2019-04-16, 13:01
Medlem
Tech-Brutes avatar
Det ska bli mycket intressant vad tingsrätten kommer fram till angående skuldfrågorna. Om det mot förmodan blir tal om fällande domar så kommer de givetvis att överklagas för att sedan med stor sannolikhet omvandlas till friande domar i hovrätten. Hur som helst så anser jag att det är bra att skjutningarna ledde till åtal. OT: Jag undrar också vad som kommer att ske med "aFvRenOndskA" när den här tråden dör ut. Hen verkar ju närmast leva i ett symbiotiskt förhållande med den här tråden. No more:
Citera
2019-04-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det ansvaret åligger poliserna på plats. Sen är det knappast en massa barn ute och ränner kl 4 på morgonen.

Ja det beror mycket på VAD pappan sade till PIC. Att han sagt att hans son gått iväg säger väldigt lite om hur han borde ha kopplat det till ett larm om en beväpnad person. Sonen kan ju ha knatat iväg till en annan stadsdel någon annanstans. Har man en försvunnen person och man inte vet EXAKT när han försvunnit så kan en sådan hinna långt på säg en timme eller två.

Som sagt, i sådana här fall så håller man ärendena och insatserna åtskilda eftersom man inte vill solka ned informationen på en insatskanal med info som hör till ett annat ärende. Det är därför man har insatskanaler separat just för en insats.

Men om det nu är så att pappans sade till PIC att sonen hade ett vapen så har du definitivt en poäng.

Det där var ju bara ett exempel!! Klart inga barn är ute kl.04:00 och om någon förskola finns i närheten har jag ingen aning om.

Så detta hävdar du trots att resultatet blev som det blev? Det enda PIC hade behövt att göra var att informera om Erics signalement. När poliserna sedan såg en person med vita shorts och keps, så hade detta troligen aldrig hänt...
Citera
2019-04-16, 13:43
Medlem
Citat:
Det är ju föräldrarnas dåliga koll som gjorde att detta från början ens kunde hända

Och denna dåliga koll hade lika gärna kunnat leda till att Eric förolyckats på annat sätt, något som borde ha blivit en fråga för soc och ev andra myndigheter.

Advokaterna kommer troligtvis inte alls att beröra detta då det inte har med den straffrättsliga bedömningen att göra, även om det borde vara straffbart, det dom kommer att fokusera på är det faktum att en gärningsman kan vrida på kroppen under en nödvärnssituation, och att den som försvarar sig då kan träffa i ryggen som en följd av hjärnans fördröjning i att processa information. Källor utav expertis inom området saknas nog inte..

Jag vill bara börja med att påminna om att vi är ganska överens i detta fallet. Nämligen att dom skjutande poliserna inte gjort några större fel (det är alltså inte som den andra tråden, där vi inte är överens om någonting och där jag för övrigt väntar svar från dig ;-) ) Men jag måste ändå invända på det här med "föräldrarnas dåliga koll". Det är klart att man inte kan ha sekundbevakning på någon, bara för att personen ifråga har en funktionsnedsättning. Dessutom behövs det sällan ständig tillsyn på personer med down syndrom, eftersom dom klarar av ganska mycket och ofta är ganska "problemfria". Det är ju heller ingen nyhet att detta inträffade kl.04, när alla människor ligger och sover, så också troligen Erics pappa. Och även om man har god koll på personen ifråga så är det knappast lätt att bara stoppa en ganska stark 20-åring, som vill gå iväg.
Citera
2019-04-16, 14:07
Medlem
ScorchPipes avatar
Inga vinnare i denna historia.

Det jag tycker verkar konstigt är att det avfyrades så himla många skott.
I övrigt tror jag på friande dom, jag också skjutit om nån riktade denna mot mig eller en kollega.
https://d.cdn-expressen.se/images/d7/7d/d77df7a065a9418b98dbda8a417b9be0/annan/640@60.jpg+

Hatar att lägga skuld på föräldrarna, men hur i helvete tänker dom när dom ger honom en sådan.
Citera
2019-04-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där var ju bara ett exempel!! Klart inga barn är ute kl.04:00 och om någon förskola finns i närheten har jag ingen aning om.

