2019-04-20, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl

Det finns ett flertal parametrar om man tyvärr inte vet på förhand, bara i efterhand. T.ex. att detta ärendet egentligen inte var särskilt skyndsamt, men det var omöjligt att veta.
Hade man haft mer tid och kyla, hade man naturligtvis kunnat utföra insatsen taktiskt bättre och med mer personal på plats och mer koordinerat.
Men återigen, man kunde inte veta...

Det finns alltid saker man kan göra bättre i en insats, detta är något som berörda poliser ofta går igenom, väl medvetna om att man då sitter med facit, vilket man inte gjorde innan insatsen.

Som sagt, det är dom som kan det polisiära arbetet som detta skall skötas utav, inte politiker, HR sprätta eller i värsta fall foliehattar och rättshaverister.

Sen måste andra instanser i samhället också ta sitt ansvar, i detta fall borde det bli en fråga för politiker i hur man håller rätt på psykiskt eftersatta, när deras föräldrar uppenbarligen inte klarar det.

För det kan ju inte vara meningen att en 20 åring, med en treårings förstånd skall springa omkring själv ute och leka krig
Citera
2019-04-20, 22:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det finns alltid saker man kan göra bättre i en insats, detta är något som berörda poliser ofta går igenom, väl medvetna om att man då sitter med facit, vilket man inte gjorde innan insatsen.

Som sagt, det är dom som kan det polisiära arbetet som detta skall skötas utav, inte politiker, HR sprätta eller i värsta fall foliehattar och rättshaverister.

Sen måste andra instanser i samhället också ta sitt ansvar, i detta fall borde det bli en fråga för politiker i hur man håller rätt på psykiskt eftersatta, när deras föräldrar uppenbarligen inte klarar det.

För det kan ju inte vara meningen att en 20 åring, med en treårings förstånd skall springa omkring själv ute och leka krig
Samtidigt så, om föräldrar brister i ansvar och uppfostran, då tar polisen vid.

Hur man ens kan utrusta en treåring med vapenreplikor är ofattbart. Att vederbörande dessutom är över 20 år, rymningsbenägen och i normallängd gör saken ännu mer absurd.
Det är inte första gången poliser skjuter mot gökar som viftar med låtsasvapen. Med all rätt.
Citera
2019-04-21, 00:42
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fullt sannolikt. Här menar väl åklagaren att tveksamhet om putativt nödvärn kan göras gällande om Eric vänt sig om (dvs att skäl att uppfatta fara då ej skulle föreligga). Fast en beväpnad person (som man trodde var fråga om) skulle ju kunna vända om igen dock...

Det är det jag menar. Även om det objektivt inte förelåg någon nödvärnsrätt eller någon nödvärnssituation för poliserna, så förelåg putativt nödvärn. Sedan tycker jag åklagaren är ute på väldigt tunn is. Polisskjutningen i Varberg, t ex där prövades nödvärn och även, såvitt jag inte helt missminner mig, även putativt nödvärn. Att som åklagare väcka åtal för att PRÖVA var gränsen för nödvärn går, ja i min värld så säger detta att åtalet endast är ett massivt spel för galleriet. Det ett även åklagaren.
Citera
2019-04-21, 00:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Jag hade ännu inte läst om södermalmspatrullen. (Och jag har en hel del kvar i övrigt också. )
De två killarna agerade ju väldigt klokt. Inte minst att de var förutseende nog att förstärka sig, men också genom förloppet. Jag hade inte förstått hur nära det var att detta kanske kunde löst sig bättre.

Det är väldigt bra att FUP kommer ut. Jag förstår t.ex. att det faktiskt inte fanns rimlig möjlighet att se att gm hade downs, något som låter otroligt annars. Han var ju inte heller 150 utan 167 cm vilket är klart mindre avvikande. Jag tycker också att det låter helt trovärdigt att han faktiskt siktade och att han faktiskt rörde sig på ett sätt som jag säkert också hade tolkat som hotfullt. Vidare tycker jag att förhören sköts på ett förtroendeingivande sätt med fokus på att få fram en rättvisande bild och varken fria eller fälla någon.

