2019-04-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Är det biologi att en enskild man valde att våldta? Kanske. Förmodligen en faktor. Fan vet jag. Frågan var på populationsnivå. "Varför våldtar män mer än kvinnor". Inte "varför fick Bosse för sig att sticka kuken i Bodil". Två olika frågor med två helt olika svar.

Nej tvångsäktenskap osv är alla exempel på kulturella och socialt konstruerade normer. Oftast ifrån just de områdena jag uttryckligen sa att du skulle få vända dig till i min senaste kommentar. Du kanske missade det. Våldtäkt i porr och sexköp är knappast en "norm". Det är en avvikelse, en fetisch i värsta fall. Dock värt att nämna att biologi återigen är en faktor. Tror du att kvinnor hade blivit bortgifta mot sin vilja i MENA om de överlag var 10 cm längre och 45% starkare än männen?

Nej... testosteron är det manliga hormonet. Det är framförallt associerat med aggression. Du sitter på helt fel uppgifter. Vill du motbevisa mig så får du gärna ge din farsa, son eller pojkvän anabola steroider. "Testosteron påverkar ju som tur är inte aggressivitet" eller hur?
Det gör det. Du är helt fel ute och måste ha missförstått något.

1. Det finns färre riktigt genomkorkade kvinnor än män.
2. Retard strength är inte vetenskapligt bevisat. En kvinna med IQ 80 är fortfarande generellt svagare och mindre aggressiv än en våldtäktsMAN med IQ 80.

Bara att kolla upp de amerikanska fängelse-studierna. Vad hade de allra flesta våldsamma kriminella gemensamt? Standardavvikelse lägre IQ och högre testosteronhalter. Kultur KAN vara en faktor, men biologi är det alltid.

Det är "associerat" med detta ja...men! detta är idag motbevisat av forskning..,.du kan själv läsa dig till detta via att googla ex.

Att någon som får en onaturlig obalans i sina hormonnivåer av olika slag uppvisar aggressivt beteende kan lika gärna förklaras av obalansen inte av ett enda hormon.
Fattar du?
Kvinnor som får en tillfällig obalans i sina olika hormoner runt mens samt övergångstid ex. uppvisar också ökad aggressivitet. Tror du de får mer testosteron än innan?

https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/skyll-inte-valdet-pa-testosteronet

"Testosteron är inte kopplat till aggressivitet hos människan – tvärtom är det män med brist på testosteron som uttrycker mer aggressivitet. Vid experiment där man (blint) gett män testosteron, i doser från normala till extremt höga, har man inte funnit några signaler om påverkan på aggressiviteten. När det gäller sexuell lust, kapacitet och aktivitet finns ett tröskelvärde för maximal effekt som ligger vid nedre normalvärdesgränsen. Högre nivåer än så ger ingen extra effekt."
Citera
2019-04-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Liksom du är jag man, jag tar dock inte till mig av uttalandet då jag vet att det inte handlar om mig. Du tycks dock osäker och då fattar jag att man känner sig osäker, det är ett helvete att stå för sina åsikter i en icke gillande värld.
Så vad var avgjort?

Fick uppfattningen att du var kvinna (lätt hänt). Eftersom du hävdade dig vara ack så mer insatt i kvinnors belägenhet än vad jag var så uppfattade jag det som att du gav mig ett identitetspolitiskt argument. Men nu förstår jag att du helt enkelt bara är fördomsfull och lite smått narcissistisk. Det är jag med. Så låt mig kontra. Du är ju såklart en sån där "allierad". Du vet typen som hänger med i feministparaderna, som sitter med på mötena, som försöker verka så harmlös som bara möjligt. För att sedan slå till när kvinnorna är svaga. Kanske när de just gjort slut, eller är berusade. Det är en helt okej fortplantningsstrategi för er som inte riktigt kan konkurrera annars (fungerar ju för vissa maneter). Så kampen får helt enkelt fortsätta.

