2019-04-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Mödrar dödar av pseudoaltruistiska skäl och oftare genom strypning/kvävning. Visst brukar mödrar döda de allra yngsta barnen i högre grad, vilket dock inte betyder att det finns gott om exempel på motsatsen. Det har inget att göra med att barn som är 11 och 14 år inte är något annat än barn. De har förvisso gått över småbarnsåren, men inte med mycket. Att kalla en 11-åring för nästanvuxen är obscent och visar att man har en egensinnig agenda, såväl här som i pedofiliforat. Man vill använda barnen till sina egna syften. Vänligen låt bli det.

"Moa hade inte hunnit att uppnå långvarigt utmatta"? Vad betyder det och hur vet du det?

Moderna organisationer är väl medvetna om en god mediehantering när katastrofer inträffar och har knappast något att göra med att man vill dölja något. Snarare tvärtom, ge journalisterna så mycket information som möjligt så snabbt som möjligt så att de inte börjar ge sig på drabbade och sörjande. Ljug aldrig! Krishanterings-ABC och numera vida spridd kunskap, något man utbildar ledare i idag.

Om testamentet skrevs 2012 skulle det innebära att O och H planerat för sina döttrars död i sex år och dessutom innan de blev sjuka. Jag håller det för osannolikt.

Moderna organisationer ja. Informera. Tror nog vi skall fundera flera varv på om kommunen gett ett riktigt taskigt erbjudande innan jul. Sen kom avskedsbrevets rop på hjälp. Den 5 januari tror jag att Oskar tog med sig Agnes och försökte få gehör hos någon ”berörd”.

Testamentet. Du tror att polisen slarvat?

Två föräldrar var snabba att kräva hemundervisning innan hon varit långvarigt sjuk. Märkligt att hemundervisning var så livsviktigt. Kunskap är viktigt men inte livsviktigt.
Citera
2019-04-20, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du använder uttryck som att Hanna idylliseras och hyllas. Jag kan bara tala för mig själv: men det borde vara möjligt att man får framföra frågor och ifrågasättanden angående händelseförloppet i Bjärred, utan att det för den skull ska ses om att man idylliserar eller hyllar en mördare. Begrepp som att "hylla" och "idyllisera" känns väldigt malplacerade i detta allvarliga sammanhang.

Den respekt och ödmjukhet för barnen som du efterfrågar, tror jag alldeles säkert redan finns hos oss alla.

Jag önskar att jag kunde hålla med dig, men jag ser inte den respekten eller ödmjukheten inför barnen. Varken bland de som förringar barnens lidande eller de som försvarar en av deras mördare. Och faktiskt inte heller bland de som försvarar ovanstående beteende genom att förneka att det finns, trots bevisen på motsatsen. Behöver jag verkligen citera in några exempel för att du ska överbevisas ännu en gång?

Att konsekvent och förebehållslöst försvara en av polisen konstaterad mördare känns för mig - mycket udda, högmodigt och inte minst respektlöst mot barnen, men också mot de närstående.
Citera
2019-04-20, 12:18
Medlem
Citat:
Jag önskar att jag kunde hålla med dig, men jag ser inte den respekten eller ödmjukheten inför barnen. Varken bland de som förringar barnens lidande eller de som försvarar en av deras mördare. Och faktiskt inte heller bland de som försvarar ovanstående beteende genom att förneka att det finns, trots bevisen på motsatsen. Behöver jag verkligen citera in några exempel för att du ska överbevisas ännu en gång?

