta till sig verkligheten och hellre skapar sig en alternativ världsbild. Man ser flygplan som sprayar moln och världsomspännande konspirationer. I det här fallet är det en konspiration mellan universitetet, polisen, skolan och sjukvården.

Sen finns det några enstaka vars enda agenda är att radera Hannas skuld, där kan man fundera på vad motivet är. Det ligger förmodligen på ett mer personligt plan. Kan vara genusbias, egna erfarenheter eller personlig koppling till händelsen. Man försöker flyga under radarn oavsett motiv.

Du sitter ju inte med dom andra i ringen och bollar kudde. De som gör det kommer nöta ut den eller varandra. Du har istället tagit på dig uppdraget som trådens besserwisser. Ingen i ringen har kunnat förklara varför mamman är strypt men ditt förslag på Oskars choke-grepp var urbota dumt.

Det lilla som framgått av brevet är att det INTE är ett avskedsbrev. Det är en kraftfull skrivelse till beslutsfattare. Bjärehovskolan rektor kanske? Hon som fick en nyinrättad tjänst några månader senare. Kanske Oskar inte alls var så desperat på att skjuta över skulden på sin fru? Polisen gör bara sin tolkning av brevet för att minimera skadorna för ”de berörda”. Det är skrivet av Oskar men hemundervisningen kan ha varit minst lika viktig för Hanna. Hon som blev strypt av Oskar. Finns ju ingen rimlig förklaring på det annat än att han blev vansinnig på henne.
Citera
2019-04-22, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du sitter ju inte med dom andra i ringen och bollar kudde. De som gör det kommer nöta ut den eller varandra. Du har istället tagit på dig uppdraget som trådens besserwisser. Ingen i ringen har kunnat förklara varför mamman är strypt men ditt förslag på Oskars choke-grepp var urbota dumt.

Det lilla som framgått av brevet är att det INTE är ett avskedsbrev. Det är en kraftfull skrivelse till beslutsfattare. Bjärehovskolan rektor kanske? Hon som fick en nyinrättad tjänst några månader senare. Kanske Oskar inte alls var så desperat på att skjuta över skulden på sin fru? Polisen gör bara sin tolkning av brevet för att minimera skadorna för ”de berörda”. Det är skrivet av Oskar men hemundervisningen kan ha varit minst lika viktig för Hanna. Hon som blev strypt av Oskar. Finns ju ingen rimlig förklaring på det annat än att han blev vansinnig på henne.

Vad vill du då kalla ett brev som börjar med "Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv". Du tycker inte att det bli lite löjligt att ducka för att en sådan början tydligt indikerar ett avsked?
Citera
2019-04-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vad vill du då kalla ett brev som börjar med "Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv". Du tycker inte att det bli lite löjligt att ducka för att en sådan början tydligt indikerar ett avsked?
För om nånting står i ett brev måste det ju vara sant, speciellt om det är skrivet av en mördare.
Citera
2019-04-22, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
För om nånting står i ett brev måste det ju vara sant, speciellt om det är skrivet av en mördare.

Mja, ett brev som är daterat några dagar innan en hel familj hittas död som börjar med raderna "Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv" tycker i alla fall jag inte tyder på en skrivelse till en rektor, vilket var vad jag vände mig mot.

Men visst, eftersom de som skrev under brevet var mördare så kanske tolkningen av brevet är helt fri.

Vem vet, det kanske var en födelsedagsfestinbjudan, eller en tidig inbjudan till en halloweenfest med skräcktema, med tanke på den läskiga inledningen? Det hade ju harmonierat med skräckfilmsaffischen som Missan lyckades få syn på när hon så påsassligt stod och hoppade vid häcken för att fotografera in i förintelsehuset.
Citera
2019-04-22, 10:37
Medlem
Citat:

En stark öppning med ett tydligt budskap ger bra effekt. Någon skulle kalla det ett desperat rop på hjälp och någon annan kalla det ett hot. Både ock tror jag. Det är obehagligt att formulera sina krav på det här sättet så det passar faktiskt in på tragedin i Bjärred.

.
Citera
2019-04-22, 10:45
Bannlyst
Citat:
En stark öppning med ett tydligt budskap ger bra effekt. Någon skulle kalla det ett desperat rop på hjälp och någon annan kalla det ett hot. Både ock tror jag. Det är obehagligt att formulera sina krav på det här sättet så det passar faktiskt in på tragedin i Bjärred.

.

Ja, i den här tråden där Ockhams rakkniv är slöare än en träslev, är väl allt utom det uppenbara möjligt hos somliga.
Citera
2019-04-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ja, i den här tråden där Ockhams rakkniv är slöare än en träslev, är väl allt utom det uppenbara möjligt hos somliga.

Ockham skulle utan vidare löst mordet på en mamma och hennes två döttrar när pappan hittas hängd i rummet intill. Bara en gärningsman.
Citera
2019-04-22, 10:57
Medlem
Citat:

Om jag predikade en sanning som bygger på att jag måste avfärda exakt alla bevis och sanningar för att få det att gå ihop på det sättet som du gör så skulle dina personangrepp vara befogade. Nu är dom mest bara bevis på hur tunna dina argument för din fantasyberättelse är.

