Citat:
När vi ändå diskuterar Biltema psyklar och deras kvalité på ett lite mer generellt plan än trådstarten vill jag slå ett slag för min Yosemite Single Speed Comfort som kostade en tusenlapp ny.
Den har stått utomhus och genomlidit sol, snö, salt och asfalt i över 10 år och rullar fortfarande utan någon reparation eller omvårdnad förutom att spänna samt smörja kedjan ibland samt slangbyte vid punka. ( Som jag för övrigt inte fått sedan jag böt till extra tjocka slangar från Clas Ohlson för två-tre år sedan )
Den ser viserligen förjävlig ut idá', men tar mig dagligen dit jag ska.
Rostig här och där, saknar gummihandtagen på styret och bakre stänkskärm har spruckit men jag inbillar mig att det fungerar som en lätt stöldförsäkring.
Den har stått utomhus och genomlidit sol, snö, salt och asfalt i över 10 år och rullar fortfarande utan någon reparation eller omvårdnad förutom att spänna samt smörja kedjan ibland samt slangbyte vid punka. ( Som jag för övrigt inte fått sedan jag böt till extra tjocka slangar från Clas Ohlson för två-tre år sedan )
Den ser viserligen förjävlig ut idá', men tar mig dagligen dit jag ska.
Rostig här och där, saknar gummihandtagen på styret och bakre stänkskärm har spruckit men jag inbillar mig att det fungerar som en lätt stöldförsäkring.
Jag kan faktiskt inte klaga på Biltemas cyklar. Har haft några cyklar därifrån och det har inte varit mer bekymmer med dessa cyklar för 1.000-2.500 än cyklar för 5-8 tusen. De dyrare har inte varit ett dyft bättre! Hade en Sjösala för mååånga år sen som jag gav 5.000 för, där bakaxeln gav upp efter två år. Även haft andra som legat i den prisklassen 5-8 tusen som inte varit ett dyft bättre än motsvarande Biltemahoj.
Som sagts tidigare i tråden och andra trådar, så är väldigt många komponenter gemensamma mellan märkena idag. Själv skiter jag i vilket, då jag själv vet av egen erfarenhet att Biltemas cyklar för några tusenlappar är precis lika bra som de som är 3-4 ggr så dyra. Självklart så snackar cykelhandlarna ner dessa då de vill tjäna pengar på de märken de säljer.
Från det ena till det andra så köpte jag mig en Postkodcykel, helt ny, via Blocket för 800 kr. Den har också varit utmärkt. Haft den i tre år nu och använt den flera gånger i veckan året om och inte gjort mer än att spänna o smörja kedjan och lagat någon punktering.