Citat:
Ursprungligen postat av
Indo
Hur skulle jag må i dagsläget om jag bara klippte det rakt av? Kan någon beskriva abstinensen på Metadon så detaljerat som möjligt? / IND👁
Jag har använt metadon i två och ett halvt år och inte haft det som substution utan haft tillgång till det i injektionsform och tagit det subkutant förutom sista månaderna då det var iv. Har provat sluta några ggr och för mig har avtändningarna varit ganska snarlika.
Vecka 1: Lätta influensaliknande symtom. Lindrigt deppig. Varm och kall om vartannat. Sömnproblem.
Vecka 2: Här inträder orkeslösheten för mig. Klarar ingenting fysiskt. Detta brukar för mig sitta i ca två veckor. Under denna tid har jag 0 motivation till något alls och jag räknar sekunderna. Allt är tråkigt.
Sömnlöshet.
Vecka 3 och 4: Ungefär samma som vecka 2. Förutom den totala orkeslösheten har jag personligen inte några svåra fysiska problem. Ingen smärta eller värk i kroppen som många annars tycks få. För att kunna sova tar jag Imovane och det funkar för mig.
Värst av allt är depressionen och den kan sitta i ett tag. Men för mig brukar det vända till att bli ganska ok efter ca 4 veckor. För andra verkar det kunna ta mycket längre tid. Har varit ren från metadonet i en och en halv månad och har just nu inga som helst tankar på att gå tillbaka.