2019-04-19, 13:23
Medlem
timpanis avatar
Jag såg nyligen "Hälsningar från" i TV4, serien där en kändis skickas tillbaka till året då han eller hon var cirka 12 år gammal. I senaste avsnittet får Siw Malmkvist återuppleva 1949 tillsammans med sonen Henrik och hans två barn.

I tråden om programmet undras det en del om Henrik och framför allt barnbarnen. Jag gjorde lite efterforskningar och snubblade över Henriks självutlämnande och drabbande berättelse i Beroendepodden från 2016. Den rekommenderas varmt.

Är det inte märkligt att Siw inte berört sonens hårda liv i nån intervju? Snacket måste väl ha gått när en så pass känd persons barn varit så djupt nere i träsket – ändå hittar jag noll och ingenting om detta, vare sig här på Flashback eller annorstädes på nätet.
Senast redigerad av timpani 2019-04-19 kl. 13:50.
Citera
2019-04-19, 16:53
Medlem
Hon kanske skäms? Har inte sett eller hört det du hänvisar till. Läste bara det du skrev. Sen har ju inte alla behovet att ventilera sina privatliv i media.
Citera
2019-04-19, 17:10
Avstängd
pausvogels avatar
Vill minnas att Siw Malmkvist man Fredrik Ohlsson hade en riktigt creepy och badass biroll som "Pelikanen" i TV-serien Varuhuset!
Citera
2019-04-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Jag såg nyligen "Hälsningar från" i TV4, serien där en kändis skickas tillbaka till året då han eller hon var cirka 12 år gammal. I senaste avsnittet får Siw Malmkvist återuppleva 1949 tillsammans med sonen Henrik och hans två barn.

I tråden om programmet undras det en del om Henrik och framför allt barnbarnen. Jag gjorde lite efterforskningar och snubblade över Henriks självutlämnande och drabbande berättelse i Beroendepodden från 2016. Den rekommenderas varmt.

Är det inte märkligt att Siw inte berört sonens hårda liv i nån intervju? Snacket måste väl ha gått när en så pass känd persons barn varit så djupt nere i träsket – ändå hittar jag noll och ingenting om detta, vare sig här på Flashback eller annorstädes på nätet.

Hon kan ju ha hög integritet och vill inte lämna ut sonen. Dessutom är väll inte han en offentlig person?
Citera
2019-04-19, 18:53
Avstängd
pausvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Hon kan ju ha hög integritet och vill inte lämna ut sonen. Dessutom är väll inte han en offentlig person?

Jag tror att Siw har väldigt hög integritet (vilket hon ska ha cred för), hon har väl knappt medverkat i något intervju, eller pratprogram alls i modern tid? Hon var med i Stjärnorna På Slottet samma säsong som Björn Ranelid, men hon var inte överdrivet privat ens på sin dag; språkade mest om sin karriär, plus att hon flamsade, var smått döv och på arslet.
Citera
2019-04-19, 20:48
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pausvogel
Jag tror att Siw har väldigt hög integritet (vilket hon ska ha cred för)

Jag har alltid tyckt att Siw framstår som sympatisk – och inte minst väldigt ungdomlig.

I podden får sonen frågan om sin uppväxt. Han nämner inte sina kända skådespelande föräldrar vid namn, men säger att de oftast jobbade om kvällarna. Han pratar även om föräldrarnas alkoholkonsumtion. Mamma Siw dricker tydligen knappt alls, medan pappa Fredrik ska vara "högkonsument" av alkohol – ändå säger han att han aldrig sett sin pappa berusad, vilket jag inte riktigt fick ihop.
Citera
2019-04-19, 21:05
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyoxoxo
Hon kanske skäms? Har inte sett eller hört det du hänvisar till. Läste bara det du skrev. Sen har ju inte alla behovet att ventilera sina privatliv i media.

I en intervju i Expressen 2010 berättar hon om sina motgångar:
Citat:
– Det svåraste för mig som mor var när vår son Henrik fick en hjärntumör för snart 20 år sedan. Då var jag i Tyskland. Han hade haft ont i huvudet och hade dålig syn ganska länge när de upptäckte tumören. Han opererades. I dag är han frisk och har två barn, säger hon.

Om man lyssnar på podden med sonen förstår man att han antagligen är riktigt nere i skiten vid tiden då Siw ger den här intervjun. Men detta nämner inte Siw, utan fokuserar på att han är "frisk och har två barn".

Det är kanske lättare att prata om att ens barn haft cancer, något som kan drabba oss alla, än om missbruk, som vissa tycker är lite skamligt? Trist, men jag är glad över att sonen verkar ha fått ordning på sitt liv. Han verkar lika sympatisk som sin mor.
Citera
2019-04-19, 22:28
Medlem
Mikeyjamess avatar
Såg bara reklamen men är barnbarnen adopterade?
Citera
2019-04-20, 01:06
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Såg bara reklamen men är barnbarnen adopterade?

Nej.
Citera
2019-04-20, 08:24
Avstängd
pausvogels avatar
Citat:
Jag har alltid tyckt att Siw framstår som sympatisk – och inte minst väldigt ungdomlig.

I podden får sonen frågan om sin uppväxt. Han nämner inte sina kända skådespelande föräldrar vid namn, men säger att de oftast jobbade om kvällarna. Han pratar även om föräldrarnas alkoholkonsumtion. Mamma Siw dricker tydligen knappt alls, medan pappa Fredrik ska vara "högkonsument" av alkohol – ändå säger han att han aldrig sett sin pappa berusad, vilket jag inte riktigt fick ihop.

Aha - ja Siw har alltid känts jordnära och stark, på något vis. Det måste ha varit kul för sonen 1980 när mamman medverkade i första Jönssonligan-filmen.
Citera
2019-04-20, 10:28
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag kan tycka att det är en familjeangelägenhet och inget som per automatik behöver basuneras ut i etern. Siw har ju ändå dragit sig tillbaka och är inte det mista mediekåt, till skillnad från Anna Book som exempel.

Siw vet vad integritet är och värnar säkert om den. Sen är det lite förvånade att slaskpressen (Aftonslaskan och Expressen) missat att skriva om detta med rubriker som "Siw Malmkvists son beroende av droger" eller något annat. Att det gått Flashback förbi är nog inte så förvånande, Siw är ju från en tidigare generation och har dessutom dragit sig tillbaka i tysthet.
Citera
2019-04-20, 12:48
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Siw har ju ändå dragit sig tillbaka ... Siw ... har dessutom dragit sig tillbaka i tysthet.

Ställer man upp som huvudperson i familjeunderhållning som sänds på TV4 en söndag klockan 19.55, där man dessutom exponerar barn och barnbarn, kan man knappast beskrivas som någon som "dragit sig tillbaka i tysthet".

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att det gått Flashback förbi är nog inte så förvånande, Siw är ju från en tidigare generation och har dessutom dragit sig tillbaka i tysthet

Nja, generationskamrater till Siw som till exempel Lill Babs (tre år yngre än Siw) och Jan Guillou (åtta år yngre) har skvallertrådar på hundratalet sidor här på Flashback. Men de har förstås varit lite oftare i media än Siw.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in