Citat:
De äger en psykologisk kapacitet som stavas empati ex. som övervinner sina samhällens strukturer i dessa saker. Precis som kvinnors individuella intelligens i alla tider har övervunnit sina samhällen försök till att fördumma dem.
Det är dessa strukturer vi jobbar emot, inte individer.

Nåväl. Vilka strukturer är det i västerlandet som ger män incitament och möjlighet att våldta kvinnor? Vilka lagar? Vilka normer? Vilka?

Vilka strukturer är det som aktivt försöker fördumma kvinnor här i väst? (förutsagt att du inte menar enbart historiskt då).
Citera
2019-04-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Feminismens teorier är i stort sociologin. Där ser man. Snacka om politisering av ett helt fakultet.

Märkligt är det ändå en liten minoritet av männen som våldtar och en förkrossande majirotet som förför och flirtar. Hur förklarar sociologin det? Det är ju bara att ta för sig, varför gör så pass få män det då? Inte ens incels våldtar, de sitter bittra framför sin dator och hatar. De borde väl bara ta för sig, om det är vad deras norm säger?? Är det empati??

Vi övervinner vårt samhälles struktur, vi går emot vår egen norm... ja men jisses.... det är ju rena snurren.

Eller kan det vara så att teorin om den patriarkala normen inte förklarar så särskilt mycket om män och manlighet?

Det är frontal cortex, moral, rättssystem, mamma, och som sagt empati....etc etc.

Incels kan jag fan inte förklara, de är en grupp för sig.

Det sista håller jag helt med om.
Och de tär ju just det som är grejen, för till skillnad från ex. Daija94 så sätter jag inte
Man = våldtäkt eller Manlighet = våldtäkt.

Jag sätter patriarkat = våldtäkter.
och jag sätter manlighet som helt andra, positiva saker än att springa runt och våldta.

¨
Citera
2019-04-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är frontal cortex, moral, rättssystem, mamma, och som sagt empati....etc etc.

Och de tär ju just det som är grejen, för till skillnad från ex. Daija94 så sätter jag inte

och jag sätter manlighet som helt andra, positiva saker än att springa runt och våldta.

Men du tar minoriteten och låter dem avgöra hur du definierar normen, så tar du majoriteten som undantaget. Det är det jag tycker är helt snurrigt. Hur ni feminister hela tiden tar randfenomen för att bevisa er tes.

Är pojkar med frånvarande fädrar mer våldtäktsbenägna förresten?? Är det då moderns uppfostran eller faderns som avgör?

Du har verkligen en läskig syn på män. brrrr
Citera
2019-04-16, 19:02
Medlem
Mjälls avatar
Om någonting gäller hela mänskligheten så kanske det kan vara biologiskt.

Om någonting varierar mellan kulturer så kanske det kan vara kulturellt.

Det är nog sunt att betänka dessa möjligheter. Men det gör inte feminister. Feminister tycker att det inte kan vara biologiskt, för om det är biologiskt så måste man hantera faktum att prat inte är en lösning. Man måste hantera maktlöshet. Feminister tycker att det inte kan vara kulturellt, för om det är kulturellt så måste man hantera faktum att vissa folkgrupper generellt är mycket sämre när det gäller exempelvis kvinnorätt, enligt precis allting som vi alla som diskuterar saken faktiskt tycker, känner och har lärt oss i ett av världens bästa länder. Man måste hantera realiteten i att vara en egoistisk, diskriminerande organism. Man måste hantera faktum att verkligheten innehåller val och avvägningar, exempelvis mellan att rädda hundra tusen random araber från krig och att värna kvinnofriden i sitt samhälle. Man måste hantera faktum att det inte går att välja godhet på en meny och sen slappa och hata syndabockar, utan att god moral består av aktiva val och genuin ansträngning hela tiden. Istället för biologiskt och/eller kulturellt så är det alltså både och och ingenting; det är patriarkalt. Den analysen saknar förklaringsvärde och lösningskapacitet. Dess enda funktion är att legitimera oupphörligt gnäll mot vad som än så länge är vanliga fredliga män. Detta oupphörliga gnäll är feminismens verkliga ärende. Dess säljargument är att följare slipper hantera förekomsten av maktlöshet och ondska och kan leva i förnekelse där de känner sig som odödliga änglar. Feminismens ärende är inte att kvinnor ska må bättre. Feminismen är någonting som skamlöst spelar på kvinnors svaghet.
Senast redigerad av Mjäll 2019-04-16 kl. 19:22.
Citera
2019-04-16, 19:07
Medlem
Citat:
Det är "associerat" med detta ja...men! detta är idag motbevisat av forskning..,.du kan själv läsa dig till detta via att googla ex.

