2019-04-19, 17:04
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Konkurrenterna som respekterar din integritet vinner markadsandelar.

Det blir dom stora aktörerna som kommer kunna kontrollera sitt innehåll. Dom mindre aktörerna kommer att censurera. På vilket sätt är det bra?
Citera
2019-04-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Det blir dom stora aktörerna som kommer kunna kontrollera sitt innehåll. Dom mindre aktörerna kommer att censurera. På vilket sätt är det bra?
Jag sa ju precis det:
"Konkurrenterna som respekterar din integritet vinner markadsandelar."

Sedan så lär de stora aktörerna också börja respektera din integritet ska du se. Det är knappast någon stor ansträning som behöver göras. Även de mindre, det är liksom inte svårt, och det tenderar att utvecklas såväl standarder som färdiga verktyg på internet.

Undrar varför de inte berättar på vilket sätt de kränker ens integritet. Vore intressant att veta.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-04-19 kl. 17:28.
Citera
2019-04-19, 17:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Har fått upp den är ett antal gånger nu när jag försäker gå in på vanliga amerikanska internetsiter som har vanligt nyhetsinnehåll eller bara rena hobbyintressen.

Meddelanden som kommer allt mer på olika sidor jag försöker entra exempel:

Detta ger så svart på vitt att EU bara är en Diktatur för maktgalningar i Bryssel!. Vi måste stoppa detta...

Jag har också stött på en del sådana disclaimers. Från allt till torrentsidor till små nyhetssajter. De små aktörerna inser att det inte är värt att bry sig om GDPR om de inte har tillräckligt med trafik från EU.

Det kommer att segregera internet något kraftigt och jag gissar att vi om kanske 2-3 år märker effekterna i form av vad jag skulle vilja kalla Internetdissonans.

Folk kommer ha olika uppfattningar om internet helt enkelt.
Citera
2019-04-19, 17:53
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Jesus fuck. Det är inte EU som har stängt ner sidorna.

Sajten har själva valt att blockera, troligen eftersom de inte anser sig vara kapabla till att vara öppna med vad de sysslar med, eller att de inte tänker bemöda sig att behandla dina personuppgifter på ett säkert sätt.

EU har inte gjort ett skvatt mot sidan. Detta är helt enkelt sidan som säger att de inte uppfyller EU:s integritetskrav. Och för att inte riskera böter så väljer de istället att endast applicera integritetskränkningarna på icke-EU-medborgare.

Citerar ditt inlägg då det korrekta svaret på trådens bekymmer förtjänar att lyftas upp.

För de som undrar varför någon sådan sida vill "censurera" Europa så är det för att det inte finns någon faktisk praxis, och att de väljer att spela säkert framför sorgligt.
Citera
2019-04-19, 18:11
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Jamen ge länk(ar) då så att jag kan se om samma sak händer för mig.
Låter knepigt att sidor som du anser som helt ofarliga ska vara spärrade. :S
Inte knepigt alls, det är så det fungerar. Många etablerade nyhetssidor och nöjessidor har stängt och stänger ner användare från EU.
Citera
2019-04-19, 18:13
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har också varit med om det.
Citera
2019-04-19, 18:18
Medlem
KlasseArbogas avatar
Tycker detta är bra om det gäller högerextrema sidor som sprider hat
Citera
2019-04-19, 18:23
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Konkurrenterna som respekterar din och min integritet vinner markadsandelar. De som inte tänker respektera din integritet förlorar marknadsandelar.

Det låter ganska positivt tycker jag i alla fall.
Jag är ingen expert på området men det kan inte ha att göra med sk. riktad reklam?

Att nyhetssiterna får in pengar på att rikta reklam och förlorar de den möjligheten förlorar de pengar. Således är det kanske mer fördelaktigt för dem att blockera europa som ändå kanske bara utgör 10% av deras besökare.

Själv har jag inget alls emot riktad reklam men det kanske inte är det vad det handlar om.
Senast redigerad av Kosmos. 2019-04-19 kl. 18:28.
Citera
2019-04-19, 18:39
Medlem
OntOmQs avatar
Jag har noterat samma sak. Många Amerikanska företag saknar motivation, pengar eller tid att ställa upp på GDPRs krav. Eller så vill de inte dra på sig eventuella böter från misskötsel. De löser det hela mycket praktiskt, blockera trafik från EU.

Senast sajten med blockering som jag stött på:
KTLA | Los Angeles News and Video for Southern California
https://ktla.com/
Dock anger de inget skäl till blockeringen.
Senast redigerad av OntOmQ 2019-04-19 kl. 18:53.
Citera
2019-04-19, 18:56
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Har fått upp den är ett antal gånger nu när jag försäker gå in på vanliga amerikanska internetsiter som har vanligt nyhetsinnehåll eller bara rena hobbyintressen.

Meddelanden som kommer allt mer på olika sidor jag försöker entra exempel:

Detta ger så svart på vitt att EU bara är en Diktatur för maktgalningar i Bryssel!. Vi måste stoppa detta...

Sanningen är att GDPR har haft alldeles för svag inverkan sedan det infördes. Ingenting har i princip hänt på ett år. Företag kan fortsätta läcka, sälja personlig information som kan kopplas till dig.

Det du skriver är bara massa nonsens.
Citera
2019-04-19, 19:00
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Jamen ge länk(ar) då så att jag kan se om samma sak händer för mig.
Låter knepigt att sidor som du anser som helt ofarliga ska vara spärrade. :S

EU har infört en massa lagar som webbsajter måste följa. Men de utanför EU väljer då istället att blockera besökare från EU istället för att behöva följa dessa lagar.

Bränn EU.
Citera
2019-04-19, 19:00
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Sanningen är att GDPR har haft alldeles för svag inverkan sedan det infördes. Ingenting har i princip hänt på ett år. Företag kan fortsätta läcka, sälja personlig information som kan kopplas till dig.

Det du skriver är bara massa nonsens.

Skojar du? Även jag drabbas ofta av att amerikanska sidor stänger mig ute eftersom jag sitter inom EU och sajten inte orkar/vill följa GDPR.

Men mycket möjligt att GDPR inte fått den effekt som var avsedd. Dock har det fått denna sidoeffekt, att internet begränsas för EU-medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in