2019-02-23, 17:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wladir
När vi ändå diskuterar Biltema psyklar och deras kvalité på ett lite mer generellt plan än trådstarten vill jag slå ett slag för min Yosemite Single Speed Comfort som kostade en tusenlapp ny.

Den har stått utomhus och genomlidit sol, snö, salt och asfalt i över 10 år och rullar fortfarande utan någon reparation eller omvårdnad förutom att spänna samt smörja kedjan ibland samt slangbyte vid punka. ( Som jag för övrigt inte fått sedan jag böt till extra tjocka slangar från Clas Ohlson för två-tre år sedan )

Den ser viserligen förjävlig ut idá', men tar mig dagligen dit jag ska.

Rostig här och där, saknar gummihandtagen på styret och bakre stänkskärm har spruckit men jag inbillar mig att det fungerar som en lätt stöldförsäkring.

Jag kan faktiskt inte klaga på Biltemas cyklar. Har haft några cyklar därifrån och det har inte varit mer bekymmer med dessa cyklar för 1.000-2.500 än cyklar för 5-8 tusen. De dyrare har inte varit ett dyft bättre! Hade en Sjösala för mååånga år sen som jag gav 5.000 för, där bakaxeln gav upp efter två år. Även haft andra som legat i den prisklassen 5-8 tusen som inte varit ett dyft bättre än motsvarande Biltemahoj.

Som sagts tidigare i tråden och andra trådar, så är väldigt många komponenter gemensamma mellan märkena idag. Själv skiter jag i vilket, då jag själv vet av egen erfarenhet att Biltemas cyklar för några tusenlappar är precis lika bra som de som är 3-4 ggr så dyra. Självklart så snackar cykelhandlarna ner dessa då de vill tjäna pengar på de märken de säljer.

Från det ena till det andra så köpte jag mig en Postkodcykel, helt ny, via Blocket för 800 kr. Den har också varit utmärkt. Haft den i tre år nu och använt den flera gånger i veckan året om och inte gjort mer än att spänna o smörja kedjan och lagat någon punktering.
Citera
2019-04-19, 05:52
Medlem
Hamprs avatar
Har haft en biltemacykel sedan ca 2005, en sådan där standard yosemite damcykel utan växlar. Det enda som har gått sönder är kedjeskyddet som spräckts vid ett fäste nu i vintras. Annars har jag inte gjort någonting alls med den förutom att smörja vissa delar och putsa av den, samt givetvis pumpat däcken.
Citera
2019-04-19, 21:55
Medlem
Strychnos avatar
OT raderat.
Den här tråden är inte till för cykelbabbel om annat än topic.

/Moderator.
Citera
2019-04-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Har haft en biltemacykel sedan ca 2005, en sådan där standard yosemite damcykel utan växlar. Det enda som har gått sönder är kedjeskyddet som spräckts vid ett fäste nu i vintras. Annars har jag inte gjort någonting alls med den förutom att smörja vissa delar och putsa av den, samt givetvis pumpat däcken.

"smörja, putsa och pumpa"! Liksom hallå! Själv?
Senast redigerad av maratonmaniker 2019-04-20 kl. 01:40.
Citera
2019-04-25, 22:10
Avstängd
Knivur-273s avatar
Vill man ha styrka i ett cykelhjul, måste man själv kontrollera ekerspänningen. Väldigt förenklat så kan man säga att om det låter "ding" med mansröst när man knäpper på ekern, så är det nära optimalt. Låter det "fläpp" eller "doong" så är det för slappt.

Den optimala styrkan behövs dock bara för riktigt tunga personer (>100 kg), eller personer som cyklar hårt i skogen. I det fallet förordar jag ett specialverktyg som möjliggör mätning av uppspänningen till c:a 1000 Newton, som brukar anses vara lagom för de flesta symmetriska hjul. Assymetriska hjul som de med derailer- eller utanpåliggande växlar, brukar ha en skillnad av c:a 20-30% i ekerspänning mellan höger och vänster sida, dock sällan eller aldrig över 1200 N på den sida som är hårdast spänd.

Annars är en LIKA ekerspänning en någorlunda garant mot ekerbrott. Det kan låta "dang" (kanske 500-600 N) på alla ekrar och det kan vara OK för en vanlig lätt person som inte har de högst ställda kraven.

På inte helt splitternya cyklar brukar man behöva i tur och ordning demontera varje ekernippel och smörja gängan och skallen (jag använder molybdendisulfidfett), återmontera och dra åt ungefär lika hårt, innan man börjar spänna upp och rikta hjulet, annars låter det "knirr" när man drar åt och ofta förstörs ekernippeln innan man uppnår rätt ekerspänning.