Att konsekvent och förebehållslöst försvara en av polisen konstaterad mördare känns för mig - mycket udda, högmodigt och inte minst respektlöst mot barnen, men också mot de närstående.
Förringar barnens lidande gör tex de som hävdar att strypning är ett "humant" sätt att döda. Barnen har lidit mkt, men inte i första hand av sina sjukdomar utan för att dom hade vedervärdiga föräldrar.
Citera
2019-04-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Förringar barnens lidande gör tex de som hävdar att strypning är ett "humant" sätt att döda. Barnen har lidit mkt, men inte i första hand av sina sjukdomar utan för att dom hade vedervärdiga föräldrar.
Att beskriva barnens död som utdragen och en kamp där avvärjningsskador är ofrånkomliga är en strategi från Solglittrets sida för att framställa händelsen som oplanerad och extremt våldsam. Syftet är att framställa polisens version som felaktig. Att visa att Solglittrets beskrivning är felaktig innebär inte att det finns ett "humant" sätt att döda. Att påstå att ett sätt att döda någon skulle vara humanare än ett annat, är ett tecken på att man har hål i huvudet eller grav känslomässig störning.
Citera
2019-04-20, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Att bagatellisera de symptom som flickornas sjukdom genererar är inget annat än ett solklart förringande av deras lidande. Att barnen dessutom led kval när de mördades betyder inte att lidandet innan deras död till följd av deras sjukdom, blir mindre. Att försöka påstå det är bara ett sätt att utnyttja barnen för sina egna syften och sin egen agenda. Båda barnen hade en av läkare utredd ME-diagnos vars symtom medför mycket stora plågor för många. Försök att empatisera med detta istället för att exploatera barnen för att skydda Hanna eller försöka förneka föräldrarnas barocka motiv till morden. Det förtjänar inte barnen. Det blir som att blunda för vad några muslimer i Sverige gör mot den judiska församlingen, bara för att muslimer annars är en utsatt grupp. Ett praktfullt dubbelfel, kort sagt!
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-04-20 kl. 15:16.
Citera
2019-04-20, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Moderna organisationer ja. Informera. Tror nog vi skall fundera flera varv på om kommunen gett ett riktigt taskigt erbjudande innan jul. Sen kom avskedsbrevets rop på hjälp. Den 5 januari tror jag att Oskar tog med sig Agnes och försökte få gehör hos någon ”berörd”.
Även om kommunen planerade att skola in barnen efter jul och även om föräldrarna såg detta som ytterligare incitament att mörda sina barn, tar det inte bort någon som helst skuld från föräldrarna eller tillför någon till kommunen.

Oskar och Agnes uppgavs ha varit i den lokala mataffären den 5/1. Är det butiksbiträdet som du menar är den "berörda"?
Citat:
Testamentet. Du tror att polisen slarvat?
Nej, jag menar inte att polisen har slarvat. Jag menar att även om din konspirationsteori om att testamentet var feldaterad vore rätt, så är det mycket bestickande för två föräldrar att skriva ett tetamente som förutsätter att deras barn är döda, oberoende av när det skrevs.
Citat:
Två föräldrar var snabba att kräva hemundervisning innan hon varit långvarigt sjuk. Märkligt att hemundervisning var så livsviktigt. Kunskap är viktigt men inte livsviktigt.

Läs på om ME. Att hushålla med energi är just livsviktigt för de som är drabbade av det, något som svensk skolmedicin är mycket tydlig med i sina rekommendationer om hantering av sjukdomen. Dessutom fanns det varsitt läkarintyg som rekommenderade hemundervisning till följd av flickornas tillstånd.
Citera
2019-04-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att beskriva barnens död som utdragen och en kamp där avvärjningsskador är ofrånkomliga är en strategi från Solglittrets sida för att framställa händelsen som oplanerad och extremt våldsam. Syftet är att framställa polisens version som felaktig. Att visa att Solglittrets beskrivning är felaktig innebär inte att det finns ett "humant" sätt att döda. Att påstå att ett sätt att döda någon skulle vara humanare än ett annat, är ett tecken på att man har hål i huvudet eller grav känslomässig störning.
Du kunde kanske göra en videosnutt och ta tex glittret som statist. Eller nej förresten vi vill ju inte ha fler mord nu.
Det är läskigt med alla dessa överdrifter i extrema ord som används. Nästan så jag lite kräk i munnen.
Allt är väl hemskt ändå utan att skriva ut dessa tankar. Just också för att det är barn vi pratar om. Förstår inte hur man kan grotta ner sig i detaljer om hur det gick till eller ej.

