2019-04-11, 13:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag vet bara att SMHI mäter tempen i skuggan och står det 15 på den så är det 15 i skuggan och desto mer i solen.
Och jag vet att smhi inte är att lita på ...

I synnerhet inte när det kommer till temperaturangivelser.

De lyckas ju Aldrig - någonsin - redovisa korrekt temperatur.
Antingen är det för lågt, eller så är det för högt.

Det enda man kan lita på, det är sina egna upplevelser, analyser och bedömningar.
Ja, eller så går det ofta bra med danska DMI också ...
De vet hur temperaturer ska mätas.
Citera
2019-04-12, 07:55
Medlem
Det ska visst bli varmare, sägs det, men nu på morgonen är det -5 i Uppsala, kallare än på länge.
Citera
2019-04-12, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dags för ny säsongstråd.

Vårtecknen som hittills observerats är följande:

Det var, såklart, länge sedan som snödropparna och vintergäcken började spira.
Detsamma med krokusarna.

Nu börjar det bli alldeles blått och vackert i backarna, av de små blå vårblommorna.

Körsbärshybriderna har redan fått sina vackra rosa trädkronor på sina ställen.
Fler arter är helt utslagna.

De gula Forsythia-buskagen har också börjat dyka upp (jag märkte det först i förrgår kväll ...).

Hängpilen är inte utslagen, men de långa slankorna är Knallgula, och bara väntar på tillfälle att visa sin prakt.

Ja, jag har faktiskt t.o.m. sett ett styck björk som har lättat på förlåten.
Dvs knopparna spruckit, och den skira ljusgröna trädkronan börjar visa sig.

---

Men värmen som vi har just nu, den kommer att försvinna efter helgen.
Just nu sveper varmare luft in från sydvästra Atlanten, raka vägen in över södra Sverige.
Men det försvinner till helgen.

Därefter kommer April att inledas med riktigt kallt nattväder.
Det blir vindar från nordväst, som sveper raka vägen från polarområdet och in över hela Sverige.

Det kalla väderlag kommer att fortsätta iaf hela första veckan i April.
Så det blir lite av ett bakslag för våren.

Men, dagens timmar blir ju bara fler och fler, och ljuset påverkar grönskan.
Oavsett kyla.

Om 14 dagar kommer vi att få se de allra första tecknen på att vi går mot bättre tider.
För det är ungefär vid den tiden som de första stora träden har slagit ut sina blad under de senaste åren.
Men det kan såklart bli annat i år ...

---

Förra årets långa värme satte igång en andra blomning, som vissa av oss kanske minns.
Dvs i höstas så började plötsligt bladen trilla av på vissa individer och de började blomma.

Jag undrade då hur det skulle påverka vårens blomning.
Och det har jag fått svar på nu.

För de individer som fick en andra blomning i höstas, de har oerhört sparsmakad blomning nu i vår.
Träden som står bredvid är fulla av blomsterprakt, men dessa individer har mest nakna grenar, och bara enstaka blommor.

Vi får se hur de gröna bladen kommer att se ut, när det kommer om några veckor ...
Varför skriver du ordet individer?
Citera
2019-04-13, 12:43
Medlem
Ambelains avatar
Inget vårtecken förvisso ...

Inte per se åtminstone, även om det ibland kan förekomma.

Dvs igår så Snöade det faktiskt i Malmö.

Jag förstod inte först vad det var som hände. Jag tittade mig omkring eftersom jag trodde att det kanske var någon som stod och hällde ut nån soptunna eller askkopp bakom mig eller nåt sånt.
Eller om det kanske brann, så att det var aska som flög i luften.

Men nej ... det var faktiskt snö.
Snöflingor som susade runt där uppe i luften ovanför torget i Malmö.
Citera
2019-04-13, 13:23
Medlem
pantywankers avatar
Här i Göteborg har det varit fint vinterväder nu några dagar.
Riktigt klart och torrt väder med massor av sol.
Väldigt kallt dock med kylig nordvind och ner mot 7 minusgrader nattetid.
Citera
2019-04-14, 10:42
Avstängd
Faronstreams avatar
Ser inte ut att bli några nätter mer med minusgrader närmaste tiden här i södra Svealand och stadigt ökande dagstemperatur, inte omöjligt med någon dag runt 16-17+

Fortsatt torrt enligt GFS medan ECMWF har en något ostadigare regim i long range
Citera
2019-04-15, 18:28
Medlem
elastikmandens avatar
Det är nog så, snart är det den 20/4 och inte en droppe regn i sikte. Kanske är det lika bra att börja spara på vattnet nu? Gula gräsmattor, träd utan löv. Ingen frukt. Kor som måste slaktas. Ja, jag ser det framför mig tyvärr. Känner det på luften. De kalla gråa mornar, de himmelsblå soliga kvällar. Sjukt. Men nog sant. 😲😥🦔🙉😥
Citera
2019-04-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Det är nog så, snart är det den 20/4 och inte en droppe regn i sikte. Kanske är det lika bra att börja spara på vattnet nu? Gula gräsmattor, träd utan löv. Ingen frukt. Kor som måste slaktas. Ja, jag ser det framför mig tyvärr. Känner det på luften. De kalla gråa mornar, de himmelsblå soliga kvällar. Sjukt. Men nog sant. 😲😥🦔🙉😥

Regnet kommer med stor sannolikhet i helgen.
Senast redigerad av blaha95 2019-04-15 kl. 23:23.
Citera
2019-04-15, 23:22
Medlem
448s avatar
Sån här länge har det inte varit molnfritt på några hundra år längs västkusten
Citera
2019-04-16, 03:09
Medlem
EnGodForlorares avatar
Kallare än förra året är det åtminstone. Men vart har molnen tagit vägen? Där jag bor har det varit molnfritt i flera veckor. Regna ska det göra den 24:e. Men vi får se. Jag litar inte på att väderleksrapporten håller.
Citera
2019-04-16, 15:39
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kallare än förra året är det åtminstone. Men vart har molnen tagit vägen? Där jag bor har det varit molnfritt i flera veckor. Regna ska det göra den 24:e. Men vi får se. Jag litar inte på att väderleksrapporten håller.

Tänker du för våren hittils så är det varmare i år än förra året, förra årets mars blev 1-3 grader under det normala mot årets 1-3 grader över. April hittils har även den ett svagt överskott i större delen av landet
Citera
2019-04-16, 16:42
Medlem
I mars i år var det då mycket nederbörd, som snö eller någon gång som regn, men hittills i april har det då varit torrt och klart, med kalla nätter och ganska varma dagar. Nu sägs det bli över +15, men lite molnigare. Det skulle då vara bra med lite regn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in