2019-04-15, 20:23
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Domstolen säger ungefär såhär i detta fallet;
Vi skickar ut uppgifter efterhand dom blir färdiga i sekretessprövningen.

Om nu någon/fler av dom misstänkta ansökt om skyddade personuppgifter i samband med åtalsbeslut, vilket vore rimligt att anta, landar sekretessprövningen som ett ganska stort arbete på domstolen i detta fall (inget maskas under förundersökningens gång om ingen då hade skyddade uppgifter), och det är min förstagissning mht den förhållandevis långa beredningstiden nu.

Nej, stämningsansökan har inte postats. Den lär också ligga (legat) på beredningen, men den bör gå att få ut nu.

Målnummer, för den som är intresserad:
B 10655-18

Som jag har förstått det, får man skyddade personuppgifter om man som målsägande (1) är underårig eller (2) har varit utsatt för ett påstått sexualbrott.

Kan väl inte finnas på kartan att MGM:s ska sekretessbeläggas!? Att klippa bort sidor eller maska bilder som har med obduktionen att göra låter sig väl göras ganska snabbt?
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-15 kl. 20:27.
Citera
2019-04-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Känslomänniska skulle jag inte kalla mig,snarare en logiskt tänkande människa. Jag har full förståelse att polisen skjuter i sånt här läge. Men 20+ skott?? Och med den informationen dom har? Nej.

Föräldrarna kunde ha låst,larmat,ja varför inte haft 38säkerhetskedjor med hänglås. Nu var det inte så,och orsaken till det vet vi inte. Föräldrarna är inte åtalade,då ska vi inte gärna ge dom (ännu mer) tung skuld.
Precis som andra tragiska dödsfall där barn dött,bilolyckor,drukning,ja t.om mord finns det folk som skyller på föräldrarna. Helt i onödan.

Kan nog garantera att Erics föräldrar hade bundit fast han i värsta fall om dom visste utgången av Erics dåliga vanor.
Informationen de har är att det springer omkring en man med ett vapen i området och att folk är rädda (därav larmet)....
Vad menar du att de skulle ha för info i övrigt? Det var ju inte för att Eriks pappa ringde och anmälde sin son försvunnen som de åkte ut.
Citera
2019-04-15, 20:32
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Nej, stämningsansökan har inte postats.B 10655-18

Bevisligen har Leif GW Persson läst den, för jag såg honom referera till den i en av hans krönikor. Den publicerades söndag morgon.
<https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/stamningsansokan-ar-det-sorgligaste-jag-last-pa-lange/>.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-15 kl. 20:38.
Citera
2019-04-15, 20:40
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Målnummer, för den som är intresserad:
B 10655-18

Tack, förresten! Intresset verkar inte vara så stort -- i denna tråden från helvetet.
Citera
2019-04-15, 20:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Känslomänniska skulle jag inte kalla mig,snarare en logiskt tänkande människa. Jag har full förståelse att polisen skjuter i sånt här läge. Men 20+ skott?? Och med den informationen dom har? Nej.

Föräldrarna kunde ha låst,larmat,ja varför inte haft 38säkerhetskedjor med hänglås. Nu var det inte så,och orsaken till det vet vi inte. Föräldrarna är inte åtalade,då ska vi inte gärna ge dom (ännu mer) tung skuld.
Precis som andra tragiska dödsfall där barn dött,bilolyckor,drukning,ja t.om mord finns det folk som skyller på föräldrarna. Helt i onödan.

Kan nog garantera att Erics föräldrar hade bundit fast han i värsta fall om dom visste utgången av Erics dåliga vanor.

Jag vet inte om det är det att man direkt skyfflar skuld på föräldrarna. Det är mer en konsekvens av att man argumenterar att
-Erik var som ett barn,
- polisen borde förstått att han var ofarlig.

Människors uppfattning om verkligheten är ju ofta inte enbart baserade på hur verkligheten faktiskt ser ut, utan i ganska hög grad även på vad man antar (som kan vara sant eller falskt, eller mer eller mindre sannolikt).
Det är inte speciellt vanligt att barn eller förståndshandikappade rör sig ute på egen hand mitt i natten. Med detta minskar förutsättningen för att man ska anta att det är ett barn eller en förståndshandikappad.

Den informationen de har. Man åkte ut på larm eftersom någon hade ringt om att en man stryker omkring och "viftar" med vapen. I området finns en person som blivit hotad för att denne är vittne i en rättegång mot en person som anses rejält farlig.
Jag kan inte riktigt köpa att det skulle vara naturligast att anta att personen var harmlös.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-15 kl. 20:56.
Citera
2019-04-15, 20:56
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Tack, förresten! Intresset verkar inte vara så stort -- i denna tråden från helvetet.

