2019-04-20, 09:36
Medlem
Det finns ju gott om jobb!
Citera
2019-04-20, 09:36
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Så är det inte alls. Sådär resonerar bara losers som inte klarar att lösa sina uppgifter.
Politikerna vet att dom klarar av utmaningarna, vi måste bara ge dom tiden dom behöver.
Jag glömde en på G!

Det kan inte vara lätt att vara ett troll idag, argumenten blir mest bara lyteskomik när t.o.m. tidigare religiöst besatta PK-människor erkänner problemen.

Men tack för en one-liner som fick mig att fnissa: Politikerna vet att dom klarar av utmaningarna, vi måste bara ge dom tiden dom behöver.
Citera
2019-04-20, 09:38
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Jobbar du som komiker? Det var roligaste kommentar på länge. Denna diskussion startades ju pga att politikerna inte klarar "utmaningarna".

DyngSpridarn är en av de som spammar sönder tråden med sina ständiga dumheter.

Krisen är en realitet och det verkar som att det finns många på FB vars uppdrag är att förgifta den allmänna debatten, tysta oppositionen och dölja sanningen om hur illa det verkligen är.
Citera
2019-04-20, 09:48
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag kan inte påminna mig att jag sett något i publika debattsammanhang. Däremot jobbar man mycket med nyckeltalen internt inom kommuner och regioner.

Det är ganska lätt att göra jämförelser med hjälp av den fria sökningen:
https://www.kolada.se/index.php?_p=workspace/nt

Det finns också ett API: https://www.kolada.se/index.php?_p=index/API

Det skulle vara intressant med en sajt som presenterar olika jämförelser och analyser. Ekonomifakta har en sida här:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/
Jag ska villigt erkänna att jag för tillfället inte har tid eller lust att i vårsolen gräva i databasen. Det jag är ute efter är att jämföra demografi, skattebas och kostnadsmassa mellan olika kommuner. Dels "kriskommunerna", men också de som har bättre kontroll.

Specifikt vill jag se saker som:
Åldersstruktur - histogram över åldersintervall.
Medellöner bland yrkesaktiva
Andel yrkesaktiva/arbetslösa
Varför är så många/få yrkesaktiva/arbetslösa
Skatteintäkter från inkomst av tjänst

Sedan är det mycket lull-lull som kommunala avgifter, vägprojekt, olika drift- och kapitalkostnader för verksamheter och byggnader osv, men grunden i jämförelsen är definitivt människorna i kommunen. Det är dom som både kan vara lösningen och problemen. För att parafrasera en klyscha:

"Invånarna är vår främsta resurs."

Jag är inte ute efter att håna gamlingar, lågutbildade WT eller dagdrivande blattar. Jag vill bara ha fakta för att därefter jobba fram mot lösningar.
Citera
2019-04-20, 09:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Något som undermedvetet malt i min skalle under nattens drömsömn och nu poppat fram är insikten om att kommunerna trots allt har likartad verksamhet. Till skillnad från statsekonomin så är det i kommunerna konkreta vardagliga funktioner som ska finansieras, och med intäkter som är ganska tydliga. Det torde därför gå att på ett ganska enkelt sätt göra en benchmark mellan kommunerna och använda tydliga nyckeltal.

Vilken kommun är sämst på att hantera ekonomin? Vilken har störst antal nettonegativa? Hur ser demografin ut i form av ålderskohorter och etnicitet? Osv. Givetvis är det ett gigantiskt arbete att kompilera dessa data, men det borde inte vara svårt.

I en sådan analys ska man koncentrera sig på de rena driftskostnaderna, och inte ta upp extraordinära poster som vinstrika kommunala bolag eller felinvesterade blysänken som kostar räntor eller massiva avskrivningar. Bara rena driftskostnader. Dessutom ska man bortse från in- och utbetalningar till kommunutjämningssystemet.

Tittar man på en typisk kommunal hemsida (nästan så jag tror att de är gjorda på samma ställe) så finns rubriker som utbildning, barnomsorg, bo, trafik, infrastruktur, osv. Genom att jämföra nyckeltal i olika kommuner så kan man jobba sig fram mot analysen vilken kommun som har fått fel förutsättningar pådyvlade sig, alt jobbar fel.

