2019-01-07, 02:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Funderar på en sak ...OT men endå ...idag när jag storhandlade på affären gick en tyst tjej fram och tillbaka förvirrat mellan kassan och chipshyllan ,

ett antal ggr, så till slut frågade jag henne om hon behövde några kronor till att kunna köpa favoritchipsen , men då svarade hon försiktigt ;

att hon inte kunde nå till dem hon gillade så hon visste inte hur hon skulle fixa det .

Självklart sträckte jag mig efter hennes favvochips Dorritos , och hon fick påsen äntligen i handen efter att hon haft ca en halvtimmes vånda ..

+ att jag visade henne var en rullbar pall fanns till nästa gång , trots att jag inte jobbar på affären . För nästa gång lär hon ju inte nå dem heller .
Hon sa tack lite tyst och gick till kassan och betalade .

En del människor vågar inte be om hjälp och hamnar i svåra lägen , och då måste man vara där och tänka till och hjälpa till för en annan gång kan det vara du själv som behöver hjälp ju .

Och vad vill jag med denna kommentar , undrar Ni ?

-Jo , det är så konstigt att INGEN av de som sett Patrik förvirrad , stannade upp och typ hjälpte honom att komma i ett lugnare läge , typ talat om var han var ,

utmed vilken väg eller vad han behövde , typ en mobil eller hjälp med hänvisning till polishjälp osv.

Det ingår ju i allmän hyfs och medmänsklighet att hjälpa folk som man ser är oroliga över något , eller hur !?

Eller skulle jag låtit stackars tjejen gå runt knäckt i en timme inne på affären och sen att hon lämnade affären utan att kunna få tag på det hon ville köpa ?

Neeej , så fort man ser en person i nöd så gäller det att rätta till problemet ju .

Så ännu en gång ! Varför hjälpte inte någon den förvirrade Patrik ?

Behövs ju bara att ta det lugnt , släppa på sina egna göromål , och bry sig några minuter om en annan medmänniska , då kan till och med folk överleva ...

Det är precis som om folk ser allt som på en tv-skärm !
Patrik satt ju inte på en flotte i Bangladesh , utan under en väg , bredvid en väg i Hallsbergsområdet ,
.
Så att stanna och höra om han var i behov av att kunna nå någon , i det läget han var i , måste ju ha känts rätt viktigt , eller ? 🐾

Fattar inte att folk aldrig bryr sig om andra ...sorgset 😢

Du får ursäkta, men du vet ju inte om det var Patrik som du eller nån annan såg.

Och det är ju fakstiskt så att folk bryr sig om andra, alla gör antagligen inte det, men merparten gör nog det efter bästa förmåga.
Citera
2019-01-07, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Du får ursäkta, men du vet ju inte om det var Patrik som du eller nån annan såg.

Och det är ju fakstiskt så att folk bryr sig om andra, alla gör antagligen inte det, men merparten gör nog det efter bästa förmåga.

Jo du har rätt , förlåt för hårda ord , är bara det att nuförtiden verkar samhället mera kallt och oempatiskt på något sätt ,

och då blir personer som Patrik , sådana som inte vräker sig fram , som vill synas och höras ,

utan som försöker på egen hand , de personerna blir liksom osynliga , e du med då ?

Klart att 80% minst av befolkningen bryr sig om sina medmänniskor , så det är inte det ,
utan mer det där med att alla ska sköta sitt ,

som ibland kan göra att ett antal personer per år hamnar i skarpa lägen
pga att folk är både stressade och har fullt upp med sig själva ,

så att få hjälp nuförtiden är inte något man kan räkna med fullt ut .

Det var det jag ville sörja lite grann ....

