2019-04-14, 12:07
Medlem
Rätt åt Filipsstad liksom övriga Sverige. Jag känner ingenting för detta land längre som jag en gång älskade innerligt. Som etnisk polack såg jag en gång upp till svenskarna och ville bli som er. Numera äcklas jag av er och ser er som förrädare som bidragit till att förstöra vårt vackra Europa och detta en gång så oerhört vackra land. Det smärtar mig oerhört men jag hatar er.
Citera
2019-04-14, 12:09
Medlem
Det här tror jag över lag gäller många orter med 6000 invånare. Tror det slås en hel del dank. Och ja FilipSTAD är en ort.
Citera
2019-04-14, 12:12
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
En annan sak som associerande slår som en slägga i skallen när Filipstad-syndromet kommer på tal, är alla de kommunalchefer som träder fram och utan darr på stämman försöker förklara cirkelns kvadratur.
Man hör och ser dem i tv och radio stå och blåljuga utan skam i kroppen ungefär så här: Det är bara positivt med inflyttning, kommunens befolkning blir äldre och vi måste få in yngre, det är många högutbildade som också kommer, det viktiga är att våra nya invånare kommer ut i arbete, våra skatteintäkter ökar, mångfald berikar och en massa annan dravel.

Och det har man hört också i 20 år minst. Fast kommuncheferna vetat lika länge att när statsbidraget dras in för flyktingen står kommunen där med eget ansvar.
Det Filipstads kommunfullmäktige hoppas mest på då är att flyktingarna - några jobb i Filipstad har inte kunnat ordnas - flyttar till någon storstad så att den ekonomiska belastningen försvinner på orten.

Det är inte flyktingarna som gör något fel. De följer Sveriges migrationslagar och bidragsnormer och bosättningsregler men kan inte konkurrera på arbetsmarknaden i de flesta fall av förklarliga skäl som outbildade och kunskapshandikappade i svenska språket.

Det är alla hycklande politiker i kommun och stad - tusentals i Sverige - som i alla år står och ljuger sig blåa i ansiktet som väcker vrede. Och dom finns överallt, från Ystad till Kiruna, från Strömsund till Täby.
Några få kommun - bortsett från Sjöbo, där den svenska sjukans reaktion blev gränslösa moteldar som resultat - har vågat opponera sig först på sista tiden, Vellinge mot tiggeri och Staffanstorp mot IS-mördare.

Annars överallt - rikstäckande knäböjande och krypande för orderna från idiotin på Helgeandsholmen.

De höga grisarna på kommunerna - en MP-gubbe i Svt-Opinion som stod och förnedrade sig om Afghanbarnen, en bekant politiker-far i Värnamo som i Svt bedyrade den lilla stadens lugn och trygghet fast den är värst i riket i kriminalitet per capita - ljuger och förleder för egen personlig ekonomisk vinning. Dom skiter i vilket för skulle de ryka i nästa val är fallskärmarna så stora att de skiter i vilket, här med. Efter politiken kan man alltid bli konsult.

Just därför det bra att internet aldrig glömmer. Vid en snabb googling ramlar det fram åtskilliga artiklar och utsagor från politiker i Filipstad och andra hellholes att berikningen är fantastisk. Det är tufft idag men i framtiden kommer det visa sig att bosättarna varit nödvändiga. Jo men visst, tjena blixten!

Min kritik mot Dahlbergskan handlar om tre saker:

1) Hon har vetat detta i flera år och har kunnat nämnt situation åtminstone från 2014 eller ännu längre tillbaks.

2) Längre ned på sidan där artikeln finns diskuterar hon med SKL:s chefsekonom om problemet med antalet pensionärer och hur mycket resurser de tar från välfärden utan att ens pipa om att bosättarna suger långt mer resurser särskilt från de äldre. Artikeln om Filipstad är alltså genast glömd.

3) Anna plockar egentligen bara fram lättviktig fakta utan mera analys och hon serverar inte heller några lösningar. Hon har börjat göra det i och med att hennes tidigare förslag, exempelvis enkla jobb, nu visar sig inte ha någon effekt alls.
Citera
2019-04-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Det är givetvis tragiskt, och som Anna skriver är inte Filipstad ens unikt i sin situation.

Min kanske enda fråga: När ska de politiker, organisationer, myndigheter och privatpersoner som drev igenom det här be om ursäkt till de som hela tiden sagt att det hela är galenskap?

Det enklaste är väl att Sandviken betalar...oh wait, det var inget.

Det finns som jag ser det två vägar ut.
Den ena är att slänga ut de skitmänniskor som migrerat hit. (Notera då att det finns normalt/bra folk som migrerat hit)

Det andra är i princip att stimulera privat företagande. Att anställa alla på Arbetsförmedlingen eller Samhall fungerar bara under valår för att justera statistik, i längden är det en enorm förlustaffär eftersom de kostar mer än de genererar i ett statligt icke-jobb.
Så identifiera bristyrken, motivera dem att plugga upp betyg/examen och stimulera folk i allmänhet att utbilda sig, speciellt på orter som är lite på dekis så att säga.
Du tänker fel, ta emot massor med invandrare. Få statligt stöd så att skolor och arbeten kan uppstå även i avfolkningsbebyggelse.
Citera
2019-04-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Rätt åt Filipsstad liksom övriga Sverige. Jag känner ingenting för detta land längre som jag en gång älskade innerligt. Som etnisk polack såg jag en gång upp till svenskarna och ville bli som er. Numera äcklas jag av er och ser er som förrädare som bidragit till att förstöra vårt vackra Europa och detta en gång så oerhört vackra land. Det smärtar mig oerhört men jag hatar er.
Det fanns en tid då Polacker var lägre stående än Somalier är nu. Tom fyllona använde djävla polack över arbetsskygga tjuvar.
Det gick ganska bra för er polacker så det kommer nog gå bra för Somalierna med.
Citera
2019-04-14, 12:17
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry

Funderat på att återvända till moderlandet?