Eller så är det för att det här är tråden från helvetet som gör att folk inte vill lägga ut stämningsansökan.
Citera
2019-04-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad kan utgången bli i den kommande rättegången?

Mitt tips blir att de blir fällda men ändå får vara kvar som poliser. Trycket utifrån mot polisen
är att någon måste ta ansvar. Men, å andra sidan har de tre kretinerna ett massivt stöd från
sina egna kollegor. Vilket gör detta till en kompromisslösning som de flesta kan svälja.

Att en polis som blivit åtalad och dömd för vållande till annans död skulle få jobba kvar känns uteslutet. Om någon blir dömd för tjänstefel är det dock möjligt att arbeta kvar, skulle jag tro.
Citera
2019-04-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du resonerar som om det vore fel att påpeka att föräldrar som låter sin 3åring springa ut i natten är inkompetenta och olämpliga att ta hand om sitt barn. De kanske själva lider av olika diagnoser? Eller har missbruksproblematik? Eller båda?

Tydligen räckte inte föräldrarnas fantasi till att inse vilka faror detta innebar för deras son. Han skulle ha kunnat bli misshandlad, våldtagen, överkörd you name it. Att han skulle bli skjuten till döds trodde väl inte de flesta, men farorna utomhus för en 3åring är så många fler än dödsskjutningar.

Föräldrar som låter sin 3åring simma själv i bassängen utan vuxet sällskap tar en risk. Men det är barnet som betalat priset. Likaså föräldrar som låter sina barn cykla utan hjälm. Återigen är det ungen som lider ifall han får en skallskada.

Erics föräldrar visste att Eric riskerade att råka illa ut, eftersom han hade rymt tidigare. Det enda de inte visste med säkerhet var när och var olyckan skulle vara framme. Det vet man aldrig i förväg. Och det är därför man använder bilbälten och cykelhjälmar samt ser till att 3åringar inte vistas utomhus utan vuxet sällskap. Det är inte SVÅRT att låsa ytterdörren inifrån.
Är inte fel att påpeka föräldrarnas miss,fast vad ger det? Som att helt bolla över ansvaret på dom när det faktiskt är polisen som är misstänkta och åtalade för brott.
Föräldrar är inte fullkomliga och precis som med Ds grabben i Falköping,Dante(?) som stack iväg i obevakat ögonblick,så råkade det västa hända.
Vi vet inte omständigheter eller hur Erics föräldrar fungerar,det är spekulationer. Personligen vill jag inte kasta skuld innan jag har all fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Informationen de har är att det springer omkring en man med ett vapen i området och att folk är rädda (därav larmet)....
Vad menar du att de skulle ha för info i övrigt? Det var ju inte för att Eriks pappa ringde och anmälde sin son försvunnen som de åkte ut.
Nej,dom åkte på larm som gav kraftig adrealinpåslag. Dock,all information ska tas upp vid utryckning,det är något polis ska klara.
Vasastan är trots allt inte jättestort så att en förymd Ds kille kan finnas där borde finnas i tanken. Om inte annat kunde Eric ha blivit ett ännu mer oskyldigt offer av kulregnet som ståendes bakom verklig beväpnad gm.

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Något som befälet MÖJLIGEN kan lastas för, om det nu framgick att han hade med sig vapnet, inte dom som stötte på Eric. Men du kanske anser att polis alltid skall utgå ifrån att larm rörande beväpnade dårar bara handlar förymda mongoloider som leker krig.

Nej det har jag inte gjort, det är ni som från första stund kommit ned argument som "men han hade ju downs syndrom".. Buhu.. Eller "han var ju ett baaaarn".

Faktum kvarstår att en kula gör samma skada, oavsett vem som håller i vapnet, varför era efterblivna argument är ju efterblivna och inget annat.

Panik i vad? Att vi påpekat att en utvecklingsstörd, som är på en treårings nivå mentalt absolut INTE ska spatsera omkring ute själv?

Som sagt, gör världen en tjänst och sterilisera dig. Sverige behöver inte fler aningslösa flummare som kräver medborgarlön och anser sig vara befriad från förpliktelser.
Nu är du där igen. Upprepning hela tiden. Känns det bra att kalla Eric mongolid? Känns det tufft att använda ord som du gör?
Citera
2019-04-15, 21:08
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det gör jag inte, jag är uppskattad för mitt jobb här på forumet ska du veta. Vi brukar gemensamt logga in för att garva åt bla dig och andra tomtar. Men jag förstår att du i ett desperat försök att röja mig ur vägen ,när jag är en sådan " pain in the " på dig och dom andra haveristtomtarna på forumet, måste ha detta som snyftargument.

