• 1
  • 2
2019-04-16, 18:28
Medlem
Utopia.s avatar
Korkad fråga, men jag har räknat ut ett traktamente som jag är berättigad till (enskild firma)

Vad gör jag nu? Jag antar att detta belopp ska matas in någonstans i deklarationen, men jag hittar inte vilken bilaga/ruta jag ska använda.

Tack på förhand!
Citera
2019-04-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Korkad fråga, men jag har räknat ut ett traktamente som jag är berättigad till (enskild firma)

Vad gör jag nu? Jag antar att detta belopp ska matas in någonstans i deklarationen, men jag hittar inte vilken bilaga/ruta jag ska använda.

Tack på förhand!
Har du inte lyft ut motsvarande summa ur bolaget? Alltså den del som är skattefri.
Citera
2019-04-19, 08:02
Medlem
BigBusinesss avatar
Ditt traktamente är en kostnad för företaget. Du bokför med konton ”skattefria traktamenten” och ”egna insättningar”. Då minska vinsten på NE-blanketten och du får mindre skatt.
Senast redigerad av BigBusiness 2019-04-19 kl. 08:06.
Citera
2019-04-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ditt traktamente är en kostnad för företaget. Du bokför med konton ”skattefria traktamenten” och ”egna insättningar”. Då minska vinsten på NE-blanketten och du får mindre skatt.
Eller debiterar ett tillgångskonto (1910 alternativt 1930) om du vill komma åt dessa medel privat.
Citera
2019-04-19, 16:28
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Hmm nu blir jag förvirrad. Detta lästa jag på Speedledgers hemsida (mitt bokföringsprogram):

Citat:
En enskild näringsidkare kan lyfta skattefritt traktamente vid en tjänsteresa, detta behöver inte bokföras utan hanteras genom ett avdrag i inkomstdeklarationen under avdrag för ökade levnadsomkostnader NE-bilagan. Bokförs det så kan du använda konto 5843 Traktamente Sverige avdragsgillt och 5844 Traktamente Sverige ej avdragsgillt.

https://support.speedledger.se/hc/sv...15-Traktamente
Citera
2019-04-19, 19:06
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Hmm nu blir jag förvirrad. Detta lästa jag på Speedledgers hemsida (mitt bokföringsprogram):

https://support.speedledger.se/hc/sv...15-Traktamente

Fast det är ju svaret på det sätt du först ville göra, samt så berättar dom hur du gör om du vill ha det i bokföringen.

Du kan alltså välja att summera dina traktamenten direkt i NE-deklarationen i rutan dom hänvisar till, eller ta upp det i bokföringen så som jag eller Nordiad föreslår.

Jag tycker det är överlägset att ha det i bokföringen. Blir tydligare hur bra din verksamhet går löpande. Inte helt med på hur Nordiad menar, men tror vi tänker lika. Först traktamente mot egna insättningar, sen tar du ut pengarna från banken (1930) mot egna insättningar. Man kanske kan hoppa över ett steg och boka traktamentet mot banken direkt när man för över pengarna?
Citera
2019-04-19, 20:21
Medlem
Citat:
Fast det är ju svaret på det sätt du först ville göra, samt så berättar dom hur du gör om du vill ha det i bokföringen.

Du kan alltså välja att summera dina traktamenten direkt i NE-deklarationen i rutan dom hänvisar till, eller ta upp det i bokföringen så som jag eller Nordiad föreslår.

Jag tycker det är överlägset att ha det i bokföringen. Blir tydligare hur bra din verksamhet går löpande. Inte helt med på hur Nordiad menar, men tror vi tänker lika. Först traktamente mot egna insättningar, sen tar du ut pengarna från banken (1930) mot egna insättningar. Man kanske kan hoppa över ett steg och boka traktamentet mot banken direkt när man för över pengarna?
Din sista mening stämmer med min tankegång. För egen insättning i normal bemärkelse är det ju inte.
Citera
2019-04-20, 15:13
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:

Men vilken ruta är det de hänvisar till? Det finns ingen ruta markerad "avdrag för ökade levnadsomkostnader". Det är främst detta jag frågar efter, sorry om det var otydligt!

Citat:

Jag håller med i efterhand, men nu har jag redan gjort bokslut och stängt perioden. Eftersom jag hade läst att man kunde skippa att ta med det i bokföringen så tänkte jag att det kanske är enklast i detta fall.
Senast redigerad av Utopia. 2019-04-20 kl. 15:16.
Citera
2019-04-20, 17:08
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Det ska matas in i arbetsgivardeklarationen under ruta 051.
Citera
2019-04-20, 17:44
Medlem
Citat:
Men vilken ruta är det de hänvisar till? Det finns ingen ruta markerad "avdrag för ökade levnadsomkostnader". Det är främst detta jag frågar efter, sorry om det var otydligt!

Jag håller med i efterhand, men nu har jag redan gjort bokslut och stängt perioden. Eftersom jag hade läst att man kunde skippa att ta med det i bokföringen så tänkte jag att det kanske är enklast i detta fall.

Inget direkt som hindrar att följa min idé även om det blir på ett annat bokföringsår, gör knappast så stor skillnad på resultatet.
Citera
2019-04-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Det ska matas in i arbetsgivardeklarationen under ruta 051.

Man är väl inte anställd i sin enskilda firma?
Citera
2019-04-20, 20:17
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Man är väl inte anställd i sin enskilda firma?

Missade att det gällde enskild firma. Ignorera mitt tidigare inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in