Citat:
Ursprungligen postat av
Tryckkokaren
Ett intressant inlägg, tyvärr är det för mycket proffstyckande.
I denna situation så skulle Eric blivit beskjuten av polisen oavsett deras nya organisation, eller om det bara varit erfarna poliser där.
Sen kan man naturligtvis peka på smådetaljer i ett sådant här snabbt förlopp, det betyder inte att det begåtts något fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Naturligtvis har brister i hur polisens regionsledningscentral koordinerar/dirigerar inget att göra med att Eric riktade något som liknade vapen mot polisen. Det och inget annat är ju anledningen till varför han blev skjuten. Även om så patrullen hade varit ute för att leta efter demente Agnhild, 94 år, så hade det slutat på samma sätt när dom stött på en person med vapen, som inte svarar på tilltal, som inte lägger ned vapnet utan istället viftar med det mot polis.
Nu tittade jag inte egentligen inte alls på själva skjutningen, där har man i min uppfattning agerat med befogenhet.
Vållande tror jag inte på.
Det mest sannolika är att det slutat såhär oavsett tänkbara och rangordnade scenarion;
- Södermalmspatrullen hade definitivt skjutit ner honom.
- PIC-patrullen hade möjligtvis skjutit ner honom.
- Piketen hade troligtvis skjutit ner honom.
Nog om ovanstående.
Det är hela insatsen som är vållande, allt från inringarens förmåga, till sista kulan som lämnat patrullens pipor.
Det är inga smådetaljer jag pekar på, och det tror jag nästan vilken polis som helst kan se. Det är faktiskt en rad större avsteg från konceptet med ett sådant här larm. Det har blivit bekymrande fel lite här & där, och jag förstår att Tidén till slut bestämde sig för åtal. Det finns en helhetsbild här som inte är okej ur insatssynpunkt.
Därmed inte sagt att ansvaret helt ligger på berörd patrull, eller ens PIC i detta fall. Jag ser fel ända bak i RLC.
Det är inte såhär det normalt går till på ett förhållandevis okomplicerat men ändå allvarligt larm. Det är
en inringare och
en misstänkt gärningsman att hålla pejl på, så det ska inte gå såhär trögt och otydligt.
Nu har förvisso berörd patrull sina helt egna sinnen att förväntas lita på, poliser är inga robotar som kodas av RLC eller yttre befäl.
Det går att sätta fingret på patrullens avslappnade hållning, särskilt om man jämför med Södermalmspatrullen hållning.