Citat:
Ursprungligen postat av
Filantrop007
Återigen, jag säger inte att Täby skall lösa problemet. Jag säger bara att uppngiften att Malmö har underskott på 30% av budgeten var fel.
Ingen hade lånat ut pengar till Malmö på de premisserna. Så något var fel. Alla borde inse det.
Om vi har en kommunkris som sprider sig är tveksamt. Vi vet inte vad som kommer i nästa statsbudget.Fortsätter högkonjunkturen så löser det sig nog. Får vi en lågkonjunktur blirbdet värre.Kollar man börsen verkar många tro på fortsatt goda tider. Svag valuta har för och nackdelar.
Börsen går bra för att landet har minusränta. Det finns många som lånat pengar på sina hus och köpt aktier med utdelning. Och vart ska man stoppa sparpengarna som man behöver på ålderns höst?
Det vi nu ser är att allt fler kommuner inte klarar sin budget.
Kostnaderna för socialbidrag ökar lavinartat. Och det är inte bara i Filipstad.
Malmö klarar sedan länge inte sina egna åtaganden. Staden är en parasit. Sedan att de budgeterat för det faktumet så är ingen förmildrande omständighet.
Men du har rätt i att jag faktiskt inte var insatt i hur det står till i landet Sverige. I min enfald trodde jag att kommunutjämningen var till för att storstäderna solidariskt skulle hjälpa kommuner i Norrland att klara äldreomsorgen.
Om allt fler kommuner får problem av den permanenta natur som en hög grad av ikke anställningsbara invånare ger så får systemet problem.
Problemet är inte låga skatter. Problemet är att gruppen som inte betalar någon skatt överhuvudtaget ökar samtidigt som de kostar betydligt mer än en vanlig kommuninvånare.