Jag vill inte alls ha poliser som begår grova brott frikända, det är du som är för korkad för att förstå att det faktiskt inte är ett brott att freda sig mot någon som hotar med vapen. Inte ens om personen har downs syndrom (eller är en ovanligt korkad rättshaverist som du själv)faktiskt. Och inte heller om vapnet är en leksak (givet att det kan tas för ett riktigt vilket konstaterats i detta fall).

Släpp egot och lämna rättshaverismen bakom dig, jobba med dig själv och sluta projicera din bitterhet och ditt misslyckade liv på polisen.

Dina sk kompisar må vara i samspel med dig förstår jag. Med skyddade adresser pga så många fiender.
Du och dina sk kompisar tycker sig stå över lagen. Det märkliga är ju att det ens blir åtal när du svamlar.
Än så länge styr ni inte över domstolarna även om ni gör goda försök med ex egna internutredningar vilket borde förbjudas även i Sverige. Du får gärna kalla mig och andra för div glåpord. Skillnaden är att om jag gör det samma blir jag utvisad.
Citera
2019-04-15, 21:08
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Eller så är det för att det här är tråden från helvetet som gör att folk inte vill lägga ut stämningsansökan.

Det är enda anledningen till att jag tittar in här just nu: att kunna få ta del av ett utredningsunderlag att läsa (och kanske till och med diskutera vidare om). Ser då bl.a. samma figur som maler på, på precis samma sätt, som för typ nio månader sedan.
Citera
2019-04-15, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte om det är det att man direkt skyfflar skuld på föräldrarna. Det är mer en konsekvens av att man argumenterar att
-Erik var som ett barn,
- polisen borde förstått att han var ofarlig.

Människors uppfattning om verkligheten är ju ofta inte enbart baserade på hur verkligheten faktiskt ser ut, utan i ganska hög grad även på vad man antar (som kan vara sant eller falskt, eller mer eller mindre sannolikt).
Det är inte speciellt vanligt att barn eller förståndshandikappade rör sig ute på egen hand mitt i natten. Med detta minskar förutsättningen för att man ska anta att det är ett barn eller en förståndshandikappad.

Den informationen de har. Man åkte ut på larm eftersom någon hade ringt om att en man stryker omkring och "viftar" med vapen. I området finns en person som blivit hotad för att denne är vittne i en rättegång mot en person som anses rejält farlig.
Jag kan inte riktigt köpa att det skulle vara naturligast att anta att personen var harmlös.

Än mer ovanligt är det att mongoloider springer ut mitt i natten med vapen

Det är aldrig naturligt att anta att någon som knallar runt på stan med ett vapen är harmlös, det kan polisen ALDRIG utgå ifrån utan dom måste utgå ifrån att vapnet är riktigt tills dom vet motsatsen.

Det som polisen då gör är ge en skarp tillsägelse att släppa vapnet och hålla händerna synligt, därefter kommenderar man ned personen på marken, alt tvingar honom att hålla händerna synliga ( beroende på situation) detta har jag själv gjort vid ett fåtal tillfällen. Då gällde det ungdomar/pundare som larvade sig med högst verklighetstrogna soft air guns,och som dessbättre insåg allvaret då dom fick en sig sauer( en MP5 vid andra tillfället) riktade mot sig.

Nu var det här som det med största sannolikhet sket sig, killen var förståndshandikappad han förstod helt enkelt inte, och polisen kunde omöjligt veta att vapnet inte var äkta, och att killen var en 20 åring på en treårings nivå. polisen kunde omöjligen veta att han var ofarlig, för downs syndrom är ingalunda något som gör en person imun mot att kunna vara våldsam och aggressiv. Och återigen, hur vet polisen att det inte är någon som gett honom vapnet och sagt till honom att gå fram till polis och trycka utav?

Felet här är att killen inte hölls inomhus och att man tog hans rymningar med en klackspark, som om att det skulle vara osannolikt att en mental treåring kan råka illa ut då han spatserar ute själv.

Statistiskt sett hade risken att Eric skulle dö utav fall från hög höjd, olycka i trafiken, drunkning i något vattendrag,varit betydligt större än att han skulle dödas i en polisskjutning.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-15 kl. 22:04.
Citera
2019-04-15, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Klart att det var hemförhållandena som möjliggjorde rymningen. I nåt annat hem skulle ytterdörren ha varit låst så att rymning inte skulle ha varit en möjlighet.

Precis.

Man kan ju undra vad foliehattarna själva haft för uppväxt. Inte fan tilläts jag att spatsera ut hursomhelst då jag var 3 år, vilket den här killen mentalt uppgavs vara.

Får man inte larm betalt av kommunen då KÖPER man SJÄLV ett sådant, och så sätter man ett extra lås på dörren som han inte kan öppna( som är till för skydd mot inbrottstjuvar).

Som sagt, märker man ens en tillstymmelse till tendens till rymningsbenägenhet då är det INGET annat än röd alert tills problemet är löst för alltid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in