Jag kan vidare inte se relevansen i vem som råkar träffa vilket organ. Det är helt slumpartat med tanke på träffprocent. Skotten i ryggen ser ut att ta från höger sida, så ingen verkar ha skjutit någon i ryggen. Det måste ha varit i samband med fallet.
Dock kvarstår det jag tänkte dag ett. Det här var en patrull utan stabilitet, sannolikt med blåbär som skjutit i total panik. En av dem hade behövt vara mer erfaren och ledande och en total färsking borde gå med två erfarna poliser. Urvalsprocess och träning borde förbättras angående att upptäcka dem som hamnar i panik. Man kan inte lyckas helt, men så här mycket panik i samma patrull är för mycket. Det är klart oroande att så många poliser försvarar agerandet till hundra procent i stället för att diskutera vad som behöver förbättras.

PIC är också åtalad, men polisens verksamhet är så pass komplex och rörlig att jag inte riktigt ser hur man kan detaljstyra allt på radio. Varje patrull måste nästan ha en viss nivå om arbetet skall fungera. Jag uppfattade att delar av patrullen resonerade ungefär som att "det brukar aldrig vara något utan alla skarpa fall tar insatsstyrkan". Det tror jag är en rätt farlig inställning. Jag kan ha missuppfattat hela detta stycke. Jag hoppas dock att samtliga åtalade frias på samtliga punkter. Det som gick snett här tycker jag primärt är ett rekryterings- utbildnings och schemaproblem. Du får gärna kommentera kring det. Jag kan ha helt fel.

Du uppfattar tämligen korrekt. Jag ser också att det i grunden är en utbildningsfråga & turlags-scheman, i vart fall i något mått. Den totala anledning är dock svåröverskådlig, men jag ska försöka lägga några rader.

Utbildningen.
Dom senaste åren på utbildningen har våldsverkande taktik cirklat mkt kring terrorsituationer, folkmassekontroll, ingrip mot pågående dödligt våld, och liknande offensiva plattformar.
Individnivå-bildning är inte berett stort utrymme. Vare sig anslagen eller tiden räcker för läran om detta för IGV (ingripandeverksamheten), däremot finns specialgrupper med särskilda kompetenser på individnivå-bildning. Barnförhörsledare tex.
Dom poliser som besitter ännu mer detaljerad individnivå-bildning på specifika diagnoser kommer oftast från Kriminalvården eller rättspsykiatrin, som därigenom fått utbildning och även erfarenhet.
IGV är annars en bred verksamhet, där fallenhet för specialjobb i regel uppenbarar sig med tjänsteerfarenhet. Det kanske inte är en optimal gång, men det fungerar.
Tidigare har bastaktisk utbildning varit 10 dagar. Det är inte mkt sett till att man ska lära sig kommunikation, konfliktkunskap, taktik, mental förberedelse, etik mm. Det är alltså bara en dörr på glänt, resten lär man sig i tjänst.
Jag tror inte nuvarande GTFen är mkt längre.
I grund och botten handlar dock GTF/bastaktik om självbevarelsedrift konvergent med rationalitet för uppgiften. Krångligt, men på ren svenska; Ett utvecklat omdöme.

Scheman..
Polisen är ansträngd, det är är underbemannat och för mkt övertid. Man strävar efter att sätta aspirant med ordentligt rutinerad insp. i patrull, men det går i min upplevelse bara i 50% av utsättningarna.
Klockrent exempel i detta fall, där insp. Thulin (som blev PIC) hade med sig en aspirant för pågående ryckarkurs. Den andra patrullen var förvisso assistent på förmanstjänst, men två ganska nybakade blir ingen optimal patrull att gå på ett insatslarm.
50% alltså.

