2019-04-20, 22:39
Medlem
D.E.I.s avatar
Mitt största problem med hela denna historien är att så många kommuner helt aningslöst bara tog sig an människor okritiskt i början. Sen när det blev tvingande så var det få som gnällde.

Det visar på en total naivitet inom kommunerna. Helt utan konsekvensanalys togs snabba beslut som, när det visade sig att där fanns konsekvenser, åtgärdades med ännu värre beslut. I de flesta fall.

De kommuner som faktiskt erkände för sig själva att "här gjorde vi fel" och försökte rädda upp situationen har ju klarat sig bättre i de flesta fall.

Min lösning på detta (utan att blanda in immigrationsfrågan) är att förstatliga samtlig service och skola. Då kommer staten behöva hantera sin egen skit samtidigt som medborgarna får någorlunda jämndålig service över hela riket.

Men det kommer inte hända tror jag.
Citera
2019-04-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om du tror att stan är full av bidragstagare har du inte varit där. Man är nog inte så kaxig om man lät folk jobba i sina egna kommuner. Tror dessutom inte Vellinge har hög genomsnittsutbildning..många entreprenörer..

Jaha! Trevligt! Somalier är entreprenörer enl. Mona Sahlin/muslim. Är det dessa som står för välståndet? 120`i landet, räddar de våra pensioner? Vänligen, "svar till jeanskille som gillar mysiga hemmakvällar"!
Citera
2019-04-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jaha! Trevligt! Somalier är entreprenörer enl. Mona Sahlin/muslim. Är det dessa som står för välståndet? 120`i landet, räddar de våra pensioner? Vänligen, "svar till jeanskille som gillar mysiga hemmakvällar"!

Eh, Nu pratade jag om Vellinge alltså..
Är det du som är jeanskillen?
Citera
2019-04-20, 22:49
Medlem
Citat:
Eh, Nu pratade jag om Vellinge alltså..
Är det du som är jeanskillen?

OCH! Inga pensionsräddare där? Bara white-trash-entreprenörer? Vad /vilka tror DU kan rädda Shit-City? Araberna/muhammedanerna? Knarkar du hårt?
Citera
2019-04-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Mitt största problem med hela denna historien är att så många kommuner helt aningslöst bara tog sig an människor okritiskt i början. Sen när det blev tvingande så var det få som gnällde.

Det visar på en total naivitet inom kommunerna. Helt utan konsekvensanalys togs snabba beslut som, när det visade sig att där fanns konsekvenser, åtgärdades med ännu värre beslut. I de flesta fall.

De kommuner som faktiskt erkände för sig själva att "här gjorde vi fel" och försökte rädda upp situationen har ju klarat sig bättre i de flesta fall.

Min lösning på detta (utan att blanda in immigrationsfrågan) är att förstatliga samtlig service och skola. Då kommer staten behöva hantera sin egen skit samtidigt som medborgarna får någorlunda jämndålig service över hela riket.

Sverige hade inget att säga till om. Kunde ju inte göra som Ungern precis..Positionen som humanitärt land går inte att ändra på..Sen är jag förvånad över hur många civila som bara längtade efter att hjälpa alla som kom 2015..varför lät man inte kommunerna ta hand om det? Då hade problemen synts direkt..det var dessutom den välmående medelklassen om " hjälpte" mest. Tycker inte de ska klaga nu då..
Statlig skola borde införas
Citera
2019-04-20, 22:55
Medlem
Konstigt, när vi har en Sosse regering som är experter på att sprida ut nya kostnader över kommunerna.

I kommun där jag växte upp så drar de ned på äldrevården, personalen får inte ens kaffe från kommunen samtidigt som komuntoppen åker på studiebesök i Ryssland.
Behöver jag nämna att det är S som styr där?

Tyvärr verkar det inte spela någon roll hur man röstar, alla partier är där och tullar av välfärden.
Citera
2019-04-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
OCH! Inga pensionsräddare där? Bara white-trash-entreprenörer? Vad /vilka tror DU kan rädda Shit-City? Araberna/muhammedanerna? Knarkar du hårt?

Okej, om du tror att jag är immigrationsförespråkare tror du fel! Jag pratade om skatten tidigare o du kommer in på Mona Sahlin, araber mm. Bara för att jag argumenterar för vissa saker så klistra inte på mig denna åsikt. Däremot kan jag resonera.
Citera
2019-04-20, 23:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.

Det kan tyckas märkligt men är i någon mening förståeligt. Det betyder inte att det är försvarligt. Många kommuner med svårigheter som kan härledas till arbetslöshet och avfolkning såg sin chans till ett snabbt lyft i invandring och statliga bidrag, och så blev det säkert i något år innan utgifterna översteg inkomsterna. Men eftersom pengarna för mottagandet kom från annat håll (staten) och man väntade förgäves på avkastning kammade kommunerna noll, och nu ska man ta över finansieringen när fortfarande nästan ingen jobbar, ekonomin är minst lika usel, etc.

Smarta investeringar?
Citat:

Men staten har redan gått in med pengar och stått för allt de första åren, och måste sannolikt göra det nu igen innan man hittar ett sätt att bli av med parasiterna. Kan dock hålla med om att det vore smart att förstatliga skolor, sjukvård och annat. Även apotek. Ett litet tillskott i kassan, iaf.
Citera
2019-04-20, 23:04
Medlem
Citat:
Okej, om du tror att jag är immigrationsförespråkare tror du fel! Jag pratade om skatten tidigare o du kommer in på Mona Sahlin, araber mm. Bara för att jag argumenterar för vissa saker så klistra inte på mig denna åsikt. Däremot kan jag resonera.

Malmö går inte runt! Sveriges näst största stad går inte runt pga. att värdelösa muhammedaner tagit över staden. Normal iq ser sammanhanget, du verkar inte göra det. Araber, negrer, zigenare, hazarer osv. är en jävla förlustaffär och är ett stort jävla misstag (undantag finnes såklart). Håller du med?
Citera
2019-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Fler bidragsberoende flyktingar och invandrare, fler krigsskadade skäggbarn som kostar betydligt mer än tidigare bidragsparasiter. Underskotten blir värre och statens möjligheter att bidra försämras när "ladorns är tomma".
Ja absolut men det är väl ändå bara en fortsättning i tangentens riktning. Statsbidragen till kommunerna kommer att öka. Och de skötsamma svenskarna kommer villigt åta sig nya pålagor. Främst i form av olika miljöskatter...
Citera
2019-04-20, 23:19
Medlem
Frontlinjens avatar
Göran Persson har för en tid sedan luftat idén om att alla kommuner ska ha samma skattesats. Robin Hood-skatt på stereoider med andra ord.

Vi lär väl hamna där om inte alltför länge.
Citera
2019-04-20, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ja absolut men det är väl ändå bara en fortsättning i tangentens riktning. Statsbidragen till kommunerna kommer att öka. Och de skötsamma svenskarna kommer villigt åta sig nya pålagor. Främst i form av olika miljöskatter...

Gjön skatteväxling, pungslå vanligt folk på allt, och ge skattefifflar bönder 2 miljarder till gratis solceller..vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in