Att någon som får en onaturlig obalans i sina hormonnivåer av olika slag uppvisar aggressivt beteende kan lika gärna förklaras av obalansen inte av ett enda hormon.
Fattar du?
Kvinnor som får en tillfällig obalans i sina olika hormoner runt mens samt övergångstid ex. uppvisar också ökad aggressivitet. Tror du de får mer testosteron än innan?

https://fof.se/tidning/2017/2/artikel/skyll-inte-valdet-pa-testosteronet

"Testosteron är inte kopplat till aggressivitet hos människan – tvärtom är det män med brist på testosteron som uttrycker mer aggressivitet. Vid experiment där man (blint) gett män testosteron, i doser från normala till extremt höga, har man inte funnit några signaler om påverkan på aggressiviteten. När det gäller sexuell lust, kapacitet och aktivitet finns ett tröskelvärde för maximal effekt som ligger vid nedre normalvärdesgränsen. Högre nivåer än så ger ingen extra effekt."

Haha det ante mig. Vad du nu har länkat är föga mer än en opinionsartikel. Det finns ingen länk till studien i fråga. Inget står skrivet om antal. Personen som skrivit artikeln råkar också jobba inom Andrologi-Sexualmedicin-Transmedicin. Detta behöver inte innebära att personen ifråga är av samma ideologiska skola som du är, dock innebär det att oddsen för det stiger ganska rejält.

Så i alla fall. Nu måste jag då bestämma mig om en opinionsartikel som hänvisar till en studie som inte länkas är mer pålitligt än ett flertal nationella studier utförda på tiotusentals personer. Jag väljer sistnämnda. Vill du motbevisa mig så återigen, sätt någon av dina androgyna killväninnor på en kur testo och se om han inte blir lite grinigare.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693622/

https://www.researchgate.net/publication/311528797_Male_sex_hormones_and_criminal_behavior_ The_predictive_power_of_a_two-factor_model_of_orga nizational_androgen_exposure

"Testosterone, crime, and prison behavior were examined among 692 adult male prison inmates. Testosterone was measured from saliva samples, and behavior was coded from prison system records. Inmates who had committed personal crimes of sex and violence had higher testosterone levels than inmates who had committed property crimes of burglary, theft, and drugs. Inmates with higher testosterone levels also violated more rules in prison, especially rules involving overt confrontation. The findings indicate differences between low and high testosterone individuals in the amount and pattern of their misbehavior."
Citera
2019-04-16, 19:21
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Nej de har all rätt att göra alla de sakerna och i en bättre värld hade de kunnat göra det helt utan risk.
Men nu har det påståtts att jag som man bär ett visst ansvar för att vissa män våldtar. Inte ett direkt ansvar. Jag är inte direkt skyldig för att Kalle ger sig på en sovande Anna. Men indirekt är jag skyldig. Jag har inte aktivt medverkat till att åtgärda problemet. Jag är en del av ett samhälle där dessa problem existerar.

