2017-10-10, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
MP måste alltså vara minst 10 m ifrån spåret, medan FIKK sökte alldeles intill spåret?
Ja vi fick inga restriktioner om att inte gå för nära. Vi gick på båda sidor om spåret och sökte av den delen längs spåret som var väldigt snårig.
När man sökt så så inser man hur liten del man hinner på en dag.
Citera
2017-10-10, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubelina
Ja vi fick inga restriktioner om att inte gå för nära. Vi gick på båda sidor om spåret och sökte av den delen längs spåret som var väldigt snårig.

Det växer ju förstås upp mycket på våren och sommaren. Det kräver underhåll. Kanske kan detta underhåll medföra att man hittar något?

Från Trafikverket:

"Vi kontrollerar spåren
regelbundet och ett normalbelastat spår kontrolleras
flera gånger per år"
"röjning och slåtter av vägslänter,
diken, trädsäkring
längs järnvägsspåren"
"Trädsäkring innebär att vi skapar så kallade skötselgator,
som sträcker sig 20 meter på var sida om spåret,
genom att vi tar ner eller beskär träd som inom en
10-årsperiod kan falla över järnväg eller kontaktledningar.
Med en trädsäker järnväg minskar risken för
kostsamma störningar och stopp i tågtrafiken"
Dessutom kontrolleras skyltar, ljus, belysning, klockor, högtalare, elledningar, klockor osv.

Regelbundna underhållsåtgärder
på järnvägen
Citera
2017-10-10, 12:15
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubelina
Om jag förstått rätt var det spåret norr om Hallsberg mot Kumla de fokuserade på?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det växer ju förstås upp mycket på våren och sommaren. Det kräver underhåll. Kanske kan detta underhåll medföra att man hittar något?

Från Trafikverket:

"Vi kontrollerar spåren
regelbundet och ett normalbelastat spår kontrolleras
flera gånger per år"
"röjning och slåtter av vägslänter,
diken, trädsäkring
längs järnvägsspåren"
"Trädsäkring innebär att vi skapar så kallade skötselgator,
som sträcker sig 20 meter på var sida om spåret
,
genom att vi tar ner eller beskär träd som inom en
10-årsperiod kan falla över järnväg eller kontaktledningar.
Med en trädsäker järnväg minskar risken för
kostsamma störningar och stopp i tågtrafiken"
Dessutom kontrolleras skyltar, ljus, belysning, klockor, högtalare, elledningar, klockor osv.

Regelbundna underhållsåtgärder
på järnvägen

Det märks att man röjt mer på senare år, speciellt längs vissa sträckor av stambanorna med i princip trädfritt närmaste 10-20 m. Sly som röjs periodvis, enar som får vara kvar.
Citera
2017-10-10, 13:11
Medlem
Om det nu var så att han trodde sig vara framme i Mjölby ,och sen insåg att han inte alls var det ,utan befann sig i Hallsberg istället , då kommer problemet att det inte står skrivet om något tåg som går mot Mjölby just då på tågtavlan (eftersom det var just det tåget som han satt på som gick dit bara några minuter efter att han klev av det).

Bara det att man gått av på fel station gör ju att man tappar koncepten ,särskilt om man är nedstämd sen tidigare .

Bergslagstågets nästa rutt är i det läget mot Örebro , så då fick han antagligen panik inombords när det inte fanns ett enda tåg ,skrivet på tågtavlan , som gick mot Mjölby . Hade han väntat någon halvtimme eller så innan han kollade på tågtavlan igen ,hade ju en ny tur mot Mjölby dykt upp.

Bergslagståget går ju åt två olika håll VARANNAN tur .Ena turen uppifrån Dalarna ner mot Mjölby ,och den andra turen går från Mjölby mot Örebro och sen vidare uppåt ....och det finns antagligen inte plats på tågbanan för Bergslagstågets tåg att genomföra två färdriktningar samtidigt , utan därför blir det tur åt olika håll varannan timme (spekulation,någon som vet ? )

Så då är det ju inte så konstigt om han bestämde sig för att fortsätta gå , hemåt ,neråt ,söderut ,vidare ...så att de letat utmed spåret norrut , är lite konstigt kan man tycka ...man dras ju som människa åt det håll man bor ,eller hur !?
Senast redigerad av evaveva 2017-10-10 kl. 13:20.
Citera
2017-10-11, 12:14
Medlem
Jag blir så ledsen på det här !
Var tusan är Patrik ?
Han kan ju inte bara gå upp i rök , bara sådär !
Citera
2017-10-11, 19:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Var tusan är Patrik ?