Det är skönt att veta att så pass många människor bryr sig om sina medmänniskor ❤️, så det blir man väldigt glad utav, Pajovs .👍🏻
Senast redigerad av evaveva 2019-01-07 kl. 03:02.
Citera
2019-01-07, 12:19
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Behöver er hjälp

Finns det någon av er som har tips på bra områden att söka i? Områden som kanske är svåråtkomliga och dit inte många går eller platser där man kanske drar sig undan till om man vill vara ifred.,

Har ni några förslag eller har hört talas om några platser i Hallsberg/Kumla?
Citera
2019-01-11, 18:33
Medlem
Hur är det egentligen söder om Hallsberg? Alla sök verkar ha varit i väskornas riktning nordost? Men enligt kartan verkar det vara ganska nära skogsområden söderut på vägen mot Tisaren. Mot Ormhult alltså.
Citera
2019-01-13, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faktor8
Hur är det egentligen söder om Hallsberg? Alla sök verkar ha varit i väskornas riktning nordost? Men enligt kartan verkar det vara ganska nära skogsområden söderut på vägen mot Tisaren. Mot Ormhult alltså.

Är Ormhult en by ? Brukar ungdomar typ festa där ?
Citera
2019-01-13, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrasterr
Vet man om det är någon/några som sökt "längre upp", i större träd och liknande?

// Det här inlägget gjordes ju sommaren 2017 , undrar om de menar i Ormhult då ?
Inlägget har nummer 6512 .
Senast redigerad av evaveva 2019-01-13 kl. 02:30.
Citera
2019-01-13, 07:22
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Frågor om det området har kommit upp i tråden och det har nämnts att det har varit något eller några sök. Då har folk undrat hur mycket man sökt eftersom det är ett väldigt stort område, som förutom en del allmänt svårframkomlig skog har sankmarker, och gruvhål. Sanningen är nog den att man inte sökt överallt och det är iofs förståeligt eftersom områdena är stora.
Citera
2019-01-19, 08:32
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Vi har sökt lite på den sidan av Hallsberg.
Det finns speciellt ett ställe som jag tycker är intressant och som vi ska tillbaka till när snön och isen försvinner. Ett område som är omslutet av gärden och djupa krondiken och skog som möjligt är planterad för väldigt länge sen. I den ”skogen finns en liten ”sjö” - ett område med vatten.
Det området verkar vara en plats som man kan gå till om man vill vara ifred och det är rätt svårt att ta sig över dikena.

När vi var där fanns otroligt mycket spår och bajs av vilt (vildsvin?).
Citera
2019-01-19, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Jag fick ett tips av en postare att det kom en artikel i NA. Den publicerades 21 dec, vilket jag helt missat.

Saxar lite från artikeln. Inget direkt nytt, men Patriks pappa uttrycker kritik mot Patriks skola i Falun om att de inte såg till att han fick hjälp med sitt mående och även kritik mot polisens agerande. Han jämför med fallet om den försvunne Dante, där man öppnade upp förundersökning för att få tillgång till mer resurser direkt.

Jag måste säga att jag också tänker så. Jag jämför det ganska nya fallet med försvunna Nathalie som hittades avliden i Eksjö vid jul. Där inleddes stora insatser direkt vid försvinnandet med hjälp av en öppnad förundersökning. Jag följde inte det fallet till hundra, men jag tror inte att det fanns misstankar om brott, som uttalades i varje fall.

Jag kan inte komma ifrån att jag misstänker att de obs som gjordes vid lyftkranen, vid korsningen och på vägen morgonen efter kan ha varit Patrik.

Jag förstår föräldrarna.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan fallet Nathalie och Patriks försvinnande och varför man kunde öppna förundersökning direkt i hennes fall, medan i Patriks gick det inte.

Kanske var de ändå så att föräldrarna inte riktigt visste hur dåligt det stod till med Patrik, men skolan visste. Därav kritiken.

Från NA 21/12-18:

"Patriks pappa Jörgen Linfeldt har efter kontakt med Patriks vänner en teori kring varför Patrik försvann.

– Vi tror att han var utbränd. Och att han försvann till följd av en psykos.

Jörgen Linfeldt är kritisk, både mot polisens hantering av försvinnandet och mot skolans agerande. Han menar att skolan kände till att Patrik mådde dåligt och borde ha tagit kontakt med sjukvården och Patriks föräldrar.

