2018-10-20, 11:12
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ok, så mot en sådan har man ingen nödvärnsrätt, menar du
Du har uppenbara problem med din läsförståelse.

Offret stötte ihop med gröngölingar ledda av en inkompetent och nervös kärringsnut.
Citera
2018-10-20, 11:12
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Yes, att du är för efterbliven för att förstå det olämpliga i att rikta vapenliknande föremål mot polis har framgått med övertydlig klarhet.

Var har du läst att han riktade sitt plaströr "vapen" mot polisen? Ingenstans, du är ju en total idiot.

Citat:
Att agera emot ett vapen hot är inte att skjuta blint, det gör garanterat militären också. Möjligt att dom dock övar mer, sen så har dom utrustning med bättre precision, särskilt på sådana avstånd.

Att skott kan träffa i ryggen men ändå vara nödvärn har förklarats.

Läs på.

Jovisst allrahellst en med downs syndrom, de som alltid brukar röra sig långsamt och klumpigt. Men som genom ett magiskt under har väl Eric gjort ett spänstigt piruetthopp högt upp i luften samtidigt som polisen avfyrar sitt vapen och därför träffas han i ryggen, eller hur skall du förklara två dumdum skott i ryggen som självförsvar?
Senast redigerad av Gorbi 2018-10-20 kl. 11:21.
Citera
2018-10-20, 11:17
Moderator
blomvattnares avatar
Ny rubrik: "Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02) -► "Stockholm Vasastan: Eric Torell med Downs syndrom ihjälskjuten av polis (2018-08-02)"

/Mod
Citera
2018-10-20, 11:19
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
partisk??
åklagaren har för fan släppt uppgifterna. har du varit hög hela tiden. Han har sagt att de vet vem som sköt det dödande skottet,att två skott tog i ryggen efter att han träffats i magen.totalt sköt de 25 skott från tre olika platser samtidigt och olika höjd och avstånd.
detta är helt klarlagt.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11795790

Nej, målsägarbiträdet påstår att åklagaren har meddelat dessa uppgifter. Ingen har bekräftat dessa uppgifter.
Citera
2018-10-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Var har du läst att han riktade sitt plaströr "vapen" mot polisen? Ingenstans, du är ju en total idiot.

Jovisst allrahellst en med downs syndrom, de som alltid brukar röra sig långsamt och klumpigt. Men som genom ett magiskt under har väl Eric gjort ett spänstigt piruetthopp högt upp i luften samtidigt som polisen avfyrar sitt vapen och därför träffas han i ryggen, eller hur skall du förklara ett dumdum skott i ryggen som självförsvar?
dessutom tog polisen tillbaka redan första dagen att det var en replika(vapenliknande föremål). sedan har poliser mm lagt ut en massa troll som kör samma mantra, leksaksvapen,pistoler mm.
det liknade inget vapen.punkt. det har polisen redan bekräftat från dag tre.
ni kan försöka intala er att det var nödvärn men ingen normal människa tror på det.för det var det inte.
kan någon kolla upp vilka dessa mästerskyttar är?
Citera
2018-10-20, 11:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
var avståndet långt? nej, 10 m träffar jag med luftpistol och skjuter minst 45/50.
de hade sigsauer, 10 m är inte långt.
hittade poliserna ngt som liknade ett vapen? näää. ett svart plaströrsliknande sak.
25 skott är inte mkt? hallå. jag vet blindskyttar som skjuter bättre.
dessa svapplockare hade knivar och med sig saker som såg 100 gånger farligare ut än hans plaströr.
dessutom i skymning. dessa poliser hade bra ljus.
är du polis och med den inställningen så hjälp oss. du är livsfarlig för alla och röker tydligen på
Jag är inte polis och tar inte droger och har aldrig gjort.
Leksaksvapen som lätt kan uppfattas som riktigt vapen och inget plaströr i dunklet och inte bra ljus.
Svampknivar är f.ö. inte särskilt farliga på lång håll.

Hur du skjuter är ointressant och poliser får bara viss utbildning och inte som en som en som tävlar i skytte.
Citera
2018-10-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nej, målsägarbiträdet påstår att åklagaren har meddelat dessa uppgifter. Ingen har bekräftat dessa uppgifter.
målsägarbiträdet som är advokat har bekräftat att åklagaren har lämnat ut dessa uppgifter.enligt lag får han inte ljuga om detta ,då ryker hans yrkestitel direkt.
dessa uppgifter kan anses mer 100% tillförlitliga.
sedan kan du och dina snutvänner försöka ljuga bort det men just så ligger landet.
kommer ärendet att läggas ner?
tveksamt ,iaf inte nu när sanningen kommit fram i press mm.
Normalt hade de lagt ner med skälet, uppsåt saknas.
troligen får de böter och döms för tjänstefel, blir befodrade. Eller dråp och villkorligt med böter motsvarande fortkörning. men det vanligaste är normalt att det läggs ner med motiveringen -uppsåt saknas och därmed brott kan ej styrkas. Oftast väljer de åtalsmotivering för att få dem fria.Hade det varit en normal svensk så hade dråp, allmänfarligt beteende mm även ingått.men här har de valt de mildare tjänstefel och ev vållande till annans död.
Citera
2018-10-20, 11:37
Medlem
Joppysens avatar
Jag tycker det är otroligt konstigt att polisen kan komma undan med nästan vad som helst, de borde ju straffas hårdare än svensson i allmänhet då de ska inte bara följa lagar utan även upprätthålla lagen, föregå med gott exempel är väl det minsta man kan begära, jag tycket att detta ska utredas mord eller dråp helt klart.

jag är inte guds bästa barn när det gäller lagar och paragrafer, jag går min egen väg men polisen ska fan inte stå över lagen.

