Citat:
Ursprungligen postat av
MIBR
Siktar på 30% p.g.a vill gärna bo billigt och har möjligheten lägga undan en rätt ok summa i månaden nu. En sak jag dock tänkte på var att om jag ska ta ut mina fonder nu måste jsg betala vinstskatt.. men det kanske ändå är värt att casha ut dom och skeppa över det till nordax?
Kikade på den där splitan, verkar ha ökat över 4% senaste 3åren ifall jag förstod det rätt? Känns ju rätt värt att lägga mitt kapital där då det är en säkerhetsrisk 1/7? = 0% risk typ? Eller är det något jag inte tänker på? Jag kan väl förlora pengar där, men verkar gått bra över tid? Medans om jag lägger hos nordax så vet jag vad jag får oavsett hur lång tid jag låter pengarna ligga..?
Mvh
Antar att det är ett aktie- och fondkonto dina värdepapper finns på, tyvärr är det som du säger 30% vinstskatt där vilket är lite synd. Men se på det som att du förr eller senare måste betala denna vinstskatt, då kan det lika gärna vara bra att få det överstökat. I fortsättningen bör du sköta dina börsinvesteringar via ett ISK-konto (läs mer på
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...-aktier-i.html), då kommer du skatta mindre om du får en avkastning högre än förra årets statslåneränta + 1 procentenhet (i år 1.51%). Jag skulle oavsett passa på att likvidera då det helt enkelt inte är värt att ha pengarna förvaltade till en så hög avgift (kontrollera gärna avgiften så att den faktiskt är 1.35%).
Ja, ~4% på 3 år om man räknar bort skatt och avgift. Ja, säkerhetsnivån är 1 på en 7-gradig skala och innebär att fondens standardavvikelse är mycket låg, det vill säga den är inte turbulent/den svänger inte mycket. Men precis som du säger, du kan förlora pengar även om du lägger pengarna på Spiltan. Hos Nordax får du en garanterad avkastning 0,95% som sedan måste skattas 30% så du får 0,665% av Nordax varje år. Det är skillnaden.