Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Du ger ju intryck av att vara helt empatibefriad. Du får helt enkelt försöka inse att föräldrarnas uppfattning i detta kommer både ur skuldkänslor och av att ha förlorat ett barn. Att Erik gav sig ut på natten gör inte polisernas eventuella tillkortakommanden mindre.
Efter att ha snabbläst FUP (Tack till Rotesau) kan jag inte se att det finns något självklart friande/fällande i det materialet. Men det kan nog tänkas att när man utgår från att det handlar om en "livsfarlig beväpnad gangster med spräng-hot" så kommer man att kritisera ledningen för att inte hållit patrullerna i herrans tukt och förmaning.
Att resultatet av (tillspetsat) "cowboymentalitet" och olämplig gåpåanda sedan drabbar Erik är ju tragiskt så det räcker.
Att föräldrarna inte ser det på samma sätt som andra är självklart. Det är av just den anledningen myndighetspersoner inte ens får komma i närheten av att utreda ärenden där nära anhöriga är inblandade. Det säger jag inget om. Att Eric smet ut på natten betyder inte att polisen automatiskt agerat rätt nej, MEN hade han inte smitit ut på natten, med något som liknade ett vapen, då hade detta inte hänt, det är ett faktum,
Nej det är inte empatilöst att anse att denne kille inte borde ha spatserat ut själv, och att föräldrarnas inställning till detta tedde sig aningslös. Sen kan det såklart vara så att dom, bakom mediafasaden förebrår sig själva att dom inte hade bättre koll på honom, nu när detta faktiskt inträffade etc etc. Det är nog ganska vanligt att man efter sådana här händelser funderar över saker och tänker " om jag bara hade gjort si eller så"..osv.
Vad jag läst av polisernas redogörelse så försökte dom, i ganska så hög utsträckning att backa undan då dom såg Eric med vapnet, men till slut kom han för nära iaf, och riktade vapnet mot dom, varpå dom öppnade eld. Inte att leka rambo precis som många fått det till.
Missar ifrån RLC kan leda till allvarliga saker ja. Men i detta fall är ju frågan om det hade gjort någon skillnad öht, utgångspunkten hade ju varit en person med ett vapen iaf, även om man vetat om att den aktuella våldsverkaren satt häktad.