Citat:
Ursprungligen postat av
Niklasgl87
När man läser vad de säger- Nilsson, SÅC och Holgersson så kan man inte dra slutsatsen att de delar åsikter, kommer fram till samma resultat i sin forskning m.m.
Niklas debattstil påminner om den urgamla anekdoten om mannen som på dansrestaurangen går fram till orkestern och säger "kan ni inte spela Konvaljens avsked?" "visst min herre, det är den vi spelar"
"jamen ändå! Kan ni inte spela den ändå?"
Det är rätt trist att behöva upprepa sig. Ovan beskrev jag mera precist vad som skiljer Holgerssos och Nilssons forskning. Att de jobbar med olika metoder utifrån skilda forskningsfrågor betyder inte att de är motsägande. Om någon sedan kan belägga att deras resultat eller omdömen motsäger varandra är hen välkommen att göra det. Jag är idel öra.
Nilsson vittnade om vad som i princip är möjligt att minnas, Holgersson om vilka faktorer i det specifika fallet som påverkar vittnet. Ett barn torde förstå att det är olika frågeställningar.
Jag roade mig med att gå tillbaka i tråden. Den öppnade med en ganska typisk artikel från mediahajpen kring "Kanske-mördaren" Pettersson. Sådana som det går tretton på dussinet av. I många fall motsägande- men om sådan trummats ut i åratal är det naturligtvis ändå något som fastnar. Ska ta avstamp från Gerts artikel när jag får tid.