2019-04-21, 13:47
Medlem
UT64s avatar
Något som alltid kommer fram vid polisskjutningar, och även i detta fall med Eric Torell,
är hur fega poliser är. Det spelar aldrig någon roll vilken massiv numerär och
vapenmässig överlägsenhet de har, de fruktar för sina liv.. de känner dödsångest.. de
upplever att de är beskjutna.. Och förmodligen får de byta byxor också.

Man kan tro att de har så dåliga nerver att de inte skulle vara poliser alls!
Citera
2019-04-21, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Behöver man 25 plugg för att sänka ett obeväpnat mongo utan skydd är man i min värld ett gäng pajasar och kanske borde uppvisa ett uns mer ödmjukhet för att något skevar en del.

Du tycker inte man kan ha lite ödmjukhet för att poliser på fältet knappast är ansvariga för den bristande utbildning dom får?

Det är en SKANDAL att så får ens får utbildning i att använda förstärkningsvapnen, vilket ALLA poliser med på denna insats borde ha haft.

Dom är ju faktiskt inte förunnade att få sådan super Rambo utbildning som foliehattarna här har, som både är utbildade av FBI, cia, KGB, gru, samt tjänstgjort 10 år inom främlingslegionen

Varför är det bara på nätet man ser dessa experter?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-21 kl. 14:01.
Citera
2019-04-21, 13:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Behöver man 25 plugg för att sänka ett obeväpnat mongo utan skydd är man i min värld ett gäng pajasar och kanske borde uppvisa ett uns mer ödmjukhet för att något skevar en del.
Du har inte läst vad jag skrivit tidigare va?

Att i mörker träffa ett rörligt mål under stress, darrningar och adrenalinpump är jävligt svårt.
Vi som har gjort lumpen vet att det med en AK5, som det utan problem går att träffa en femkrona med på 100m, är svårt att träffa rörliga mål med på 25m. Även under perfekta förhållanden utan stress.

En pistol är dessutom långt ifrån lika träffsäker som en automatkarbin, det går inte ens att jämföra. Även om Sig sauer tillhör det dyrare segmentet.
Lägg där till mörker och en oerhörd stress.
Tycker snarare antal skott visar tydligt på att poliserna hade den utbildningen som krävs, det var inga anmärkningsvärda antal skott som avlossades. Även om det som lekman kan verka så.

Du har uppenbara problem med både empati och elementära kunskaper om vapen, därför skevar du. Läs vad kunnigt folk skriver istället för att peka finger och spela skitfin.
Citera
2019-04-21, 13:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ett intressant inlägg, tyvärr är det för mycket proffstyckande.

I denna situation så skulle Eric blivit beskjuten av polisen oavsett deras nya organisation, eller om det bara varit erfarna poliser där.
Sen kan man naturligtvis peka på smådetaljer i ett sådant här snabbt förlopp, det betyder inte att det begåtts något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Naturligtvis har brister i hur polisens regionsledningscentral koordinerar/dirigerar inget att göra med att Eric riktade något som liknade vapen mot polisen. Det och inget annat är ju anledningen till varför han blev skjuten. Även om så patrullen hade varit ute för att leta efter demente Agnhild, 94 år, så hade det slutat på samma sätt när dom stött på en person med vapen, som inte svarar på tilltal, som inte lägger ned vapnet utan istället viftar med det mot polis.

Nu tittade jag inte egentligen inte alls på själva skjutningen, där har man i min uppfattning agerat med befogenhet. Vållande tror jag inte på.
Det mest sannolika är att det slutat såhär oavsett tänkbara och rangordnade scenarion;
- Södermalmspatrullen hade definitivt skjutit ner honom.
- PIC-patrullen hade möjligtvis skjutit ner honom.
- Piketen hade troligtvis skjutit ner honom.

Nog om ovanstående.

Det är hela insatsen som är vållande, allt från inringarens förmåga, till sista kulan som lämnat patrullens pipor.

Det är inga smådetaljer jag pekar på, och det tror jag nästan vilken polis som helst kan se. Det är faktiskt en rad större avsteg från konceptet med ett sådant här larm. Det har blivit bekymrande fel lite här & där, och jag förstår att Tidén till slut bestämde sig för åtal. Det finns en helhetsbild här som inte är okej ur insatssynpunkt.
Därmed inte sagt att ansvaret helt ligger på berörd patrull, eller ens PIC i detta fall. Jag ser fel ända bak i RLC.
Det är inte såhär det normalt går till på ett förhållandevis okomplicerat men ändå allvarligt larm. Det är en inringare och en misstänkt gärningsman att hålla pejl på, så det ska inte gå såhär trögt och otydligt.

