2019-04-14, 14:21
Medlem
Nils Ferlin (1898-1961) lever kvar i Filipstad. Ferlinstatyn är en av Sveriges mest avfotograferade statyer och Ferlinmuseet skildrar hans liv och dikter.

Han var förutseende med: ” jag är ganska mager om bena ,tillika om armar och hals. Jag har ingenting alls här i världen (Filipstad) att vinna och snart i min grop skola maskarna finna att jag är ganska mager om bena tillika om armar och hals."
Citera
2019-04-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Anna Dahlberg på Expressen är en journalist som verkligen kämpar för att peka på och skriva om sanningar.

Annas alster drunknar lätt bland "Let's Dance", Wahlgrens, En säl i Norrköping, Tjänar du mer än din granne?, etc eftersom de ger "mer klick" och därmed Bonnier mer intäkter.

Helt förskräcklig läsning. Om nu Filipstad meddelar nödrop? - vem skall då lyssna på dem om Staten inte gör det?

Skall vi på FB starta insamling åt Filipstads Kommun så att de kan asfaltera gatorna ett par år till samt byta ut trasiga glödlampor eller skall vi lämna Filipstad åt dess öde?

Om nu bostadslösa Afghaner i Stockholms-trakten tipsas om (som ett alternativ till att bo utomhus eller åka buss till 05:30 i 08-område) att flytta till Filipstad så är det illa.

Ni från Filipstad - hur illa är det? Stämmer Annas artikel eller överdriver Anna?

Om den stämmer - vad skall göras för att återupprätta Filipstad, Lesjöfors Bruk, bandybaronen Lars De Geer och alla deras värdefulla värv till svensk ekonomi.

Om inget görs kommer alla yngre s.k. svenska ungdomar lämna Filipstad, kvar blir föräldrarna som kämpar på samtidigt som gymnasielagen gör att Hazariska män från Teheran flyttar dit och direkt går till Filipstads kommun för att få bidrag och bostad.

Jag vill hjälpa Filipstad finansiellt om det nu är så att Staten givit upp men då vill jag samtidigt få rabatt på den skatt jag betalar.

Kanske blev lite rörigt - ni som inte är från Filipstad, lova mig att ni inte kommenterar innan ni löst Annas artikel. Ni från Filipstads kommun kan kommentera direkt.

Ange gärna "från F" eller "ej från F" när ni kommenterar.

Här kommer Annas alster:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/

Jag vill Filipstad väl trots att jag aldrig varit där.
Dom rika får ge sina pengar.
Citera
2019-04-14, 14:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Helt galet inslag, jag lyssnar mkt på P1 och det där stack ut rejält som ett riktigt puckvänster koolaid propagandainslag. Helt knäppa människor som svamlar om hur bra de lågutbildade trivs i Sverige. Givetvis föredrar man ordnat boende och bidrag framför att bo i nåt jävla u-land.

Hur kan 90 procent arbetslösa inte vara en varningsklocka liksom?

Det är möjligt att man kanske borde börja filma i såna här hålor på landsorten och lägga ut på youtube för att skrämma upp svenssons.

Det är först problemen drabbar de som driver agendan de kommer att ändra uppfattning.

Men på söder är det knappt märkbart, inte heller vid sommarhuset på Gotland eller i vimlet under Almedahlsveckan.
Citera
2019-04-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är först problemen drabbar de som driver agendan de kommer att ändra uppfattning.

Men på söder är det knappt märkbart, inte heller vid sommarhuset på Gotland eller i vimlet under Almedahlsveckan.
Det är inga problem med att få in familjer med barn från Syrien så filma på du.
Citera
2019-04-14, 14:32
Medlem
beer-goggless avatar
Sorglig läsning, nästan dystopiskt.
Men jag tror det faktiskt finns en lösning - det är dags att man i Filipstad får tillstånd att börja bygga strandnära och att man verkligen nu börjar med bredbandsbyggandet ut i kommunen.

Källa: https://dagenssamhalle.solidtango.com/video/dagens-samhalle-live-fran-almedalen-04-jul-14-59-15-18?locale=sv
Citera
2019-04-14, 14:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosack
(min fetning)

Som att kissa på sig: Först är det vamt och gott sedan blir det kallt och vått...
Konsekvenstänk, någon?

Snabba pengar. Nu sitter de med 2000 analfabeter som aldrig kommer dra in en enda skattekrona till kommunen för de vill inte jobba. Givetvis kommer dessa när de fått svensk medborgarskap rösta rött också.

En annan sak här som är intressant. Sossen säger alltså öppet att det är analfabeter och lönlöst att ens försöka få dom i arbete. Det är ok men när en moderat sa samma sak i Göteborg fick hon avgå.
Citera
2019-04-14, 14:35
Medlem
Finns det någon Webkamera över torget i Filipstad?