Huvudorsaken till att det blir minus är att en kommun inte får säga nej till att serva en lagstadgad rättighet eller krav. Vidare ska denna rättighet uppnå en viss kvalité. Växer en kommun är man tvungen att också ordna infrastrukturen till en viss standard och omfattning samt ha den service med underhåll som då tillkommer. Handlingsutrymmet är således väldigt styrt och givet. Så i det avseende är det ingen egentlig större skillnad på vilket styre en kommun har. En 100-procentig SD- kommun skulle vara tvungen att åtaga sig en service på samma sätt som en 100-procentig vänster-kommun.

Med detta följer att du som anställd tjänsteman, högre chefer eller politiker inte får se ditt uppdrag som kostnadsnegativt. Du är anställd för att fullfölja de föreskrifter och regelverk som finns för din arbetsuppgift. Thats it.

Skillnaden mellan Staffanstorp och Filipstad är att man i Staffanstorp givetvis har en yngre befolkning med etniska svenskar, men också att man inte öppnar upp för bidragstagare genom att bygga flera hyresrättsområden, att inte heller köpa bostäder till bidragstagare, ställa krav på migranterna, ha en hård attityd till migrationsverket eller kranskommuner som vill hälla över överskott på bidragstagare. I Kalix, Sorsele, Borlänge, Hultsfred, Östersund med flera har man valt att inte göra så.
Citera
2019-04-20, 09:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kommunerna har vissa åtaganden som de inte kommer ifrån, men därutöver har de alla en benägenhet att driva på kostnadssidan som om de tror att de säljer något. Göteborgs stad hade ifjol vid en granskning 236 personer anställda som sysslade med kommunikation med uppdraget att sälja Göteborg i ord och bild. Det kostade skattebetalarna över 150 miljoner per år.

Så ser det tyvärr ut lite här och där i kommunerna. Det är många som arbetar med luft och sysselsätter varandra. Kostnader är inget de bekymrar sig om.
Problemet är att kommunerna saknar kontrollen över skatteintäkterna och vilken servicenivå de måste hålla. Det leder till att kommunernas incitement till att hålla kostnaderna under kontroll blir lågt.
Citera
2019-04-20, 10:06
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Huvudorsaken till att det blir minus är att en kommun inte får säga nej till att serva en lagstadgad rättighet eller krav. Vidare ska denna rättighet uppnå en viss kvalité. Växer en kommun är man tvungen att också ordna infrastrukturen till en viss standard och omfattning samt ha den service med underhåll som då tillkommer. Handlingsutrymmet är således väldigt styrt och givet. Så i det avseende är det ingen egentlig större skillnad på vilket styre en kommun har. En 100-procentig SD- kommun skulle vara tvungen att åtaga sig en service på samma sätt som en 100-procentig vänster-kommun.

Med detta följer att du som anställd tjänsteman, högre chefer eller politiker inte får se ditt uppdrag som kostnadsnegativt. Du är anställd för att fullfölja de föreskrifter och regelverk som finns för din arbetsuppgift. Thats it.

Skillnaden mellan Staffanstorp och Filipstad är att man i Staffanstorp givetvis har en yngre befolkning med etniska svenskar, men också att man inte öppnar upp för bidragstagare genom att bygga flera hyresrättsområden, att inte heller köpa bostäder till bidragstagare, ställa krav på migranterna, ha en hård attityd till migrationsverket eller kranskommuner som vill hälla över överskott på bidragstagare. I Kalix, Sorsele, Borlänge, Hultsfred, Östersund med flera har man valt att inte göra så.
Jag är väl medveten om att handlingsutrymmet har begränsats och att direktiven har likriktats i högre grad än tidigare. Det jag är ute efter är att sätta strålkastarljuset på skillnaden i förutsättningar och hur de har förändrats med tiden.

Om t ex både kommun A och kommun B har samma nyckeltal 2010 och 2020:
25% invånare med icke-svensk bakgrund.
25% invånare över 65 år.
25% invånare med icke eftergymnasial utbildning
(möjligen kan %-en förändras över tid)

Varför skiljer helt plötsligt den ekonomiska situationen 2010 och 2020? Kommun A går hyfsat medan kommun B krisar. Utifrån det scenariot kan man gå vidare och jobba sig fram mot nya argument.

