2019-04-15, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gällande åtalen är jag ganska säker på att de skjutande poliserna frias. Oavsett om skotten träffat i ryggen och målsägande vänt sig om/hållit på att vända sig om, så tror jag det bedöms som att "hotet" varit alldeles för överhängande och att poliserna befunnit sig i en både tuff, svår, stressad och pressad situation.

MEN! Den där polisinsatschefen (PIC) ger jag inte mycket för! Detta MÅSTE vara ett tjänstefel!
Han träffar alltså på Erics pappa som berättar att hans son med Down Syndrom är försvunnen i området. Han ger dessutom signalement på Eric. Trots detta ger PIC varken information eller signalement till dom berörda poliserna. Nu har det visserligen inte framgått om pappan nämnt för PIC att Eric hade/kan ha en leksakspistol med sig. Men om pappan gjort detta, så är det ju ÄNNU värre och ÄNNU mer anmärkningsvärt!!

Första stycket håller jag helt med om.

Ang andra stycket så kan du också ha en poäng såtillvida att pappan berättade om att hans förståndshandikappade son gick omkring med ett leksaksvapen. Annars så är det fullt förståeligt att han inte utgår ifrån att den person som folk ringt in om, och som man känt obehag över eftersom han var beväpnad, skulle vara en utvecklingsstörd som leker krig. Personerna som ringde in nämnde ju uppenbarligen INTE att det var en harmlös mongoloid och det kan vara så att PIC till viss del iaf resonerade som begåvningsreserven härinne: " vadå han har ju downs syndrom, det ser man ju blablabla"... Deras utgångsvärde i det ärendet var inte en person med downs syndrom utan någon med ett vapen, och det funkar ofta så vid speciella insatser att dom poliser som jobbar med det har en egen kanal som är till BARA för dom som jobbar med insatsen och som är till just för insatsen som sådan och inget annat, detta för att den inte skall ta upp radioplats för andra ev ärenden.

Kort sagt, eftersom han svårligen kunde veta att det måste rört sig om samma person så kontaktar han ju såklart inte dom som jobbar med insatsen eftersom detta inte har med den att göra, som det verkar. Det hela hänger ju lite på vad pappan sade till pic där och då.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-15 kl. 22:29.
Citera
2019-04-15, 22:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Som jag har förstått det, får man skyddade personuppgifter om man som målsägande (1) är underårig eller (2) har varit utsatt för ett påstått sexualbrott.

Kan väl inte finnas på kartan att MGM:s ska sekretessbeläggas!? Att klippa bort sidor eller maska bilder som har med obduktionen att göra låter sig väl göras ganska snabbt?

Ja, under pågående förundersökning är det dom enda anledningarna som kan finnas, som du nämner.
Men jag tänker på folkbokföringen, om någon/fler av dom misstänkta nu i samband med åtalet eller strax innan ansökt om sekretessmarkering hos skatteverket.
I sådant fall är myndigheter & domstolar skyldiga att maska personuppgifter i alla förekommande offentliga handlingar om det begärs ut.

Jag kan utan vidare helt förstå om man sökt sådan sekretessmarkering om man vet att åtal närmar sig, om man är polis.
Det är nämligen inte bara ryggdunkningar man fått av kollegor på hemliga fb-sidor eller genom privata tillkännagivanden, som en hel del i denna tråd verkar tro. Dom här tre inblandade poliserna har fått utstå lika mkt spott och spe framför ridån, som bakom.

Citat:
Bevisligen har Leif GW Persson läst den, för jag såg honom referera till den i en av hans krönikor. Den publicerades söndag morgon.
<https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/stamningsansokan-ar-det-sorgligaste-jag-last-pa-lange/>.

Citat:
Tack, förresten! Intresset verkar inte vara så stort -- i denna tråden från helvetet.

