2019-04-14, 13:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är märkligt i dagens Sverige, att det drivs politiska utredningar som leder åtal. Som i Assange och nu detta fall, där det är tydligt att det inte ska finnas en chans till fällande dom.

Assange har inte begått våldtäkt i lagens mening, och vi har ingen möjlighet att använda retroaktiv lag, som samtyckeslagen som var under debatt när detta skedde. Att folk önskar att Assange, eller poliser straffas har ju inget med rättsordningen att göra.

Det är tragiskt med Eric. Men han hade inget att göra ute sent på natten med ett leksaksvapen. Vi vet att han utvecklingsmässigt var i en ålder som inte tillåter honom att vara ute ensam utan tillsyn, och det är kärnan i tragiken, eftersom sörjande förälder är som heliga kor. Ansvaret är föräldrarnas och ingen annans. Det är ett åtagande där ansvar följer, att ha ett barn som Eric i hemmet, och för mig är det märkligt att han tilläts ha leksaksvapen, med den diagnosen, och tron på detta vapen som ett skydd.

I straffrätt är detta ett praktexempel som alltid tas upp i undervisningen om nödvärnsrätt. Det handlar främst om vad den som möter ett leksaksvapen kan förmodas känna i form av hot. Det vanligaste exemplet är en kassörska som rånas med ett leksaksvapen under tron att det var ett riktigt vapen.

Sverige har en tragisk utveckling med ökad brottslighet och för lite poliser, där alla inte kan vara erfarna, och förträffliga. I detta fall tycker jag att man plågar dessa poliser för saker de inte kan ansvara för. Det kryllar att beväpnade busar överallt, och samtidigt är en storväxt liten kille ute med ett leksaksvapen. Bara i Sverige, säger jag. På vilken planet lever dessa aktivister som nu ger sig på polisen. I Sverige påverkar aktivister rättsväsendet, och det är det som är mest allvarligt i denna sak.

Vi ser en frontalkrock mellan vekligheten och den politiska bilden av Sverige med Bullerbyn som en våt filt över det sunda förnuftet. Den lag och rättspraxis vi har om liknande fall med leksaksvapen som uppfattas som riktiga vapen är tydlig. I Bullerbyn är alla barn trygga. I dagens Sveriges ska barn inte vara ute på nätterna. Oavsett vad det är för barn och oavsett utvecklingsstadium.

Kunde polisen ens ana att ett barn är ute och leker själv med en leksak som ser ut som ett riktigt vapen, mitt i natten, är den frågan en åklagare ska kunna besvara själv utan hjälp av en domstol.

Jag håller med dig i mycket i ditt inlägg men det är absolut inte en politisk utredning. Denna typer av incidenter ska alltid utredas och görs också så även i fall som inte får denna typ av konsekvens eller mediala uppmärksamheten. Eller menar du att man borde föra en politik om att incidenter där poliser råkat döda någon och det uppmärksammas ska undantas från en utredning som eljest är obligatorisk?
Citera
2019-04-14, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns inget motsägelsefullt i det. Man kan känna empati för sina kollegor som blir uthängda och anse det vara orättvist – men samtidigt strunta i det för sin egen del därför att man inte har dåligt samvete för det arbete man utför.
Men man kan ändå begära skyddad identitet för att familjen/sambon/flickvännen ska slippa obehaget. Ungefär som författaren som hade skyddad identitet och vägrade att gifta sig med sin sambo/särbo för att skydda henne..

Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.. Alla beslut kan inte heller fattas ”anonymt”.

Foliehattarna har tappat det helt nu ser jag.

Men det är ju typiskt för folk som jobbar på Securitas, och läst 5 p i lite snattarjuridik, och misslyckats ta sig in på PHS, att tro saker som detta alltid ska vara så märkvärdigt

En vanlig sekretess markering. Den lägre graden av skydd som tex jag och många andra har, ansöker du om hos skatteverket och en sådan kräver inget särskilt för att få.

