2019-04-15, 23:51
Medlem
Indos avatar
Okej, Nu har jag läst en hel del om Metadon och kommit fram till en del saker, Metadon är inte min starkaste sida jag vet faktiskt inte så jätte mycket om Metadon så jag har några frågor till er..

Jag har nu varit med i Laro-programmet och Stått på Metadon sen i Januari ungefär, Har 80mg i Dos just nu. Det jag undrar är: Vad är det egentligen som jag har Gett mig in på? Nu tiden som jag har tagit Metadon måste ha gjort mig ganska så "Beroende" av det? Mest fysiskt tänker jag, Hur skulle jag må i dagsläget om jag bara klippte det rakt av? Kan någon beskriva abstinensen på Metadon så detaljerat som möjligt?

Jag har själv tänt av från bl.a Sub,Oxy och tram osv, Vad jag förstått så är Metadon ett "Rent Helvette" att sluta med.

Har dock inga planer på att sluta, Mest nyfiken (Man vet aldrig, I framtiden kanske jag tänker annorlunda) Och jag ska inte sticka under stol med att Metadon verkligen har räddat mig, Tror jag skulle dö utan substitutionsbehandling helt ärligt asså.. 😞

Må Bäst alla Pundare & Skurkar, Vi är Bäst🤠

/ IND👁
Citera
2019-04-16, 11:01
Medlem
xantranxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
eller kommer över metadon som innehåller Povidon.(Povidonet togs ur Metadonet 8 April 2014 )
Går att skjuta Metadon DNE 5mg/ml den innehåller etanol. Funkar fint fint.
Citera
2019-04-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Hur skulle jag må i dagsläget om jag bara klippte det rakt av? Kan någon beskriva abstinensen på Metadon så detaljerat som möjligt? / IND👁

Jag har använt metadon i två och ett halvt år och inte haft det som substution utan haft tillgång till det i injektionsform och tagit det subkutant förutom sista månaderna då det var iv. Har provat sluta några ggr och för mig har avtändningarna varit ganska snarlika.

Vecka 1: Lätta influensaliknande symtom. Lindrigt deppig. Varm och kall om vartannat. Sömnproblem.
Vecka 2: Här inträder orkeslösheten för mig. Klarar ingenting fysiskt. Detta brukar för mig sitta i ca två veckor. Under denna tid har jag 0 motivation till något alls och jag räknar sekunderna. Allt är tråkigt.
Sömnlöshet.
Vecka 3 och 4: Ungefär samma som vecka 2. Förutom den totala orkeslösheten har jag personligen inte några svåra fysiska problem. Ingen smärta eller värk i kroppen som många annars tycks få. För att kunna sova tar jag Imovane och det funkar för mig.

Värst av allt är depressionen och den kan sitta i ett tag. Men för mig brukar det vända till att bli ganska ok efter ca 4 veckor. För andra verkar det kunna ta mycket längre tid. Har varit ren från metadonet i en och en halv månad och har just nu inga som helst tankar på att gå tillbaka.
Citera
2019-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Jag har använt metadon i två och ett halvt år och inte haft det som substution utan haft tillgång till det i injektionsform och tagit det subkutant förutom sista månaderna då det var iv. Har provat sluta några ggr och för mig har avtändningarna varit ganska snarlika.

Vecka 1: Lätta influensaliknande symtom. Lindrigt deppig. Varm och kall om vartannat. Sömnproblem.
Vecka 2: Här inträder orkeslösheten för mig. Klarar ingenting fysiskt. Detta brukar för mig sitta i ca två veckor. Under denna tid har jag 0 motivation till något alls och jag räknar sekunderna. Allt är tråkigt.
Sömnlöshet.
Vecka 3 och 4: Ungefär samma som vecka 2. Förutom den totala orkeslösheten har jag personligen inte några svåra fysiska problem. Ingen smärta eller värk i kroppen som många annars tycks få. För att kunna sova tar jag Imovane och det funkar för mig.

Värst av allt är depressionen och den kan sitta i ett tag. Men för mig brukar det vända till att bli ganska ok efter ca 4 veckor. För andra verkar det kunna ta mycket längre tid. Har varit ren från metadonet i en och en halv månad och har just nu inga som helst tankar på att gå tillbaka.

Det låter som din AT var VÄLDIGT mild!!
Citera
2019-04-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Det låter som din AT var VÄLDIGT mild!!

Ja, tidsmässigt och fysiskt så är nog mina ATs relativt lindriga. Men de grejer som finns där är desto värre. Fysiskt blir jag helt slut av att tex bara sätta mig upp för att sätta i en sladd. Och motivationen är verkligen 0, kan inte se film eller liknande för ingenting är intressant eller ger något. Och hela tiden sjuk ångest så man vill skjuta sig själv.
Citera
2019-04-27, 06:33
Medlem
Hej. Vill gärna ha råd!

