2019-04-14, 15:05
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Förstår inte problemet? Filipstad har fått exakt vad journalister, politiker och ”De Goda” jobbat för att genomföra de senaste 20 åren! Varför gnälla när det blivit exakt vad man kan förvänta sig?

Ungefär som att ge sig ut på nordsjön i en läckande skorv och sedan börja skicka nödraketer när den börjar sjunka!

Filipstad kommer att få finansiellt tillskott sedan kan journalister skriva om hur kommunen hanterar situationen på bästa sätt.
Citera
2019-04-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Det fanns en tid då Polacker var lägre stående än Somalier är nu. Tom fyllona använde djävla polack över arbetsskygga tjuvar.
Det gick ganska bra för er polacker så det kommer nog gå bra för Somalierna med.

Medan ni svenskar numera är lägre stående än somalier. Muslimerna är ju ert herrefolk numera så buga som den lilla hora du är.
Citera
2019-04-14, 15:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
[quote=axioms|67312888]
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
10 000 invånare varav 2000 med icke europeisk bakgrund.

Av dessa 2000 ät 9 av 10 bidragsberoende. Somliga analfabeter. Det är 1800 pers.

Då ”kulturskildnader” gör det ointressant att arbeta och de väljer det bekvämare livet med bidrag gör det hela ohållbart.

Med dessa tal blir det begripligt att svensken troligtvis måste arbeta tills denne fyller 75.[/QUOTE

Sedan har dessa 2000 personer massa bar med..... Så siffran blir betydligt högre hur många som behöver ekonomisk hjälp.

Varför har analfabeter rätt att utsätta en stor barnaskara för barnfattigdomen?

Var det inte Socialdemokratin som tvångs steriliserade de hopplösa fallen för att räta upp befolkningen. Något de fått en del skit för.

Personligen så tycker jag att det är dags att diskutera problemet med överbefolkning i världen.

Den största miljöboven är volymen personer på jordens yta och som ska dela på resurser.

Filipstad är ett fint exempel.
Dåligt utbildade lågproduktiva personer drar ned levnadsstandarden för samtliga. Främst drabbar det medelklassen som betalar den största delen av kalaset. En medelklass som i Sverige minskar procentuellt, pga av att de fattiga ökar.

Den stora frågan är villket ansvar Sverige har för den globala befolkningstillväxten.

Ska Sverige satsa på Kvalite eller kvantitet?

Moderater, C och L vill ha en globalisering. Med den så ska välfärdssystemet skrotas och skatten harmoniseras med övriga världen. Vill man ha det så?

För när bidragen är borta måste folk flytta dit de kan försörja sig, eller så kommer brottsligheten öka på ett sätt vi inte kan föreställa oss.
Citera
2019-04-14, 15:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
- Vi klarar inte av det finansiellt. Vi får väl skicka in vår konkursansökan, säger Claes Hultgren som är kommunchef i Filipstad.
Fy fan, vad billigt sagt. Ta ansvar istället för vad du har röstat på och avgå med omedelbar verkan och ta dina partikamrater med dig.

Nu vet jag inte hur det ser ut just i Filipstad, men som regel i småkommuner så är de flesta politiker fritidspolitiker, alltså de är med och fattar beslut och får kanske någon liten ersättning. Politikerna är alltså oftast oavlönade, kanske med undantag av kommunstyrelsens ordförande. Det brukar också vara mer av samarbete över partigränserna eftersom politikerna som regel är lokalt förankrade och detta väger ofta tyngre än partitillhörigheten. Man bryr sig om sin ort.

Om man är kommunchef så är man tjänsteman, alltså inte politiskt tillsatt. Och som det hela fungerar så lassar riksdagen på kommunerna en massa bekymmer som fritidspolitiker får försöka att ställa till rätta. En antagligen inte allt för skoj syssla. Det jag menar är att man inte har så stort handlingsutrymme som man som kommuninnevånare tror. Det skulle kanske vara möjligt att vigla upp de gamla ortsborna och jaga i väg de invällande socialbidragstagarna, men knappast troligt. Eller så är det så det i slutändan kommer att sluta. Kommun efter kommun jagar i väg sina nytillkomna så att det driver omkring en miljon människor längs vägarna som inte vet vart de ska ta vägen.
Citera
2019-04-14, 15:14
Avslutad
Det mest korrekta svaret är såklart att vi måste påverka EU att ta tag i flyktingproblemet.
Vi har ju trots allt hela 1.7% inflytande där.
Problemet löst, frågor på det?
Citera
2019-04-14, 15:15
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
På 80- talet var polacker de mest avskydda folken i Sverige, rätt eller fel så var det så. T.o.m fyllona använde djävla polack som skällsord. Ingen ville veta av polacker på 80- talet.
Jag har personligen aldrig haft något emot polacker. I mitt tycke jobbade de bra. Söp som svin och slog kvinnor ansågs det. Jag tror det var ont förtal ungefär som nu då vi drar alla invandrar över samma kam. Finns bra och dåliga människor bland alla folkgrupper.

Nonsens. Polacker har aldrig haft ett dåligt rykte i Sverige.

Innan murens fall 1989 var utbytet av människor mellan Sverige och Polen (och andra östblocksländer) ytterst begränsat. Så att måla upp bilden av polacker som paria i Sverige är en historieförfalskning som pk-folket tar till för att få oduglingar från Afrika och Mellanöstern att framstå i bättre dager.