Där är vi alla överens att han inte bara är puff borta. mitt på ljusa dagen i en stad.

För att gå vidare behöver vi nya infallsvinklar, nya inputs.

Du får inte deppa ihop evaveva, vi tycker alla det är tråkigt men vad skall vi göra? tycker vi kämpat på bra i drygt 4 månader.
Citera
2017-10-11, 20:50
Medlem
Citat:
Var tusan är Patrik ?
Tänker fortfarande på det här varje dag och på alla som lagt ner så mycket tid och energi och de som ännu gör det. Kommer nog aldrig sluta kolla omkring här i området även om det inte leder till nåt. Vi får inte ge upp hoppet även om det känns tungt 🤗
Citera
2017-10-12, 13:13
Medlem
Jag har följt tråden sen start och har precis som er fastnat för hela "världens story" just för att de knappt finns information.

Om Patrik nu har försvunnit frivilligt och troligtvis utomlands så är det nästintill ett perfekt försvinnande.
Det krävs en del planering att försvinna mitt på ljusa dan utan att någon sett en. Jag tror någon vän till han hjälpte han eller att han frågade någon lastbilschaufför om han fick åka över gränsen till antingen Danmark eller Norge. Det är mycket möjligt att han inte hade alla sina kläder i resväskorna.Jag tror att om någon hjälpte han så hade han möjligtvis en extra resväska eller att hans vän hade en med sig och därmed packat lite i den. Han hade säkert skaffat en ny dator med vinstpengarna från stipendiet eller om han hade ihopsparat en större summa pengar och lämnade den andra i väskan på industriområdet. Eller tänkt skaffa en ny utomlands.

Det är vad jag tror men om han hittas död när jakten är igång så är det sorgligt.
Citera
2017-10-12, 14:14
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Men varför kom han på helt plötsligt att han skulle ta livet av sig i närheten utav Hallsbergs station.?
Ingen hade ju sagt eller gjort något dumt just då.?
Och att han gick av på fel station,menar du att det skulle vara skäl nog för att döda sig själv.
Nee skulle inte tro det.....
Vadå just då ? Han mådde ju enligt uppgift redan inte bra när han var på väg ner , du har inte mycket erfarenhet av människor som mår dåligt va ?
Citera
2017-10-12, 17:17
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlinsweden
Det krävs en del planering att försvinna mitt på ljusa dan utan att någon sett en.
Varför, och på vilket sätt krävs det en del planering för att försvinna mitt på ljusa dan utan att någon sett en? Det är väl bara att sätta sig på en buss, ett tåg, lifta eller på något annat sätt förflytta sig. De flesta svenskarna är antagligen inte speciellt insatta i detta försvinnande, och de flesta skulle heller inte kunna identifiera honom.
Citat:
Jag tror någon vän till han hjälpte han eller att han frågade någon lastbilschaufför om han fick åka över gränsen till antingen Danmark eller Norge.
Varför tror du att någon vän till honom hjälpte honom? Finns det något som tyder på det?
Citera
2017-10-12, 17:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag har följt tråden sen start och har precis som er fastnat för hela "världens story" just för att de knappt finns information.

Om Patrik nu har försvunnit frivilligt och troligtvis utomlands så är det nästintill ett perfekt försvinnande.
Det krävs en del planering att försvinna mitt på ljusa dan utan att någon sett en. Jag tror någon vän till han hjälpte han eller att han frågade någon lastbilschaufför om han fick åka över gränsen till antingen Danmark eller Norge. Det är mycket möjligt att han inte hade alla sina kläder i resväskorna.Jag tror att om någon hjälpte han så hade han möjligtvis en extra resväska eller att hans vän hade en med sig och därmed packat lite i den. Han hade säkert skaffat en ny dator med vinstpengarna från stipendiet eller om han hade ihopsparat en större summa pengar och lämnade den andra i väskan på industriområdet. Eller tänkt skaffa en ny utomlands.

Det är vad jag tror men om han hittas död när jakten är igång så är det sorgligt.

Inte helt osannolikt att P liftade med någon och den som plockade upp honom våldtog och mördade honom, dumpad i något vattenhål.
Citera
2017-10-13, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte helt osannolikt att P liftade med någon och den som plockade upp honom våldtog och mördade honom, dumpad i något vattenhål.

Hur många liknande fall har man hört talas om i Sverige?
Vem skulle han liftat med? Någon han kände eller någon obekant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in