2019-02-14, 23:47
Medlem
happilappis avatar
Låter som att häktet är ungefär identiskt med psyk, bortsett från att man inte är brottsmisstänkt och slipper förhör då.

Det finns helt enkelt absolut ingenting att göra förutom att kolla på sugig tv i princip
Citera
2019-02-15, 00:28
Medlem
deTremouillacs avatar
Jag har endast suttit häktad ett gäng dagar och för ett brott jag senare dömdes för. Jag skulle påstå att det är mycket jobbigt att sitta häktad. Det finns i princip ingenting att göra, du sitter bara och trycker. Rastgården på häktet i Göteborg är i princip fyra betongväggar du knappt ser över och du får gå runt själv i cirklar.

Jag upplevde rastgården så deprimerande att jag undvek den, det nakna cementfundamnentet och att bli transporterad på ett sätt så att du inte ska få se andra intagna gör att det endast känns tragiskt. Du hör endast livet utanför men vet inte riktigt när du kommer bli en del av det.

Att det kommer någon och tittar in i cellen så att du inte ska vara självmordbenägen och sedan antecknar på en lista utanför din vakenhet och sinnestillstånd skapar känslan av att du är i en situtation där självmordstankar är rationella. Det är närmast inhumant att konstant ha någon som tränger sig på, endast frågar hur man mår och ser till att man förvaras på ett sätt precis ovanför gränsen för självmord. Har du tur är de som kommer med mat, vakterna som tar dig till duschen och plitarna generellt lite pratsamma så du iallafall får någon mänsklig kontakt. Din advokat och förhörsledare är också sociala ventiler. Har du otur vill ingen byta ett ord med dig och dagens höjdpunkt - typ gå och duscha och få snacka lite skit - blir tyst och du behandlas kallt eller rent av med förakt.

Har du mer otur får någon annan i häktet ett spel och skriker och bankar från sin cell. Det är en miljö som kan knäcka en, speciellt kopplat med oron för hur det ska gå i rätten och vilket straff som kan vara aktuellt. Det finns gott om tid och sinnesstämning nog att måla fan på väggen och se allt väldigt mörkt. Att påstå att det är enkelt visar bara att man är en människa med mycket liten del.

Jag skulle tro att en kort häktning där man sitter i ett rum utan TV eller något att göra öht är väldigt jobbig. Är man inte en kriminell typ i grunden och inte förberedd på att lida månader är det inte roligt och ser man inte en klar brytpunkt för när de är slut måste det vara jobbigt. Skulle man få en cell med TV, tidningar och besök kanske det blir drägligt. Jag kan också tänka mig att man faktiskt kan vänja sig och gå in i ett mindset där man accepterat och försöker göra det bästa.

Men jag skulle inte påstå att det är enkelt att sitta häktad. Säger man det har man ett väldigt misserabelt liv i frihet eller så har man inte gått igenom en tuff period. Har man saker att förlora i livet och räds hur det ska bli efter att man släpps fri är känslan av att inte ha kontroll över sin framtid, att sitta själv med tankarna och att pendla mellan stress och tristess tung. Det gäller att gå in i en krigarmentalitet där man ser det som en vinst att kunna genomlida skiten och att hålla sig stark. Accepterar man att de är lidande och ser det som en kamp där man vinner om man inte låter sig knäckas skapar det iallafall en mening med att bara vara.

Mina två cent.
Senast redigerad av deTremouillac 2019-02-15 kl. 00:31.
Citera
2019-02-15, 20:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Låter som att häktet är ungefär identiskt med psyk, bortsett från att man inte är brottsmisstänkt och slipper förhör då.

Det finns helt enkelt absolut ingenting att göra förutom att kolla på sugig tv i princip

Jag undrar också hur stor skillnad det är mellan slutenpsyk och häkten.

Miljön på slutenpsyk är ju helt fruktansvärd. Mer än vad en människa klarar av om man är känslig. (var lpt:ad pga ett litet självmordsförsök).
De zoombies som fixar den miljön och är frivilligt intagna är speciella och bryr sig inte om miljön omkring sig? Så tänker jag att även de som tycker häkten inte är så farligt är?

Jag kunde inte ens sova en blund på psyk för de har stenhårda, brandsäkra madrasser. Alla prylar inlåsta i skåp. Man får inte ha vissa prylar som kan vara nödvändiga för en av säkerhetsskäl.

Slutenpsyk är helvetet på jorden. Ingen som inte har varit där förstår. Häkten är väl liknande fast värre tror jag? Psykisk tortyr?
Hur är den fysiska miljön på häkten om man är känslig?
Senast redigerad av dialektiker 2019-02-15 kl. 20:55.
Citera
2019-02-16, 21:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Miljön på slutenpsyk är ju helt fruktansvärd. Mer än vad en människa klarar av om man är känslig. (var lpt:ad pga ett litet självmordsförsök).
De zoombies som fixar den miljön och är frivilligt intagna är speciella och bryr sig inte om miljön omkring sig? Så tänker jag att även de som tycker häkten inte är så farligt är?

