2019-04-16, 08:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
OK, nu förstår jag hur du menar. Tycker ändå det låter väldigt märkligt. Har läst säkert säg hundra förundersökningar av olika slag genom åren. Har aldrig sett att en MGM har varit maskad -- och många av dessa figurer har säkert haft rejäla hotbilder emot sig. Har de bara underlåtit att söka om skyddad identitet; poliserna har ett "försprång" p.g.a. kunskap? Och/eller är det fråga om bias: om du är polis och MGM, ja då djävlar ska silkesvantarna fram? Det här känns inte OK, om det nu är så att man ska kunna få skyddad identitet som MGM bara för att man är misstänkt för ett brott och är polis!

Det är verkligen inte vanligt med skyddat bland poliser över det stora tidsperspektivet, inte ens som på något vis deltager i ett brottmål.
Nu är det polisen (eller soc i barns fall) som lämnar intyg kring en individs möjlighet att få skyddade personuppgifter, och poliser har definitivt lättare att få skyddat genom Offentlighets och Sekretesslagen kap.35.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
Citat:
35 kap. Sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m.

Silkesvantar, så är det i den definitionen om du väljer att se det så. Jag väljer att inte se det så.
Man ska inte glömma att i Novus-undersökningar dom senaste åren, upplever 7 av 10 poliser utsatthet om för våld och hot, en ökning som stegrat iväg bortom rim & reson.

I det här ärendet kan jag förstå att man tycker det ser påpassligt ut om man sökt skyddat av anledning att man är misstänkt i brottmål, men man är inte dömd förrän man är dömd.

Lite mer förströelse:
Citat:
Fler poliser vill ha skyddad identitet
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6407075
Senast redigerad av rotesau 2019-04-16 kl. 08:37.
Citera
2019-04-16, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men jag tänker på folkbokföringen, om någon/fler av dom misstänkta nu i samband med åtalet eller strax innan ansökt om sekretessmarkering hos skatteverket.
I sådant fall är myndigheter & domstolar skyldiga att maska personuppgifter i alla förekommande offentliga handlingar om det begärs ut.

Då maskar man namnen på dom aktuella personerna ja, INTE hela FUP som foliehattarna tror

Detta förekommer även i FUP med personer som inte har skyddad ID, när namn på personer tex inte har med saken att göra.

Syftar då främst på FUP som ej lett till åtal, jag har själv (helt i egenskap av privatperson) fått ut sådan och då har man maskat samtliga namn bla.

Offentlighetsprincipen är till för att folk i största möjliga mån skall kunna ta del utav polisens utredningar, inte för att sinnessjuka rättshaverister skall få driva sina stollebloggar

Intressant att man tydligen måste vara expert på barnuppfostran för att förstå att en treåring, såväl mental som fysisk, absolut INTE ska spatsera omkring ute själv.

Den intellektuella eliten briljerar åtetigen

Återigen, somliga människor skall helt enkelt inte föröka sig

Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-16 kl. 09:57.
Citera
2019-04-16, 09:55
Bannlyst
Citat:
Vänta nu, en förundersökning som läggs ned är som absolut huvudregel inte offentlig i någon del – oavsett om den gäller poliser eller någon annan. Här talar vi om den enstaka procent av de förundersökningar som involverar poliser där åtal faktiskt väcks.

Jag har fått ut FUP i ärenden som ej lett till åtal, då i egenskap av privatperson helt och hållet(skjutningen av hundarna i hjorthagen 2012).

I den FUP maskade man dock alla namn, och en del andra saker men största delen av FUP fick jag ut.
Citera
2019-04-16, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur fan kunde dom skjuta 25 skott? Vad hade hänt om någon träffats av en rikoschett? Vad tänkte dom? Hur dan skjuter man 25 skott gör att träffa? Och varför använder man pistol när man har anledning misstänka att det blir skjuta av? Kpist är mycket säkrare.

Sedan bilden av tre poliser utanför järngrindarna till entrén är ju skrattretande - dom står där i full profil helt oskyddade. Vad fan tänkte dom på? Räcker med en som öppnar, resten i skydd. Lite spaning innan kanske hade varit bra. Plus tung skyddsväst, dom ser ju helt oskyddade ut. Insatsledaren verkar ju bara stå där bakom han som går in genom porten.

Detta var ett mega klusterfuck. Men man har ju sänkt kravet på IQ till en trea nyligen så det blir säkert bra.

Läs på.

