Citat:
Ursprungligen postat av
s.i.d.d.
Jag hade ännu inte läst om södermalmspatrullen. (Och jag har en hel del kvar i övrigt också. )
De två killarna agerade ju väldigt klokt. Inte minst att de var förutseende nog att förstärka sig, men också genom förloppet. Jag hade inte förstått hur nära det var att detta kanske kunde löst sig bättre.
Det är väldigt bra att FUP kommer ut. Jag förstår t.ex. att det faktiskt inte fanns rimlig möjlighet att se att gm hade downs, något som låter otroligt annars. Han var ju inte heller 150 utan 167 cm vilket är klart mindre avvikande. Jag tycker också att det låter helt trovärdigt att han faktiskt siktade och att han faktiskt rörde sig på ett sätt som jag säkert också hade tolkat som hotfullt. Vidare tycker jag att förhören sköts på ett förtroendeingivande sätt med fokus på att få fram en rättvisande bild och varken fria eller fälla någon.
Jag kan vidare inte se relevansen i vem som råkar träffa vilket organ. Det är helt slumpartat med tanke på träffprocent. Skotten i ryggen ser ut att ta från höger sida, så ingen verkar ha skjutit någon i ryggen. Det måste ha varit i samband med fallet.
Dock kvarstår det jag tänkte dag ett. Det här var en patrull utan stabilitet, sannolikt med blåbär som skjutit i total panik. En av dem hade behövt vara mer erfaren och ledande och en total färsking borde gå med två erfarna poliser. Urvalsprocess och träning borde förbättras angående att upptäcka dem som hamnar i panik. Man kan inte lyckas helt, men så här mycket panik i samma patrull är för mycket. Det är klart oroande att så många poliser försvarar agerandet till hundra procent i stället för att diskutera vad som behöver förbättras.
PIC är också åtalad, men polisens verksamhet är så pass komplex och rörlig att jag inte riktigt ser hur man kan detaljstyra allt på radio. Varje patrull måste nästan ha en viss nivå om arbetet skall fungera. Jag uppfattade att delar av patrullen resonerade ungefär som att "det brukar aldrig vara något utan alla skarpa fall tar insatsstyrkan". Det tror jag är en rätt farlig inställning. Jag kan ha missuppfattat hela detta stycke. Jag hoppas dock att samtliga åtalade frias på samtliga punkter. Det som gick snett här tycker jag primärt är ett rekryterings- utbildnings och schemaproblem. Du får gärna kommentera kring det. Jag kan ha helt fel.
Du uppfattar tämligen korrekt. Jag ser också att det i grunden är en utbildningsfråga & turlags-scheman, i vart fall i något mått. Den totala anledning är dock svåröverskådlig, men jag ska försöka lägga några rader.
Utbildningen.
Dom senaste åren på utbildningen har våldsverkande taktik cirklat mkt kring terrorsituationer, folkmassekontroll, ingrip mot pågående dödligt våld, och liknande offensiva plattformar.
Individnivå-bildning är inte berett stort utrymme. Vare sig anslagen eller tiden räcker för läran om detta för IGV (
ingripandeverksamheten), däremot finns specialgrupper med särskilda kompetenser på individnivå-bildning. Barnförhörsledare tex.
Dom poliser som besitter ännu mer detaljerad individnivå-bildning på specifika diagnoser kommer oftast från Kriminalvården eller rättspsykiatrin, som därigenom fått utbildning och även erfarenhet.
IGV är annars en bred verksamhet, där fallenhet för specialjobb i regel uppenbarar sig med tjänsteerfarenhet. Det kanske inte är en optimal gång, men det fungerar.
Tidigare har bastaktisk utbildning varit 10 dagar. Det är inte mkt sett till att man ska lära sig kommunikation, konfliktkunskap, taktik, mental förberedelse, etik mm. Det är alltså bara en dörr på glänt, resten lär man sig i tjänst.
