2019-04-16, 19:22
Medlem
Jag skaffade för drygt 3 år sedan min första nya bil. Detta efter att hela mitt liv köpt begagnat och haft en helvetes massa problem och kostnader relaterat till det. Oftast när problemen inträffade så var jag långt hemifrån ute i ingenstans på landsväg och generator eller koppling eller liknande pajjade.

Blev så sjukt less på allt sånt, så jag sa till mig själv att jag kommer aldrig mer i mitt liv köpa en begagnad bil så länge jag har ett heltidsjobb.

Sagt och gjort, jag skaffade en billigare ny bil då jag inte hade massa sparpengar. 130 000kr kostade den. Det var värt det som fan, inga problem alls med bilen och efter 3år så hade jag mycket pengar sparat så nästa bil som jag hämtade ut i år gick på över 300 000.

Kommer fortsatt byta bil vart tredje år. Då har man alltid nybilsgaranti, märkesförsäkring men betalar bara för halvförsäkring trots att man har Hel. Troligen inga problem alls under de åren man har bilen, men om det skulle uppstå så täcker ju garantin det och man får hyrbil via försäkringen osv.

Det är en fröjd att ha ny bil och slippa all skit man får dras med med en begagnad bil, i alla fall om den börjar bli 10 år gammal som mina bilar var.
Citera
2019-04-16, 19:32
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skaffade för drygt 3 år sedan min första nya bil. Detta efter att hela mitt liv köpt begagnat och haft en helvetes massa problem och kostnader relaterat till det. Oftast när problemen inträffade så var jag långt hemifrån ute i ingenstans på landsväg och generator eller koppling eller liknande pajjade.

Blev så sjukt less på allt sånt, så jag sa till mig själv att jag kommer aldrig mer i mitt liv köpa en begagnad bil så länge jag har ett heltidsjobb.

Sagt och gjort, jag skaffade en billigare ny bil då jag inte hade massa sparpengar. 130 000kr kostade den. Det var värt det som fan, inga problem alls med bilen och efter 3år så hade jag mycket pengar sparat så nästa bil som jag hämtade ut i år gick på över 300 000.

Kommer fortsatt byta bil vart tredje år. Då har man alltid nybilsgaranti, märkesförsäkring men betalar bara för halvförsäkring trots att man har Hel. Troligen inga problem alls under de åren man har bilen, men om det skulle uppstå så täcker ju garantin det och man får hyrbil via försäkringen osv.

Det är en fröjd att ha ny bil och slippa all skit man får dras med med en begagnad bil, i alla fall om den börjar bli 10 år gammal som mina bilar var.

Skön läsning! Tack! Hur mycket mer blir totalkostnaden per månad mellan en ny och en begagnad?
Citera
2019-04-16, 19:35
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Det gäller även han du höll med..

Utveckla då!
Citera
2019-04-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Skön läsning! Tack! Hur mycket mer blir totalkostnaden per månad mellan en ny och en begagnad?

Jag har faktiskt inte räknat på det, men det känns som att jag helt plötsligt fick bättre ekonomi och därför kunde jag spara mer pengar per månad och sedan ha råd med en dyrare bil efter 3år.

1. Gamla bilen drog som lägst 0.7 liter milen, men oftast märkbart mer. Nya bilen drog som lägst 0.36, men i snitt ca 0.5 då jag gasade på en del.

2. Inga reparationskostnader alls och endast 360kr per år i skatt jämfört med tidigare 2900kr.

3. Inga hyrbilskostnader eller bärgningskostnader när det tidigare "sket sig".

4. (inte en kostnad), men tryggheten har kanske gjort mig mer "stabil" i vardagen, vilket kanske sparar mig en del pengar
Citera
2019-04-16, 19:53
Medlem
qups avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte räknat på det, men det känns som att jag helt plötsligt fick bättre ekonomi och därför kunde jag spara mer pengar per månad och sedan ha råd med en dyrare bil efter 3år.

1. Gamla bilen drog som lägst 0.7 liter milen, men oftast märkbart mer. Nya bilen drog som lägst 0.36, men i snitt ca 0.5 då jag gasade på en del.

2. Inga reparationskostnader alls och endast 360kr per år i skatt jämfört med tidigare 2900kr.

4. (inte en kostnad), men tryggheten har kanske gjort mig mer "stabil" i vardagen, vilket kanske sparar mig en del pengar

Punkt 4 är så jävla sann! Man sitter alltid å lyssnar och oroar sig vid minsta vibration eller missljud i begagnade skrotbilar. ”Helvette, det där låter dyrt” tänker jag nog minst en gång var 5e mil. Nervvrak=cigg- och godiskostnader. Skönt att bara kunna glida runt och typ ”Svart rök från huven? Haha” samtidigt som man höjer volymen på bandit rock.
Citera
2019-04-16, 20:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Väldigt konstigt resonemang. Köpte du samma typ av bil ny som du tidigare köpt begagnad?

Det är ju annars som att säga att man alltid kört en några år gammal Audi A6 med hög skatt och hög förbrukning och sen upptäcka att en ny Toyota Aygo drar mycket mindre bränsle och kostar mindre i skatt.
Citera
2019-04-16, 20:04
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Väldigt konstigt resonemang. Köpte du samma typ av bil ny som du tidigare köpt begagnad?

Det är ju annars som att säga att man alltid kört en några år gammal Audi A6 med hög skatt och hög förbrukning och sen upptäcka att en ny Toyota Aygo drar mycket mindre bränsle och kostar mindre i skatt.

Säg att ett nybilslån kostar mig 2k/mån. Halv försäkringskostnad, ingen servicekostnad. Vad tjänar man egentligen på ny bil vs begagnad? Om man inte räknar med värdeminskningen?
Citera
2019-04-16, 20:06
Medlem
Gäller även han som höll med hen som höll med
Citera
2019-04-16, 20:11
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longhalmen
Gäller även han som höll med hen som höll med

Du är av en annan uppfattning? Skräd inte orden, ut med det då!
Citera
2019-04-16, 20:28
Medlem
Scrip7s avatar
Enligt mig så är det bättre att köpa en ett år gammal bil än att köpa en ny. Köper du en ett års bil så har du kvar alla garantier men du kan få tag i en bil som har gått under 1000 mil och vara 100,000 kr billigare än en ny.

Tittar man på blocket så finns där en v90 t4 18 för 312,000 kr som har gått 0 mil. Samma bil ny fast 19 års modell med samma utrustning kostar 399,800 kr. Detta var det första exemplet som jag hittade och det kommer finnas hundratals erbjudanden som är bättre än det där.
Citera
2019-04-16, 20:32
Medlem
JustZlatans avatar
Om du inte ska ha den som taxi är det helt jävla idiotiskt att köpa en sprillans ny bil.
Citera
2019-04-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Varför är det konstigt? Det är bara ett konstaterande att en nya bil oftast drar mindre än en gammal oavsett om det är samma märke/modell än innan eller inte.

Och nej det var varken samma märke eller modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in