Detta innebär att kvinnor också bär ett ansvar. Kan ge ett par exempel:

1. Kvinnors politiska åsikter. Kvinnor är överlag för en hög invandring av utomeuropeiska män till Sverige (du kan hävda att så inte är fallet men oavsett så har det blivit resultatet av framförallt kvinnors benägenhet att rösta för en generös mottagning). Detta har direkt lett till att vissa kvinnor våldtagits, kvinnor som ej skulle blivit utsatta annars.

2. Kvinnors val av partner. Vi är en art där kvinnan överlag väljer sin partner (som de flesta småfåglar). En betydande del kvinnor väljer aggressiva testosteronfyllda män (så kallade alfa-hanar). De väljer att få barn med dem. De väljer omedvetet att föra vidare dessa gener (och i förlängningen beteende) till nästa generation (och har gjort så under en längre tid). Studier har gjorts och män med högre testosteronhalter uppfattas av kvinnor som attraktivare. Män med högre testosteronhalter är som regel våldsammare.

3. Ensammammor. Ensammammor är nu vanligare än någonsin och statistiken är tydlig. Söner som växt upp med en ensam mamma visar en mycket högre benägenhet att bli brottslingar senare i livet.
I majoriteten av fall har mamman inlett skilsmässan. I de fall där mannen stuckit så bär såklart även han ansvar. Men i slutändan (tyvärr tack vare biologin) så är det kvinnan som har det yttersta ansvaret. Hon bär barnet, hon väljer partner och oftast finns varningssignalerna där långt innan mannen väl sticker.

1. Vi röstar alla efter vår övertygelse, eller hur? Hur folk röstar vs risk för att bli våldtagen låter som en såpass långdragen och långsökt analogi att jag inte ens orkar kommentera den, förutom att mål och effekt politiskt kanske är något man som väljare inte bör ha det minsta ansvar för.

2. Vi är knappast släkt med påfåglar, utan delar mer dna med chimpanser om du vill bortse från teorin att vi fått fullt fungerande hjärnor att tänka med. Vi definierar alfa lite olika du & jag, en alfa bidrar, sammarbetar, leder, är socialt kompetent och höjer aldrig någonsin handen, mot någon. Kan lika väl vara en kvinna som man, fast kanske inte om man är chimpans, då kan fysisk välväxt vara en tillgång, men inte hos oss dock eftersom vi fått just denna makalösa manick mellan öronen.

3. Källa på din ensam-mamma-teori?

Vad som saknas i vissa fall är mer en, eller gärna fler goda manliga förebilder, det finns det däremot hinkvis med forskning på, att barn behöver växa upp med goda förebilder oavsett kön.

.
Senast redigerad av monti garbi 2019-04-16 kl. 19:26.
Citera
2019-04-16, 19:24
Medlem
Citat:

¨

Tråden handlar om en kvinna som gör Man = våldtäkt.
Du säger att patriarkat = våldtäkter.
Så män är inte = våldtäkt. Men ett system format av män för män = våldtäkt? (beroende på vilken av 1000-tals olika definitioner du ger "patriarkat".

Likväl spelar det ingen roll. Du har inget underlag för att Sverige styrs av ett patriarkat. Du har inga bevis på patriarkala strukturer som skapats av patriarkatet i patriarkernas regi. Du har inget. Det du har är ett radikalt påstående som kräver radikala bevis. Bevis du saknar. Du skulle lika gärna kunna hävda att gud gör så att män våldtar.
Citera
2019-04-16, 19:30
Medlem
monti garbis avatar
Okej vi dissar begreppet patriarkat på flashback då, och kallar det för dess rätta namn, gubbvälde. Känns lite mer 2019 i Sverige idag.
Skulle vilja se den flashbackare som förnekar att Sverige idag styrs av ett genuint gubbvälde, med såpass mycket och avancerat ryggdunksonani att vissa händer säkert behöver seriös omvårdnad på fritiden.

