2019-04-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det är en sjukdom, en potentiellt dödlig sådan. Som absolut passar in här.

Jag är inte orolig att deprimerade planlägger mordet på sina barn. Du måste konkretisera hur du menar för jag har svårt att applicera depression på fallet i Bjärred. Där finns det handlingskraft och planering.

Jag har mött deprimerade människor som till och med en som till slut tog sitt liv. Inga långa avskedsbrev mer än en notislapp på ytterdörren om att inte gå ned i källaren. De deprimerade jag känner har inte orkat arbeta. Det har inte undgått någon att de mått illa. De har haft självmordstankar. De saknar handlingskraft. I Bjärred jobbade föräldrarna som vanligt, mer än vanligt faktiskt, fram till det skedde.
Citera
2019-04-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur stod sängen i förhållande till dörren i deras sovrum?

Du mötte högra långsidan av sängen.
Citera
2019-04-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du mötte högra långsidan av sängen.
Har du någon källa på detta?
Citera
2019-04-19, 09:56
Avslutad
Citat:
Jag är inte orolig att deprimerade planlägger mordet på sina barn. Du måste konkretisera hur du menar för jag har svårt att applicera depression på fallet i Bjärred. Där finns det handlingskraft och planering.

Jag har mött deprimerade människor som till och med en som till slut tog sitt liv. Inga långa avskedsbrev mer än en notislapp på ytterdörren om att inte gå ned i källaren. De deprimerade jag känner har inte orkat arbeta. Det har inte undgått någon att de mått illa. De har haft självmordstankar. De saknar handlingskraft. I Bjärred jobbade föräldrarna som vanligt, mer än vanligt faktiskt, fram till det skedde.
De skrev att de inte kunde se något liv i egentlig mening för sig själva eller barnen. Det är djupt deprimerade tankar.

Och det är fullt möjligt att fungera som vanligt utåt. Fasti det här fallet hade det ju ändå framgått att familjen var ”i kris”.
Citera
2019-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade rätt? Denna med som grundstomme till "faktan" på bloggen så det lär väl vederbörande veta.

Bedrövligt att profitera på mördade barn.
Tänk om det kommer fram mindre smickrande uppgifter om O? Bäst du börjar såga den boken redan nu så att vi andra mindre vetande förstår att den inte är sann. O var ju egentligen en bra människa som drabbades av depression. Kan ju hända den bästa
Citera
2019-04-19, 10:14
Medlem
Citat:
De skrev att de inte kunde se något liv i egentlig mening för sig själva eller barnen. Det är djupt deprimerade tankar.

Och det är fullt möjligt att fungera som vanligt utåt. Fasti det här fallet hade det ju ändå framgått att familjen var ”i kris”.

Vi vet inte vad som stod i brevet eller ens om ”oss” inkluderar barnen.

Två nästan 50-åriga föräldrar samtidigt?

En kris i familjen kan man verkligen fundera på. Kan rektorn och Lomma kommun fått det här ”hot-brevet”, dvs avskedsbrevet? Inte hunnit agera. Hälsningsfrasen är så högtravande.
Citera
2019-04-19, 10:19
Medlem
Citat:
Hade rätt? Denna med som grundstomme till "faktan" på bloggen så det lär väl vederbörande veta.

Bedrövligt att profitera på mördade barn.
Jo - det visste hon förstås.
Citera
2019-04-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du någon källa på detta?

Bjurfors och Hemnet. Letsdoit har en planskiss. Develi minns säkert inte bara den öppna planlösningen. Såg du inte själv när huset var ute till försäljning?

Du har konstaterat att Scheeles uppgift om ”nedbäddade” avser bara barnen och att poliserna i Polistidningen ser rakt på Hannas ansikte som är vänt mot dörren. Nä, fotänden av sängen var inte vänd mot dörren.
Citera
2019-04-19, 10:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Depression är en sjukdom. En deprimerad hjärna orkar inte företa sig lika mycket som en frisk. Den har koncentrationssvårigheter och beslutsvånda. Därför passar inte "depression" in på gärningsmannen i Bjärred.

Det finns personlighetstyper som inte använder hjärnan på samma sätt som normala människor och som tänker sjuka tankar. Det är dom som vi i dagligt tal brukar kalla för "sjuka i huvudet".
Det är sådana här stereotyper kring depression som ska bort all världens väg. Men du har visat dig hänfalla till både skeva fantasier och konspirationer, tjatar om utseende på en barnmördare:
Så jag är inte förvånad.

