2019-04-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Så poliser ska undvika allt som ev kan leda till skottlossning i ej optimala miljöer? Ska dom gå runt ett hörn måste dom skicka in en bombrobot, och sen skall psykolog tillkallas om en gärningsman kanske har någon diagnos. Sen skall man analysera om väggar håller som kulfång, och ev täcka över fönster. Sen skall ledningsmlte hållas för att besluta om det är säkert att gå ut på gatan igen... Osv osvosv

Det funkar inte riktigt så i verkligheten och kommer aldrig att göra det så länge poliser inte är spåkärringar

Ja det finns barn som leker krig, men få som går omkring med verklighetstrogna vapen, 4 på morgonen, och som inte svarar på tilltall och ej säger något.

Har du läst FUP?
Citera
2019-04-18, 09:45
Medlem
happyjoys avatar
Jag ber att få citera mej själv:

Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Eftersom jag själv i tjänsten (ej polis) tvingats avlossa både varningsskott och verkanseld och således dragit vissa slutsatser efter det så gissar jag följande:

Alla tre poliser har gått in i situationen med dragna vapen och med fingret innanför varbygeln/på avtryckaren. En av dem har funnit det påkallat att av någon anledning avfyra sitt vapen och de andra har helt enkelt hängt på. Detta fenomen, att "hänga på" i eldgivningen vare sej det behövs eller ej har jag själv upplevt. Ibland skjuts det trots att man egentligen inte vet varför och man har heller inget klart definierat mål. Att någon annan börjat skjuta legitimerar helt enkelt att jag också gör det. Därav den för lekmannen onödigt stora ammunitionsåtgången i fallet med Eric.

Utredningen kommer ju att kunna visa vilka poliser som skjutit i vilken riktning och på vad men det går sannolikt inte att reda ut i vilken ordning skotten avlossats. Jag tror helt enkelt att det (som jag skrivit tidigare) utbrutit en klassisk "eldfest".
Citera
2019-04-18, 09:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Här kom det jag befarat åtskilliga inlägg...! denna gång Agnes som tom. uppfattar sig skottskadad dvs."Eldpanik som sprider sig i gruppen" det här scenariot utspelar sig gång på gång i poliskåren både män och kvinnor.
Ska läsa igenom FUP när tid ges uppenbarligen finns mkt intressant läsning där som ger en kristallklare bild av allt.
Att brister finns i ledning och PHS kan inte bortförklaras längre med blygsamma resurser osv. BlaBla....!
Ett sätt kanske kunde vara att delar av poliskåren inte bär skarpladdade vapen som i andra länder.
Ett annan metod kan vara att erfarenhet ger tillträde till vapen i takt med erfarenhet och fortlöpande träning/utbildning

Fast här skulle man tryckt in piketen. Något som i efterhand läggs PICen till last, och som hela hans åtal bygger in på.
Samt Agnes, misstänks först för tjänstefel pga hon i huvudsak inte gått på, utan istället backat av.

Södermalmspatrullen på plats längre ner på gatan agerade nog rätt enligt SU/SÅ, eftersom dom inte fått några misstankar riktade mot sig då dom började ingripa. Dom gick på.

Samtliga inblandade poliser kritiseras/ifrågasätts om varför man inte bestyckat sig tyngre inför att åka in på detta, då dom fick höra om objektmarkören.

Du, med ett fåtal andra skribenter som invänder mot att en kvinna inte kan vara polis ute, är så pinsamt långt ifrån verkligheten man någonsin kan komma.
Att du uppe på det även tycker att man ska skicka obeväpnad polis på sådana här larm, gör dig pinsam i kvadrat.
Citera
2019-04-18, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Har du läst FUP?

Ja, delvis, och så mycket har jag kunnat utläsa att polisen försökte retirera undan, tom då killen först svepte med vapnet så låter dom bli att skjuta

Som noterade att dom inte stod på en vidare bra plats, men du vet, gärningsmannen var i detta fall förståndshandikappad, inte helkroppsförlamad, du vet han kunde gå, förflytta sig.

Kan något /någon förflytta sig, och du inte vet vart vederbörande är eller kommer att ta vägen, då kan man kanske inte välja tid och plats för ingripande eller ev nödvärnssituation

Och polisen kan naturligtvis inte låta bli att ingripa, för att dom kanske måste gå runt ett hörn som kan innebära viss risk.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-18 kl. 10:25.
Citera
2019-04-18, 10:12
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Då var det som vi trodde. En i järngänget slapp undan åtal pga. att denne lyckades paniktömma sitt magasin innan dom andra hann skjuta stora stygga vargen i ryggen.

Undra om dom andra två år nöjda nu? Stämningen emellan dessa lär vara sisådär.

Sant! Kanske inte blir några fler gemensamma fikastunder.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-18 kl. 10:15.
Citera
2019-04-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eric var inte ett barn -- han var tjugo år och en man.