" Vi håller fortfarande på med olika insatser och försöker driva på både polis och Missing people.

– Vi har också en privat sökgrupp som hjälper oss i Hallsberg-Kumlatrakten som är ute och letar och inte ger sig. Det betyder jättemycket för oss."

"– Den här ovissheten är fruktansvärd. Vi har ju ett litet, litet hopp men vi tror tyvärr inte att han finns kvar i livet. Det hade betytt så mycket att få ett avslut. Därför är vi väldigt tacksamma mot de här människorna som hjälper oss.

Jörgen Linfeldt anser att polisen, direkt Patrik försvann, borde ha upprättat en förundersökning om brott precis som i fallet med tolvårige Dante i Falkenberg som försvann i början av november och några dagar senare hittades drunknad.

– Man upprättade en förundersökning utan att veta vad som hänt pojken. I Patriks fall påstod polisen att det inte gick.

– Men det är samma fara för liv och lem oavsett om det är en tolvåring med Downs syndrom, en 22-åring i dåligt psykiskt skick eller en dement åldring, säger Jörgen Linfeldt.

Karin Eldblom vid Hallsbergspolisen menar att den uppenbara skillnaden mellan Patrik och Dante är att Dante var ett litet barn.

– Ett barn kanske inte bara försvinner hursomhelst, utan det kan då finnas skäl för att misstänka brott. Det kan krävas mindre för det, säger hon och fortsätter:

– Det är faktiskt så att vi måste göra skillnad på person och person. Inte för att människor är olika värda utan för att människor ter sig på olika sätt. Vilken ålder har du, har du sjukdomar, är du van vid den här terrängen och så vidare.

I Patriks fall resonerade polisen att det rörde sig om en vuxen person där ingenting i försvinnandet pekade på att han hade utsatts för brott.

– Då behöver vi ha något som litet mer talar för att han utsatts för ett brott.

Vad hade krävts för att starta en utredning?

– Någonting som talade för att han till exempel hade haft hot på sig, att han var rädd för att någon skulle utsätta honom för något. Ett sms, en vittnesuppgift som säger att han var rädd för någon specifik person. Det skulle exempelvis kunna vara en sådan sak som gör att vi hade kunnat inlett en utredning.
"
Citera
2019-01-19, 22:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag fick ett tips av en postare att det kom en artikel i NA. Den publicerades 21 dec, vilket jag helt missat.

Saxar lite från artikeln. Inget direkt nytt, men Patriks pappa uttrycker kritik mot Patriks skola i Falun om att de inte såg till att han fick hjälp med sitt mående och även kritik mot polisens agerande. Han jämför med fallet om den försvunne Dante, där man öppnade upp förundersökning för att få tillgång till mer resurser direkt.

Jag måste säga att jag också tänker så. Jag jämför det ganska nya fallet med försvunna Nathalie som hittades avliden i Eksjö vid jul. Där inleddes stora insatser direkt vid försvinnandet med hjälp av en öppnad förundersökning. Jag följde inte det fallet till hundra, men jag tror inte att det fanns misstankar om brott, som uttalades i varje fall.

Jag kan inte komma ifrån att jag misstänker att de obs som gjordes vid lyftkranen, vid korsningen och på vägen morgonen efter kan ha varit Patrik.

Jag förstår föräldrarna.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan fallet Nathalie och Patriks försvinnande och varför man kunde öppna förundersökning direkt i hennes fall, medan i Patriks gick det inte.

Kanske var de ändå så att föräldrarna inte riktigt visste hur dåligt det stod till med Patrik, men skolan visste. Därav kritiken.

Från NA 21/12-18:

"Patriks pappa Jörgen Linfeldt har efter kontakt med Patriks vänner en teori kring varför Patrik försvann.

– Vi tror att han var utbränd. Och att han försvann till följd av en psykos.

Jörgen Linfeldt är kritisk, både mot polisens hantering av försvinnandet och mot skolans agerande. Han menar att skolan kände till att Patrik mådde dåligt och borde ha tagit kontakt med sjukvården och Patriks föräldrar.