Jag tog en väldigt liten dos Metadon (8-9 mg) för en 16 h sedan. Det var min första gång.
Nu under gårkvällen o natten drog jag amfetamin, tog därefter ytterst försiktigt (med tanke på metat) 0,5 mg Xanor & 5 mg Stilnoct för att försöka komma ned o sova. Då jag fortf. var pigg och klarvaken 2 timmar senare upprepade jag 0,5 Xanor o 5 mg Stilnoct. 2 h till har gått men fortf inte ett dugg trött!

Måste jag bara rida ut detta tills jag kan sova, eller tror ni det är ”safe” att ta lite till av antingen Xanor eller Stilnoct för att få lite sömn? Med tanke på den lilla mängd metadon o att jag inte är trött alls nu?
Jämn puls på ca 65 slag/min!

Tacksam för svar :-)
Citera
2019-04-27, 07:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Har en fråga, jag har Oxycodone utskrivet, men tar även tramadol emellanåt. Ca 4-5 oxy 10mg och 2 stycken tramadol 200g dagligen för att hålla min värk borta. Har nu blivit erbjuden att testa metadon? Kan någon vänlig själ förklara vad det är egentligen? Har såklart förstått att det är smärtstillande, men hur är det om man jämför med oxy tex? Är det samma biverkningar?
Citera
2019-04-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har en fråga, jag har Oxycodone utskrivet, men tar även tramadol emellanåt. Ca 4-5 oxy 10mg och 2 stycken tramadol 200g dagligen för att hålla min värk borta. Har nu blivit erbjuden att testa metadon? Kan någon vänlig själ förklara vad det är egentligen? Har såklart förstått att det är smärtstillande, men hur är det om man jämför med oxy tex? Är det samma biverkningar?

Jag upplever att det är i stort sett samma biverkningar men att jag svettas mycket mer på metadon än någon annan opiat, fast det är ju väldigt inviduellt. Annars blir det nog smidigare att bara ta ett preparat som du behöver dosera med längre mellanrum då metadon har längre halveringstid/verkanstid.
Ibland för smärta kan det vara 2 gånger/dag men har du tur kanske det räcker att bara ta medicin på morgon varje dag.
Senast redigerad av Flubro 2019-04-27 kl. 08:33.
Citera
2019-05-06, 12:22
Medlem
jeppy666s avatar
Tja, väntar på metadon piller form i brevlådan och undrar ifall det är okej o ta det oralt? Eller är det ett måste ha ta det IV / snorta? Bryr mig inte om det går fortare o snorta osv för har tålamod då det är första gången jag tar metadon
Citera
2019-05-06, 16:44
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Okej, Nu har jag läst en hel del om Metadon och kommit fram till en del saker, Metadon är inte min starkaste sida jag vet faktiskt inte så jätte mycket om Metadon så jag har några frågor till er..

Jag har nu varit med i Laro-programmet och Stått på Metadon sen i Januari ungefär, Har 80mg i Dos just nu. Det jag undrar är: Vad är det egentligen som jag har Gett mig in på? Nu tiden som jag har tagit Metadon måste ha gjort mig ganska så "Beroende" av det? Mest fysiskt tänker jag, Hur skulle jag må i dagsläget om jag bara klippte det rakt av? Kan någon beskriva abstinensen på Metadon så detaljerat som möjligt?

Jag har själv tänt av från bl.a Sub,Oxy och tram osv, Vad jag förstått så är Metadon ett "Rent Helvette" att sluta med.

Har dock inga planer på att sluta, Mest nyfiken (Man vet aldrig, I framtiden kanske jag tänker annorlunda) Och jag ska inte sticka under stol med att Metadon verkligen har räddat mig, Tror jag skulle dö utan substitutionsbehandling helt ärligt asså.. 😞

Må Bäst alla Pundare & Skurkar, Vi är Bäst🤠

/ IND👁

Tjena!

Har en vän som har gått metadon programmet sen 8 veckor tillbaka ..han röker dock ganska mkt brass och påstår att det är helt ok att röka enligt programmets stadgar ..Jag tror inte på detta och undrar nu, om han fortsätter med brass rökande ,kommer han bi utslängd från programmet?
Citera
2019-05-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Tja, väntar på metadon piller form i brevlådan och undrar ifall det är okej o ta det oralt? Eller är det ett måste ha ta det IV / snorta? Bryr mig inte om det går fortare o snorta osv för har tålamod då det är första gången jag tar metadon

Metadon har en biotillgänglighet på 98% oralt, så bara svälj den
Citera
2019-05-06, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Tjena!

Har en vän som har gått metadon programmet sen 8 veckor tillbaka ..han röker dock ganska mkt brass och påstår att det är helt ok att röka enligt programmets stadgar ..Jag tror inte på detta och undrar nu, om han fortsätter med brass rökande ,kommer han bi utslängd från programmet?

Helt ok är det väl inte. Men han kommer inte bli utkastad bara för att han röker gås. Han kommer få gå och hämta sitt metta varje dag och dricka det framför personal om han fortsätter röka.

Finns folk som går positiva på benso i tio år innan de blir utslängda. Och då är det väldigt vanligt med självmord, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in