En förståndshandikappad person som bara kan yttra ordet "mamma" kan inte vara hotfull nog att det ska krävas dödligt våld, 25 avlossade skott, 3 träffar?! vafan.. försökte dom skjuta sönder honom eller? jag är så arg så jag kokar.
Citera
2018-10-20, 11:38
Medlem
Bara en fråga, varför väljer alla TRE poliser att skjuta samtidigt? Det är ju som uppgjort för att man luras tro att GM i detta fallet själv avlossar skott. Helt jävla sanslöst hur inkompetenta vissa poliser är. Det märks verkligen att man har dragit ner på kraven och att man numera låter vem som helst gå färdigt utbildningen.

Sen tycker jag, även om det enligt poliserna var svårt att avgöra Erics motiv och att han hade Downs, att detta borde utredas som dråp. Det går inte att skylla på att det var ett misstag. Misstag har konsekvenser, och är misstagen dödliga bör det leda till någon sorts straff. Precis som att läkare och andra legitimerade yrkesgrupper blir fråntagna sin legitimation, av med jobbet och i värsta fall åtalade för tjänstebrott när de har gjort fel. Det kan inte vara kutym att just poliser ska undgå detta.
Citera
2018-10-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag är inte polis och tar inte droger och har aldrig gjort.
Leksaksvapen som lätt kan uppfattas som riktigt vapen och inget plaströr i dunklet och inte bra ljus.
Svampknivar är f.ö. inte särskilt farliga på lång håll.

Hur du skjuter är ointressant och poliser får bara viss utbildning och inte som en som en som tävlar i skytte.
då är du väktare eller gift med en polis för så ovetande och korkad kan du inte vara om du inte hade kommit med dessa helt fantasi-aktiga påstående.
Viss utbildning??? missar man så mkt, då är man kass. hans kropp är ändå hyfsat stor och på så kort avstånd ska man träffa med minst 90% av skotten om du har ngn skytteträning. Detta är helt uruselt.
en blind skjuter bättre. Vet du ngt om skytte så hade du fattat det. det är inte så att de drar pistolerna i panik,de var redan uppe och har man pistolen framför sig så ska alla skott träffa, inte 3/25.
då skjuter man helt hejvilt och ska bara ha batong. du är fara för dig själv och andra.
hur vi vet att pistolerna var uppe? han körde upp pistolen i nyllet på invandraren som skrek stopp.
är du normal till svagt begåvad så borde alla varningsklockor ringa när ngn utomstående försöker ropa stopp och göra dig uppmärksam på ngt. men dessa mästerskyttar rusade in och brassade på allt de kunde och sedan såg de vad de gjort, hitatde på nga lögner som du och personer som lever i en fantasivärld med foliehatt tror på.
Citera
2018-10-20, 11:48
Medlem
happyjoys avatar
Eftersom jag själv i tjänsten (ej polis) tvingats avlossa både varningsskott och verkanseld och således dragit vissa slutsatser efter det så gissar jag följande:

Alla tre poliser har gått in i situationen med dragna vapen och med fingret innanför varbygeln/på avtryckaren. En av dem har funnit det påkallat att av någon anledning avfyra sitt vapen och de andra har helt enkelt hängt på. Detta fenomen, att "hänga på" i eldgivningen vare sej det behövs eller ej har jag själv upplevt. Ibland skjuts det trots att man egentligen inte vet varför och man har heller inget klart definierat mål. Att någon annan börjat skjuta legitimerar helt enkelt att jag också gör det. Därav den för lekmannen onödigt stora ammunitionsåtgången i fallet med Eric.

Utredningen kommer ju att kunna visa vilka poliser som skjutit i vilken riktning och på vad men det går sannolikt inte att reda ut i vilken ordning skotten avlossats. Jag tror helt enkelt att det (som jag skrivit tidigare) utbrutit en klassisk "eldfest".
Citera
2018-10-20, 11:52
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi

Jovisst allrahellst en med downs syndrom, de som alltid brukar röra sig långsamt och klumpigt. Men som genom ett magiskt under har väl Eric gjort ett spänstigt piruetthopp högt upp i luften samtidigt som polisen avfyrar sitt vapen och därför träffas han i ryggen, eller hur skall du förklara två dumdum skott i ryggen som självförsvar?

Alltså det där med rygg kan ju innebära nästan vad som helst. Poliserna hade ju varit utspridda. Det kan också vara så att Eric inte stod med hela bröstkorgen riktad mot poliserna, kanske lekte han och hade en sidan riktad åt deras håll och höll ut lekssaksvapnet från kroppen(gör det svårare att se om det är ett riktigt vapen).

Då krävs det inte mycket spridning på poliserna för att någon skall träffa någonstans i ryggen. Rättsläkaren kommer säkert titta på var i ryggen samt vinkel på ingångshålet. Det är enorm skillnad på ett skott som träffar i ryggen/nära sidan av kroppen med en skada som går snett mot andra sidan av kroppen och ett skott i området runt ryggraden och ett sår som går rakt in mot magen.

De mediauppgifter som finns så här långt säger inte så mycket i min mening. Så här långt tycker jag att allt kan vara olyckliga omständigheter. Fast det är klart att om det verkligen är ett skott mitt i ryggen med en skada rakt mot magen och kroppen dessutom låg vänd från samtliga polisers position så är det frågan om det inte blir åtal? En kula på det avståndet är betydligt snabbare än en blinkning så man kan glömma att det är mycket rörelse mellan att skottet går av och träffen.

Tycker det är helt omöjligt att ha en åsikt förutom att det är riktigt tragiskt. Vissa i tråden borde lugna ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in