Samhället.
Utvecklingen är enorm, nära absurd. Steget till våld har minskat, gränsen för våldets omfattning har flyttats och respekten för uniformen har urholkats. Poliser vet detta. Den generella brottsliga aktionen av samhället, får motsvarande reaktion av polisen.
Som taktläget blivit dom senaste tio åren, har i detta även obalans uppstått. Fallen där polisen överreagerar ökar och fallen där polisen är för passiva ökar också, som en följd av detta.
Lagförslag och polisfrågor haglar bland politiker, polisen omorganiseras, utbildningen reformeras, chefer kastas runt vilket gör att turlag får osäkert ledarskap, grupper splittras.
Allt det här skapar osäkerhet i leden.
Poliser äldre än tio år paras med färskare, och däremellan har mycket hänt genom ovanstående i själva framtagandet av nya. Inte alltid det rimmar mot den verklighet som äldre poliser rör sig i och blivit både vana och ovana i.

Det var väl bakgrund.
För att komma på ämnet mer, så fungerar ändå vardagen mestadels. Den där balansen börjar komma tillbaka. Men Eric´s död är en visning om obalansen i systemet.
Patrullen som Eric mötte verkar splittrad, vilket delvis beror på PIC´s ordergivning - dels medvetna och (i min mening) godkänt självskyddande, men också för stor passivitet blandat med rädslor som uppstod.
Alla beskriver Eric som en abnormal angripare - man har nästan reagerat som man mött en stridsvagn, så jag vill gärna reservera mig kring om deras agerande var fel sett till taktik.
Vad jag dock kan se är en avhållsamhet som inte helt går i paritet med larmets dignitet. Dom borde mentalt växlat upp mer, även om deras uppgift bara var att söka larmringaren.

Här är väl i preliminärt vad jag tror problemet för dom åtalade blir:
Om man kollar radiotrafiken (sid 57-58 fup), ser man att det lite oturligt sagts saker precis innan som kan ha påverkat patrullen;
Citat:
04:04:15
9430 och 9560 iakttag såklart största försiktighet. Skulle ni se mannen så koordinera samtidigt, flera samtidigt.

04:04:41
Vi vet som sagt inte om det är samma ärende som tidigare eller status på målsägande/inringare. Det skulle eventuellt kunna vara något helt annat.

04:06:02
Nu larmar 9430. Förtur kom.
(min anm - här kommer Eric uppe på gatan - konfrontation startar)

Patrullen har härigenom fått ett ganska stort och samtidigt spretigt budskap, och det tar visserligen tid att omsätta sådant till mental beredelse.
RLC får info att larmringaren ser personen ute på gatan, då är klockan 04:02:22 (vilket skulle varit radioförtur i min uppfattning)
Nu börjar felen begås.
Detta meddelas ut till patrullerna först 04:03:44, tre minuter senare frontar dom Eric på gatan.
Tre minuter, borde i min värld räcka för att vakna till.

PICen ringer piketen ca 40sek efter att konfrontation sker.
Detta skulle i min mening gjorts när man meddelar objektmarkören, klockan 03:55:34, alltså 11 minuter tidigare.
Senast redigerad av rotesau 2019-04-21 kl. 00:58.
Citera
2019-04-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du uppfattar tämligen korrekt. Jag ser också att det i grunden är en utbildningsfråga & turlags-scheman, i vart fall i något mått. Den totala anledning är dock svåröverskådlig, men jag ska försöka lägga några rader.

Utbildningen.
Dom senaste åren på utbildningen har våldsverkande taktik cirklat mkt kring terrorsituationer, folkmassekontroll, ingrip mot pågående dödligt våld, och liknande offensiva plattformar.
Individnivå-bildning är inte berett stort utrymme. Vare sig anslagen eller tiden räcker för läran om detta för IGV (ingripandeverksamheten), däremot finns specialgrupper med särskilda kompetenser på individnivå-bildning. Barnförhörsledare tex.
Dom poliser som besitter ännu mer detaljerad individnivå-bildning på specifika diagnoser kommer oftast från Kriminalvården eller rättspsykiatrin, som därigenom fått utbildning och även erfarenhet.
IGV är annars en bred verksamhet, där fallenhet för specialjobb i regel uppenbarar sig med tjänsteerfarenhet. Det kanske inte är en optimal gång, men det fungerar.
Tidigare har bastaktisk utbildning varit 10 dagar. Det är inte mkt sett till att man ska lära sig kommunikation, konfliktkunskap, taktik, mental förberedelse, etik mm. Det är alltså bara en dörr på glänt, resten lär man sig i tjänst.
I grund och botten handlar dock GTF/bastaktik om självbevarelsedrift konvergent med rationalitet för uppgiften. Krångligt, men på ren svenska; Ett utvecklat omdöme.