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711 .html

Citat:
Det finns tre typer av skyddade personuppgifter, eller skyddad identitet som det också kallas:

skyddad folkbokföring, som har ersatt kvarskrivning
sekretessmarkering
fingerade personuppgifter, som innebär att du får nytt namn och personnummer.
Du ansöker om skyddad folkbokföring och sekretessmarkering hos Skatteverket. Fingerade personuppgifter ansöker du om hos Polisen.

Citat:
En sekretessmarkering är den lägre graden av skyddade personuppgifter. En sekretessmarkering är en administrativ åtgärd som gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Sekretessmarkeringen omfattar alla dina personuppgifter.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 13:42.
Citera
2019-04-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Fin halmdocka där du...

Nej, trollet "ondska-blblaba" har återkommande ondgjort sig över att poliser med hans attityd, blir uthängda samtidigt som han hävdar att han inte bryr sig om det (rätt så motsägelsefullt kan man tycka).

Rätten till skyddad identitet är inget man får bara för att känner att det skulle vara bekvämt (som i "ondska-blabla" fall) utan det krävs en pågående och överhängande hotbild.
Så du kan nog glömma att tv-hallåer får det mer än någon annan yrkesgrupp.

Däremot har riksdagen sedan ett bra tag, ett pågående projekt med att polis, åklagare och domstols- folk skall få vara anonyma i sin tjänsteutövning så långt det går (nuvarande Säpo-chef var först ut med det där i sin fd polismyndighet, där han började förvägra allmänheten och journalister rätten att få veta vem som fattat beslut/utövat myndighetsuppdrag genom att tilldela dem enbart tjänste-nr i offentliga handlingar).

I fallet med Eric Torell, så tycker jag inte att namnen borde bli offentliga på poliserna utan det räcker gott med att de åtalats och förhoppningsvis, fälls i domstol (sistnämnda tror jag har en god preventiv påverkan på myndigheten, dvs att man i framtiden får färre fall av sådant som skjutningen av Eric, pensionären i Husby och andra miserabla insatser).

Du är helt fel ute där du inte ser orsakssamband. Det du skriver har inte med de sakfrågor du tar upp. Polisen har tidigare i andra fall, agerat fel, men det kan inte rättas till genom att ge sig på 3 unga poliser i ett annat fall. Nu handlar saken om poliser som var ute på ett farligt jobb som slutade illa för Eric. Det värsta scenariot för dig är att dessa poliser frikänns, och då får du noll rättvisa enligt ditt sätt att tänka.

Det jag noterar är att vi är delade i hur vi upplever det landet vi bor i, och att det finns folk i Sverige som fortfarande lever i den trygga verklighet vi andra förlorat.

Att polisen, likt andra medborgare behöver skydd, beror på att vi har en brottslighet ingen inom rättsväsendet utbildat sig för att hantera eller förstå. Nu skjuts det med värre vapen i Stockholms förorter, än de vapen polisen själva har. Samma sak med sjukvården. Dödliga knivskador var ovanliga förr i Sverige. Folk dör av helt nya skador. Vi borde skicka unga läkare till Syd Afrika och länder i krig för att lära sig hur dessa skador hanteras.

Det är ett nytt Sverige och det framgår tydligt att Erics föräldrar inte uppfattat det, när de lämnar sin ytterdörr olåst. Jag skulle aldrig komma på tanken att inte låsa min ytterdörr, också när jag är hemma. I det fall jag hade haft ett barn som ger sig ut på nattliga äventyr hade jag tagit hand om nyckeln, och inte lämnat den i låset som jag nu gör.

Jag tror att något hände, som inte var bra, när Eric tog med sig sin pistol och gav sig iväg. Det som ligger närmast till hands var att han ville ut, men de kunde inte stoppa honom, eftersom han var stark.

Det blir märkligt att en tragisk sak som denna ska leda till att det måste finnas specifika syndabockar. I ett fall där de personer som hade det primära ansvaret för Eric leder drevet mot oskyldiga. För att ge Erics död mening. Det blir banalt. Och ännu värre är att rättsväsendet ställer upp.