”Kraftfull berättelse” — hur kan du ens fantisera ihop något så tunt av två omaskade meningar i ett långt brev. Du avfärdar polisens tolkning av ett helt brev efter att ha sett några meningar. Du förstår verkligen inte.....?
Citera
2019-04-22, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ockham skulle utan vidare löst mordet på en mamma och hennes två döttrar när pappan hittas hängd i rummet intill. Bara en gärningsman.

Ok, du tror att Ockham skulle blunda för alla bevis som polisen haft tillgång till.
Jag gör det inte.

Slut på den diskussionen.
Citera
2019-04-22, 11:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Varför dödar du alla inlägg som innehåller synsätt, alternativa till ditt eget? Det är så trist att läsa:
”Du är så misslyckad”osv, och som slutkläm är du irriterad för att skribenten inte behandlar ämnet utefter din vinkel.
Fri debatt här, det var länge sedan. Men fortsatt har folk rätt att uttrycka andra åsikter än dina.
Svara mig gärna med klyschan: ” och vad har DU att tillföra?”. Det hedrar dig om du har något annat att komma med🌺
Skulle detta stoppa rapytt?

Just så - fri debatt så har du lust att "behandla ämnet" så diskutera med rapytt, topic är Bjärredfallet. Vad som hedrar mig rör mig inte i ryggen.
Citat:
Det finns ett gammalt talesätt som lyder:
Som du ropar får du svar.
Ovanstående är nog ett bevis för att gamla talesätt ofta uppkommer av en orsak.

Exakt så är det och jag undrar nog vem som har mest problem med humöret med tanke på de extrema svängningarna...
Det är inte första gången denna attackerar med att jag har borderline när den inte sammanfaller med tema våldsam Oskar som kontrollfreak, psykopat och narcissist.

Det är där skon klämmer.

Att det klassas som förvrängd altruism inom forskning tycks vara väldigt upprörande - vilket sker för att särskilja på förövares drivkraft och bakgrund som rakt inte är den samma när det kommer till familicide:
Varav det finns de indelningar jag skrivit om gällande män.

Paret i Bjärred beskrevs vara i djup kris; hårt ansatta för att allt fokus har varit på barns sjukdom i flera år.

Sett till förhistorik, kontext, bevisningen och gemensamt beslut är det inte ett dugg som pekar på nåt narcissistic rage. Hämnd. Aggressioner. Kontroll.
Ej heller det omgivningen beskrivit kring personlighet.

Det saknas även de vanliga riskfaktorer som ligger till grund för attackerna såsom bankrutt, kvinnovåld, skilsmässa, droger/alkohol.

Neil Websdale, Professor of Criminology and Criminal Justice, Northern Arizona University:
Citat:
"It was often presumed that male-perpetrated spousal homicide was a final exertion of power and control over their wives."

"While most familicide perpetrators have a track record of violence, some have no known history of domestic violence or intimate terrorism. These seemingly civil and often reputable men are frequently quiet, subdued, respectable, upstanding citizens who killed because their lives were spinning out of control."
http://news.nau.edu/understanding-far-reaching-impact-familicide/#.XL2DzTAzbIU
Senast redigerad av develi 2019-04-22 kl. 11:20.
Citera
2019-04-22, 11:14
Medlem
Citat:
Om jag predikade en sanning som bygger på att jag måste avfärda exakt alla bevis och sanningar för att få det att gå ihop på det sättet som du gör så skulle dina personangrepp vara befogade. Nu är dom mest bara bevis på hur tunna dina argument för din fantasyberättelse är.

”Kraftfull berättelse” — hur kan du ens fantisera ihop något så tunt av två omaskade meningar i ett långt brev. Du avfärdar polisens tolkning av ett helt brev efter att ha sett några meningar. Du förstår verkligen inte.....?

Du begriper inte. De enda meningarna i brevet som skulle peka på ett gemensamt beslut visas upp. Varför är så mycket maskat? Daterat och undertecknat med för- och efternamn. Byråkratiskt. Väldigt opersonligt ”avskedsbrev”.

De anhöriga lär knappast fått läsa hela brevet heller.
Citera
2019-04-22, 11:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Du begriper inte. De enda meningarna i brevet som skulle peka på ett gemensamt beslut visas upp. Varför är så mycket maskat? Daterat och undertecknat med för- och efternamn. Byråkratiskt. Väldigt opersonligt ”avskedsbrev”.

De anhöriga lär knappast fått läsa hela brevet heller.
De visar exakt så mycket som ska nå dina ögon och det är ett avskedsbrev - och en förklaring till varför de båda vill dö och döda barn.

Resten är sekretess, det är uppenbart känslig information och du tycks inte begripa att du inte ens har rätt att se ett förbannade dugg normalt sett relaterat till förundersökningssekretess för tidpunkt PT.
I samspråk med anhöriga är det presenterat. De vet betydligt mer än dig till ditt stora förtret.
Vad de sen erhållit vet du inte ett dugg om och det finns som sagt ett usb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in