Scheman..
Polisen är ansträngd, det är är underbemannat och för mkt övertid. Man strävar efter att sätta aspirant med ordentligt rutinerad insp. i patrull, men det går i min upplevelse bara i 50% av utsättningarna.
Klockrent exempel i detta fall, där insp. Thulin (som blev PIC) hade med sig en aspirant för pågående ryckarkurs. Den andra patrullen var förvisso assistent på förmanstjänst, men två ganska nybakade blir ingen optimal patrull att gå på ett insatslarm.
50% alltså.

Samhället.
Utvecklingen är enorm, nära absurd. Steget till våld har minskat, gränsen för våldets omfattning har flyttats och respekten för uniformen har urholkats. Poliser vet detta. Den generella brottsliga aktionen av samhället, får motsvarande reaktion av polisen.
Som taktläget blivit dom senaste tio åren, har i detta även obalans uppstått. Fallen där polisen överreagerar ökar och fallen där polisen är för passiva ökar också, som en följd av detta.
Lagförslag och polisfrågor haglar bland politiker, polisen omorganiseras, utbildningen reformeras, chefer kastas runt vilket gör att turlag får osäkert ledarskap, grupper splittras.
Poliser äldre än tio år paras med färskare, och däremellan har mycket hänt genom ovanstående i själva framtagandet av nya. Inte alltid det rimmar mot den verklighet som äldre poliser rör sig i och blivit både vana och ovana i.

Det var väl bakgrund.
För att komma på ämnet mer, så fungerar ändå vardagen mestadels. Den där balansen börjar komma tillbaka. Men Eric´s död är en visning om obalansen i systemet.
Patrullen som Eric mötte verkar splittrad, vilket delvis beror på PIC´s ordergivning - dels medvetna och (i min mening) godkänt självskyddande, men också för stor passivitet blandat med rädslor som uppstod.
Alla beskriver Eric som en abnormal angripare - man har nästan reagerat som man mött en stridsvagn, så jag vill gärna reservera mig kring om deras agerande var fel sett till taktik.
Vad jag dock kan se är en avhållsamhet som inte helt går i paritet med larmets dignitet. Dom borde mentalt växlat upp mer, även om deras uppgift bara var att söka larmringaren.

Om man kollar radiotrafiken (sid 57-58 fup), ser man att det lite oturligt sagts saker precis innan som kan ha påverkat patrullen;

Patrullen har härigenom fått ett ganska stort och samtidigt spretigt budskap, och det tar visserligen tid att omsätta sådant till mental beredelse.
RLC får info att larmringaren ser personen ute på gatan, då är klockan 04:02:22 (vilket skulle varit radioförtur i min uppfattning)
Nu börjar felen begås.
Detta meddelas ut till patrullerna först 04:03:44, tre minuter senare frontar dom Eric på gatan.

Detta skulle i min mening gjorts när man meddelar objektmarkören, klockan 03:55:34, alltså 11 minuter tidigare.

Väldigt belysande inlägg. När man ser hela den bilden är det nästan konstigt att det inte inträffar fler allvarliga incidenter än det faktiskt gör. Att det sitter folk på forumet och hävdar att polisen löser detta bäst själva blir nästan komiskt. Jag skulle aldrig veta vilken ända man ens skulle börja nysta i. De som jag misstänker skulle ha den kapaciteten är folk från flygvapnet på 70-80-talen. Det var nog den skarpa verksamhet i Sverige som fungerat bäst i ingripandeledet. Där existerade mycket sunt ledarskap och de var drivna på rekrytering och utbildning i skarp verksamhet. Kanske kompletterat från jägarförbandssidan som också hade starkt fokus på realism, små autonoma enheter i samverkan och verkliga hot. Gissar dock att det sitter mycket bös i väggarna på olika nivåer som kommer att hålla emot.

