2019-04-16, 23:19
Medlem
ElFarolitos avatar
God afton.

Jag var med om en liten viltolycka med cykeln härom dagen. Detta ledde till att bakväxeln böjdes in i hjulet, om ni förstår hur jag menar. Bakväxeln, samt en J-formad grej, är nu böjda och jag får inte tillbaka dem i ursprungligt skick. Därför tänkte jag nu byta ut dem mot nya.

Problemet: jag lyckas inte hitta samma grejer att köpa. Cykeln har ett par år på nacken, så troligtvis har just de delarna slutat tillverkas.

Bakväxeln är en Shimano Alivio 8. Jag har försökt hitta mer information om just den växeln för att hitta en likvärdig nuvarande produkt, utan resultat. Har vi någon här som kan hjälpa mig att hitta en ny? Vad jag förstod av lite googlande så finns det tre varianter; kort, medium och lång. Vilken ska jag ha? Jag uppfattade det också som att det inte var så noga med exakt modell (så länge längden var densamma?), men att tillverkare var desto viktigare att det var samma.

Jag har också försökt hitta den J-formade delen. Ingen aning om vad den kan kallas, eller hur jag ska hitta den. Kanske hör den till växeln, och kommer med om jag köper en ny? Är en växel jag köper löst redo att monteras utan fler delar? Jag skruvade lite i bakväxeln och kunde få loss delen med dreven från J-formen. Den satt i sin tur på cykeln. Hoppas ni förstår på ett ungefär hur jag menar.

Så vad säger ni, kan ni hjälpa mig reda ut lite frågetecken?

Tack på förhand,
ElFarolito
Citera
2019-04-16, 23:38
Medlem
Prova på att googla på växelöra
Citera
2019-04-16, 23:44
Medlem
TheBusters avatar
derailleur hanger på engelska
Citera
2019-04-17, 01:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Jag har också försökt hitta den J-formade delen. Ingen aning om vad den kan kallas, eller hur jag ska hitta den. Kanske hör den till växeln, och kommer med om jag köper en ny? Är en växel jag köper löst redo att monteras utan fler delar? Jag skruvade lite i bakväxeln och kunde få loss delen med dreven från J-formen. Den satt i sin tur på cykeln. Hoppas ni förstår på ett ungefär hur jag menar.
Växelörat är specifikt för ramen och dess form är inget som beror på vilket märke och vilken modell bakväxeln har. Det finns hundratals olika former på växelöron, så det måste du plocka bort och ta med till din LBS för att kunna få ett nytt som passar.

När min bakväxel fick sig en törn som böjde växelörat, köpt jag ett nytt från Kina via Ebay för en tia, men det var på den tiden frakten var gratis.
Du kan kika på utbudet här, om någon är exakt den du har: Ebay
Sök på "derailleur hanger" så hittar du fler modeller.

Förhoppningsvis är det bara växelörat som behöver bytas. Det brukar vara det när det är snett.
Citera
2019-04-17, 08:28
Medlem
Sitter växelmekanismen fastkilad mellan ekrarna? I så fall kan det gå att lösgöra och få det att funka igen. Den ska vara rörlig och fjädrande. Försök alltså få loss den ur hjulet och kolla hur skev och skadad den är eller om den är okej och går tillbaka till utgångsläget.
Citera
2019-04-17, 11:10
Medlem
ElFarolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Prova på att googla på växelöra

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
derailleur hanger på engelska

Sån var det ja, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Växelörat är specifikt för ramen och dess form är inget som beror på vilket märke och vilken modell bakväxeln har. Det finns hundratals olika former på växelöron, så det måste du plocka bort och ta med till din LBS för att kunna få ett nytt som passar.

När min bakväxel fick sig en törn som böjde växelörat, köpt jag ett nytt från Kina via Ebay för en tia, men det var på den tiden frakten var gratis.
Du kan kika på utbudet här, om någon är exakt den du har: Ebay
Sök på "derailleur hanger" så hittar du fler modeller.

Förhoppningsvis är det bara växelörat som behöver bytas. Det brukar vara det när det är snett.

Det verkar vara en enklare operation än jag befarat, skönt. Jag får se om jag får tag i ett likadant öra som jag har och se om det räcker att byta den. Tack så mycket för hjälpen.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Sitter växelmekanismen fastkilad mellan ekrarna? I så fall kan det gå att lösgöra och få det att funka igen. Den ska vara rörlig och fjädrande. Försök alltså få loss den ur hjulet och kolla hur skev och skadad den är eller om den är okej och går tillbaka till utgångsläget.

Den satt fast precis efter att jag vält. Jag lyckades få loss den men inte att få tillbaka den till hur den ska vara. Möjligt att det endast är örat som behöver bytas, har jag fått reda på tack vare tidigare svar i tråden.
Citera
2019-04-17, 12:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Sån var det ja, tack!

Det verkar vara en enklare operation än jag befarat, skönt. Jag får se om jag får tag i ett likadant öra som jag har och se om det räcker att byta den. Tack så mycket för hjälpen.

Den satt fast precis efter att jag vält. Jag lyckades få loss den men inte att få tillbaka den till hur den ska vara. Möjligt att det endast är örat som behöver bytas, har jag fått reda på tack vare tidigare svar i tråden.

Det skall finnas en hemsida dar man skall kinna bestalla alla existerande vaxeloron. Skall se om jag lyckas hotta lanken at dig ikvall. Annars fraga pa happy
Citera
2019-04-17, 16:03
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Sån var det ja, tack!

Här får du https://www.atredo.se/guide/guide-fo...-din-cykel-30/

Lycka till
Citera
2019-04-18, 21:27
Medlem
ElFarolitos avatar
Åkte förbi XXL igår som en chansning. De kollade upp exakt vilken jag ville ha. Exakt den hade de beställt förra veckan så den fanns inne.

Ska byta imorgon och se om det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in