Nu har förvisso berörd patrull sina helt egna sinnen att förväntas lita på, poliser är inga robotar som kodas av RLC eller yttre befäl.
Det går att sätta fingret på patrullens avslappnade hållning, särskilt om man jämför med Södermalmspatrullen hållning.
Citera
2019-04-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Något som alltid kommer fram vid polisskjutningar, och även i detta fall med Eric Torell,
är hur fega poliser är. Det spelar aldrig någon roll vilken massiv numerär och
vapenmässig överlägsenhet de har, de fruktar för sina liv.. de känner dödsångest.. de
upplever att de är beskjutna.. Och förmodligen får de byta byxor också.

Man kan tro att de har så dåliga nerver att de inte skulle vara poliser alls!
Ja,man kan fråga sig hur noga polisen ser på det mentala hos elever på PHS. Eller är det sån brist på poliser att dom plockar in vilka nervvrak som helst?
Att polis ska kunna hålla sig lugn och samlad i stressiga,hotfulla situaltioner borde vara prio ett.
(Prio två kanske borde vara pricksäkerhet..?)

Citat:
Jag har själv säkrat två pundare, vid två sådana tillfällen, som gjort det. Men dom hade vett att förstå allvaret då dom fick titta in i pipan på en sig sauer( första tillfället) och en MP5 ( andra tillfället)
Flera gånger har du skrivit att pundare tittat in i pipan på ditt vapen
Hur är det relevant i tråden? Varför är det viktigt att nämna?
För mycket tv-tittande?
Citera
2019-04-21, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu tittade jag inte egentligen inte alls på själva skjutningen, där har man i min uppfattning agerat med befogenhet. Vållande tror jag inte på.
Det mest sannolika är att det slutat såhär oavsett tänkbara och rangordnade scenarion;
- Södermalmspatrullen hade definitivt skjutit ner honom.
- PIC-patrullen hade möjligtvis skjutit ner honom.
- Piketen hade troligtvis skjutit ner honom.

Nog om ovanstående.

Det är hela insatsen som är vållande, allt från inringarens förmåga, till sista kulan som lämnat patrullens pipor.

Det är inga smådetaljer jag pekar på, och det tror jag nästan vilken polis som helst kan se. Det är faktiskt en rad större avsteg från konceptet med ett sådant här larm. Det har blivit bekymrande fel lite här & där, och jag förstår att Tidén till slut bestämde sig för åtal. Det finns en helhetsbild här som inte är okej ur insatssynpunkt.
Därmed inte sagt att ansvaret helt ligger på berörd patrull, eller ens PIC i detta fall. Jag ser fel ända bak i RLC.
Det är inte såhär det normalt går till på ett förhållandevis okomplicerat men ändå allvarligt larm. Det är en inringare och en misstänkt gärningsman att hålla pejl på, så det ska inte gå såhär trögt och otydligt.

Nu har förvisso berörd patrull sina helt egna sinnen att förväntas lita på, poliser är inga robotar som kodas av RLC eller yttre befäl.
Det går att sätta fingret på patrullens avslappnade hållning, särskilt om man jämför med Södermalmspatrullen hållning.

Det KAN, precis som du nämner leda till allvarliga misstag när kommunikationen med RLC och IGV patrull fallerar.

Även så om en insats organiseras på ett felaktigt sätt, vilket man bör tänka på INTE är samma sak som att den slutat olyckligt som här.

Oavsett hur man organiserat insatsen så hade man skjutit då han viftat med vapnet. Skillnaden är väl möjligen att mer erfarna poliser, med spetskompetens på vapen och självskydd, hade fyllt honom med ännu mera bly på ett tidigare stadium.

Citat:
Ursprungligen postat av Trez77
Att polis ska kunna hålla sig lugn och samlad i stressiga,hotfulla situaltioner borde vara prio ett.

Eller att foliehattar för det första lär sig vad en stressig och hotfull situation är? Då kanske ni hade begripit det orimliga i att poliser skall leka LSS experter i sådana lägen, samt förstått det rimliga i varför man faktiskt skjuter den som riktar ett vapen emot en, och att man INTE kan vänta med detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Trez77
Varför är det viktigt att nämna?

Därför det är så man gör när man ingriper mot folk som har/misstänks ha skjutvapen. Att tomtar som du sedan blir jätteupprörda och börjar grina då detta nämns ser jag som ren bonus
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-21 kl. 14:31.
Citera
2019-04-21, 14:25
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du har inte läst vad jag skrivit tidigare va?

Att i mörker träffa ett rörligt mål under stress, darrningar och adrenalinpump är jävligt svårt.
Vi som har gjort lumpen vet att det med en AK5, som det utan problem går att träffa en femkrona med på 100m, är svårt att träffa rörliga mål med på 25m. Även under perfekta förhållanden utan stress.

En pistol är dessutom långt ifrån lika träffsäker som en automatkarbin, det går inte ens att jämföra. Även om Sig sauer tillhör det dyrare segmentet.
Lägg där till mörker och en oerhörd stress.
Tycker snarare antal skott visar tydligt på att poliserna hade den utbildningen som krävs, det var inga anmärkningsvärda antal skott som avlossades. Även om det som lekman kan verka så.