Jag tror inte nuvarande GTFen är mkt längre.
I grund och botten handlar dock GTF/bastaktik om självbevarelsedrift konvergent med rationalitet för uppgiften. Krångligt, men på ren svenska; Ett utvecklat omdöme.
Scheman..
Polisen är ansträngd, det är är underbemannat och för mkt övertid. Man strävar efter att sätta aspirant med ordentligt rutinerad insp. i patrull, men det går i min upplevelse bara i 50% av utsättningarna.
Klockrent exempel i detta fall, där insp. Thulin (som blev PIC) hade med sig en aspirant för pågående ryckarkurs. Den andra patrullen var förvisso assistent på förmanstjänst, men två ganska nybakade blir ingen optimal patrull att gå på ett insatslarm.
50% alltså.
Samhället.
Utvecklingen är enorm, nära absurd. Steget till våld har minskat, gränsen för våldets omfattning har flyttats och respekten för uniformen har urholkats. Poliser vet detta. Den generella brottsliga aktionen av samhället, får motsvarande reaktion av polisen.
Som taktläget blivit dom senaste tio åren, har i detta även obalans uppstått. Fallen där polisen överreagerar ökar och fallen där polisen är för passiva ökar också, som en följd av detta.
Lagförslag och polisfrågor haglar bland politiker, polisen omorganiseras, utbildningen reformeras, chefer kastas runt vilket gör att turlag får osäkert ledarskap, grupper splittras.
Allt det här skapar osäkerhet i leden.
Poliser äldre än tio år paras med färskare, och däremellan har mycket hänt genom ovanstående i själva framtagandet av nya. Inte alltid det rimmar mot den verklighet som äldre poliser rör sig i och blivit både vana och ovana i.
Det var väl bakgrund.
För att komma på ämnet mer, så fungerar ändå vardagen mestadels. Den där balansen börjar komma tillbaka. Men Eric´s död är en visning om obalansen i systemet.
Patrullen som Eric mötte verkar splittrad, vilket delvis beror på PIC´s ordergivning - dels medvetna och (
i min mening) godkänt självskyddande, men också för stor passivitet blandat med rädslor som uppstod.
Alla beskriver Eric som en abnormal angripare - man har nästan reagerat som man mött en stridsvagn, så jag vill gärna reservera mig kring om deras agerande var fel sett till taktik.
Vad jag dock kan se är en avhållsamhet som inte helt går i paritet med larmets dignitet. Dom borde mentalt växlat upp mer, även om deras uppgift bara var att söka larmringaren.
Här är väl i preliminärt vad jag tror problemet för dom åtalade blir:
Om man kollar radiotrafiken (sid 57-58 fup), ser man att det lite oturligt sagts saker precis innan som kan ha påverkat patrullen;
Citat:
04:04:15
9430 och 9560 iakttag såklart största försiktighet. Skulle ni se mannen så koordinera samtidigt, flera samtidigt.
04:04:41
Vi vet som sagt inte om det är samma ärende som tidigare eller status på målsägande/inringare. Det skulle eventuellt kunna vara något helt annat.
04:06:02
Nu larmar 9430. Förtur kom.
(min anm - här kommer Eric uppe på gatan - konfrontation startar)
Patrullen har härigenom fått ett ganska stort och samtidigt spretigt budskap, och det tar visserligen tid att omsätta sådant till mental beredelse.
RLC får info att larmringaren ser personen ute på gatan, då är klockan
04:02:22 (vilket skulle varit radioförtur i min uppfattning)
Nu börjar felen begås.
Detta meddelas ut till patrullerna först
04:03:44, tre minuter senare frontar dom Eric på gatan.
Tre minuter, borde i min värld räcka för att vakna till.
PICen ringer piketen ca 40sek efter att konfrontation sker.
Detta skulle i min mening gjorts när man meddelar objektmarkören, klockan 03:55:34, alltså 11 minuter tidigare.