Deras jobb bestod inte av något offensivt deltagande i insatsen, den biten skulle insatsstyrkan sköta. Dock kan vi alla med förmåga att tänka efter inse att oförutsedda saker kan inträffa, så som att en utvecklingsstörd följer efter poliser med ett vapen, och att dessa poliser gör sitt bästa för att backa undan men killen kommer för nära inpå ändå, med något som uppfattas som ett vapen.

Det största fuck up här är föräldrarnas bristande ansvar över deras förståndshandikappade son. Det var dom som hade köpt leksaksvapen till honom, det var dom som ej hade tillräcklig tillsyn över sonen.
Citera
2019-04-16, 10:05
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Jag har fått ut FUP i ärenden som ej lett till åtal, då i egenskap av privatperson helt och hållet(skjutningen av hundarna i hjorthagen 2012).

I den FUP maskade man dock alla namn, och en del andra saker men största delen av FUP fick jag ut.

Ja, det är lite mer komplext än jag framställde det. Men grundinställningen är att det inte är offentliga handlingar, och sedan prövas det i varje enskilt fall exakt vad som ska lämnas ut. Utan att kunna alla legala termer, verkar det fungera ungefär tvärtom som när åtal väcks.

I det specifika ärende jag var extra intresserad av fick jag ut absolut ingenting, och efter överklagan till Kammarrätten att det var för svepande (som dömde i min favör), fick jag ändå i princip bara en kort kronologisk förteckning över utförda utredningsåtgärder (med namn på vittnen maskerade).
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-16 kl. 10:35.
Citera
2019-04-16, 10:09
Medlem
Citat:
Vänta nu, en förundersökning som läggs ned är som absolut huvudregel inte offentlig i någon del – oavsett om den gäller poliser eller någon annan. Här talar vi om den enstaka procent av de förundersökningar som involverar poliser där åtal faktiskt väcks.

Förundersökningar som lagts ned kan i vissa fall begäras ut. Det har gjorts t ex på Kronan-attackens förundersökning och nedlagda våldtäkts-förundersökningen i fallet Fredrik Virtanen/Cissi Wallin.
Dock brukar många delar då vara ”maskade”
Senast redigerad av Haaaaag 2019-04-16 kl. 10:11.
Citera
2019-04-16, 10:19
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Förundersökningar som lagts ned kan i vissa fall begäras ut. Det har gjorts t ex på Kronan-attackens förundersökning och nedlagda våldtäkts-förundersökningen i fallet Fredrik Virtanen/Cissi Wallin.
Dock brukar många delar då vara ”maskade”

Stämmer, jag uttryckte mig för svepande! Men se #11215. Min kommentar gjordes hur som helst främst mot bakgrund av det som skrevs här, alltså typ: hur skulle det se ut om alla nedlagda ärenden som involverade poliser begärdes ut? Även i den mån de släpps skulle MGM:s uppgifter förmodligen maskeras (och någon begäran att få skyddad identitet skulle därmed inte vara nödvändig av den anledningen).
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-16 kl. 10:31.
Citera
2019-04-16, 10:27
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
i händelse av utredning som kan leda till att bli dömd kan man plocka fram "JOKERN" dvs. Lämna in en ansökan om skyddad identitet och vips så blir utrednings matrialet "Maskat" så allmänheten ej får tillgång till FUP?
så håller med IQ nivån inom denna kår är skiftande som dag och natt.
Exakt

Den myndigheten blir alltmer skild från samhället och självbevarande, som ett gatugäng
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det största fuck up här är föräldrarnas bristande ansvar över deras förståndshandikappade son. Det var dom som hade köpt leksaksvapen till honom, det var dom som ej hade tillräcklig tillsyn över sonen.
nej förståndshandikappade skall varken ha vapen eller uniform, där har du rätt din horunge
Citat:
Hur fan kunde dom skjuta 25 skott? Vad hade hänt om någon träffats av en rikoschett?
Precis. Jag tror inte de ens tänkte på det, detta fall visar att de har nästintill obefintlig utbildning i eldstrig.
Citera
2019-04-16, 11:24
Medlem
Citat:
Hur fan kunde dom skjuta 25 skott? Vad hade hänt om någon träffats av en rikoschett? Vad tänkte dom? Hur dan skjuter man 25 skott gör att träffa? Och varför använder man pistol när man har anledning misstänka att det blir skjuta av? Kpist är mycket säkrare.

Sedan bilden av tre poliser utanför järngrindarna till entrén är ju skrattretande - dom står där i full profil helt oskyddade. Vad fan tänkte dom på? Räcker med en som öppnar, resten i skydd. Lite spaning innan kanske hade varit bra. Plus tung skyddsväst, dom ser ju helt oskyddade ut. Insatsledaren verkar ju bara stå där bakom han som går in genom porten.

