2019-04-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Om banken knackar på vid en eventuell lågkonjunktur så säger du ”fuck off, jag betalar skatt för att upprätthålla eran business, kom inte till mitt hem och skicka ut mig på gatan era parasiter.”
Oj vilket bra tips.. skall genast sluta betala till banken, att inte folk tänkt på detta, de kan ju spara miljoner.. har du själv gjort detta och hur gick det?
2019-04-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
När jag väl hade min examen, fast anställning och ville köpa bostad så infördes bolånetaket mitt framför näsan på mig. Straff- och skuldfri men inte heller några rika päron som kunde hjälpa mig. Sedan kom livet emellan samtidigt som bostadspriserna steg. Flyttat runt massor av gånger sedan dess och nu sitter jag här, i ytterkanten av länet och glor på Flashback. Pendlandet fullkomligen dränerar mig. Om kötiden räcker till så kan jag om ett eller två år flytta en halvtimme närmare stan.

Det finns säkert andra här på tråden som har en bakgrund som liknar min - överkvalificerade och fortfarande fast i den undre medelklassen. Vi har varken kunnat ärva, gifta, stjäla eller bostadslåna oss uppåt. Istället betalar vi en djävla massa skatt som staten sedan överför till redan bemedlade i form av ränteavdrag.

Utmattad av all min frustration. Bubblan spricker inte inom överskådlig tid och när den gör det har vi ändå betydligt större problem.
Klarar man inte 15% och nån procents amortering så har man helt enkelt inte råd med bostaden, eller så prioriterar man fel i sin ekon9mi och slösar upp sina pengar på fel saker
2019-04-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingen har tvingat dem naturligtvis men vad ska staden göra? Låta kåken bara stå? Riva den? Nåt måste de naturligtvis göra och då är väl detta det bästa alternativet. visst man skulle ju kunna låta marknaden styra och inte göra något alls och låta hela skiten förvandlas till ett jättelikt crackhouse men det bästa för alla är nog ändå att det offentliga tar sitt ansvar och styr upp det hela så gott det låter sig göras.
Överallt där marknaden styr funkar det, inte enda plats som haft planekonomi har fått det att funka... du är snart siste sossen i Sverige
2019-04-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Klarar man inte 15% och nån procents amortering så har man helt enkelt inte råd med bostaden, eller så prioriterar man fel i sin ekon9mi och slösar upp sina pengar på fel saker
I Stockholm finns det en hel subkultur av människor som närmar sig 30 som fortfarande bor som studenter som inte har råd att stadga sig. Har man inte ärvt mycket kapital så är man i princip körd. Det gäller även många akademiker. En lön för en nyutexaf ingenjör ger dig inte en bostad i Stockholm på många år även om du lever snålt.

De extrema andrahandshyrorna gör det dessutom svårt att spara.
2019-04-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
I Stockholm finns det en hel subkultur av människor som närmar sig 30 som fortfarande bor som studenter som inte har råd att stadga sig. Har man inte ärvt mycket kapital så är man i princip körd. Det gäller även många akademiker. En lön för en nyutexaf ingenjör ger dig inte en bostad i Stockholm på många år även om du lever snålt.

De extrema andrahandshyrorna gör det dessutom svårt att spara.
I Stockholm får ju alla jobb (känner flera som inte kunde få jobb men så flyttade de till Stockholm och fick jobb med en gång).. så utbilda sig mer så man slipper bo och jobba i Stockholm är bästa tipset.
2019-04-14, 09:49
Medlem
Citat:

Grejen är ju den att bopriserna har under, i synnerhet 2010-talet, utvecklatsväldigt snabbt i förhållande till lönerna. Hade bopriserna följt inflationen, hade de flesta nog kunnat spara ihop vad som krävts under 1-3 års tid efter examen, beroende på livssituation.

Skulle vilja påstå att det var mkt lättare att göra entré på bostadsmarknaden år 2010 för en nyexad akademiker med 25 tkr i ingångslön, än det är 2019 för en nyexad akademiker med 33 tkr i ingångslön.

Priserna ökade ju med 15-20 procent årligen under några galna år ~2012-2017. Lägg därtill att de flesta med bolån, sitter inne på 5-6X Häv på denna investering. Tänk dig då att du som nyexad ska spara till kontantinsats (via bankkonto, eftersom du vet att du kommer att behöva pengarna om 1-3 år och därför inte kan riskera dem på börsen), du har ju inte en suck att hinna ikapp bostadståget under dom premisserna. Bostadsbubblan bygger på att du säljer med fet vinst och på så sätt kan köpa ett nytt större, boende - bostadskarriär m.a.o. Tänk dig att du samtidigt betalar dyr andrahandshyra, kanske 40% av månadsinkomsten netto i hyra. T.o.m. du borde väl inse det omöjliga i den ekvationen.

Snabba cash borde man tjäna på börsen, i ett normalt funtat samhälle - inte på en sådan banal sak som att bo.
2019-04-14, 10:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Det är inte så konstigt att priserna inte faller.
Finans- och penningpolitiken är fortfarande väldigt expansiv.

