2019-04-15, 20:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det behöver inte vara Flashback. Psykisk ohälsa är väldigt utbrett. Det är ganska stor chans att råka på någon som antingen har erfarenhet av egen psykisk ohälsa eller anhörigs. Även om enbart ett fåtal av dessa kan tipsa om mer praktiska saker som kan underlätta, hänvisa till organisationer eller bara tipsa om en bra terapeut så kan lite göra något.
Tyvärr är det väl ofta så att närmaste omgivningen inte hör lika bra vad någon säger sig ha för problem när "gnället" blir frekvent.
Ja, nu var det snarare googlande på egen hand jag skiljer på och professioner. För att de här är på en nivå som är djupt allvarlig och har troligen googlat tillräckligt:

De ska till att mörda två barn.

Edit.
De har spelat rollspel. Omgivningen är chockad. De har försökt lösa det på egen hand. Gnäll hade varit mer normalt än att sluta sig i en direkt dödlig allians.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 20:44.
Citera
2019-04-15, 20:50
Medlem
Japp! Min uppfattning med.
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag har läst PM:et och ser fleras åsikter och otydligt när citatet slutar. Första delen verkar klart vara vad Oskar förmedlat till sina kollegor men sen blir det hallon-nåt.
Citera
2019-04-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag la till att det är cirkelresonemang:

Påstå att ingen stöttar men samtidig skriva om att de inte öppnade upp.

Det är inget cirkelresonemang. Jag skrev att om ingen nära stöttar, kan man pröva andra kanaler och att det var synd att de kanske inte visste att de kunnat få mycket stöd då.

Nu måste du lära dig att andas in innan du skriver något.

Edit: Har ingen aning om de sökt stöd eller hos vilka.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-15 kl. 21:14.
Citera
2019-04-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, nu var det snarare googlande på egen hand jag skiljer på och professioner. För att de här är på en nivå som är djupt allvarlig och har troligen googlat tillräckligt:

Edit.
De har spelat rollspel. Omgivningen är chockad. De har försökt lösa det på egen hand. Gnäll hade varit mer normalt än att sluta sig i en direkt dödlig allians.

Det jag blir mest förundrad över är ATT dessa föräldrar har varit i frekvent kontakt med sjukvården både innan och under tiden Agnes blev sjuk och sedermera blev remitterad till universitetssjukhuset.

Hur kunde dessa föräldrar och barn passera obemärkt förbi? Bli lämnade i sitt öde?

Det förvånar mig.
Senast redigerad av Remark 2019-04-15 kl. 21:16.
Citera
2019-04-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det jag blir mest förundrad över är ATT dessa föräldrar har varit i frekvent kontakt med sjukvården både innan och under tiden Agnes blev sjuk och sedermera blev remitterad till universitetssjukhuset.

Hur kunde dessa föräldrar och barn passera obemärkt förbi?

Det förvånar mig.

Hur vet du det? Jag är också förvånad över att de kunde gå under radarn om de hade vårdkontakter. På vårdcentralerna finns det sällan samma kontakt, så där kan man inte förlita sig på upptäckt. Men hur såg kontakten ut på SUS? Det förtroendet vill polisen inte ge allmänheten, att få veta hur detta förhöll sig. Vi ska gissa.
Citera
2019-04-15, 21:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Det förvånar mig.
Därför att man inte bryter ihop offentligt, man går hem och gråter. Jag har själv haft en allvarlig sjukdom, inte ens mina barn visste hur det påverkade mig. Masken jag visade upp är att jag mår alldeles förträffligt efter omständigheterna. Ingen oro, ingen sorg, bara en glad mask. De gånger jag träffade på dom.
Det ÄR inte svårt att gömma sig bakom en mask, inte så länge man får utlopp för känslorna då och då.
Citera
2019-04-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur vet du det? Jag är också förvånad över att de kunde gå under radarn om de hade vårdkontakter. På vårdcentralerna finns det sällan samma kontakt, så där kan man inte förlita sig på upptäckt. Men hur såg kontakten ut på SUS? Det förtroendet vill polisen inte ge allmänheten, att få veta hur detta förhöll sig. Vi ska gissa.