Det blir absurt att kalla in polis vid skjutningar om inte polisen får skjuta. Jag tror inte polisen hade skjutit i det fall Eric, inte hade haft med sig sin leksak, eller om det hade varit dagsljus. Vi kan inte bortse ifrån hur de enskilda poliserna uppfattade situationen när de sköt Eric.

Sen undrar jag om reaktionen hade varit likadan, om det hade varit en av de utländska rånarna som tar klockor och jackor från folk. Om en tjuv hade haft ett vapen likt Erics, och hade råkat ut för samma möte med polisen hade vi alla kanske varit lättade. Ingen hade krävt rättslig prövning av polisen agerande. Eftersom det är ingen nytt inom nödvärnsrätten.

I natten kan man inte se att Eric hade Downs syndrom. Alltså blir denna argumentation du framför helt faktaresistent, med en meningslös rättegång eftersom det trots allt kryllar av brottslingar i Sverige. Där endast polisen med sitt våldsmonopol får hantera vapen. Men tack och lov finns det väldigt få barn som är ute på nätterna med leksakspistoler.
Citera
2019-04-14, 13:41
Medlem
Citat:
Det finns inget motsägelsefullt i det. Man kan känna empati för sina kollegor som blir uthängda och anse det vara orättvist – men samtidigt strunta i det för sin egen del därför att man inte har dåligt samvete för det arbete man utför.
Men man kan ändå begära skyddad identitet för att familjen/sambon/flickvännen ska slippa obehaget. Ungefär som författaren som hade skyddad identitet och vägrade att gifta sig med sin sambo/särbo för att skydda henne..

Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.. Alla beslut kan inte heller fattas ”anonymt”.

Det fetade har ju viss relation till att vissa naturligtvis kanske lättare drabbas av drägg. Kriminella är ofta ganska rationella på sitt sätt. Det ger begränsad utdelning i förhållande till risken att exempelvis utpressa eller id-kapa en undersköterska eller kidnappa dennes barn.
Citera
2019-04-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag håller med dig i mycket i ditt inlägg men det är absolut inte en politisk utredning. Denna typer av incidenter ska alltid utredas och görs också så även i fall som inte får denna typ av konsekvens eller mediala uppmärksamheten. Eller menar du att man borde föra en politik om att incidenter där poliser råkat döda någon och det uppmärksammas ska undantas från en utredning som eljest är obligatorisk?

Bevisbördan för en åklagare är tung. I detta fall är bevisbördan av det slag att åtalet inte kommer leda till framgång för åklagaren. Då ska åtal inte väckas enligt rättsordningen.

Jag tror inte dessa poliser kommer att fällas, för det saknas en liten detalj, som legalitet för att döma dem.

Vi behöver en politisk debatt om brottslighetens konsekvenser, mördandet och skjutandet som pågår nu i Sverige, där "experterna" klargör för folket att poliser kan hamna i situationer som blir dödliga för brottslingar eller oskyldiga som hamnar i kläm, genom att vara på fel plats vid fel tid/tillfälle.
Citera
2019-04-14, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Sådär jaa! då kröp det fram. ..! Visserligen knappast förvånande med tanke på din attityd om tillåtande våld och ständigt nedvärdera de som inte delar din uppfattning. Man kan gissa att det fanns anledning till ditt påstådda uppehåll inom poliskåren. Att du ansökte tyder väl på att du oroas av nån anledning behöver inte utveckla det mer.

Jag har fått mottaga hot här på forumet, både i trådar och PM, att man minsann vet vem jag är, än har ingen kontaktat mig IRL

Anledningen till mitt uppehåll var min vilja att testa nått nytt, samt en lön på 10 000 kr mer i månaden.

Det enda jag oroats för är att möjligen få hundbajs skickad med posten utav personer utav din kaliber och intelligensnivå, inget annat.