Du har uppenbara problem med både empati och elementära kunskaper om vapen, därför skevar du. Läs vad kunnigt folk skriver istället för att peka finger och spela skitfin.

Noterar att du påstår det vara så svårt att träffa det rörliga målet. ..!
Blir inte risken att träffa oskyldiga i perforin överhängande med 25 skott i en statskärna där många bor?
Inga skott hade avlossats alt sprängning fr misstänkt gm i området.
Om man beslutat sig för att elliminera Erik bör man väl invänta ett läge där avstånd och övriga parametrar passar vapnet. Södermalmsgruppen verkade ha koll på den biten.men eftersom det endast i undantagsfall som man inte tillkallar piket styrkan. och den bara var 15 min bort vore det väl angeläget att invänta den de har rätt förutsättning med både vapen och erfarenhet. Då hade inte eldpaniken uppstått.
Det är en diger utredning som ligger till grund för FUP så det kommer ta tid att läsa igenom med 60-70 tim arb veckor
Citera
2019-04-21, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Noterar att du påstår det vara så svårt att träffa det rörliga målet. ..!
Blir inte risken att träffa oskyldiga i perforin överhängande med 25 skott i en statskärna där många bor?
Inga skott hade avlossats alt sprängning fr misstänkt gm i området.
Om man beslutat sig för att elliminera Erik bör man väl invänta ett läge där avstånd och övriga parametrar passar vapnet. Södermalmsgruppen verkade ha koll på den biten.men eftersom det endast i undantagsfall som man inte tillkallar piket styrkan. och den bara var 15 min bort vore det väl angeläget att invänta den de har rätt förutsättning med både vapen och erfarenhet. Då hade inte eldpaniken uppstått.
Det är en diger utredning som ligger till grund för FUP så det kommer ta tid att läsa igenom med 60-70 tim arb veckor

Läs på.

Poliserna som sköt försökte backa, men det gick inte. I det läget riktade killen vapnet mot dom och det var i det läget man sköt.

Nej polis kan inte alltid bestämma optimal miljö för verkanseld, dom kan inte låta bli att skjuta för att det är mitt i stan när en gärningman hotar med vapen.

Och nej, polisen kan och SKALL inte vänta på att någon faller offer för en beväpnad vettvilling på stan. Dom skall självklart ingripa INNAN så sker, även om det i efterhand visar sig vara en mongoloid som leker krig.
Citera
2019-04-21, 14:40
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Flera gånger har du skrivit att pundare tittat in i pipan på ditt vapen
Hur är det relevant i tråden? Varför är det viktigt att nämna?
För mycket tv-tittande?
Han kissar antagligen på sig av upphetsning när han får tala om utövad auktoritet.
Inbillad eller verklig..

Hur som helst så är Eric Torell-fallet en riktig skitmacka för Polisen. Å ena sidan skall
de vara solidariska med sina misslyckade poliser, å andra sidan kräver allmänheten någon form
av rättvisa. Jag tippar på att de vill få denna sak ur världen snarast möjligt.
Citera
2019-04-21, 15:36
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Läs på.

Poliserna som sköt försökte backa, men det gick inte. I det läget riktade killen vapnet mot dom och det var i det läget man sköt.

Nej polis kan inte alltid bestämma optimal miljö för verkanseld, dom kan inte låta bli att skjuta för att det är mitt i stan när en gärningman hotar med vapen.

Och nej, polisen kan och SKALL inte vänta på att någon faller offer för en beväpnad vettvilling på stan. Dom skall självklart ingripa INNAN så sker, även om det i efterhand visar sig vara en mongoloid som leker krig.

Jag ska berätta någonting som kan tyckas märkligt i dina ögon, men vad berörda poliser påstått om händelsen i förhör är inte objektiv fakta.
Citera
2019-04-21, 15:38
Medlem
Citat:
Varför är det bara på nätet man ser dessa experter?

Vet ej. Du ryckte in som malaj?

Bestäm dig för om polisen är stenhårda eller bara beväpnade bibliotekarier med svaga nerver som man inte får kritisera. Du har ett par kloka kollegor som uttalar sig nyanserat. Sådant skapar respekt.
Citera
2019-04-21, 15:50
Bannlyst
Citat:
Vet ej. Du ryckte in som malaj?

Bestäm dig för om polisen är stenhårda eller bara beväpnade bibliotekarier med svaga nerver som man inte får kritisera. Du har ett par kloka kollegor som uttalar sig nyanserat. Sådant skapar respekt.

Ok, man måste vara antingen eller alltså?

Själv tror jag dom alla tre var vanliga IGV poliser med ringa erfarenhet som hamnade i ett "ganska" svårt läge.

Kritisera får man ju göra, men tänk på att alla inte har bättre utbildning än självaste Rambo, som alla på internetforum har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in