Nej, av förklarliga skäl då sekretessen inom vården är stark. Nej, den personliga sekretessen kring barn är stark.

Dessutom är det en nedlagd förundersökning.
Citera
2019-04-15, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:

Det förvånar mig.
Passerat vad?
Det finns behandlingsplaner upprättade enligt FuL och hur frekvent de sen besökte vården vet vi väl inte ett dugg om?
Tyskland är ju alternativmedicin snarare.
När A fick diagnos lär de väl ha varit mer normala, innan djupare ohälsa betraktades det väl som normal stresspåverkan.

För övrigt så har de väl grundlurat alla på slutet med sina fasader på slutet likt andra förmår som vid te.x smiling depression. Inte ett dugg förvånad. Sen uppvisar de föräldraomsorg och saknar riskfaktorer.
Funkar nog fint att larmbågen inte utlöser.
När Moa får diagnos kraschar väl nån och några mer läkarbesök vet vi väl inte tal om sen hösten skulle jag tippa.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 21:28.
Citera
2019-04-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Ja visst är det märkligt. Andra mördare kan det skrivas spaltmetrar om innehållande alltifrån uppväxt och barndom till skostorlek, men just O/H ska tydligen skyddas av både media och Polis. Jag begriper det inte...
Citera
2019-04-15, 21:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Edit.

Ja, visst hade det varit mer normalt. Men jag menar inte att exvis anhöriga och bekanta är elaka eller egoistiska, elöer att O eller H är speciellt "gnälliga". Deras situation har pågått en längre tid, såväl dem själva som omgivningen kanske vänjer sig på ett sätt som inte är bra. Eller att man inte ser om O håller masken och försöker trivialisera något allvarligt, man känner honom och vet att han alltid varit en spelevink. De hade ju inte släkt och närmaste vänner speciellt nära geografiskt.
Citera
2019-04-15, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, visst hade det varit mer normalt. Men jag menar inte att exvis anhöriga och bekanta är elaka eller egoistiska, elöer att O eller H är speciellt "gnälliga". Deras situation har pågått en längre tid, såväl dem själva som omgivningen kanske vänjer sig på ett sätt som inte är bra. Eller att man inte ser om O håller masken och försöker trivialisera något allvarligt, man känner honom och vet att han alltid varit en spelevink. De hade ju inte släkt och närmaste vänner speciellt nära geografiskt.
De borde åkt till Bahamas, köpt sig en nanny, sålt huset och främst slutat leka Bror Duktig.

Personligen anser jag psykiatri vore det mer relevanta. Frågan är hur inställningen var till det? Aversion?
Kan-själv?
Citera
2019-04-15, 21:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja visst är det märkligt. Andra mördare kan det skrivas spaltmetrar om innehållande alltifrån uppväxt och barndom till skostorlek, men just O/H ska tydligen skyddas av både media och Polis. Jag begriper det inte...
Kan bero på att det är familicide, två unga döttrar står i fokus. Kan bero på att detta inte är en gärning i affekt och ilska. Kan bero på att det är ett gemensamt beslut och planerande. Kan bero på att eftersom alla är döda så läggs förundersökningarna till handlingarna. Det finns många förklaringar.

Hade Oskar stått som ensam förövare, utan Hs gemensamma gärningsmannaskap, hade vi säkert fått veta mer. Döttrarna skall naturligtvis skyddas, men vi hade med all säkerhet fått veta mer. Nu har de lagt mjuka filtar runt familjen. Döttrarnas integritet skall skyddas från allt. Och jag tycker det är rätt. Men det är jag.

Edit: En ytterligare förklaring kan vara vad som stod i förklaringsbrev samt brev till olika släktingar, vänner etc. Där kan också finnas saker som förklarar polisens respekt för de döda döttrarna och sekretessen. Det finns enormt många anledningar till sekretessen. Frågan är vilken anledning som skulle finnas för att BRYTA sekretessen. Vilken förklaring skulle man kommit med ett överklagande för att de skulle gå med på att bryta den?
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-15 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in