Håller helt med om radiotrafiken också. Det finnns en lång intervju med den rlc-operatör som skötte kontakten med gm-vittnet. Han låter väldigt flummig och osammanhängande. Att han sedan måste reläa sina uppgifter genom sin överordnade som sköter kontakten med igv låter i mina öron som ett recept på missförstånd och spretig info. Har dock inte så mycket insikt i RLC-verksamhet. Fullt möjligt att det finns goda skäl till att mottagaren som sitter på primär info inte pratar direkt med igv. Annars kunde man fundera på undantagsfall där.
Uppskattat att du hjälper till att kasta ljus över detta. Man förstår mer och mer hur sådant här kan hända.

Ps
Skall editera ner längden på citat nästa gång jag sitter vid dator. Också rätta ev horribla språkfel:-)
Citera
2019-04-21, 09:37
Medlem
Starbacks avatar
Erik Torells mamma blir snart ännu ett offer för det urskiljningslösa polisvåld som kostade hennes treårige son Erik livet.

Hon är ännu ett av de offer som staten lurar att tro att hon och hennes oskyldige son ska få rättvisa. För ändamålet att fria mördare har staten påpassligt, sen länge inrättat en speciell domstol. Staten har än en gång slängt in skådebrödet i potten.

I detta fall utgörs skådebrödet återigen av den "Särskilda Åklagarkammaren" - en rättsinstans som behandlar brott begångna av poliser och andra samhällstjänare. Kent Ekerot är bara en av alla dom som åklagarkammaren har frikänt efter Kents misshandel av en medborgare i en krogkö.

Denna "snälla" åklagarkammare har som huvudsakliga uppgift att lägga fingrarna emellan och frikänna statliga brottslingar. Ett grovt mord begånget av en polisman är Den Särskilda Åklagarkammarens ordinarie glansnummer. Där är frikännandena legio och "bestraffas" i de flesta fall med böter, om dom över huvet taget bestraffas. Inga 18 års fängelse där inte.

Så tyvärr fru Torell, Eriks mamma. Varken du eller din döde son kan räkna med nån upprättelse eller rättvisa. Ligger ert ärende väl hos Särskilda Åklagarkammare så är saken körd för er del. Domen kommer endast att kännas som en spottloska i ansiktet för både dej och din mördade son. Förbered dej redan nu på att mördarna går fria. mördarna får snarare medalj än straff Räkna inte med nåt annat.

Sanna mina ord.
Citera
2019-04-21, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Samtidigt så, om föräldrar brister i ansvar och uppfostran, då tar polisen vid.

Hur man ens kan utrusta en treåring med vapenreplikor är ofattbart. Att vederbörande dessutom är över 20 år, rymningsbenägen och i normallängd gör saken ännu mer absurd.
Det är inte första gången poliser skjuter mot gökar som viftar med låtsasvapen. Med all rätt.

Ja det är allt för ofta polisen måste hålla rätt på psykiskt eftersatta. I lägen där vården/politiker borde tagit sitt ansvar. Människor som praktiskt taget lever i sin egen avföring ibland..men för all del, det är ju vad dom själva " valt" och då är ju det viktigare än allt annat, även om deras egna handlande( till följd av bristande förstånd) blir deras död

Det är egentligen otroligt att det inte är fler som blivit skjutna av polisen då dom hållit på och fjantat sig med vapenreplikor på allmän plats, eftersom dom allra flesta larm gällande någon som viftar med ett vapen har rört sig om just replikor i plast, och ej riktiga vapen. Jag har själv säkrat två pundare, vid två sådana tillfällen, som gjort det. Men dom hade vett att förstå allvaret då dom fick titta in i pipan på en sig sauer( första tillfället) och en MP5 ( andra tillfället)

Dom gånger man hittat riktiga vapen så har det varit vid husrannsakningar hos kriminella, ibland då man stoppat dom i deras bilar.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-21 kl. 10:28.
Citera
2019-04-21, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Väldigt belysande inlägg. När man ser hela den bilden är det nästan konstigt att det inte inträffar fler allvarliga incidenter än det faktiskt gör. Att det sitter folk på forumet och hävdar att polisen löser detta bäst själva blir nästan komiskt.

