Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag vet inte om det är det att man direkt skyfflar skuld på föräldrarna. Det är mer en konsekvens av att man argumenterar att
-Erik var som ett barn,
- polisen borde förstått att han var ofarlig.
Människors uppfattning om verkligheten är ju ofta inte enbart baserade på hur verkligheten faktiskt ser ut, utan i ganska hög grad även på vad man antar (som kan vara sant eller falskt, eller mer eller mindre sannolikt).
Det är inte speciellt vanligt att barn eller förståndshandikappade rör sig ute på egen hand mitt i natten. Med detta minskar förutsättningen för att man ska anta att det är ett barn eller en förståndshandikappad.
Den informationen de har. Man åkte ut på larm eftersom någon hade ringt om att en man stryker omkring och "viftar" med vapen. I området finns en person som blivit hotad för att denne är vittne i en rättegång mot en person som anses rejält farlig.
Jag kan inte riktigt köpa att det skulle vara naturligast att anta att personen var harmlös.
Än mer ovanligt är det att mongoloider springer ut mitt i natten med vapen
Det är aldrig naturligt att anta att någon som knallar runt på stan med ett vapen är harmlös, det kan polisen ALDRIG utgå ifrån utan dom måste utgå ifrån att vapnet är riktigt tills dom vet motsatsen.
Det som polisen då gör är ge en skarp tillsägelse att släppa vapnet och hålla händerna synligt, därefter kommenderar man ned personen på marken, alt tvingar honom att hålla händerna synliga ( beroende på situation) detta har jag själv gjort vid ett fåtal tillfällen. Då gällde det ungdomar/pundare som larvade sig med högst verklighetstrogna soft air guns,och som dessbättre insåg allvaret då dom fick en sig sauer( en MP5 vid andra tillfället) riktade mot sig.
Nu var det här som det med största sannolikhet sket sig, killen var förståndshandikappad han förstod helt enkelt inte, och polisen kunde omöjligt veta att vapnet inte var äkta, och att killen var en 20 åring på en treårings nivå. polisen kunde omöjligen veta att han var ofarlig, för downs syndrom är ingalunda något som gör en person imun mot att kunna vara våldsam och aggressiv. Och återigen, hur vet polisen att det inte är någon som gett honom vapnet och sagt till honom att gå fram till polis och trycka utav?
Felet här är att killen inte hölls inomhus och att man tog hans rymningar med en klackspark, som om att det skulle vara osannolikt att en mental treåring kan råka illa ut då han spatserar ute själv.
Statistiskt sett hade risken att Eric skulle dö utav fall från hög höjd, olycka i trafiken, drunkning i något vattendrag,varit betydligt större än att han skulle dödas i en polisskjutning.