Dock är jag förvånad över hur stor okunnighet det finns rent generellt om ett vanligt förekommande folkhälsoproblem oavsett om tråden är extrem:
du et al krumbuktar som en orm för att rädda barnamördaren Hanna.

Depression är psykisk ohälsa och har många ansikten.
Givetvis mördar inte deprimerade små barn. Däremot är det vedertaget att det kan ligga till grund för Su och i sin absolut mest groteska form familicide.
Där depressionen har nått allvarligt nivå och antingen ger skeva tankar, psykotiska inslag eller rent av psykos. Sistnämnda finns det dock inget tecken på varken dagar innan jul, är ute och ser normal ut i mellandagarna, skriver testamente bara två dar innan.

Däremot behöver människor hjälp varav det ska ses på samma sätt som vilken sjukdom som helst.
Det är friskt att prata om känslor, det är hälsosamt att inte spela rollspel - det är stort att be om hjälp. Det är nämligen att vara både modig och äkta.

När det kommer till Bjärred är det unikt. Det är två vuxna i en långvarig kris som oroas över sjuka barn så till den milda grad att det övergår i patologiska beslut:
Citat:
"Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen."

"Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."
Det finns hög risk att det förekom depression men tanke på vanligt förekommande vid både su och familicide.
Att älta och vurma om deras misstänkta mördare är inte ett salutogent perspektiv över huvudtaget.

Att sen förvränga att man förtalar Hanna är fullständigt skevt resonemang. Att man vill skuldbelägga henne.
Det är projicering och rena halmgubbar - för att det passar inte att man tror på förundersökningens resultat om bådas skuld.

De som vurmar om Hanna pratar snarare skit om Oskar och i ett patetiskt försök att angripa debattörer så sker en förvrängning.
Citat:
HOW DOES A PARENT TURN HOMICIDAL?
The clinical name for when parents kill children and then kill themselves is filicide-suicide. The phenomenon is rare, though statistics are hard to find."

"A 2005 study conducted by Resnick and other experts of 30 cases of filicide-suicide published in the Journal of the America Academy of Psychiatry and the Law found that 80 percent of the parents had psychiatric symptoms before committing filicide and 40 percent had recently seen a physician or psychiatrist."

Kim Kane, director of Idaho’s new suicide prevention team in the Department of Health and Welfare, said there is little good information on murder-suicide. Kane said a 2014 book, “Perversion of Virtue: Understanding Murder-Suicide” by Thomas Joiner, provides a new perspective.

“People who perpetrate a true murder-suicide are suicidal first,” said Kane. “And then through the perversion of some virtue, they believe they need to take others with them.

“... In cases of murder-suicide involving one’s children, oftentimes it is a perverted sense of mercy, an irrational sense of mercy. It is important to understand that someone in this state of mind is not in a rational state of mind. This truly is the perversion of something we normally consider a virtue.”

“There are many mothers who suffer from postpartum psychosis who do not have the delusions of violence of suicide or infanticide,” Kovach said. “Not all mothers suffering from psychosis are going to result in a violent act. It still needs to be treated. It is still considered an emergency. It is very treatable, so we really want those moms getting to emergency resources.”

“They think this how it is supposed to be and how it will always be,” Kovach said.

Or, she said, moms believe the negative thoughts mean they are not good mothers.

“We are really trying to help moms see that it is OK to talk about it, no matter how bad they might think it is,” Kovach said. “They are not bad mothers.”

So how do family, friends or coworkers help someone who does not want help or does not recognize they need help?

“That’s one of our most challenging questions,” said Kane, the suicide prevention expert. “It starts with humans connecting to other humans. Anything that we can do to make that person feel connected to other people, even if it is just one other person that they are willing to share with and to be open with.”

“The things we can do to prevent this are the things we can do to prevent suicide, because they are suicidal first and their irrational thinking makes them believe they need to take someone else with them, not to leave them in this cruel world,” Kane said. “What people need to be looking for are the regular warning signs for suicide.”

Top signs for those who kill themselves include talking about or threatening suicide; isolation and withdrawal; agitation, especially with sleeplessness; and nightmares.
https://www.idahostatesman.com/news/local/article119565423.html
Senast redigerad av develi 2019-04-19 kl. 10:48.
Citera
2019-04-19, 10:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Tänk om det kommer fram mindre smickrande uppgifter om O? Bäst du börjar såga den boken redan nu så att vi andra mindre vetande förstår att den inte är sann. O var ju egentligen en bra människa som drabbades av depression. Kan ju hända den bästa
Patetisk slutsats men jag förväntar mig inte mer från ditt håll. Du är så låg.