Så detta hävdar du trots att resultatet blev som det blev? Det enda PIC hade behövt att göra var att informera om Erics signalement. När poliserna sedan såg en person med vita shorts och keps, så hade detta troligen aldrig hänt...

Jag menar att fanns det ingen anledning för PIC att i förväg tro att det rörde sig om en förrymd förståndshandikappad som lekte krig så hade han ingen anledning att dra det på en kanal som var ämnat för ett helt annat ärende. Polisen hade ju självklart inte struntat i att freda sig mot ett vapenhot bara för att ett signalement i något avseende stämmer överens med någon annan. Keps har många, och shorts är inte ovanligt sommartid då det är varmt. Är det däremot så att pappan sagt att sonen hade ett leksaksvapen med sig så kan du definitivt ha en poäng. Som sagt, detta är beroende av vad pappan sade till PIC på plats. Det återstår att se.
Citera
2019-04-16, 14:14
Medlem
Varför ska FUP:en sekretessbehandlas? Det är ju knappast för att skydda brottsoffer...
Citera
2019-04-16, 14:18
Bannlyst
Citat:
Jag vill bara börja med att påminna om att vi är ganska överens i detta fallet. Nämligen att dom skjutande poliserna inte gjort några större fel (det är alltså inte som den andra tråden, där vi inte är överens om någonting och där jag för övrigt väntar svar från dig ;-) ) Men jag måste ändå invända på det här med "föräldrarnas dåliga koll". Det är klart att man inte kan ha sekundbevakning på någon, bara för att personen ifråga har en funktionsnedsättning. Dessutom behövs det sällan ständig tillsyn på personer med down syndrom, eftersom dom klarar av ganska mycket och ofta är ganska "problemfria". Det är ju heller ingen nyhet att detta inträffade kl.04, när alla människor ligger och sover, så också troligen Erics pappa. Och även om man har god koll på personen ifråga så är det knappast lätt att bara stoppa en ganska stark 20-åring, som vill gå iväg.

Jag hade helt glömt bort den andra tråden.

Jag har inte pratat om sekundbevakning, utan om sådana enkla saker som att installera ett extralås, och /eller ett larm, samt sätta GPS i skorna.

Skulle jag inte klara av att hålla rätt på min dotter(är ännu inte tillräckligt gammal för att gå ens) så skulle jag se till att någon annan fick ta hand om henne.

Hade detta varit första gången han rymde så hade det möjligen varit annorlunda, men nu var hans rymningar kända sen tidigare, och inställningen till detta var liksom "nä han gör bara så ibland"

Oansvarigt är bara förnamnet skulle jag säga

Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
att ske med "aFvRenOndskA" när den här tråden dör ut. Hen verkar ju närmast leva i ett symbiotiskt förhållande med den här tråden. No more:

Oroa dig inte, jag klarade mig bra innan denna tråd, och kommer att hitta saker att fördriva min tid med även efter

Kanske kommer det någon ny tråd, kanske hittar jag på annat

.. Och bara för dig
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-16 kl. 14:22.
Citera
2019-04-16, 14:36
Medlem
Citat:
Jag hade helt glömt bort den andra tråden.

Jag har inte pratat om sekundbevakning, utan om sådana enkla saker som att installera ett extralås, och /eller ett larm, samt sätta GPS i skorna.

Skulle jag inte klara av att hålla rätt på min dotter(är ännu inte tillräckligt gammal för att gå ens) så skulle jag se till att någon annan fick ta hand om henne.

Hade detta varit första gången han rymde så hade det möjligen varit annorlunda, men nu var hans rymningar kända sen tidigare, och inställningen till detta var liksom "nä han gör bara så ibland"

Oansvarigt är bara förnamnet skulle jag säga

Oroa dig inte, jag klarade mig bra innan denna tråd, och kommer att hitta saker att fördriva min tid med även efter

Kanske kommer det någon ny tråd, kanske hittar jag på annat

.. Och bara för dig

Ingen fara. Då ser jag fram emot en comeback i den tråden ;-)

Att sätta GPS i någons skor är både integritetskränkande och olagligt. Så det hade behövts ett samtycke från Eric (och ev. god man) för att detta skulle vara okej. Vidare så kanske inte en förälder vill ha en sådan relation till sin son, som att plantera tvångsmedel på honom.

