Citat:
Ursprungligen postat av
Tissetiss
Jag håller med dig i stort - men inte vad gäller Samhall och vissa statligt subventionerade anställningar. Tänk på alla de med funktionsnedsättningar som faktiskt vill ha ett jobb och behöver en lön att leva på. De kan faktiskt jobba om det får gå lite långsammare och med handledning. Latmaskar som inte vill jobba, av någon anledning inte kommer till jobbet får däremot ingen anställning alls eftersom det trots allt är vanliga arbetsgivare.
Anna Dahlberg brukar vara klarsynt och jag uppskattar ofta hennes krönikor. Bra att hon tar upp Filipstad som ett exempel där det gått för långt. Vi behöver skapa företag i Sverige och på olika möjligheter till kompetensutveckling samt även jobb som inte är så kvalificerade. Alla som kan måste bidra.
Fast nu handlar det ju inte om diverse handikappade människor oavsett ursprung. Och oavsett det så kommer en anställning i exempelvis Samhall, eller på Arbetsförmedlingen (där fler och fler babbeluringar anställs) aldrig någonsin vara en VINST för en kommun, landsting eller stat, eftersom det är ett statligt/kommunalt avlönat arbete, som därtill inte har någon faktisk funktion annat än att hålla folk sysselsatta.
Anställningarna måste ske i den privata sektorn för att öka konsumentkraften, och faktiskt också skatteintäkterna (som då ska gå till skola och vård främst, inte bidrag.) men också minska bidragsberoendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Restad
Du tänker fel, ta emot massor med invandrare. Få statligt stöd så att skolor och arbeten kan uppstå även i avfolkningsbebyggelse.
Så...
1. Skaffa analfabeter.
2. Få statligt bidrag för dessas försörjning.
3. Profit?
Det funkar ju i kommunens ögon, men det är likförbannat dina och mina pengar som går åt, oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
javeliner
Finns en enkel lösning. Stryp bidragen. Problem solved.
Strypa bidrag kommer nog resultera i rejäla upplopp, och när menaiterna upploppar så är det liksom inte med banderoller och hänsyn.
Däremot tror jag på att kraftigt minska bidragen och samtidigt stimulera privata företag att etablera sig på orten.
Och det här kan ju låta hårt, men ställa krav på invällarna, dels om språk och assimilering, men också vara tydlig med att "antingen hittar du ett jobb eller så hittar du ett flyg hem."
Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Jag påstår att alla kommuner sitter mer eller mindre i samma båt. Några skorvar läcker mer än andra, som Filipstad. Men att de alla kapsejsar till slut är ett faktum. Det är bara att googla Hans Jensevik.
När jag skriver att kommunerna måste börja sätta sig på tvären och jävlas med staten och de dagdrivande så är det mer än bara ett beslut som ska tas. Jag tror att det helt enkelt blir en självförstärkande process när det väl drar igång.
Ta t ex Staffanstorp och Vellinge som börjat i liten försiktig skala (man är ju fortfarande till viss del påverkad av den reinfeldtska ideologin som styr M). Även om vissa trilskande kommuner åkt på bakslag i myndighetsdomar så kommer man ändå att tjäna ekonomiskt på att bända på statens påbjudna regler.
Följden blir att grannkommunen kommer att göra likadant, varefter ytterligare någon kommun tar ett nytt djärvt steg. Det hela kommer att utvecklas till ett kommunernas "inbördeskrig" för att behålla etniska svenskar och integrerade blattar, behålla relativ social stabilitet och ett företagande. Det blir ett slags omvänt auktionsförfarande där den lägstbjudande kommunen vinner.
Den här processen kommer att bli självförstärkande, och tar fart när lågkonjunkturen sätter klorna i oss och en kreditbubbla börjar pysa ihop.
Se inte ovanstående som någon optimism från min sida - det kommer att bli kraftiga konvulsioner och sociala spänningar - men att något börjar hända vid någon tidpunkt är glasklart. Opinionen har faktiskt börjat vända, även om Anna Dahlberg bara är en vindflöjel som följer opinionen och inte leder den.
Jag tror du har helt rätt, det blir som en kommunal identitet, lite som vi förr i tiden hade en nationell identitet, en sammanhållning, en samhörighet.
Det intressanta är ju att inte en enda kommun mig veterligen hänvisat till den grundlagsskyddade rätten till kommunalt självbestämmande, det har inte ens varit nåt snack åt det hållet, utan det har bara portionerats ut ett antal dräggblattar på orter i landet som definitivt inte har önskat sig det.
Lite som att få besök av Krampus på julen.