Men för en sketen sekretessmarkering krävs inte mkt, dessutom har jag även en flickvän som är polis
Citera
2019-04-14, 13:51
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Sådär jaa! då kröp det fram. ..! Visserligen knappast förvånande med tanke på din attityd om tillåtande våld och ständigt nedvärdera de som inte delar din uppfattning. Man kan gissa att det fanns anledning till ditt påstådda uppehåll inom poliskåren. Att du ansökte tyder väl på att du oroas av nån anledning behöver inte utveckla det mer.
Det är en märklig grej faktist, jag har stött på folk som gjort stor grej att de jobbar som instruktör för poliser och undrat ifall det kan vara sant att de vill ha nån med den uppenbara psykiska avvikelsen jag märkte. Sen visade det sig att det förvisso stämde men inte längre pga mystisk sjukskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
En vanlig sekretess markering. Den lägre graden av skydd som tex jag och många andra har, ansöker du om hos skatteverket och en sådan kräver inget särskilt för att få
Fel

En ansökan skall bifogas med intyg att anledning till sekretess finns och är inte påhittad.
Citera
2019-04-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är helt fel ute där du inte ser orsakssamband. Det du skriver har inte med de sakfrågor du tar upp. Polisen har tidigare i andra fall, agerat fel, men det kan inte rättas till genom att ge sig på 3 unga poliser i ett annat fall. Nu handlar saken om poliser som var ute på ett farligt jobb som slutade illa för Eric. Det värsta scenariot för dig är att dessa poliser frikänns, och då får du noll rättvisa enligt ditt sätt att tänka.

Det jag noterar är att vi är delade i hur vi upplever det landet vi bor i, och att det finns folk i Sverige som fortfarande lever i den trygga verklighet vi andra förlorat.

Att polisen, likt andra medborgare behöver skydd, beror på att vi har en brottslighet ingen inom rättsväsendet utbildat sig för att hantera eller förstå. Nu skjuts det med värre vapen i Stockholms förorter, än de vapen polisen själva har. Samma sak med sjukvården. Dödliga knivskador var ovanliga förr i Sverige. Folk dör av helt nya skador. Vi borde skicka unga läkare till Syd Afrika och länder i krig för att lära sig hur dessa skador hanteras.

Det är ett nytt Sverige och det framgår tydligt att Erics föräldrar inte uppfattat det, när de lämnar sin ytterdörr olåst. Jag skulle aldrig komma på tanken att inte låsa min ytterdörr, också när jag är hemma. I det fall jag hade haft ett barn som ger sig ut på nattliga äventyr hade jag tagit hand om nyckeln, och inte lämnat den i låset som jag nu gör.

Jag tror att något hände, som inte var bra, när Eric tog med sig sin pistol och gav sig iväg. Det som ligger närmast till hands var att han ville ut, men de kunde inte stoppa honom, eftersom han var stark.

Det blir märkligt att en tragisk sak som denna ska leda till att det måste finnas specifika syndabockar. I ett fall där de personer som hade det primära ansvaret för Eric leder drevet mot oskyldiga. För att ge Erics död mening. Det blir banalt. Och ännu värre är att rättsväsendet ställer upp.

Det blir absurt att kalla in polis vid skjutningar om inte polisen får skjuta. Jag tror inte polisen hade skjutit i det fall Eric, inte hade haft med sig sin leksak, eller om det hade varit dagsljus. Vi kan inte bortse ifrån hur de enskilda poliserna uppfattade situationen när de sköt Eric.

Sen undrar jag om reaktionen hade varit likadan, om det hade varit en av de utländska rånarna som tar klockor och jackor från folk. Om en tjuv hade haft ett vapen likt Erics, och hade råkat ut för samma möte med polisen hade vi alla kanske varit lättade. Ingen hade krävt rättslig prövning av polisen agerande. Eftersom det är ingen nytt inom nödvärnsrätten.

I natten kan man inte se att Eric hade Downs syndrom. Alltså blir denna argumentation du framför helt faktaresistent, med en meningslös rättegång eftersom det trots allt kryllar av brottslingar i Sverige. Där endast polisen med sitt våldsmonopol får hantera vapen. Men tack och lov finns det väldigt få barn som är ute på nätterna med leksakspistoler.