Helt klart bättre än som är fallet är idag, där politiker och HR sprättar har all makt över verksamheten, vilka tycks ta mer hänsyn till div " experttyckare" än dom som faktiskt jobbar, och KAN, verksamheten.

När polisen i Sverige slogs ihop till en och samma myndighet 2015, så började man nedrustningen av alla 21 länsgemensamma kommunikationscentraler, sk LKC. Som sedan blev till 7 regionsledningscentraler, sk RLC. Detta medförde många som slutade, många nya som började, många nya chefer, många ny krångliga och rutiner( som ingen förstod nyttan med) med allt vad det förde med sig. År 2016, när man verkligen satte detta i drift var det som värst, därefter blir det sakta men säkert bättre men fortfarande idag så fungerar det betydligt sämre än vad det gjorde med dom gamla LKC. Det kommer troligen bli bättre, men då man verkligen fått verksamheten helt på fötter så kommer det väl någon ny politiker sprätt och skall ändra igen...
Citera
2019-04-21, 11:37
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Utbildningen.

Scheman..
50% alltså.

Samhället.

Det var väl bakgrund.

Nu börjar felen begås.

Ett intressant inlägg, tyvärr är det för mycket proffstyckande.

I denna situation så skulle Eric blivit beskjuten av polisen oavsett deras nya organisation, eller om det bara varit erfarna poliser där.
Sen kan man naturligtvis peka på smådetaljer i ett sådant här snabbt förlopp, det betyder inte att det begåtts något fel.
Citera
2019-04-21, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ett intressant inlägg, tyvärr är det för mycket proffstyckande.

I denna situation så skulle Eric blivit beskjuten av polisen oavsett deras nya organisation, eller om det bara varit erfarna poliser där.
Sen kan man naturligtvis peka på smådetaljer i ett sådant här snabbt förlopp, det betyder inte att det begåtts något fel.

Naturligtvis har brister i hur polisens regionsledningscentral koordinerar/dirigerar inget att göra med att Eric riktade något som liknade vapen mot polisen. Det och inget annat är ju anledningen till varför han blev skjuten. Även om så patrullen hade varit ute för att leta efter demente Agnhild, 94 år, så hade det slutat på samma sätt när dom stött på en person med vapen, som inte svarar på tilltal, som inte lägger ned vapnet utan istället viftar med det mot polis.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-21 kl. 12:20.
Citera
2019-04-21, 12:21
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Naturligtvis har brister i hur polisens regionsledningscentral inget att göra med att Eric riktade något som liknade vapen mot polisen. Det och inget annat är ju anledningen till varför han blev skjuten. Även om så patrullen hade varit ute för att leta efter demente Agnhild, 94 år, så hade det slutat på samma sätt när dom stött på en person med vapen, som inte svarar på tilltal, som inte lägger ned vapnet utan istället viftar med det mot polis.
Exakt.

Samtidigt så är ordningspoliser inga flygledare, där allt måste stämma till 110% hela tiden.
Vidare så brukar inte flygledare jobba under pistolhot heller.
Citera
2019-04-21, 13:33
Medlem
Citat:
Exakt.

Samtidigt så är ordningspoliser inga flygledare, där allt måste stämma till 110% hela tiden.
Vidare så brukar inte flygledare jobba under pistolhot heller.

Behöver man 25 plugg för att sänka ett obeväpnat mongo utan skydd är man i min värld ett gäng pajasar och kanske borde uppvisa ett uns mer ödmjukhet för att något skevar en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in