Leif har sina kontakter på citypolisen, vilka svarar på larm i Vasastan. Leif vet med all säkerhet namn på inblandade, och därtill en del på personligt plan, vilket han litegrann förtäljer både i Expressenartikeln samt även påtalade i TV4-morgon.
Leif har dock inga kompisar på SU, men stämningsansökan kan ha i princip fått i näven av någon inblandad i det här fallet, så nära står han.
Eller så har han fått den vanliga vägen, ett tidigt ex där trots allt 11 sidor gått rätt snabbt att maska.

Leif får mitt medhåll i detta. Jag har även skrivit det tidigare här, men detta ärende är så otroligt ledsamt. Fler offer finns, rakt igenom hela historien.

Varsågod också.
Senast redigerad av rotesau 2019-04-15 kl. 22:34.
Citera
2019-04-15, 22:35
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, under pågående förundersökning är det dom enda anledningarna som kan finnas, som du nämner.
Men jag tänker på folkbokföringen, om någon/fler av dom misstänkta nu i samband med åtalet eller strax innan ansökt om sekretessmarkering hos skatteverket.

OK, nu förstår jag hur du menar. Tycker ändå det låter väldigt märkligt. Har läst säkert säg hundra förundersökningar av olika slag genom åren. Har aldrig sett att en MGM har varit maskad -- och många av dessa figurer har säkert haft rejäla hotbilder emot sig. Har de bara underlåtit att söka om skyddad identitet; poliserna har ett "försprång" p.g.a. kunskap? Och/eller är det fråga om bias: om du är polis och MGM, ja då djävlar ska silkesvantarna fram? Det här känns inte OK, om det nu är så att man ska kunna få skyddad identitet som MGM bara för att man är misstänkt för ett brott och är polis!
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-15 kl. 22:45.
Citera
2019-04-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Första stycket håller jag helt med om.

Ang andra stycket så kan du också ha en poäng såtillvida att pappan berättade om att hans förståndshandikappade son gick omkring med ett leksaksvapen. Annars så är det fullt förståeligt att han inte utgår ifrån att den person som folk ringt in om, och som man känt obehag över eftersom han var beväpnad, skulle vara en utvecklingsstörd som leker krig. Personerna som ringde in nämnde ju uppenbarligen INTE att det var en harmlös mongoloid och det kan vara så att PIC till viss del iaf resonerade som begåvningsreserven härinne: " vadå han har ju downs syndrom, det ser man ju blablabla"... Deras utgångsvärde i det ärendet var inte en person med downs syndrom utan någon med ett vapen, och det funkar ofta så vid speciella insatser att dom poliser som jobbar med det har en egen kanal som är till BARA för dom som jobbar med insatsen och som är till just för insatsen som sådan och inget annat, detta för att den inte skall ta upp radioplats för andra ev ärenden.

Kort sagt, eftersom han svårligen kunde veta att det måste rört sig om samma person så kontaktar han ju såklart inte dom som jobbar med insatsen eftersom detta inte har med den att göra, som det verkar. Det hela hänger ju lite på vad pappan sade till pic där och då.

Men oavsett så borde väl PIC meddela detta. Både för att Eric hade kunnat dyka upp "mitt i skottgluggen" och för att han skulle kunna blandas ihop med personen dom letade efter.
Citera
2019-04-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Nej,dom åkte på larm som gav kraftig adrealinpåslag. Dock,all information ska tas upp vid utryckning,det är något polis ska klara.
Vasastan är trots allt inte jättestort så att en förymd Ds kille kan finnas där borde finnas i tanken. Om inte annat kunde Eric ha blivit ett ännu mer oskyldigt offer av kulregnet som ståendes bakom verklig beväpnad gm.

ursäkta - men polisen skulle ALDRIG NÅGOSIN skicka ut en patrull med uppdraget "kraftigt adrenalinpåslag anbefalles"...
De skickade en patrull för att någon ringt och sagt att det gick runt en beväpnad man. Det var inputen - det var utifrån den premissen de klev ur bilen när de kommit fram.
Citera
2019-04-15, 23:04
Bannlyst
Citat:
Men oavsett så borde väl PIC meddela detta. Både för att Eric hade kunnat dyka upp "mitt i skottgluggen" och för att han skulle kunna blandas ihop med personen dom letade efter.

