2019-04-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske inte så knäppt som man i förstone skulle kunna tro. Ett objektivt (i meningen att någon inte har en förutfattad mening om O, som familj, släkt, vänner och arbetskamrater kanske har) tips om hur att komma vidare hade kanske varit vad som behövs.
Det är väl inte ovanligt att folk som mår dåligt fastnar i ett negativt tankemönster, O och H var antagligen bekant med att man måhända såg dem som "besvärliga anhöriga". Om man uppfattar sådan inställning så kanske tröskeln att söka hjälp inom vården blir något högre.
Med det sagt menar jag inte att de nödvändigt blivit illa bemötta eller förlöjligade eller så, det är väl stressigt för människor i vården att krävas på svar och lösningar man tyvärr inte kan ge.

Att då hävda att ett barn har en livslång diagnos som innebär fatal trötthet samtidigt som man inte har någon bot eller vet vad sjukdomen beror på, det är tjänstefel tycker jag. ME-diagnoser på barn borde förbjudas... även om jag ju inte tror att morden berodde på diagnoserna egentligen, utan mer på Os egna tankar och sits, så hade kanske detta inte hänt om man skrivit "diffus trötthet och värk" i stället...
Senast redigerad av rappytt 2019-04-15 kl. 20:20.
Citera
2019-04-15, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tänk om familjen vetat hur mycket stöd de kunnat få medan de levde, om de bara öppnat sig och skrivit ett inlägg på Flashback om sin sits. När vänner, släkt, skola, arbetskamrater och vård inte stöttar, då kan man ändå skriva av sig i anonyma forum...? Men det är klart, här, precis som ute i samhället hade de kunnat träffa på charlataner också. Jag undrar vilka som korsade deras väg det sista året.
Stöd på flashback? Really?

Fetat är cirkelresonemang.
Ena stunden öppnar de inte upp och sen påstår du de inte har nåt stöd.

Det hade nog snarare varit bättre om de öppnat upp överhuvudtaget för "vänner, släkt, skola, arbetskamrater och vård" i sin direkta närhet ---> som i sin tur bett dem söka professionell hjälp, för på den allvarliga nivån är det.
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 20:22.
Citera
2019-04-15, 20:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Att då hävda att ett barn har en livslång diagnos som innebär fatal trötthet samtidigt som man inte har någon bot eller vet vad sjukdomen beror på, det är tjänstefel tycker jag. ME-diagnoser på barn borde förbjudas...
Uteslutningsdiagnos kan jag tänka. Som fibromyalgi var för. Likaså adhd var förr. Idag finns en läkare på KI som kliniskt kan ta ut en spedifik markör som påvisar ME. Men som jag förstod det är det fortfarande på forskningsstadiet.
Citera
2019-04-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det hade nog snarare varit bättre om de öppnat upp överhuvudtaget för "vänner, släkt, skola, arbetskamrater och vård" i sin direkta närhet ---> som i sin tur bett dem söka professionell hjälp, för på den allvarliga nivån är det.

Jag skrev att om de inte fick gehör hos de närmaste, så hade ett anonymt forum kunnat hjälpa. Du läser snabbt när du är speedad, för snabbt.
Citera
2019-04-15, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skrev att om de inte fick gehör hos de närmaste, så hade ett anonymt forum kunnat hjälpa. Du läser snabbt när du är speedad, för snabbt.
Jag la till att det är cirkelresonemang:

Påstå att ingen stöttar men samtidig skriva om att de inte öppnade upp.
Citera
2019-04-15, 20:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Att då hävda att ett barn har en livslång diagnos som innebär fatal trötthet samtidigt som man inte har någon bot eller vet vad sjukdomen beror på, det är tjänstefel tycker jag. ME-diagnoser på barn borde förbjudas... även om jag ju inte tror att morden berodde på diagnoserna egentligen, utan mer på Os egna tankar och sits, så hade kanske detta inte hänt om man skrivit "diffus trötthet och värk" i stället...

Vad trevligt om man kunde förbjuda cancer också. Tänk vad man skulle kunna spara resurser. Såväl för vård som forskning på något som inte får finnas bara man genom ett demokratiskt röstningsförfarande bestämmer att det inte finns.
Citera
2019-04-15, 20:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, det har du nog rätt i det där sista. Men om det nu inte var ME - kan det ha varit SLE? Den diagnosen är en immunologisk sjukdom som ger sig på den egna kroppen och kan landa precis hur som helst. Där finns kända markörer att söka på. Men - jag spånar ju bara nu. Säkert har man tagit alla möjliga prover på tjejerna innan diagnosen och inte hittat något påvisbart överhuvudtaget.
Citera
2019-04-15, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Uteslutningsdiagnos kan jag tänka. Som fibromyalgi var för. Likaså adhd var förr. Idag finns en läkare på KI som kliniskt kan ta ut en spedifik markör som påvisar ME. Men som jag förstod det är det fortfarande på forskningsstadiet.
Ja.

På 80/90-talet fokuserade forskningen på trötthet.
Sen mitten på 1990 forskas på neurologiska, immunologiska och endokrina avvikelser samt ett av kardinalsymtomen dvs ansträngningsutlöst försämring (PEM).
Så forskningen är i sin linda och med dåliga anslag.