Som sagt avfolkningskommuner med tomma bostäder måste se till att riva dem för att flytta Svarte-Petter till annan.
Citera
2019-04-14, 14:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Snabba pengar. Nu sitter de med 2000 analfabeter som aldrig kommer dra in en enda skattekrona till kommunen för de vill inte jobba. Givetvis kommer dessa när de fått svensk medborgarskap rösta rött också.

En annan sak här som är intressant. Sossen säger alltså öppet att det är analfabeter och lönlöst att ens försöka få dom i arbete. Det är ok men när en moderat sa samma sak i Göteborg fick hon avgå.

10 000 invånare varav 2000 med icke europeisk bakgrund.

Av dessa 2000 ät 9 av 10 bidragsberoende. Somliga analfabeter. Det är 1800 pers.

Då ”kulturskildnader” gör det ointressant att arbeta och de väljer det bekvämare livet med bidrag gör det hela ohållbart.

Med dessa tal blir det begripligt att svensken troligtvis måste arbeta tills denne fyller 75.
Citera
2019-04-14, 14:51
Medlem
Intressant artikel om Filipstad.

Det saknas arbetskraft som kan fixa till maskinerna när de går sönder till de industrier som finns kvar.

Dystopisk artikel.

https://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/
Citera
2019-04-14, 14:51
Medlem
[quote=Sam.Boyd|67312848]10 000 invånare varav 2000 med icke europeisk bakgrund.

Av dessa 2000 ät 9 av 10 bidragsberoende. Somliga analfabeter. Det är 1800 pers.

Då ”kulturskildnader” gör det ointressant att arbeta och de väljer det bekvämare livet med bidrag gör det hela ohållbart.

Med dessa tal blir det begripligt att svensken troligtvis måste arbeta tills denne fyller 75.[/QUOTE

Sedan har dessa 2000 personer massa bar med..... Så siffran blir betydligt högre hur många som behöver ekonomisk hjälp.

Varför har analfabeter rätt att utsätta en stor barnaskara för barnfattigdomen?
Citera
2019-04-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Anna Dahlberg på Expressen är en journalist som verkligen kämpar för att peka på och skriva om sanningar.

Annas alster drunknar lätt bland "Let's Dance", Wahlgrens, En säl i Norrköping, Tjänar du mer än din granne?, etc eftersom de ger "mer klick" och därmed Bonnier mer intäkter.

Helt förskräcklig läsning. Om nu Filipstad meddelar nödrop? - vem skall då lyssna på dem om Staten inte gör det?

Skall vi på FB starta insamling åt Filipstads Kommun så att de kan asfaltera gatorna ett par år till samt byta ut trasiga glödlampor eller skall vi lämna Filipstad åt dess öde?

Om nu bostadslösa Afghaner i Stockholms-trakten tipsas om (som ett alternativ till att bo utomhus eller åka buss till 05:30 i 08-område) att flytta till Filipstad så är det illa.

Ni från Filipstad - hur illa är det? Stämmer Annas artikel eller överdriver Anna?

Om den stämmer - vad skall göras för att återupprätta Filipstad, Lesjöfors Bruk, bandybaronen Lars De Geer och alla deras värdefulla värv till svensk ekonomi.

Om inget görs kommer alla yngre s.k. svenska ungdomar lämna Filipstad, kvar blir föräldrarna som kämpar på samtidigt som gymnasielagen gör att Hazariska män från Teheran flyttar dit och direkt går till Filipstads kommun för att få bidrag och bostad.

Jag vill hjälpa Filipstad finansiellt om det nu är så att Staten givit upp men då vill jag samtidigt få rabatt på den skatt jag betalar.

Kanske blev lite rörigt - ni som inte är från Filipstad, lova mig att ni inte kommenterar innan ni löst Annas artikel. Ni från Filipstads kommun kan kommentera direkt.

Ange gärna "från F" eller "ej från F" när ni kommenterar.

Här kommer Annas alster:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/

Jag vill Filipstad väl trots att jag aldrig varit där.

- Vi klarar inte av det finansiellt. Vi får väl skicka in vår konkursansökan, säger Claes Hultgren som är kommunchef i Filipstad.
Fy fan, vad billigt sagt. Ta ansvar istället för vad du har röstat på och avgå med omedelbar verkan och ta dina partikamrater med dig.
Citera
2019-04-14, 15:02
Medlem
jack.danielss avatar
Förstår inte problemet? Filipstad har fått exakt vad journalister, politiker och ”De Goda” jobbat för att genomföra de senaste 20 åren! Varför gnälla när det blivit exakt vad man kan förvänta sig?

Ungefär som att ge sig ut på nordsjön i en läckande skorv och sedan börja skicka nödraketer när den börjar sjunka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in