Detta var ett mega klusterfuck. Men man har ju sänkt kravet på IQ till en trea nyligen så det blir säkert bra.

Rioschetter? Värre än så. Och det är därför man har skottsäkra rutor i tvättstugan (men borde tydligen ha i sovrummet också)
https://cdnx.ilsussidiario.net/wp-content/uploads/2018/09/27/svezia_poliziotto_spara_down_2018.jpg
Citera
2019-04-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ursäkta - men polisen skulle ALDRIG NÅGOSIN skicka ut en patrull med uppdraget "kraftigt adrenalinpåslag anbefalles"...
De skickade en patrull för att någon ringt och sagt att det gick runt en beväpnad man. Det var inputen - det var utifrån den premissen de klev ur bilen när de kommit fram.
Ja,det var det jag menade. Adrealinpåslag kommer på vissa larm,oavsett om dom vill eller ej. När dom ser en "beväpnad" man är adrealinet på topp.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man behöver inte vara en fullkomlig förälder för att klara av att låsa ytterdörren. Särskilt när det finns en historik om rymningar. Det är inte ens i närheten av fullkomlighet. Det är en grundförutsättning i det dagliga livet.

Grabben hade kommit till pappan ca kl 24.00. Kl 03.45 hade han redan rymt.

Du vill inte lägga skuld på föräldrarna eftersom du inte vet all fakta. Däremot vill du lägga skuld på polisen utan att veta all fakta.

Om Eric hade blivit överfallen och våldtagen och man hade en misstänkt gärningsman i häktet, då skulle det ändå inte ändra på det faktum att det var pga föräldrarnas försumlighet som våldtäkten överhuvudtaget blev möjlig. Hade han sovit i sin egen säng hade risken varit ytterst minimal för att det hade hänt.

Det är i alla fall fakta.
Nja,all fakta kommer nog fram i rättegången,inte via spekulationer på fb. Återigen,vi vet inte alla omständigheter. Att Eric kunde råka ut för vad som helst när han stack hemifrån är sant. Att man,som förälder,gör allt för att förhindra är sant.

Fast nu blev han inte rånad och misshandlad,han blev inte ihjälkörd,han dog av skott från polis. Det är det tråden handlar om,inte föräldrarnas dåliga koll.
Varför det blev så här lär väl komma fram. Advokat kommer antagligen ifrågasätta varför föräldrarna gjorde det möjlig för Eric att rymma.
Vi får väl se vad deras svar blir.
Citera
2019-04-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Ja,det var det jag menade. Adrealinpåslag kommer på vissa larm,oavsett om dom vill eller ej. När dom ser en "beväpnad" man är adrealinet på topp.

Nja,all fakta kommer nog fram i rättegången,inte via spekulationer på fb. Återigen,vi vet inte alla omständigheter. Att Eric kunde råka ut för vad som helst när han stack hemifrån är sant. Att man,som förälder,gör allt för att förhindra är sant.

Fast nu blev han inte rånad och misshandlad,han blev inte ihjälkörd,han dog av skott från polis. Det är det tråden handlar om,inte föräldrarnas dåliga koll.
Varför det blev så här lär väl komma fram. Advokat kommer antagligen ifrågasätta varför föräldrarna gjorde det möjlig för Eric att rymma.

Nej, du har fel. Alla normala föräldrar gör allt för att förhindra sina barn hamna i olyckor. Men sen finns det föräldrar som inte gör det. De anser att detta inte är deras ansvar. Myndigheter, sos, polis, dagis etc. ska göra det istället.

Och en sak är bergssäker: du kommer inte hör ETT ORD om föräldraansvar i rättegången. Inte ett ord.
Citera
2019-04-16, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Det är ju föräldrarnas dåliga koll som gjorde att detta från början ens kunde hända

Och denna dåliga koll hade lika gärna kunnat leda till att Eric förolyckats på annat sätt, något som borde ha blivit en fråga för soc och ev andra myndigheter.

Advokaterna kommer troligtvis inte alls att beröra detta då det inte har med den straffrättsliga bedömningen att göra, även om det borde vara straffbart, det dom kommer att fokusera på är det faktum att en gärningsman kan vrida på kroppen under en nödvärnssituation, och att den som försvarar sig då kan träffa i ryggen som en följd av hjärnans fördröjning i att processa information. Källor utav expertis inom området saknas nog inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in