Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Ingen fara. Då ser jag fram emot en comeback i den tråden ;-)
Att sätta GPS i någons skor är både integritetskränkande och olagligt. Så det hade behövts ett samtycke från Eric (och ev. god man) för att detta skulle vara okej. Vidare så kanske inte en förälder vill ha en sådan relation till sin son, som att plantera tvångsmedel på honom.
Men om "någon annan" fick ta hand om honom, typ kommunalt eller privat boende, så hade problemet kvarstått. För personal på ett boende har inte rätt att stoppa någon från att gå iväg.
Antagligen var det väl så att Eric avvikit förr (jag vägrar använda ordet "rymma" eftersom man inte kan rymma från sitt egna hem!!) och att det då gått bra och inte varit några större problem. Utan att lasta detta på pappan, så hade han nog aldrig tänkt på att Eric kunde sticka kl.04:00 på natten, med en pistol-replika och gått rakt in i ett gäng poliser i skarpt läge. Att inte ha med det i sin "risk-och-konsekvens-analys" måste väl ses som ganska mänskligt...
Lagligt eller olagligt, detta går man runt med ett samtycke, eller annat sätt. Eric satt definitivt under ett förvaltar och inte godmanskap också.
Samma sak på boenden, man går runt detta på olika sätt. Det gäller att vara kreativ i dessa syltryggsdagar då alla ska leva på rosa moln och i symbios med allt och alla och låsa en dörr (hujedamej) får man absolut inte göra.
Fö anser jag att lagar och regler i detta land skall skärpas i detta avseende . Personer som inte kan ta hand om sig Själv ska man få låsa in i högre utsträckning än idag. Jag tycker tom att man borde öppna dom gamla "dårhusen" igen. Då hade Eric mkt lättare kunnat få den tillsyn, vård och omsorg han behövde
Relation till sin son, visst, men att han överlever är väl viktigare?Sen är det ju en fråga om hur mkt Eric själv hade begripit utav detta. Man tar definitivt med i sin konsekvensanalys att allvarliga saker kan hända då en person som mentalt är tre år spatserar ut själv, även om det vid tidigare tillfällen slutat väl. Då ser man till att åtgärda detta, även om det första man tänker på kan hända är vad som här skedde.
Om Eric hade ramlat från hög höjd, förolyckats i trafiken, ramlat och drunknat i ån Etcetc etc så kan jag garantera att synen på föräldrarnas ansvar på ett generellt plan sett annorlunda ut