" Vi håller fortfarande på med olika insatser och försöker driva på både polis och Missing people.

– Vi har också en privat sökgrupp som hjälper oss i Hallsberg-Kumlatrakten som är ute och letar och inte ger sig. Det betyder jättemycket för oss."

"– Den här ovissheten är fruktansvärd. Vi har ju ett litet, litet hopp men vi tror tyvärr inte att han finns kvar i livet. Det hade betytt så mycket att få ett avslut. Därför är vi väldigt tacksamma mot de här människorna som hjälper oss.

Jörgen Linfeldt anser att polisen, direkt Patrik försvann, borde ha upprättat en förundersökning om brott precis som i fallet med tolvårige Dante i Falkenberg som försvann i början av november och några dagar senare hittades drunknad.

– Man upprättade en förundersökning utan att veta vad som hänt pojken. I Patriks fall påstod polisen att det inte gick.

– Men det är samma fara för liv och lem oavsett om det är en tolvåring med Downs syndrom, en 22-åring i dåligt psykiskt skick eller en dement åldring, säger Jörgen Linfeldt.

Karin Eldblom vid Hallsbergspolisen menar att den uppenbara skillnaden mellan Patrik och Dante är att Dante var ett litet barn.

– Ett barn kanske inte bara försvinner hursomhelst, utan det kan då finnas skäl för att misstänka brott. Det kan krävas mindre för det, säger hon och fortsätter:

– Det är faktiskt så att vi måste göra skillnad på person och person. Inte för att människor är olika värda utan för att människor ter sig på olika sätt. Vilken ålder har du, har du sjukdomar, är du van vid den här terrängen och så vidare.

I Patriks fall resonerade polisen att det rörde sig om en vuxen person där ingenting i försvinnandet pekade på att han hade utsatts för brott.

– Då behöver vi ha något som litet mer talar för att han utsatts för ett brott.

Vad hade krävts för att starta en utredning?

– Någonting som talade för att han till exempel hade haft hot på sig, att han var rädd för att någon skulle utsätta honom för något. Ett sms, en vittnesuppgift som säger att han var rädd för någon specifik person. Det skulle exempelvis kunna vara en sådan sak som gör att vi hade kunnat inlett en utredning.
"

Först vill jag önska alla En God Fortsättning

Jag kan kan också hålla med Patriks föräldrar, det måste kännas konstigt att de behandlas så annorlunda.

Dante kan jag förstå han var bara 12 år och var omyndig.
Varför det i Nathalies fall direkt öppnades en förundersökning vet jag inte men förmodligen finns det omständigheter som vi inte känner till. Möjligen om det kan hänga ihop med att hon fångades på film i
ett byggvaruhus och där skall hon ha köpt ett rep.
Citera
2019-01-19, 22:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Först vill jag önska alla En God Fortsättning

Jag kan kan också hålla med Patriks föräldrar, det måste kännas konstigt att de behandlas så annorlunda.

Dante kan jag förstå han var bara 12 år och var omyndig.
Varför det i Nathalies fall direkt öppnades en förundersökning vet jag inte men förmodligen finns det omständigheter som vi inte känner till. Möjligen om det kan hänga ihop med att hon fångades på film i
ett byggvaruhus och där skall hon ha köpt ett rep.

Detsamma.
Det var länge sedan du var i tråden!

Ja, Dante. Det är en historia som är helt väsenskild från Patriks.
Och i Nathalies fall kan det ha varit så som du säger , något vi inte fått kännedom om som gjorde att de öppnade en FU. Men jag tyckte (kan minnas fel) att de sa på presskonferensen att man gjorde det för att få ökade befogenheter.

Detta kan ju iofs varit sant, och att de hade något ändå som gjorde att de misstänkte brott.

Att Nathalie fångades på film i byggvaruhuset kan man bara ha vetat tänker jag, eftersom man hade öppnat en förundersökning och därigenom fått möjlighet att begära ut filmerna.