Kan inget annat än hålla med dig dock. Värre kommer det att bli.
Citera
2019-04-14, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Just därför det bra att internet aldrig glömmer. Vid en snabb googling ramlar det fram åtskilliga artiklar och utsagor från politiker i Filipstad och andra hellholes att berikningen är fantastisk. Det är tufft idag men i framtiden kommer det visa sig att bosättarna varit nödvändiga. Jo men visst, tjena blixten!

Min kritik mot Dahlbergskan handlar om tre saker:

1) Hon har vetat detta i flera år och har kunnat nämnt situation åtminstone från 2014 eller ännu längre tillbaks.

2) Längre ned på sidan där artikeln finns diskuterar hon med SKL:s chefsekonom om problemet med antalet pensionärer och hur mycket resurser de tar från välfärden utan att ens pipa om att bosättarna suger långt mer resurser särskilt från de äldre. Artikeln om Filipstad är alltså genast glömd.

3) Anna plockar egentligen bara fram lättviktig fakta utan mera analys och hon serverar inte heller några lösningar. Hon har börjat göra det i och med att hennes tidigare förslag, exempelvis enkla jobb, nu visar sig inte ha någon effekt alls.
Hon är en av alla dessa roddare som byter åsikt så fort det blir opportunt.
För 7-8 år sedan var försvaret ett särintresse och massinvandring av muslimer Sveriges räddning.
Nu är FM viktigt och massinvandringen av bidragsjagande analfabeter problematisk.
Simsalabim så har roddaren kvalat in till det ” konservativa blocket”.
Citera
2019-04-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det är pga all rasifiering som sker mot nysvenskar som drivit till att de blivit duktiga småföretagare och precis som Abrahams barn arbetade sig fram för att kunna med tro och med hårt arbete kunna klara sig i det nya landet. Tillsammans är vi starkare och det är genom kärlek, hårt arbete och en vilja att utvecklas tillsammans som vi får landet framåt, inte genom att misstänkliggöra varandra och använda hatretorik. Ett steg tillsammans för Sverige och världen, tillsammans kan vi göra det.

Efter att ha läst ditt inlägg, kan jag konstatera att Abraham hade likt alla oss andra, barn med olika talanger och anlag.

Det jag noterat med detta nyföretagande, är att det är ett tagande utan att leverera enligt civilrätten och särskilt konsumenträttens regler. Vi har ett undergrävande av flera yrken där man förr kunde förvänta sig en viss kvalitet. Folk blir inte yrkesmän enbart genom att registrera ett företag. Denna politiska lösning med att företag ska ge jobb, är en katastrof, med undermåliga jobb, lurade konsumenter och konkurser, för ryktet sprider sig fort där dessa nya företag jobbar.

Sen undrar jag vad du har tänkt dig att lösningen ska bli i Filipstad. Vilka företag kan du tänka dig att dessa nykomlingar ska starta? Berätta om vad som saknas som de kan tillföra. Jag ser ingen normal efterfrågekurva som är i linje med en marknadsekonomi. Det enda som efterfrågas av dessa nya kommuninvånare är utbudet av lägenheter och bidrag.
Citera
2019-04-14, 12:31
Medlem
Lachlans avatar
Här har vi den mening som illustrerar vad för lägre stående pack vi tagit emot:

Citat:
- Hur ska en person som är analfabet komma ut i arbete inom några år? Vi har analyserat varenda person som har kommit till oss och många har en lång, lång väg till egen försörjning.

Analfabeter, könsstympare och korankunniga... tack för den!

Låt Filipstad falla. Spännande att bevittna från distans.
Citera
2019-04-14, 12:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon är en av alla dessa roddare som byter åsikt så fort det blir opportunt.
För 7-8 år sedan var försvaret ett särintresse och massinvandring av muslimer Sveriges räddning.
Nu är FM viktigt och massinvandringen av bidragsjagande analfabeter problematisk.
Simsalabim så har roddaren kvalat in till det ” konservativa blocket”.

Till sitt försvar så var hon en av de första som började skriva om invandringsproblemen och tog fram fakta. I detta var det ingen som påverkade henne så att hon bytte åsikt. Redan 2012 nämnde Anna att det kanske är dags att minska volymerna. Sedan är det som jag påpekat i en annan tråd att Anna egentligen inte är intresserad av invandringsfrågor. Men då dessa är så påtagliga kan hon inte som chefredaktör på en ledarsida lämna dem.
Citera
2019-04-14, 12:47
Medlem
Filipstad har högst andel bidragsförsörjda i Sverige, lägst andel högutbildade och sjätte lägst andel företagare. Så ser det ut idag. Om tjugo år lär Filipstad befolkas i stort sett till 100% av invandrare och det krävs inte ett geni för att förstå hur det kommer att se ut då.
Så jävla sorgligt att se hur Sverige bit för bit ruttnar sönder
Citera
2019-04-14, 12:49
Medlem
MosterAugustas avatar
Det har länge funnits en diskussion om invandring i Filipstad. Vem minns inte Levi Klausen?

https://youtu.be/g9dJtGUvtcE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in