2019-04-16, 23:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Jo men inte för att du själv gör livsfarliga saker , utan att vara medveten om att dom är just livsfarliga.

Nej det är inte olagligt att låsa ytterdörren i sitt egna hem. Det var vad jag skrev och inget annat.
Varifrån har du fått idén att Eric inte låste upp dörren innan han gick ut??
Citera
2019-04-16, 23:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dig särskilt, men fortfarande är det så att barn råkar illa ut i större utsträckning än vuxna om de vistas utomhus själva mitt i natten. De har inte förmågan att ana oråd, försvara sig, springa ifrån etc.

Känns konstigt att behöga förklara detta för dig som åtminstone på pappret är "vuxen"..
Nej, det som är konstigt är att du tror att den kunskapen ger dig rättigheten att låsa in eller begränsa andra myndiga människor.
Citera
2019-04-16, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått idén att Eric inte låste upp dörren innan han gick ut??

Som sagt, larm finns också, och en säkerhetskedja för att förhindra inbrott..osv osv

Återigen pratar jag inte om att låsa in honom i pojkrum et, eller i källaren.
Citera
2019-04-16, 23:57
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Som sagt, larm finns också, och en säkerhetskedja för att förhindra inbrott..osv osv

Återigen pratar jag inte om att låsa in honom i pojkrum et, eller i källaren.
Det du gjort igenom hela tråden är att försöka skylla på hans föräldrar -- istället för att inse att detta blev en situation som gick fel både från hans och polisens håll....
Citera
2019-04-16, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Lägger fram" det handlar ju FORTFARANDE om ett godkännande från personen ifråga??

Som sagt, är man lite kreativ så går även det att ordna.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-17 kl. 00:01.
Citera
2019-04-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det går inte att resonera som du gör. Hjälmtvånget skulle inte finnas om det var skitsamma ifall man cyklade med eller utan hjälm. Om du vill dra ett exempel då skulle ett mer logiskt sådant varit att du hade cyklat en massa gånger utan hjälm, men sen EN gång blev du påkörd och då slog du huvudet så att du dog. Hade du haft hjälmen hade du bara fått en bula på pannan..

En 3åring KAN klara sig utomhus med livet i behåll. Men risken att hen dör eller råkar illa ut på många olika andra sätt gör att 3åringar inte ska vistas själva utomhus. De ska förresten även vara under uppsikt när de är inomhus..

Men då menar du att personer med funktionshinder/down syndrom, som t ex Eric inte skall eller kan få gå ut själv? Dom skall inte få utvecklas som vem som helst? Dom skall inte få försöka eller prova på som vem som helst? Dom skall inte få lyckas som vem som helst? Dom skall inte få misslyckas som vem som helst?

Föresten kan du fan ingenting!? När man pratar om (t ex) "en person med down syndrom som ligger på en 3-årings nivå" kan det vara en 3-årings nivå på allt ifrån kognitivt, till emotionellt, till språkligt osv. Du kan inte hänga upp dig på den siffran/åldern!!??
Senast redigerad av Haaaaag 2019-04-17 kl. 00:04.
Citera
2019-04-17, 00:03
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det är ett vågat påstående som en normalt funtad åklagare kan ta hål på.
Flera vägar. Vi får se.
Att hänvisa till en "uppfattad verklighet" exempelvis och hävda att den är objektiv eller statisk eller omöjlig att ifrågasätta. Den gubben går inte.

Jag nämner varken "Objektiv" eller"Subjektiv". Det jag skriver är UPPFATTAD..
Har svårt att tro att en åklagare kan driva sin tes, då tre (3) olika individer har uppfattar situationen som hotfull,(från helt skilda positioner, utan kommunikation), varpå alla tre öppnar upp eldgivning i (i princip) samma stund..
Min uppfattning är att alla tre rimligtvis borde ha uppfattat att rekvisiten
för nödvärn uppfyllts , samtidigt..
Citera
2019-04-17, 00:03
Medlem
Citat:
Som sagt, är man lite kreativ så går även det att ordna.

Jag håller med! Anhöriga och personal skall vara jäääääävligt kreativa (jag brukar tycka oerhört illa om arbetskamrater som INTE är det) - MEN! Kraven om självbestämmande, delaktighet, integritet mm. skall ALLTID vara uppfyllt.
Citera
2019-04-17, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det du gjort igenom hela tråden är att försöka skylla på hans föräldrar -- istället för att inse att detta blev en situation som gick fel både från hans och polisens håll....

Ja jag anser att föräldrarna hade ett ansvar för honom. Hade han inte gått ut själv hade detta inte hänt.

Sen kan jag hålla med om att samhället borde hjälpt dom mera.
Citera
2019-04-17, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag håller med! Anhöriga och personal skall vara jäääääävligt kreativa (jag brukar tycka oerhört illa om arbetskamrater som INTE är det) - MEN! Kraven om självbestämmande, delaktighet, integritet mm. skall ALLTID vara uppfyllt.

Ja, och sååå kreativ för att få detta godkännande tror jag nog inte man behöver vara.
Citera
2019-04-17, 00:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja jag anser att föräldrarna hade ett ansvar för honom. Hade han inte gått ut själv hade detta inte hänt.

Sen kan jag hålla med om att samhället borde hjälpt dom mera.
Lägg ner.

Polisen läste situationen fel -- därför är Eric död.
Fanns det skäl för denna felläsning -- ja, det anser jag.
Däremot har vare sig Eric eller hans föräldrar gjort något fel.
Citera
2019-04-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ja, och sååå kreativ för att få detta godkännande tror jag nog inte man behöver vara.

Mamman sa ju i klippet att Eric inte ville ha på sig GPS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in