Vad vet vi. Patrik kanske också gick in på Woodys och köpte rep? Jag tror ju inte att man har befogenhet att kolla upp sådant om inte förundersökning inletts.

Och även om man har det, så lägger man inte ner resurser på något som inte har en tydlig anledning att göra. Rubriceringen blir ett försvinnande. Vilket man har rätt att göra om det verkar vara frivilligt. I detta ingår ju också att ta självmord.

Jag vet inte, men misstänker att man först gör en mindre utredning med förhör och kollar i Patriks fall om det fanns något som tydde på brott. Man gjorde förhör, kollade sista pinget och filmen från Hallsbergs station. Och inget visade tydligt på att brott hade begåtts. Då lägger man sig ner på en lägre nivå där man tar emot tips men inte fortsätter med en utredning.

Jag vet inte hur och i vilket skede det började klarna att Patrik mått så dåligt att man kunde befara att han hade fått en psykos. Jag tror att det kan ha varit efter att väskorna hittats.

Om och om igen återkommer mina tankar ändå till att man kunde kanske ha räddat Patrik. Det känns lite som ett lotteri hur rubriceringen sker, vilket kanske inte är sant.
Citera
2019-01-20, 05:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Detsamma.
Det var länge sedan du var i tråden!

Ja, Dante. Det är en historia som är helt väsenskild från Patriks.
Och i Nathalies fall kan det ha varit så som du säger , något vi inte fått kännedom om som gjorde att de öppnade en FU. Men jag tyckte (kan minnas fel) att de sa på presskonferensen att man gjorde det för att få ökade befogenheter.

Detta kan ju iofs varit sant, och att de hade något ändå som gjorde att de misstänkte brott.

Att Nathalie fångades på film i byggvaruhuset kan man bara ha vetat tänker jag, eftersom man hade öppnat en förundersökning och därigenom fått möjlighet att begära ut filmerna.

Vad vet vi. Patrik kanske också gick in på Woodys och köpte rep? Jag tror ju inte att man har befogenhet att kolla upp sådant om inte förundersökning inletts.

Och även om man har det, så lägger man inte ner resurser på något som inte har en tydlig anledning att göra. Rubriceringen blir ett försvinnande. Vilket man har rätt att göra om det verkar vara frivilligt. I detta ingår ju också att ta självmord.

Jag vet inte, men misstänker att man först gör en mindre utredning med förhör och kollar i Patriks fall om det fanns något som tydde på brott. Man gjorde förhör, kollade sista pinget och filmen från Hallsbergs station. Och inget visade tydligt på att brott hade begåtts. Då lägger man sig ner på en lägre nivå där man tar emot tips men inte fortsätter med en utredning.

Jag vet inte hur och i vilket skede det började klarna att Patrik mått så dåligt att man kunde befara att han hade fått en psykos. Jag tror att det kan ha varit efter att väskorna hittats.

Om och om igen återkommer mina tankar ändå till att man kunde kanske ha räddat Patrik. Det känns lite som ett lotteri hur rubriceringen sker, vilket kanske inte är sant.

Ja, det var ett tag sedan jag skrev här men jag har allt tittat in då och då, vill så gärna att Patrik hittas.

Stämmer nog som du skriver att polisen får ökade befogenheter om de misstänker brott. Även som du säger att polisen har nog inga befogenheter att kolla sådana saker. Det kan ju även vara så att det gick ut en efterlysning och någon på byggvaruhuset kände igen henne och ringde polisen, då upprättade de en FU.

Jag kan inte polisens befogenheter eller vilka kriterier de går efter men får de indikationer på att någon mår så fruktansvärt dåligt och i samband med försvinnandet köper ett rep så agerar de nog så mycket de kan. Den personen klarar ju uppenbarligen inte av att ta hand om sig själv då. Bara mina funderingar.

Hemsk tanke att man kanske kunnat rädda Patrik om man satt in alla resurser direkt. Kommer inte ihåg hur lång tid efter hans försvinnande det var innan de gick ut med efterlysning och även började söka aktivt efter honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in