Jag kunde inte ens sova en blund på psyk för de har stenhårda, brandsäkra madrasser. Alla prylar inlåsta i skåp. Man får inte ha vissa prylar som kan vara nödvändiga för en av säkerhetsskäl.

Slutenpsyk är helvetet på jorden. Ingen som inte har varit där förstår. Häkten är väl liknande fast värre tror jag? Psykisk tortyr?
Det är stor skillnad, människor på häkte är långt mer begränsade på alla sätt än människor som har sluten psykiatrisk vård.
Inte ens rättspsyk går att jämföra med häkte.
Citera
2019-04-17, 20:15
Medlem
Frågan är hur den galne Abbe anpassar sig. Det fanns väl inte en lugn stund i hans tidigare liv.
Citera
2020-01-28, 15:17
Medlem
sb1231s avatar
Vet någon om killar sitter med tjejer på häktet eller om dom sitter var för sig?
Citera
2020-01-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sb1231
Vet någon om killar sitter med tjejer på häktet eller om dom sitter var för sig?

I GBG sitter kvinnorna på en säkerhetsavdelning tillsammans med ungdomar(män). De träffar aldrig varann då man flyttar alla en och en, och man tillåter inte att de möts i korridoren. Kvinnor sitter inte med män på gemensamhetsavdelningar.
Citera
2020-03-09, 08:47
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:

Hur länge satt du på slutet psyk?
Citera
2020-03-09, 08:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Häkte och fängelse är inte exakt samma sak. Friad 3 gånger efter månader i häkte.
Vad händer om man frias efter att ha suttit häktad?
Citera
2020-03-09, 09:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Hur länge satt du på slutet psyk?

Jag sov bara där 2 dagar. Jag var alldeles för känslig i min hälsa (jag hade ju svåra hälsoproblem, det var därför jag inte pallade med och gjorde det där lilla självmordsförsöket) men direkt efter åkte jag till vanliga akuten för att ta prover på VAD jag led av och så tillfångatog de mig med lpt för detta att jag velat taga mig av daga, istället för att hjälpa mig med min trötthet och frusenhet. Jag visste inte vad lpt var så jag hängde med på det. "DETTA tar verkligen kål på min hälsa" förklarade jag för dem.
Så fick jag slippa det där efter ett par dagar. Några dagar sov jag hemma men var tvungen att ta mig dit på dagen.

Så när folk har hälsoproblem som sjukvården inte kan lösa så spärrar de in en på psyket.
(Jag hade tänkt drunkna och simmade ut en bit, men sen tillbaka. Och så hade jag googlat på hängsnaror. Därför spärrade de in mig.)
Senast redigerad av dialektiker 2020-03-09 kl. 10:08.
Citera
2020-03-09, 11:22
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Jag sov bara där 2 dagar. Jag var alldeles för känslig i min hälsa (jag hade ju svåra hälsoproblem, det var därför jag inte pallade med och gjorde det där lilla självmordsförsöket) men direkt efter åkte jag till vanliga akuten för att ta prover på VAD jag led av och så tillfångatog de mig med lpt för detta att jag velat taga mig av daga, istället för att hjälpa mig med min trötthet och frusenhet. Jag visste inte vad lpt var så jag hängde med på det. "DETTA tar verkligen kål på min hälsa" förklarade jag för dem.
Så fick jag slippa det där efter ett par dagar. Några dagar sov jag hemma men var tvungen att ta mig dit på dagen.

Så när folk har hälsoproblem som sjukvården inte kan lösa så spärrar de in en på psyket.
(Jag hade tänkt drunkna och simmade ut en bit, men sen tillbaka. Och så hade jag googlat på hängsnaror. Därför spärrade de in mig.)

Men har du fortfarande me dom att göra?
Citera
2020-03-09, 12:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Men har du fortfarande me dom att göra?

Nej då. Detta hände för 4 år sen.

De var puts väck sen jag släppts ut, och så fick husläkaren hjälpa mig med remisser, samt ändrad hormonbehandling (vilket var en del i varför hälsan var så svag).

Även folk med ME sätts ju på psyket ibland eftersom läkarna inte hittar någon behandling för dem.

Alltså jag har ju kontakt med öppenpsykiatri, men endast med en läkare där som skriver ut sömnmedel, citalopram och lite lugnande oxascand mellan varven. Men psykolog var det åratal sen jag pratade med.
Senast redigerad av dialektiker 2020-03-09 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in