Det beror på infon han fick utav pappan, och om den gör att det finns anledning att sätta dom två ärendena i samband med varandra.

Där och då var det ju två separata ärenden
, ett Ang en person med ett vapen, det andra en förymd mongoloid, och eftersom man inte vet riktigt hur länge han varit borta så vet man ju inte om han är i området, eller längre bort, osv osv.
Citera
2019-04-15, 23:05
Medlem
Citat:
OK, nu förstår jag hur du menar. Tycker ändå det låter väldigt märkligt. Har läst säkert säg hundra förundersökningar av olika slag genom åren. Har aldrig sett att en MGM har varit maskad -- och många av dessa figurer har säkert haft rejäla hotbilder emot sig. Har de bara underlåtit att söka om skyddad identitet; poliserna har ett "försprång" p.g.a. kunskap. Och/eller är det fråga om bias: om du är polis och MGM, ja då djävlar ska silkesvantarna fram? Det här känns inte OK, om det är så att man ska kunna få skyddad identitet bara för att man är misstänkt för ett brott och är polis!

Om det är silkesvantar vet jag inte. Men du får komma ihåg att det ALLTID som rutin startas en förundersökning mot en polis som agerat genom att skjuta mot en person (oavsett om personen överlever eller dör). 99% av dessa förundersökningar läggs ned (eftersom en polis som skjuter någon oftast gör det på "goda grunder") och då kan man ju fråga sig hur det hade varit om alla dessa förundersökningar kunde begäras ut med polisernas namn, det hade nog inte blivit riktigt bra!

Sedan en tid tillbaks så kan poliser med "kvalificerad skyddsidentitet" få vittna anonymt i en rättegång. Så rättsväsendet ser nog en poäng med att skydda poliser i sådana här fall.
Citera
2019-04-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det beror på infon han fick utav pappan, och om den gör att det finns anledning att sätta dom två ärendena i samband med varandra.

Där och då var det ju två separata ärenden
, ett Ang en person med ett vapen, det andra en förymd mongoloid, och eftersom man inte vet riktigt hur länge han varit borta så vet man ju inte om han är i området, eller längre bort, osv osv.

Men i potentiellt livsfarliga situationer som kan sluta i skottlossning, så MÅSTE väl en PIC ge relevant information till poliserna ifråga. Typ "Tänk på att det är en förskola med massa barn i närheten". Och har då pappan informerat om att Eric (med down syndrom dessutom) är försvunnen i området, så vore det ju smakfullt att informera om detta. Både för Erics och polisernas skull!
Citera
2019-04-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Konstigt att en okunnig idiot som du själv kan fortsätta förolämpa alla normala människor här i tråden, med normala menar jag givetvis personer som inte slickar polisanus och blir upphetsade när funktionsnedsatta människor blir brutalt avrättade av inkompetenta polisdrägg.

Klart att många föraktar delar av polisen, när du som tydligen (fan tro't) är polis men beter dig som en omogen femåring som desperat söker bekräftelse av dina buksvågrar.
Hur fan kunde dom skjuta 25 skott? Vad hade hänt om någon träffats av en rikoschett? Vad tänkte dom? Hur dan skjuter man 25 skott gör att träffa? Och varför använder man pistol när man har anledning misstänka att det blir skjuta av? Kpist är mycket säkrare.

Sedan bilden av tre poliser utanför järngrindarna till entrén är ju skrattretande - dom står där i full profil helt oskyddade. Vad fan tänkte dom på? Räcker med en som öppnar, resten i skydd. Lite spaning innan kanske hade varit bra. Plus tung skyddsväst, dom ser ju helt oskyddade ut. Insatsledaren verkar ju bara stå där bakom han som går in genom porten.

Detta var ett mega klusterfuck. Men man har ju sänkt kravet på IQ till en trea nyligen så det blir säkert bra.
Citera
2019-04-16, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Är inte fel att påpeka föräldrarnas miss,fast vad ger det? Som att helt bolla över ansvaret på dom när det faktiskt är polisen som är misstänkta och åtalade för brott.
Föräldrar är inte fullkomliga och precis som med Ds grabben i Falköping,Dante(?) som stack iväg i obevakat ögonblick,så råkade det västa hända.
Vi vet inte omständigheter eller hur Erics föräldrar fungerar,det är spekulationer. Personligen vill jag inte kasta skuld innan jag har all fakta.