Jag undrar ibland också vad en del inom media egentligen eftersträvar för reaktion hos läsarna. Ibland tycker jag mig kunna skönja en undermening som går i motsatt riktning vad man så att säga verkar vilja påskina. Exempelvis med Eric fallet. I samband med detta fick ju också någon journalist för sig att dra upp ett annat fall där polisen kommit och avväpnat en förståndshandikappad pojke i tonåren som rände omkring med ett ganska verklighetstroget leksaksgevär. Pojken som också poserade på bild med den kränkta fadern var större än fadern. Fadern var kränkt över att pojken blivit rädd vid polisingripandet. Fadern lade dock inte två sekunders tanke på att barn, eller andra som inte känner till eller förstår sonens handikapp kanske blir skrämd av se honom smyga runt med vad som ser ut som ett maskingevär. Eller om pojken, som påstods leka polis i insatsstyrka, hoppar fram och ska "arrestera" någon? Det är ju ganska lätt att tänka att det är just därför någon har påkallat polisen, den stackars handikappade har hotat någon.
Citera
2019-04-14, 13:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Stod ytterdörren verkligen olåst? Var det inte så att Eric var smart nog att klara av att låsa upp?

Det här rymningsbenägenheten borde ju kunna stoppats enkelt med ett sjutillhållarlås och att man gömde nyckeln.

Är det någon som vet vilken typ av lås som fanns på Erics ytterdörr?
Citera
2019-04-14, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop

En ansökan skall bifogas med intyg att anledning till sekretess finns och är inte påhittad.

När har jag sagt att anledning inte fanns? Din pajas.

Tag också i beaktande att man ofta ansöker tillsammans med den man bor med så att denne inte skall kunna spåras via relationer tex, och jag var inte den enda i vårat hushåll, inte ens den enda som gått på PHS.

Utan att gå in på detaljer, anledning fanns, dock var det inte mycket mer än risk för nattliga trakasserier, i form av busringningar, av folk i din kaliber och på din iq nivå

Dock räckte det för att få sekretess markeringen.

Frågor på det?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 14:03.
Citera
2019-04-14, 14:02
Medlem
Citat:
Om Michael Jackssons unge - han som Michael lät hänga utanför balkongräcket - hade trillat ner och dött, då skulle man inte ha fått säga att Michael Jacksson är en idiot som har vållat sitt barns död. Detta pga att han skulle ha haft "sorg". Sen skulle en skock av människor ha intygat om att de minsann skulle ha gjort - eller redan hade gjort - likadant. Inget konstigt med det..

Självklart är det tragiskt när ens barn dör, men likaväl måste man ta ansvar över sina handlingar. Tyvärr är inte vissa föräldrar kapabla att göra det.

I detta fall VISSTE man dessutom att det var ett mönster i pojkens agerande. Han hade en tendens att vilja rymma. Men det gick att förhindra om föräldrarna bara hade lagt manken till.

Vi möts igen, och har samma grundsyn. Hur skulle det vara om folk krävde ansvar enligt Föräldrabalken. Tänk om ett drev hade pågått för att föräldrarna utsätter omgivningen för fara, när en beväpnad storväxt kille ger sig ut i Stockholmsnatten och konfronterar polisen? Eller tänk om att socialtjänsten hade reagerat över att föräldrarna inte klarade av att hantera sitt barn?

Det fanns ett mönster, och trots det var dörren inte låst. Varför köpte de leksakspistol i detta politiskt korrekta land, när inte ens jag köpte dylika leksaker när mina barn var små!
Citera
2019-04-14, 14:05
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
När har jag sagt att anledning inte fanns?
Suck, läs vad jag skriver än att besvara dig själv
Citat:
Utan att gå in på detaljer, anledning fanns, dock var det inte mycket mer än risk för nattliga trakasserier, i form av busringningar,
Det där får du inte beviljat sekretessmarkering för nej. Är du verkligen polis ? Jag tvivlar för du säger så uppenbara fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in