Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Nejdå, ingen panik här. Varför skulle jag ha det?
Jag har den tillvaro jag själv har skapat. Till skillnad från en del av er så anser jag att man kan påverka sitt liv och att man inte är ett offer för omständigheterna. Man mår bättre då, man har kontroll. Slipper bli bitter.
Jag vet att ni tjatar om undersökningen om psykisk ohälsa på 50talet, problemet är att ni inte begriper att samhället ändrat inställning till psykisk ohälsa och att det inte är tabu att prata om längre, samt att människor känner efter mer för att de kan och har möjlighet. Det är faktiskt direkt korkat att stirra sig blind på en studie som gjorts innan välfärd, internet och sociala medier, psykiatrins omfattande utbyggnad med allsköns läkemedel och nutid.
Vad tror du vi hade fått för svar om vi dykt ner på stenåldern och frågat hur de mådde? Mest troligt mådde de bra, de visste ingenting annat.
Du måste sluta lägga åsikter i handen på andra. Ja du är lite bitter och livet har kanske inte behandlat dig särskilt väl och det är tråkigt, men du behöver kanske hjälp med att inse att det inte gäller för allmänheten.
Fast det du inte verkar förstå är att människan inte radikalt förändrats sen 50-talet, vilket gör att inställningen är ganska egal.
Det som däremot hänt är att andelen insikter ökat, liksom andelen vanföreställningar som ett led av detta.
Ju fler falska narrativ som cirkulerar, desto fler felkällor och i ärlighetens namn så är de neuropsykiatriska läkemedlen förvisso till hjälp för en del, men för det stora flertalet är det direkt skadliga. Dels för att de inte har önskad effekt och dels för att de är levande försökskaniner som har problem de kognitivt behöver bearbeta helst utan mediciner.
Lite som det patologiska sökandet efter lycka, eller illusionen om evig kärlek.
Det finns inte!
Stunder av lycka och eufori, eller förälskelse kan aldrig bli ett normaltillstånd med annat än att man blir fullkomligt galen på kuppen. Tror man det har man troligen anlag för både spel, alkohol och narkotikaberoende. Man letar i vilket fall som helst på helt fel ställe.
Min åsikt är att den enda sanna lyckan kommer av att växa. Att åstadkomma något man har nytta av i framtiden och som helst kan ge lite nytta även åt dina närmaste.
För dig kan det vara ett barn. Jag som inte kan föda får nöja mig med att bygga ett hus till dig och barnet.