BR-priserna ligger enligt Mäklarstatistik på samma nivå som för tre år sedan. Under samma tid har utlåningen med en bostadsrätt som säkerhet ökat med 32 procent så kreditgivningen är fortfarande generös.

Vad gäller småhusmarknaden så är utbudet skralt. På Hemnet finns det ca 7500 villor och radhus till salu. Jämför med danska Boligsiden som listar ca 36500 villor och radhus till salu och då har Sverige nästan dubbelt så många invånare.

Trycket på hyresmarknaden är högt med en befolkningsökning på drygt en procent i årstakt vilket också påverkar BR-marknaden.

Skulle något av ovanstående ändras är en kraftigare korrektion mer aktuell.
Det där med befolkningsökning kan vi bortse ifrån. Det som väller in är bidragsparasiter utan egen försörjningsförmåga.
Den enda effekt det får är som i Filipstad, samhället pressas allt hårdare av blatteparasiterna.
Däremot ger en expansiv finans och räntepolitik låga räntor och billiga pengar. Det håller priserna uppe och så länge de hålls uppe så kan många som gjort ” bostadskarriär” hämta hem vinster och återinvestera i andra bostäder.
Dock är den effekten sakta på väg att avta.
2019-04-14, 10:08
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Din kommentar är rätt oförskämd mot unga relativt nyexaminerade akademiker i Sthlm utan möjlighet att få hjälp av föräldrar.

Att spara till 15 procent med dagens priser gör man inte i en handvändning. Priserna ligger på en helt sjuk nivå och det ställer verkligen till det för unga. Jag tycker det skulle vara bättre med 5 procents obligatorisk amortering för alla bolån men utan krav på kapitalinsats.
2019-04-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Din kommentar är rätt oförskämd mot unga relativt nyexaminerade akademiker i Sthlm utan möjlighet att få hjälp av föräldrar.

Att spara till 15 procent med dagens priser gör man inte i en handvändning. Priserna ligger på en helt sjuk nivå och det ställer verkligen till det för unga. Jag tycker det skulle vara bättre med 5 procents obligatorisk amortering för alla bolån men utan krav på kapitalinsats.
Är ju tyvärr rätt ovanligt att man blir akademiker om inte föräldrarna var akademiker, dvs kan just hjälpa till med finansiering av bostad.
Senast redigerad av lootic 2019-04-14 kl. 10:28.
2019-04-14, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflationsmålet kanske redan är nått, Frågan är om korgen är rätt komponerad.
Vidare får en svag krona liknande effekter för svensken.
Det Sverige behöver är snarare en politik som håller både växelkurs och inflation någorlunda under kontroll.

Fast den kassa kronan är väl en direkt följd av minusräntan. En minusränta som man motiverar med att man vill få upp inflationen.

Du ifrågasätter kompositionen i KPI-korgen. Men det är ju sekundärt. Om man över tid mäter samma variabler och vill få upp siffrorna med hjälp av låga räntor men får inte upp siffrorna så är det evidens för att kapitalet inte söker sig till variablerna i KPI-korgen. I synnerhet när det uppstått bubblor på bostads- och finansmarknaden.

Citat:
Oj vilket bra tips.. skall genast sluta betala till banken, att inte folk tänkt på detta, de kan ju spara miljoner.. har du själv gjort detta och hur gick det?
Jag försöker bara informera marknaden att det är marknaden som bör bestämma och inte överheten.

Poängen är att företag i en marknadsekonomi ska bära ansvar för sina affärer. Men då är det märkligt att banker blir räddade av skattebetalarna med hjälp av staten, av anledningar som banker själva har skapat. Och det blir extra märkligt om hederligt folk får gå från hus och hem pga banksystemet.

Varför ska marknaden acceptera den parasitismen på marknaden? Hederligt folk har inget ansvar i att företag gör dåliga affärer som säljer en produkt som inte finns.
2019-04-14, 12:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Överallt där marknaden styr funkar det, inte enda plats som haft planekonomi har fått det att funka... du är snart siste sossen i Sverige
Bostadsmarknaden är sjuk för att vi hamnat på fel inblandningsnivå av staten. Bankerna får alldeles för mycket säkerhet och pengar. Bolån är en samhällsbärande funktion som staten nog borde ha en egen bank för.
2019-04-14, 12:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Man kan säga att med ränteavdrag har man subventionerat bostadsägande och pungslagit alla som bor i hyresrätt. Men kraftigt ökande priser har sedan alla som redan äger sitt boende hängt med och kan fortsätta klättra på bostadsmarknaden trots rätt modesta inkomster. Den som är mest lurad är den som har en hög inkomst men inget kapital, kanske någon som kommer från en arbetarbakgrund men kämpat hårt och utbildat sig. Den personen har inte en chans att äga sitt boende idag. De får flytta till obygden och köpa nån sunkig villa från 70-talet för att ha råd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in