Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Precis. Om demokrati ska betyda något - och i synnerhet om det ska betyda något positivt - så måste det vara att landet ska styras i folkets intresse. Att det nödvändigtvis måste ske i form av parlamentarism är inte självklart.
Exakt. Det är så jag uppfattar det. Så kallade "fria val" är t.ex. ingen nödvändighet, fast det sannolikt underlättar, med tanke på att makt och i synnerhet långvarigt maktinnehav ofta korrumperar. Sedan finns en hel skala stats- och regeringsformer mellan terrorregim (Nordkorea, Röda khmererna...) och något som närmast kan beskrivas som direktdemokrati (Schweiz...). Var Tredje riket demokratiskt? NSDAP kom till makten parlamentariskt och gjorde anspråk på att föra en politik i folkets intresse. Lyckades man med det? Svaret är inte helt självklart, tycker jag, utan att säga så mycket mer än så.
Citat:
Atens demokrati bestod inte av parlamentarism, och även den blev snabbt kritiserad för att ha blivit korrumperad och glidit ifrån sin ursprungliga tanke.
Ja, samma sak med den romerska republiken, det polsk-litautiska samväldet, osv. Olika former av representation (senat/riksdag) men inte riktigt folkstyre.
Citat:
Det krävs bevis innan man kan likställa demokrati och parlamentarism med varandra. Det mest troliga är väl att sättet som man bäst säkerställer folkets intresse på varierar mellan olika tider och platser. Det finns inget system som tidlöst alltid är det bästa.
Nej, hstoriskt finns inget säkert samband mellan demokratiska/republikanska styrelseskick och parlamentarism.
Citat:
Henrik Arnstad och det historikeretablissemang han lutar sig på definierar inte demokrati som ett styrelseskick, utan som en uppsättning värderingar. Det gör de helt rätt i. Demokrati handlar om att företräda ett intresse, och styrelseskick är därmed underordnat demokratin. Det förstår historikerna, det förstår en fejkhistoriker som Arnstad, och det förstår liberala politiker (och där räknar jag in socialdemokrater). Problemet är att så många inom högern inte förstår det, utan låter sig duperas av ytligt ideologiskt säljsnack.
Ja, demokrati handlar mycket riktigt om att fatta nödvändiga beslut som uppfattas gynna folket. Är det verkligen alltid så i Sverige i dag? Det måste ju finnas bättre sätt att välja goda representanter än via politiska partier som tillhandahåller ett antal kandidater, kan jag tycka. Partier är ett lika stort demokratiproblem som parlamentarismen.
De här (demokratiska) "värderingarna" som etablissemanget pladdrar om i dag är exkluderande och till viss del folkfientliga. Det vore faktiskt bättre om de höll sig till egna påhitt, som "värdegrunden", och inte urholkade eller förvrängde betydelsen av befintliga begrepp. Demokratin har blivit ett vapen mot politiska motståndare, men det är heller inte hela världen att få det här "odemokratiskt!" kastat på sig. Det betyder egentligen bara att någon lojal med regimen anser att du har fel. Att "demokrati" innebär yttrandefrihet är uppenbarligen ett litet missförstånd.