Polacker som kommit till Sverige har alltid varit arbetsamma (då inkluderar jag naturligtvis inte zigenare från regionen). I början, när de ekonomiska skillnaderna var stora, så dök det upp polska bärplockare. Men i takt med att Polen och andra östländer fick det bättre ställt ekonomiskt, så har denna typ av säsongsarbetare kommit från allt avlägsnare länder: först Rumänien, därefter Moldavien, Thailand o.s.v..

Kontakten mellan grannländer Tyskland och Polen, med gemensam landgräns, har följt samma mönster. Först ett inflöde av enklare skolad arbetskraft till väst, men efterhand som en utjämning av välståndet skett så har detsamma gällt de människor som passerat gränsen från respektive sida.

Dagens problem med fattiga östeuropéer, stöldligor från öst o.s.v. härrör inte från vår omedelbara granne på andra sidan Östersjön utan det rör sig om personer som kommer längre ifrån.

Ett typexempel på en sådan person är Rachmat Akilov, den svagbegåvade terroristen som det falska kräket Özz Nujen och hans familj, via de kontakter som systern knutit i sitt jobb som snyltande asyladvokat, lejt som svartjobbare för arbeten på familjens fastigheter på Gotland.
Citera
2019-04-14, 15:15
Medlem
Kan någon förklara för mig här nu. Politiker och etablissemanget har ju i alla tider sagt att det är mångkultur vi ska åt och att denna mångkultur kommer rädda oss ekonomiskt i framtiden. Varför denna ifrågasättande artikel? Är det inte bra i Filipstad? Har inte pensionärerna där nu råd med sin medicin? Vi skulle ju få tillbaka mångdubbelt det vi "investerar" dagligen i mångkulturen. Vad händer egentligen?
Citera
2019-04-14, 15:24
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
10 000 invånare varav 2000 med icke europeisk bakgrund.

Av dessa 2000 ät 9 av 10 bidragsberoende. Somliga analfabeter. Det är 1800 pers.

Då ”kulturskildnader” gör det ointressant att arbeta och de väljer det bekvämare livet med bidrag gör det hela ohållbart.

Med dessa tal blir det begripligt att svensken troligtvis måste arbeta tills denne fyller 75.

Begreppet "negerjobb" måste omdefinieras.
Det rör sig fortfarande om jobb för negrer, men det handlar inte längre om bemärkelsen att negrer själva utför dem, utan att andra tvingas utföra jobben för att försörja negrerna.
Senast redigerad av Prora 2019-04-14 kl. 16:03.
Citera
2019-04-14, 15:29
Medlem
låt svenne lida, dom kunde bränna ner hela filipstad 1993 , gick ett år på bergskolan o var väl nere i samhället 1 gång- det räckte, har man sett nils ferlin statyn o området där omkring så är det det enda som är nåt att ha , inget mer ,wasa släpper väl ut 15000 ton alkohol i luften, så alla är väl fulla mest hela tiden,
Citera
2019-04-14, 15:29
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Så här går det när styrande politiker sätter sin humanitära prestige framför långsiktigt rationellt tänkande. Filipstad nästa till Lyxfällan?

Detta är precis vad det handlar om. Jag träffar en hel del kommunala politiker och tjänstemän emellanåt och gudarna ska veta att nivån hos dessa är skiftande. En del är jätteduktiga, erfarna och kunniga medans andra helt saknar relevanta kunskaper för att hantera en så stor skuta.

Jag tycker om tanken på att Sverige som nation skall stå upp för viktiga värderingar som har sin grund i vår kristna tradition. Men vi ska göra detta på ett rationellt och långsiktigt vis, för endast då kan vi göra någon väsentlig skillnad för omvärlden.

Våra engagemang borde sålunda fokusera på internationella samarbeten för fred och välfärd snarare än konfliktsökande politiska agendor kopplade till geopolitiska allianser, som i sin tur leder till "revolutioner", krig och terror.

Detta är stora komplexa idéer som kräver breda överenskommelser, kunskap och tålamod. Det vi ser idag i landet är något helt annat och påvisar (minst) en av två saker:
1. Ett medvetet försök att stjälpa samhället.
2. Ett systemfel inom rikets styre.

Filipstad är tyvärr nog bara en av många kommuner som kommer att drabbas hårt. Jag har själv inte varit där så jag kan inte uttala mig om dom faktiska förhållanden som råder, men det går helt i linje med den utveckling vi sett komma under så lång tid.
Citera
2019-04-14, 15:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Filipstad är bara en i mängden av dessa städer som mer eller mindre får skylla sig själva. Städer som med öppna armar skrek att invandrare kan komma dit. Det så länge de fick miljoner i bidrag. Att det blev som det blev krävs ingen raketforskare för.

Är man från Afrikas savann så varför jobba när du får gratis bostad, gratis mat och inte ens behöver gå för att hämta vatten? Desto fler ungar du föder desto mer får du dessutom i bidrag. Städer där det numera närmast bara jobbar socialtanter, väktare och poliser. Att ge mer pengar dit är bara att kasta pengarna i sjön. Systemet behöver ändras så dessa lata invandrare måste jobba.

Ja de får verkligen skylla sig själva. De visste att invandrarna flyttar efter ett tag och var nöjda med att de blev någon annans problem. Nu flyttar de inte längre på grund av stor bostadsbrist då är Filipstadarna sura på oss.

50% röstade på S och V det är på tok fel sätta att tro man ska få något stöd.
Citera
2019-04-14, 15:34
Medlem
Tradens avatar
Jag hör ingenting jag noterar bara hur hjärndöda politiker använt flyktingar som basen i ett pyramidspel

Jag trodde politiker kunde tänka åtminstone en mandatperiod framåt, är det inte ens så långt nu för tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in