Eric var en liten pojke i en vuxen mans kropp.
Citera
2019-04-18, 10:26
Medlem
CarolSeavers avatar
Gjorde en kik bakåt i tråden. Intressant att se vad som sagts och antagits, nu när vi har mer av ett facit i hand. Om det möjligen tömda magasinet:

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är till 99% säker.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-18 kl. 10:36.
Citera
2019-04-18, 10:38
Bannlyst
Citat:
Fast här skulle man tryckt in piketen. Något som i efterhand läggs PICen till last, och som hela hans åtal bygger in på.
Samt Agnes, misstänks först för tjänstefel pga hon i huvudsak inte gått på, utan istället backat av.

Södermalmspatrullen på plats längre ner på gatan agerade nog rätt enligt SU/SÅ, eftersom dom inte fått några misstankar riktade mot sig då dom började ingripa. Dom gick på.

Samtliga inblandade poliser kritiseras/ifrågasätts om varför man inte bestyckat sig tyngre inför att åka in på detta, då dom fick höra om objektmarkören.

Du, med ett fåtal andra skribenter som invänder mot att en kvinna inte kan vara polis ute, är så pinsamt långt ifrån verkligheten man någonsin kan komma.
Att du uppe på det även tycker att man ska skicka obeväpnad polis på sådana här larm, gör dig pinsam i kvadrat.

Tycker gott foliehattarna får ha lite förståelse att alla inte utbildats av FBI, CIA, GRU, samt tjänstgjort 10 år i främlingslegionen som dom själva

Undras varför det alltid bara är på nätet man ser/hör om, dessa hjältar

Även i länder där polis generellt är obeväpnad så hade man kallat in beväpnad personal i sånt här fall, vilka hade fyllt killen med lika mycket bly iaf. Sen tycker jag det där är en avvägning, ska poliser ha bästa möjlighet att försvara sig ens mot knivattacker eller ska vi i första hand tänka på dårar som springer runt beväpnade, eller psykon som gör utfall med knivar

Det finns som sagt en del exempel på engelska poliser som idag kanske hade varit vid liv om dom haft möjlighet att försvara sig, och då snackar vi situationer med knivar, inte skjutvapen.

Vad gäller kvinnliga poliser så är min subjektiva bedömning, då det gäller nybakade assistenter främst, att dom är något mer tafatta och värdegrundsgullade ifrån skolan. Lite vekare, både psykiskt och fysiskt. Men det finns många bra kvinnliga poliser, och just i skytte så är dom definitivt inte sämre än deras manliga motsvarigheter.
Citera
2019-04-18, 11:07
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Sant! Kanske inte blir några fler gemensamma fikastunder.

Nej, det är nog färdigfikat nu.

Nu när det har visat sig att det främst berodde på inkompetens och slarv vore det klädsamt med en liten ursäkt från någon form av "chef". Tyvärr handlar det om Sveriges mest lättkränkta yrkeskår så det kommer knappast hända.

Anmäler du idag ett brott så blir det nedlagt. Nu börjar man även fallera på själva kärnuppgifterna och inom 10 år kommer vi få se korruption etc. jämförbart med de hemländer det importeras människor från i full fart.

Hur länge tänkte man driva på den här stora bluffen? Svensson, inse att detta inte är era vänner längre utan vidriga medlöpare.
Citera
2019-04-18, 11:47
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Nu börjar man även fallera på själva kärnuppgifterna och inom 10 år kommer vi få se korruption etc. jämförbart med de hemländer det importeras människor från i full fart

Ett ganska intressant tankeexperiment är att fundera kring vad som hade hänt, om detta "ingripande" hade ägt rum inte i Vasastan -- utan säg Rinkeby/Tensta, Bredäng, Hallunda/Norsborg eller Vårby.
Citera
2019-04-18, 11:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Gjorde en kik bakåt i tråden. Intressant att se vad som sagts och antagits, nu när vi har mer av ett facit i hand. Om det möjligen tömda magasinet:

Ja, det var som fan.. 1% där då.
Hon har benhölster och då är det p225 med kortare pip som gäller ja. Till mitt försvar ska jag då påtala att benhölster är rätt ovanligt. I regel bara MC-poliser som använder det, eller förhållandevis smalt byggda personer som får ha ett annat typ av bälte där vapnet då ej får plats.
Citera
2019-04-18, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ja, det var som fan.. 1% där då.
Hon har benhölster och då är det p225 med kortare pip som gäller ja. Till mitt försvar ska jag då påtala att benhölster är rätt ovanligt. I regel bara MC-poliser som använder det, eller förhållandevis smalt byggda personer som får ha ett annat typ av bälte där vapnet då ej får plats.

Näe? Jag har sett många vanliga IGV:are med benhölster som också har P229(har jag för mig iaf). Själv hade jag aldrig något sådant.

Tidigare delades sådant hölster ut rätt frikostigt. Idag kräver dom dock (iaf på vissa lopo) att man har läkarintyg på ryggont om man skall få sådant hölster, om man inte är mc polis eller hundförare då(vilka dessa hölster egentligen är till för)
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-18 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in