Är det en annan icke-svensk bakgrund? (somalier/afghaner vs iranier/holländare).
Har den ena kommunen på nåt magiskt sätt fått andra typer av åldringar de senaste 10 åren?
Vilken typ av eftergymnasial utbildning har människorna nu jfr med 10 år sedan? (genusflum vs ingenjörer vs koranskola)

Det är på detta sätt som analysen måste göras för att komma fram till utvecklingen av kommunerna. Och om det nu är så att vissa kommuner har pådyvlats den här utvecklingen, varför är det så, vem var ansvarig, och hur vänder man utvecklingen?

Bara genom att diskutera med underbyggda fakta kan man komma förbi flummet i debatten med "utmaningar" och "utredningar". Fakta ska upp på bordet helt enkelt.
Citera
2019-04-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Går kommunernas verksamhet mindre back om de får bidrag för att täcka sina förluster?
Nej, men det ser bättre ut. Och så slipper kommunen ta tag i de verkliga problem, eller ens erkänna dem, ett tag till. Var det inte någon som kallade Malmö en ekonomisk framgångssaga, eller liknande, nyligen?
Citera
2019-04-20, 10:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag ska villigt erkänna att jag för tillfället inte har tid eller lust att i vårsolen gräva i databasen. Det jag är ute efter är att jämföra demografi, skattebas och kostnadsmassa mellan olika kommuner. Dels "kriskommunerna", men också de som har bättre kontroll.

Specifikt vill jag se saker som:
Åldersstruktur - histogram över åldersintervall.
Medellöner bland yrkesaktiva
Andel yrkesaktiva/arbetslösa
Varför är så många/få yrkesaktiva/arbetslösa
Skatteintäkter från inkomst av tjänst

Sedan är det mycket lull-lull som kommunala avgifter, vägprojekt, olika drift- och kapitalkostnader för verksamheter och byggnader osv, men grunden i jämförelsen är definitivt människorna i kommunen. Det är dom som både kan vara lösningen och problemen. För att parafrasera en klyscha:

"Invånarna är vår främsta resurs."

Jag är inte ute efter att håna gamlingar, lågutbildade WT eller dagdrivande blattar. Jag vill bara ha fakta för att därefter jobba fram mot lösningar.
Det bästa jag kan komma på för att få en snabb jämförelse med en del av det du tar upp plus en del annat är Ekonomifakta. Här en jämförelse mellan Filipstad och Staffanstorp som är väldigt talande:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Filipstad?compare=1230
Citera
2019-04-20, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej, men det ser bättre ut. Och så slipper kommunen ta tag i de verkliga problem, eller ens erkänna dem, ett tag till. Var det inte någon som kallade Malmö en ekonomisk framgångssaga, eller liknande, nyligen?
Sminka grisen går ett litet tag, dock är invandringens påverkan så extrem att det kommer inte hjälpa.
Citera
2019-04-20, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det bästa jag kan komma på för att få en snabb jämförelse med en del av det du tar upp plus en del annat är Ekonomifakta. Här en jämförelse mellan Filipstad och Staffanstorp som är väldigt talande:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Filipstad?compare=1230
Märkligt att den hälften så stora kommunen har fler anställda.
Citera
2019-04-20, 10:24
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladjeSpridarn
Så är det inte alls. Sådär resonerar bara losers som inte klarar att lösa sina uppgifter.
Politikerna vet att dom klarar av utmaningarna, vi måste bara ge dom tiden dom behöver.

Du försöker bara dra nytta av din "nick"- trots det lär du inte kunna sprida någon glädje på detta forum . Fakta är ändå som många av oss redan vet (även du i det dolda)- att fjollordet "Utmaning" är skapat för att man aldrig ska känna att man gör ett bra arbete redan nu utan ska ses som en okompetent, oduglig, lat, fantasilös och resultatlös individ/arbetare som ska veta sin plats som den smutsiga mattan överheten ska kunna torka sina skitiga skor på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in