.
.
Senast redigerad av monti garbi 2019-04-16 kl. 19:35.
Citera
2019-04-16, 19:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
1. Vi röstar alla efter vår övertygelse, eller hur? Hur folk röstar vs risk för att bli våldtagen låter som en såpass långdragen och långsökt analogi att jag inte ens orkar kommentera den, förutom att mål och effekt politiskt kanske är något man som väljare inte bör ha det minsta ansvar för.

Livsfarligt struntprat. Självklart existerar ett ansvar hos folket, om makten finns hos folket. Den som har röstat på S, M, V, C, KD, MP eller L på sistone har klart och tydligt röstat för bl.a en ökning av våldtäkter. Det är inte svårt att ta reda på vad en inte det minsta hemlig tillförsel av hundratusentals människor från hyperpatriarkala medeltidskulturer kan tänkas leda till. Det är heller inte svårt att inse att den som inte behagar sätta sig in i valet gör bäst i att avstå från att lägga sin röst.

Nu får du skärpa till dig för det här duger faktiskt inte och det kunde lika gärna vara gud eller ditt eget samvete som sa det här till dig. Så sant och så uppenbart är det. I en representativ demokrati har folket makt att välja representanter och således även ansvar för vilka representanter de väljer.
Citera
2019-04-16, 19:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nä visst" jag kan sitta här och knattra ner 100% av alla svenska våldtäktsmäns namn för ..tja vad hade dugt för dig? de senaste 50 åren?

Eller kan du kanske förbarma dig och ta mig på orden att ja X% av svenska män har våldtagit.
och inte bara de vars namn jag nu drog som exempel.

Det finns även forskning på att njet..psykisk ohälsa är inte direkt kopplat till våldtäkt.
De exempel jag drog,är från den mediala världen, de utgjorde de fåtal undantag av alla våldtäkter som varit så exceptionella av olika skäl, dit just psykisk sjukdom hör hemma, att de hamnat i media, dvs till vår allmänna kännedom, med namn och allt.
Men nej, average våldtäktsman är enligt forskning kring dessa rätt mentalt "vanlig".

Så försök igen tack.

Så nu frångår du din egen logik. Vad oväntat. Men då kan vi helt enkelt avsluta detta replikskifte genom att konsratera att invandrare våldtar mer frekvent än svenskar och att det är ett stort problem med invandrade män som våldtar.
Citera
2019-04-16, 19:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Verkligen?

är det "biologi" att ex. kapten Klänning betedde sig som han gjorde?
eller Kulturprofilen?
är det "biologi" att våldtäkt/ sexuellt tvång i stora delar av vår värld i dag är inbyggt som "normalt" beteende i företeelser som ex tvångsäktenskap? sexköp? krig? Porr?

Svar nej. Dessa saker är konstruerade av de samhällen vi nu skapat. Och patriarkala samhällen sen typ 5000 bak i tiden är gjorda för att tvinga kvinnor på alla de sätt man nu kan det på ha sex efter mäns villkor eller reproducera sig med män de inte valt själva och där ingår våldtäkt.

För i min fågelerfarenhet så lägger fågelhannar ner enorm energi hela 100% faktiskt på att "kvittra högst och bäst" inte att våldta.

Vidare att där finns fullt tillräckligt med rätt korkade kvinnor också för att detta kön skulle uppvisa åtminstone lite fler % våldtäkter OM nu lågt IQ hade varit ett kriterium för just våldtäkt.

Testosteron har inte alls denna effekt, enligt forskning, det tillhör en gammal myt.
Det gör män och kvinnor kåta ja, men män har fortfarande full tillgång till sin frontala cortex där han gör val, som ex hmm? ska jag våldta eller kanske runka istället? precis som hos kvinnor.

Vad gäller aggressivitet så att man slutar tänka så är det snarare adrenalin som är boven och inte testosteron.

testo gör dig bara manligt snygg...det sänker din röst....det ger dig hår på bröstet, din kropp manlig muskelvävnad etc etc....det spelar inte denna roll i om du som man ska våldta eller inte.

Har du källor att bjuda på eller är det dina fantasier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in