Men om "någon annan" fick ta hand om honom, typ kommunalt eller privat boende, så hade problemet kvarstått. För personal på ett boende har inte rätt att stoppa någon från att gå iväg.

Antagligen var det väl så att Eric avvikit förr (jag vägrar använda ordet "rymma" eftersom man inte kan rymma från sitt egna hem!!) och att det då gått bra och inte varit några större problem. Utan att lasta detta på pappan, så hade han nog aldrig tänkt på att Eric kunde sticka kl.04:00 på natten, med en pistol-replika och gått rakt in i ett gäng poliser i skarpt läge. Att inte ha med det i sin "risk-och-konsekvens-analys" måste väl ses som ganska mänskligt...
Citera
2019-04-16, 14:58
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Varför ska FUP:en sekretessbehandlas? Det är ju knappast för att skydda brottsoffer...

Jo, det är just en av anledningarna.

Aftonbladet och/eller Expressen fick ut utredningen, eller i alla fall delar utav den, redan i fredags eftersom någon av tidningarna publicerade utdrag från förhör.

Så våra myndigheter prioriterar stora medier framför vanliga medborgare.
Citera
2019-04-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Jo, det är just en av anledningarna.

Aftonbladet och/eller Expressen fick ut utredningen, eller i alla fall delar utav den, redan i fredags eftersom någon av tidningarna publicerade utdrag från förhör.

Så våra myndigheter prioriterar stora medier framför vanliga medborgare.

Öh? Brottsoffret är stendöd och namn kom fram ganska omgående...
Citera
2019-04-16, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ingen fara. Då ser jag fram emot en comeback i den tråden ;-)

Att sätta GPS i någons skor är både integritetskränkande och olagligt. Så det hade behövts ett samtycke från Eric (och ev. god man) för att detta skulle vara okej. Vidare så kanske inte en förälder vill ha en sådan relation till sin son, som att plantera tvångsmedel på honom.

Men om "någon annan" fick ta hand om honom, typ kommunalt eller privat boende, så hade problemet kvarstått. För personal på ett boende har inte rätt att stoppa någon från att gå iväg.

Antagligen var det väl så att Eric avvikit förr (jag vägrar använda ordet "rymma" eftersom man inte kan rymma från sitt egna hem!!) och att det då gått bra och inte varit några större problem. Utan att lasta detta på pappan, så hade han nog aldrig tänkt på att Eric kunde sticka kl.04:00 på natten, med en pistol-replika och gått rakt in i ett gäng poliser i skarpt läge. Att inte ha med det i sin "risk-och-konsekvens-analys" måste väl ses som ganska mänskligt...

Lagligt eller olagligt, detta går man runt med ett samtycke, eller annat sätt. Eric satt definitivt under ett förvaltar och inte godmanskap också.

Samma sak på boenden, man går runt detta på olika sätt. Det gäller att vara kreativ i dessa syltryggsdagar då alla ska leva på rosa moln och i symbios med allt och alla och låsa en dörr (hujedamej) får man absolut inte göra.

Fö anser jag att lagar och regler i detta land skall skärpas i detta avseende . Personer som inte kan ta hand om sig Själv ska man få låsa in i högre utsträckning än idag. Jag tycker tom att man borde öppna dom gamla "dårhusen" igen. Då hade Eric mkt lättare kunnat få den tillsyn, vård och omsorg han behövde

Relation till sin son, visst, men att han överlever är väl viktigare?Sen är det ju en fråga om hur mkt Eric själv hade begripit utav detta. Man tar definitivt med i sin konsekvensanalys att allvarliga saker kan hända då en person som mentalt är tre år spatserar ut själv, även om det vid tidigare tillfällen slutat väl. Då ser man till att åtgärda detta, även om det första man tänker på kan hända är vad som här skedde.

Om Eric hade ramlat från hög höjd, förolyckats i trafiken, ramlat och drunknat i ån Etcetc etc så kan jag garantera att synen på föräldrarnas ansvar på ett generellt plan sett annorlunda ut
Citera
2019-04-16, 15:09
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Öh? Brottsoffret är stendöd och namn kom fram ganska omgående...

Och? Sekretessen finns bland annat till för att skydda närstående också. Att namn kommer fram på annat håll har ingen betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in