Hjulet kan bli skevt när man spänner upp ekrarna. Det var det nog innan i alla fall. Att rikta hjulet, det är ett annat kapitel

Ett något skevt hjul (<3mm) är i alla fall bättre än ett hjul med ojämn ekerspänning, eftersom ekerbrott är dåligt.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-04-25 kl. 22:46.
Citera
2019-04-26, 09:59
Bannlyst
köp en ny
Citera
2019-05-21, 18:13
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Ekrarna på deras treväxlade tycks gå sönder hela tiden och i stort sett alltid längst inne mot havet. En polares polare bor granne med en som är kusin till en som gått i samma klass med en som har hand om garantiarbetena åt Biltema i staden där jag bor och han säger att det är bara att byta alla ekrar som gäller.
Citera
2019-06-10, 20:04
Avstängd
Knivur-273s avatar
Grannen hade köpt en ny cykel. Jag roade mig med att i hemlighet kontrollera ekerspänningen med ett specialverktyg, en Park-Tool TM-1, det billigaste och enklaste som finns.

Ekerspänningen varierade långt över 30%, kanske upp till 50%. Ändå kostade den tydligen c:a 6.000 kr. Jag blev presenterad ett reklamprospekt före köpet och sade att den kunde vara OK. Jag berättade inte senare att nu åtminstone bakhjulet är väldigt dåligt uppspänt, för jag anser mig inte ha tid för allt för mycket gratishjälp

Nåja, jag tror fortfarande att växlelhjulet, framhjulet, ramen och framgaffeln är helt OK. Det går att fixa.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-06-10 kl. 20:16.
Citera
2019-06-11, 09:44
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Grannen hade köpt en ny cykel. Jag roade mig med att i hemlighet kontrollera ekerspänningen med ett specialverktyg, en Park-Tool TM-1, det billigaste och enklaste som finns.

Ekerspänningen varierade långt över 30%, kanske upp till 50%. Ändå kostade den tydligen c:a 6.000 kr. Jag blev presenterad ett reklamprospekt före köpet och sade att den kunde vara OK. Jag berättade inte senare att nu åtminstone bakhjulet är väldigt dåligt uppspänt, för jag anser mig inte ha tid för allt för mycket gratishjälp

Nåja, jag tror fortfarande att växlelhjulet, framhjulet, ramen och framgaffeln är helt OK. Det går att fixa.
Jag vill inte förstöra lyckan över den splitternya spegelblanka fina cykeln genom att kritisera den heller. Jag tror inte ens att grannen skulle uppskatta min kontroll och kritik

Harris Cyklery I Amerikat, de har svar på det mesta.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-06-11 kl. 10:03.
Citera
2019-06-11, 10:11
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasmvm
köp en ny
Du är taskig
Citera
2019-06-11, 11:37
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Ekrarna på deras treväxlade tycks gå sönder hela tiden och i stort sett alltid längst inne mot havet. En polares polare bor granne med en som är kusin till en som gått i samma klass med en som har hand om garantiarbetena åt Biltema i staden där jag bor och han säger att det är bara att byta alla ekrar som gäller.
Det är bortkastade pengar, byt först dem som gått av men se till att de nya har den exakt korrekta längden, dvs. inte 2mm för korta eller 2mm för långa. Gör en färgmarkering permanent på de nya och se om de håller bättre.

De skall vara hårt spända, annars blir de utmattade. Det var nog felet från början. Ett ytterst fåtal personer förstår detta. Allt för hög ekerspänning kan dock orsaka att hjulet "kollapsar" och blir väldigt skevt. Det går över om man lättar på alla nipplar och börjar om dock. Annars kan man också få sprickor i fälgen om den är billig, vid extrem ekerspänning (mycket över 100 kp eller 1000N).

"Ding" är det rätta ljudet väldigt förenklat när det gäller normalstora (28") cyklar där ekrarna på båda sidor är lika långa. Alla skall låta lika, om de är lika långa, det behövs inget specialverktyg för den saken i alla fall, om man kan sjunga "Mors lilla Olle"
Senast redigerad av Knivur-273 2019-06-11 kl. 12:05.
Citera
2019-06-13, 15:12
Medlem
killawifes avatar
Ekrarna är av dålig kvalitet tyvärr och spänningen på hjulen är hopplöst ojämn och dålig överlag. Själva hjulet i sig är dock bra så det är bara spänningen och ekrarna som man behöver åtgärda. Det är dock inget som gemene man klarar av att göra utan att fördjupa sig i det och skaffa nån typ av jigg för hjulet, det är även ganska kostsamt. Inte ens i reparationsverkstaden på biltema har den någon sån jigg utan man får hålla tillgodo med att rikta hjulen i cykelns ram.
Dessa cyklar kostar dock hälften så mycket som en vanlig cykel hos andra cykelhandlare så man får precis vad man betalar för.

En billig lösning är annars att köpa en äldre monark eller annan märkescykel för en femhundring och ta de hjulen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in