Fortsättningsvis att l'm Ampligen gett positivt utslag (aktiverar immunförsvaret, antiviral verkan), om Anakinra (cytokinblockerare), Rituximab (monoklonal antikropp), Cytoxan (cellgift) och forskning cytokinprofiler. Sistnämnda intressant då hela 75-80% insjuknar i samband med infektioner.

Annars är det forskning mitokondrier; cellernas energiproducenter.
Citera
2019-04-15, 20:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja.

På 80/90-talet fokuserade forskningen på trötthet.
Sen mitten på 1990 forskas på neurologiska, immunologiska och endokrina avvikelser samt ett av kardinalsymtomen dvs ansträngningsutlöst försämring (PEM).
Så forskningen är i sin linda och med dåliga anslag.

Fortsättningsvis att l'm Ampligen gett positivt utslag (aktiverar immunförsvaret, antiviral verkan), om Anakinra (cytokinblockerare), Rituximab (monoklonal antikropp), Cytoxan (cellgift) och forskning cytokinprofiler. Sistnämnda intressant då hela 75-80% insjuknar i samband med infektioner.

Annars är det forskning mitokondrier; cellernas energiproducenter.
Och på svenska? Hahaha! Begrep inget alls där.

Jag hoppas verkligen man hittar en bot för ME. Om det är sant att det är 40 000 patienter, varav många är barn, då bara måste forskningsanslag till. Ge hälften av canceranslagen till ME så skall vi nog kunna råda bot på det. Men det görs inte. 40 000 patienter är ganska mycket. Varför har detta inte uppmärksammats mer under åren? Varför måste två ungar dö för föräldrars hand innan det börjar talas om detta? Det är fan inte klokt!
Citera
2019-04-15, 20:35
Medlem
Här har ni självklart båda rätt. Vi vet så få detaljer i fallet att några väljer att köpa FU rakt igenom, de andra tror på att ioma FU inte gav så många svar, snarare fler frågor, är det för att man döljer något och så har vi den mindre gruppen där jag befinner mig i, som hoppar mellan FU och att O konstruerade allt och mördade alla.

Måste ändå säga att vad jag än tycker om ME-diagnoser, vad jag än tycker om föreldrarnas skeva verklighetsförankring, vad jag än tycker om att ta barnens liv var så vridigt sjukt galet så var det ett beslut de tog tillsammans och tyvärr (för barnens skull) går inte att vrida tillbaka tiden. Om det nu var så det var.
Jag har trott att polisen gjort lätt för sig i utredningen men tror mer och mer på att FU är ändå korrekt. För även om släkten till några misstänkta mördare mår självklart fruktansvärt dåligt så skulle man aldrig som mor, far eller bror till H (i det här fallet) låta hela Sverige tro att H var en mördare när hon inte var det.
Jag VET INTE om Hs släkt i den här stunden kanske fått krafter och bestrider FU.
JAG vet ingenting och det är inte min sak att veta. Jag vill bara förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg av!
Det finns inga officiella uppgifter överhuvudtaget att H skulle gjort något självmordsförsök.
Det är absolut inget fakta vi ”redan i januari visste” - det är rena påhitt.
Du har absolut inga belägg för sådan falsk ryktesspridning.

Du förtalar någon som blivit bragd om livet och påstår något som det absolut inte finns belägg för.

Citat:
Lägg av!
Det finns inga officiella uppgifter överhuvudtaget att en enda person skulle dödat barnen.
Det är absolut inget fakta vi ”redan i februari visste” - det är rena påhitt.
Du har absolut inga belägg för sådan falsk ryktesspridning.

Du förtalar avliden, släkt, kollegor, barnvakt och påstår något som det absolut inte finns belägg för.
Citera
2019-04-15, 20:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och på svenska? Hahaha! Begrep inget alls där.

Jag hoppas verkligen man hittar en bot för ME. Om det är sant att det är 40 000 patienter, varav många är barn, då bara måste forskningsanslag till. Ge hälften av canceranslagen till ME så skall vi nog kunna råda bot på det. Men det görs inte. 40 000 patienter är ganska mycket. Varför har detta inte uppmärksammats mer under åren? Varför måste två ungar dö för föräldrars hand innan det börjar talas om detta? Det är fan inte klokt!

Det är bl.a läkemedel man testat med viss pos verkan bl.a - resten är på cellnivå.
Men vad jag ville få fram är att visa hur ung forskningen faktiskt är och att det knappt funnits pengar avsatt. Nu rullar det igång. USA har samma problem.
Hur som haver får man hoppas de finner bot för stackarna för nåt hurtigt upp och hoppa gummilopppa!
... är direkt fel för de här barnen om man nu ska hålla sig till Bjärred.
Citera
2019-04-15, 20:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fetat är cirkelresonemang.
Ena stunden öppnar de inte upp och sen påstår du de inte har nåt stöd.

Det behöver inte vara Flashback. Psykisk ohälsa är väldigt utbrett. Det är ganska stor chans att råka på någon som antingen har erfarenhet av egen psykisk ohälsa eller anhörigs. Även om enbart ett fåtal av dessa kan tipsa om mer praktiska saker som kan underlätta, hänvisa till organisationer eller bara tipsa om en bra terapeut så kan lite göra något.
Tyvärr är det väl ofta så att närmaste omgivningen inte hör lika bra vad någon säger sig ha för problem när "gnället" blir frekvent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in