Nej,dom åkte på larm som gav kraftig adrealinpåslag. Dock,all information ska tas upp vid utryckning,det är något polis ska klara.
Vasastan är trots allt inte jättestort så att en förymd Ds kille kan finnas där borde finnas i tanken. Om inte annat kunde Eric ha blivit ett ännu mer oskyldigt offer av kulregnet som ståendes bakom verklig beväpnad gm.

Nu är du där igen. Upprepning hela tiden. Känns det bra att kalla Eric mongolid? Känns det tufft att använda ord som du gör?

Man behöver inte vara en fullkomlig förälder för att klara av att låsa ytterdörren. Särskilt när det finns en historik om rymningar. Det är inte ens i närheten av fullkomlighet. Det är en grundförutsättning i det dagliga livet.

Grabben hade kommit till pappan ca kl 24.00. Kl 03.45 hade han redan rymt.

Du vill inte lägga skuld på föräldrarna eftersom du inte vet all fakta. Däremot vill du lägga skuld på polisen utan att veta all fakta.

Om Eric hade blivit överfallen och våldtagen och man hade en misstänkt gärningsman i häktet, då skulle det ändå inte ändra på det faktum att det var pga föräldrarnas försumlighet som våldtäkten överhuvudtaget blev möjlig. Hade han sovit i sin egen säng hade risken varit ytterst minimal för att det hade hänt.

Det är i alla fall fakta.
Citera
2019-04-16, 07:37
Bannlyst
Citat:
Men i potentiellt livsfarliga situationer som kan sluta i skottlossning, så MÅSTE väl en PIC ge relevant information till poliserna ifråga. Typ "Tänk på att det är en förskola med massa barn i närheten". Och har då pappan informerat om att Eric (med down syndrom dessutom) är försvunnen i området, så vore det ju smakfullt att informera om detta. Både för Erics och polisernas skull!

Det ansvaret åligger poliserna på plats. Sen är det knappast en massa barn ute och ränner kl 4 på morgonen.

Ja det beror mycket på VAD pappan sade till PIC. Att han sagt att hans son gått iväg säger väldigt lite om hur han borde ha kopplat det till ett larm om en beväpnad person. Sonen kan ju ha knatat iväg till en annan stadsdel någon annanstans. Har man en försvunnen person och man inte vet EXAKT när han försvunnit så kan en sådan hinna långt på säg en timme eller två.

Som sagt, i sådana här fall så håller man ärendena och insatserna åtskilda eftersom man inte vill solka ned informationen på en insatskanal med info som hör till ett annat ärende. Det är därför man har insatskanaler separat just för en insats.

Men om det nu är så att pappans sade till PIC att sonen hade ett vapen så har du definitivt en poäng.
Citera
2019-04-16, 07:52
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Om det är silkesvantar vet jag inte. Men du får komma ihåg att det ALLTID som rutin startas en förundersökning mot en polis som agerat genom att skjuta mot en person (oavsett om personen överlever eller dör). 99% av dessa förundersökningar läggs ned (eftersom en polis som skjuter någon oftast gör det på "goda grunder") och då kan man ju fråga sig hur det hade varit om alla dessa förundersökningar kunde begäras ut med polisernas namn, det hade nog inte blivit riktigt bra!

Sedan en tid tillbaks så kan poliser med "kvalificerad skyddsidentitet" få vittna anonymt i en rättegång. Så rättsväsendet ser nog en poäng med att skydda poliser i sådana här fall.

Vänta nu, en förundersökning som läggs ned är som absolut huvudregel inte offentlig i någon del – oavsett om den gäller poliser eller någon annan. Här talar vi om den enstaka procent av de förundersökningar som involverar poliser där åtal faktiskt väcks.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-16 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in