2019-04-09, 17:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Varför pågår white flight ändå förhållandevis långsamt i Malmö?

Jag menar, svenska befolkningen minskar med 5-6 promillen per år. I Södertälje och Botkyrka gick det mycket snabbare till när svenskar blev minoritet.

I Göteborg så försigår till och med white flight i en sådär 1% per år just nu.
Citera
2019-04-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Jag menar, svenska befolkningen minskar med 5-6 promillen per år. I Södertälje och Botkyrka gick det mycket snabbare till när svenskar blev minoritet.

Kanske pga ändå en del inflyttning av personer med svensk bakgrund, men det borde gälla även Göteborg i så fall. Jobbtillväxten i Mslmö är bättre än i t.ex. Lund. (FB) Håller Malmö på att bli större än Göteborg?
Citera
2019-04-09, 23:41
Medlem
Holdingbreaths avatar
Svenskar i Malmö äger kanske bostadsrätt. Så länge priserna håller sig vill de bo kvar.

I framtiden ska våldsamma upploppen ändra tolerans.
Citera
2019-04-13, 18:59
Medlem
Misstänkt stöldgods, otillåtet smink och osäkra elektronikprylar säljs på Fyndbörsen i Malmö. Det blev dramatiskt när polisen och en rad andra myndigheter kom dit igår.Folk lämnade sina bås i all hast.
Vem är ansvarig för stället ? Detta har pågått i många år.Varför vill sossarna inte stänga skiten Rädd att förlora väljare ?
Senast redigerad av ascheberg 2019-04-13 kl. 19:01.
Citera
2019-04-13, 22:14
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Misstänkt stöldgods, otillåtet smink och osäkra elektronikprylar säljs på Fyndbörsen i Malmö. Det blev dramatiskt när polisen och en rad andra myndigheter kom dit igår.Folk lämnade sina bås i all hast.
Vem är ansvarig för stället ? Detta har pågått i många år.Varför vill sossarna inte stänga skiten Rädd att förlora väljare ?

Finns väl något liknande på Möllan, Claeshallen eller vad det heter? Var där för några år sedan och slögs av mångfalden och utbudet. Så mycket eltandborsthuvud,märkesrakhyvlar, skruvdragare e.t.c. som såldes till vad som knappt kan ha varit grossist/tillverkningspris
Kändes som att gå omkring i en laglig hälericentral..
Citera
2019-04-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Finns väl något liknande på Möllan, Claeshallen eller vad det heter? Var där för några år sedan och slögs av mångfalden och utbudet. Så mycket eltandborsthuvud,märkesrakhyvlar, skruvdragare e.t.c. som såldes till vad som knappt kan ha varit grossist/tillverkningspris
Kändes som att gå omkring i en laglig hälericentral..

Fyndbörsen och Marknadsbörsen Möllan och Ystadsvägen. ej Claeshallen det är en antikhandel.
Citera
2019-04-15, 18:50
Medlem
Var i Malmö bosätter sig den fisförnäma öfvre medelklassen? I vilka av stadens områden bor man om man är s.k. tacky medelklass aka hipsters och liknande avskum.
Citera
2019-04-15, 19:00
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Var i Malmö bosätter sig den fisförnäma öfvre medelklassen? I vilka av stadens områden bor man om man är s.k. tacky medelklass aka hipsters och liknande avskum.

Övre medelklass: västra hamnen, Limhamn, Bunkeflostrand eller möjligtvis lägenhet i rörsjöstaden (=Malmös Östermalm)
Hipsters (tacky vet jag inte) st knuts och Möllevången Kirseberg Sorgenfri (västra främst), runt Nobeltorget

Ingen av dessa frivilligt att bo eller ens sätta sin fot i våra härliga” färg och kryddstarka”förorter!
Citera
2019-04-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Övre medelklass: västra hamnen, Limhamn, Bunkeflostrand eller möjligtvis lägenhet i rörsjöstaden (=Malmös Östermalm)
Hipsters (tacky vet jag inte) st knuts och Möllevången Kirseberg Sorgenfri (västra främst), runt Nobeltorget

Ingen av dessa frivilligt att bo eller ens sätta sin fot i våra härliga” färg och kryddstarka”förorter!

Finns det inte fler bra områden?

Det finns åtminstone några bostadsrätter runt Nobeltorget, vilket brukar innebära någon slags medelklass. Även Husie har en del enfamiljshus, liksom ena delen av Rosengård. Kanske ej övre medelklass men åtminstone medelklass. Är inte Kirseberg också rätt bra lite längre in, där fängelset låg innan?

Sen undrar jag vad det bor för folk i gamla stan? Ser ju inte ut som Ahmeds direkt. Hela området kring davidshall är väl mest svenskar som bor?
Längre ner från Rörsjöstaden (Caroli) Är väl också rätt okej?
Citera
2019-04-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Om du undrar varför jag inte flyttar så beror det på att området jag bor i Malmö ännu är rätt okej.
Det är förvånande men det räcker faktiskt att gården man bor på är svensk (eller vit - polacker går oftast bra t.ex.) för att man ska känna sig trygg.

Sen finns det rätt mycket vakter och poliser i Malmö och kameror överallt. I orter runt omkring är det mer torrlagt. T.ex. Staffanstorp med fler. Polisen satsar på Malmö nu pga skjutningar. I Staffanstorp finns ingen polis ens.
Malmö har för övrigt låg kommunalskatt. Så länge man bor i ett tryggt område så har man också ett stort utbud av mat och kultur och nöjen.
Citera
2019-04-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Ilmar och Janne blir kulturberikade:
http://m.expressen.se/kvp/har-blir-reepalu-hotad-mitt-under-tv-intervjun/

Ja minns ni det här, två socialdemokratiska kärnväljare högutbildade antastar Ilmar och Janne från UG.
Om ni inte vet det så är dessa två mördade.Ingen förlust dock men två röster färre för Ilmars efterträdare.
Citera
2019-04-26, 09:51
Medlem
Iliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Malmöpolisen monterar upp högtalare på flera torg för att kunna ge order på avstånd.

...

https://polisen.se/aktuellt/pressmeddelanden/2019/april/malmopolisen-blir-forst-att-via-hogtalare-skicka-meddelande-pa-offentliga-platser/

Citat:
Ursprungligen postat av Polisen
- Jag ser fram emot att få ytterligare ett verktyg att använda för att hålla kontakt med medborgarna i Malmö. Polisen kan inte vara på alla platser samtidigt men högtalarna möjliggör för oss att vara närvarande på fler platser. Högtalarna är också ett verktyg för oss att skapa trygghet och säkerhet på de platser där högtalarna finns, säger Andy Roberts, chef för lokalpolisområde Malmö Norr.

--------------

Fler högtalare vid fler platser i Malmö är på gång
Det är inte enbart vid Möllevångstorget som polisen kommer att ha högtalare, fler platser i staden är på gång och snart finns det högtalare även vid Södervärn, Rådmansvången, Gustav Adolfs Torg och Stortorget.

Fenomenet existerar såklart i Storbritannien.

https://www.youtube.com/watch?v=GvxEuL-kQv0 (random youtube video)

Kommer våra vänner på Möllevångstorget att plocka upp sitt slänga papper när de beordras via högtalare? Kommer det vara krav på att man pratar arabiska som övervakningsoperatör?

Det nya sverige, där väktare och övervakningskameror har ersatt det sociala klistret.
Senast redigerad av Ilium 2019-04-26 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in