Jag hade även en fundering kring tugget om testamentet (hur vissa nu ens bryr sig på något de inte har ett dugg med att göra)
En eller ett par i tråden har beskrivit H relation till sina päron som kylig/problematisk eller dylika ord. H valde kanske då bort dessa pga någon besvikelse och när det kom till O så gjorde han likadant för han vet att hans päron har det gott. Spelar ingen roll vilket men en tanke jag hade.
Undrar fortfarande över den där meningen i stil med: kan man skylla skulden på någon kan msn även be om förlåtelse. Verkar bara vara jag som fastnat i den meningen.
Citera
2019-04-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
En eller ett par i tråden har beskrivit H relation till sina päron som kylig/problematisk eller dylika ord. H valde kanske då bort dessa pga någon besvikelse och när det kom till O så gjorde han likadant för han vet att hans päron har det gott. Spelar ingen roll vilket men en tanke jag hade.
Undrar fortfarande över den där meningen i stil med: kan man skylla skulden på någon kan msn även be om förlåtelse. Verkar bara vara jag som fastnat i den meningen.
Meningen lyder ”Kan man anklaga någon borde man inte vara sämre som människa än att man kan be någon om ursäkt...” och förekommer i en berättelse av Avd.9
Om den har något ursprung från själva händelsen är svårt att veta. Det är också svårt att veta om den som skriver meningen är den som anklagas eller den som anklagar. Det känns ändå OK på något vis att testamentet gav syskonen kvarlåtenskapen. Då fanns det i alla fall betydelsefulla relationer.
Citera
2019-04-21, 00:03
Medlem
Citat:
Du kunde kanske göra en videosnutt och ta tex glittret som statist. Eller nej förresten vi vill ju inte ha fler mord nu.
Det är läskigt med alla dessa överdrifter i extrema ord som används. Nästan så jag lite kräk i munnen.
Allt är väl hemskt ändå utan att skriva ut dessa tankar. Just också för att det är barn vi pratar om. Förstår inte hur man kan grotta ner sig i detaljer om hur det gick till eller ej.

Jag hade även en fundering kring tugget om testamentet (hur vissa nu ens bryr sig på något de inte har ett dugg med att göra)

Det är ju också så att testamentet inte alls nödvändigtvis förutsätter att det inte finns barn kvar i livet. Tvärtom är det så att om barnen ska ha sin laglott behöver man inte nämna dem öht. (Även om det ofta görs så måste man inte det).
Citera
2019-04-21, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det är ju också så att testamentet inte alls nödvändigtvis förutsätter att det inte finns barn kvar i livet. Tvärtom är det så att om barnen ska ha sin laglott behöver man inte nämna dem öht. (Även om det ofta görs så måste man inte det).
Aktier och tillgångar i företaget ska tillfalla LH och resterande del av vår kvarlåtenskap ska tillfalla MB och LH i lika delar, förutsätter att det inte finns någon laglott som ska delas ut. Den angivna fördelningen hade inte varit möjlig om hälften av företaget och hälften av resterande kvarlåtenskap först tillfallit barnen. Det finns ingen möjlighet att barnen förmodades leva när testamentet skulle träda i funktion. Testamentet bygger på att föräldrarna skulle överleva sina barn.
Citera
2019-04-21, 10:20
Bannlyst
Citat:

Jag sitter under ett dött träd i Kungsträdgården och lapar i mig av vårsolen. Uteliggaren som precis vaknat på bänken bredvid, delar åsikten att det är rimligt att tänka sig att det fanns någon form av besvikelse på Hannas och/eller Oskars föräldrar eftersom de lämnades utanför arvet. Att barnen förutsattes döda i det bevittnade testamentet är naturligtvis enormt bestickande, något som jag och Roffe är helt överens om.
Citera
2019-04-21, 10:43
Medlem
Citat:
Även om kommunen planerade att skola in barnen efter jul och även om föräldrarna såg detta som ytterligare incitament att mörda sina barn, tar det inte bort någon som helst skuld från föräldrarna eller tillför någon till kommunen.

Oskar och Agnes uppgavs ha varit i den lokala mataffären den 5/1. Är det butiksbiträdet som du menar är den "berörda"?

Nej, jag menar inte att polisen har slarvat. Jag menar att även om din konspirationsteori om att testamentet var feldaterad vore rätt, så är det mycket bestickande för två föräldrar att skriva ett tetamente som förutsätter att deras barn är döda, oberoende av när det skrevs.

Läs på om ME. Att hushålla med energi är just livsviktigt för de som är drabbade av det, något som svensk skolmedicin är mycket tydlig med i sina rekommendationer om hantering av sjukdomen. Dessutom fanns det varsitt läkarintyg som rekommenderade hemundervisning till följd av flickornas tillstånd.

Nja, eftersom ingen har sett läkarintygen så vet vi inte om läkare har rekommenderat just hemundervisning. Det är antagligen mer troligt att det fanns någonting skrivet om att flickorna behövde "anpassad skolundervisning" eller liknande. Föräldrar och skola gjorde sedan tolkningen att just undervisning i hemmet vore det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in