Jag kan redan via bloggen ana hur undermålig journalistik det rör sig om - så nej jag är knappast oroad.
Citera
2019-04-19, 11:21
Medlem
Citat:
Det är sådana här stereotyper kring depression som ska bort all världens väg. Men du har visat dig hänfalla till både skeva fantasier och konspirationer, tjatar om utseende på en barnmördare:
Så jag är inte förvånad.

Dock är jag förvånad över hur stor okunnighet det finns rent generellt om ett vanligt förekommande folkhälsoproblem oavsett om tråden är extrem:
du et al krumbuktar som en orm för att rädda barnamördaren Hanna.

Depression är psykisk ohälsa och har många ansikten.
Givetvis mördar inte deprimerade små barn. Däremot är det vedertaget att det kan ligga till grund för Su och i sin absolut mest groteska form familicide.
Där depressionen har nått allvarligt nivå och antingen ger skeva tankar, psykotiska inslag eller rent av psykos. Sistnämnda finns det dock inget tecken på varken dagar innan jul, är ute och ser normal ut i mellandagarna, skriver testamente bara två dar innan.

Däremot behöver människor hjälp varav det ska ses på samma sätt som vilken sjukdom som helst.
Det är friskt att prata om känslor, det är hälsosamt att inte spela rollspel - det är stort att be om hjälp. Det är nämligen att vara både modig och äkta.

När det kommer till Bjärred är det unikt. Det är två vuxna i en långvarig kris som oroas över sjuka barn så till den milda grad att det övergår i patologiska beslut:

Det finns hög risk att det förekom depression men tanke på vanligt förekommande vid både su och familicide.
Att älta och vurma om deras misstänkta mördare är inte ett salutogent perspektiv över huvudtaget.

Att sen förvränga att man förtalar Hanna är fullständigt skevt resonemang. Att man vill skuldbelägga henne.
Det är projicering och rena halmgubbar - för att det passar inte att man tror på förundersökningens resultat om bådas skuld.

De som vurmar om Hanna pratar snarare skit om Oskar och i ett patetiskt försök att angripa debattörer så sker en förvrängning.

Det finns ingen tråden som misskrediterar människor med depression. Ha det i åtanke när du fortsätter ösa ur dig påståenden.

Deprimerade utför i allra värsta fall familicide. Inträffar då och då även i Sverige. MEN, det är alltid bara EN förälder som dödar sina barn. Ibland tar självmord. Ibland dödar sin partner. Nu råkar set vara så att mer än 95% av familicider utförs av medelålders män. I Bjärred så hittas även mamman mördad. En typiskt familicide suicide. Även en av döttrarna är strypt vilket ytterligare stödjer hypotesen att det är en enda gärningsman och eftersom Oskar har strypt sin fru så ligger det nära till hands att det är han som har strypt dottern också. En vanlig familicide. Ett frö som vuxit under minst ett år i Oskars hjärna, kanskemhan fick tankarna den 9 januari året innan när en hel familj hittades död i Danmark.

När det kommer till ”sjuk-i-huvudet” så är man det om man beklagar sig för kollegorna om sin hemsituation och sedan skriver brev till kollegorna att läsa efter familjens död. Riktigt personlighetsstörd skulle jag kalla Oskar.
Citera
2019-04-19, 11:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Det handlar inte om det normala mor- och farledet. De går in ifall inte något testamente finns. Nu finns testamente. De hoppade över sina föräldrar, och skrev testamente istället till förmån för syskonen som normalt kommer in i tredje arvsledet om testamente saknas. Troligen har föräldrarna dessutom tillräckligt efter att ha jobbat ett helt liv med bra jobb.

Vad får du ut av att hela tiden sitta och tänka ut ondsinta baktankar hos dessa två? För nån sorts äcklig tillfredsställelse finns. Det lyser skarpt igenom.
Citat:
Fast är man ond för att man testamenterar till sina syskon? Det är ett märkligt exempel på en ondsint handling tänker jag.
Citat:
Ja, att det skulle vara en ondsint handling att skriva ett helt vanligt testamente är en märklig inställning.

Jag diskuterade faktumet att testamentet formulering resulterar i att bådas föräldrar och svägerska respektive svåger görs helt arvslösa. Varför eller hurvida det är ”ondsinta” handlingar har jag ingen aning om, har aldrig uttryckt någon uppfattning att detta skulle vara en ”ond” handling.
Det var Flashigs tolkning av att jag nämnde hur testamentet såg ut.

Att testamentet ser ut så är dock ett faktum.
I backspegeln av vad som hänt är detta nog så intressant att fundera över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in