Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Fast det är ju svaret på det sätt du först ville göra, samt så berättar dom hur du gör om du vill ha det i bokföringen.
Du kan alltså välja att summera dina traktamenten direkt i NE-deklarationen i rutan dom hänvisar till, eller ta upp det i bokföringen så som jag eller Nordiad föreslår.
Men vilken ruta är det de hänvisar till? Det finns ingen ruta markerad "avdrag för ökade levnadsomkostnader". Det är främst detta jag frågar efter, sorry om det var otydligt!
Citat:
Jag tycker det är överlägset att ha det i bokföringen. Blir tydligare hur bra din verksamhet går löpande. Inte helt med på hur Nordiad menar, men tror vi tänker lika. Först traktamente mot egna insättningar, sen tar du ut pengarna från banken (1930) mot egna insättningar. Man kanske kan hoppa över ett steg och boka traktamentet mot banken direkt när man för över pengarna?
Jag håller med i efterhand, men nu har jag redan gjort bokslut och stängt perioden. Eftersom jag hade läst att man kunde skippa att ta med det i bokföringen så tänkte jag att det kanske är enklast i detta fall.