Citat:
Larm och extralås på dörren är saker man själv kan köpa för en inte alltför stor peng.
Jodå, jag har sett på vissa vårdinrättningar hur man går runt sådant, på div finurliga sätt
Iofs kan syltryggeriet ha eskalerat sedan dess, vilket man ju tyvärr kan förmoda eftersom det tydligen är viktigare att personer som är oförmögna att ta hand om sig själva ska "få bestämma själv"
... Oavsett om som nu dör på kuppen utav det
Sen tror jag ju inte att syftet med dom mänskliga rättigheterna är att psykiskt eftersatta skall ges "rättighet" att ränna runt vind för våg och ställa till oreda. För sig själva och andra.
Jag vet att det är 2019 och att Palme och psykvårdsreformen tyvärr tog bort stora delar av dom möjligheter att ge psykiskt eftersatta den förutsägbara, skyddade och bevakade tillvaro dom behöver. Men det innebär inte att jag inte kan ha en åsikt om det.
Öppna dom gamla dårhusen igen, det är min åsikt.
Fö har jag träffat flertalet personer, som funkat på betydligt högre nivå än Eric som haft förvaltare, så att han skulle kunna ha en sådan, som kan inskränka hans bestämmande rätt och skydda honom mot honom själv., borde väl inte vara omöjligt?
Jodå, jag har sett på vissa vårdinrättningar hur man går runt sådant, på div finurliga sätt
Iofs kan syltryggeriet ha eskalerat sedan dess, vilket man ju tyvärr kan förmoda eftersom det tydligen är viktigare att personer som är oförmögna att ta hand om sig själva ska "få bestämma själv"
... Oavsett om som nu dör på kuppen utav det
Sen tror jag ju inte att syftet med dom mänskliga rättigheterna är att psykiskt eftersatta skall ges "rättighet" att ränna runt vind för våg och ställa till oreda. För sig själva och andra.
Jag vet att det är 2019 och att Palme och psykvårdsreformen tyvärr tog bort stora delar av dom möjligheter att ge psykiskt eftersatta den förutsägbara, skyddade och bevakade tillvaro dom behöver. Men det innebär inte att jag inte kan ha en åsikt om det.
Öppna dom gamla dårhusen igen, det är min åsikt.

Fö har jag träffat flertalet personer, som funkat på betydligt högre nivå än Eric som haft förvaltare, så att han skulle kunna ha en sådan, som kan inskränka hans bestämmande rätt och skydda honom mot honom själv., borde väl inte vara omöjligt?
Min egentliga poäng är denna: Samhället har valt att inte vara ett samhälle med övervakningskameror överallt, eller att ha GPS:er etc. för att spåra/övervaka folket. Det har man valt för att den personliga integriteten alltid skall gå först - Oavsett om så ett mord skulle bli ouppklarat pga av detta.
Detta är inget nytt, det är inte konstigt, detta gäller överallt. Det har t ex aldrig hänt att en person gått ut och total-sågat att det inte fanns en övervakningskamera i den våldtagna kvinnans sovrum.
Just DÄRFÖR är det inte konstigt att man inte får sätta en GPS-sändare på en person (funktionshindrad eller ej) utan dennes vetskap eller godkännande. Det måste du förstå!
För det första får du sluta kalla detta för vårdinrättning, det är alltså fortfarande 2019, kompis! Inom LSS ges omvårdnad/omsorg och ingen "vård". Och hur man än "går runt saker och ting" så skall det vara utefter brukarens vilja, självbestämmande, integritet och delaktighet. Sedan gäller det givetvis att personal gör vad dom kan för att göra det begripligt för brukaren och inte bara ger upp om man får ett kategoriskt "Nej" från brukaren. Där är vi helt överens!
Brukarna ifråga skall få bestämma själv så mycket dom kan. Utöver detta skall godman, personal, pedagoger, enhetschef, bistånd, ev. SSK m fl. hjälpa brukaren med sådant den har svårare att förstå/bestämma, göra det begripligt så att brukaren i slutändan kan fatta bra beslut för den själv.
(i detta fall är detta en icke-fråga då Eric inte hade tillgång till detta nätverket).
"Att någonting eskalerat sedan dess" vet jag inte när du syftar till. För det var redan 1989 som Sverige avskaffade systemet med att omyndigförklara människor???
Jag vet inte huruvida Eric hade några psykiska problem. Hade han haft allvarliga psykiska problem, hade han kunnat bli intaget enligt LPT (precis som vem som helst kan bli det). Utöver detta finns det inga som helst möjligheter att låsa in honom eller någon annan med liknande problematik.
Det är möjligt att du träffat på människor som är satta under förvaltarskap som "ser vanligare ut" än Eric eller "verkar fungera bättre än Eric". Men den största anledningen till att du får en förvaltare är att du tar irrationella beslut, som skadar både dig själv och din ekonomi/livssituation, som att t ex "Sälja ditt hus, utan att ha någon annanstans att bo", "Ge bort alla pengar till kompisarna", "Köper en bil fast du inte har körkort" osv. Att ha en förvaltare är mycket ovanligt. Det är ju Tingsrätten som beslutar om detta och dom är mycket restriktiva med att sätta folk under förvaltarskap (då det är en stor inskränkning i en persons liv). Under alla mina år i branschen har jag kanske jobbat med 3-5 personer med förvaltarskap.