2019-04-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Polisens roll är att agera rätt utifrån samhällets synvinkel, inte sitt eget bästas synvinkel.

Nu skyddade inte de befolkningen utan gav sig på den med inbillat hot mot sig själva.
Snart när fup kommer får vi veta och slipper älta detta i oändlighet. Ingen ska behöva dö på jobbet. Det antar jag att även du anser? Polisen gör sitt jobb,och springer det runt stollar med vapen är polisens främsta uppgift att skydda befolkningen och sig själva genom att avväpna hotet. En person med vapen är mycket farlig och då tar man inga risker. Att sedan vapnet var en attrapp eller i dåligt skick eller osv osv. Det är inget polisen eller någon annan kan veta utan facit i hand.
Senast redigerad av Kiya123 2019-04-13 kl. 11:29.
Citera
2019-04-13, 11:34
Medlem
UT64s avatar
Har nu från en källa fått namnen på de misstänkta poliserna.

Jag håller igen med uthängningar än så länge, men kan meddela att samtliga är män
och har helt svenska namn.
Citera
2019-04-13, 11:34
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Att avväpna beväpnade människor ÄR för samhällets bästa. Att agera mot Eric VAR rätt, och ingen tvistar detta. Det är längden på agerandet man tvistar.
Det är sättet att agera folk reagerar på, att traska rakt in i omedelbar närhet, trots att man fått larm om beväpnad person, för att ge sig själv ursäkten att skjuta med dödlig verkan.

Att avväpna dårar i poliskläder vore ännu mer för samhällets bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ingen ska behöva dö på jobbet.
Ingen ska vara så inkompetent att denne gör sitt jobb till nåt dödligt (se ovan). Det antar jag att även du anser?
Citera
2019-04-13, 11:37
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Det är sättet att agera folk reagerar på, att traska rakt in i omedelbar närhet, trots att man fått larm om beväpnad person, för att ge sig själv ursäkten att skjuta med dödlig verkan.

Att avväpna dårar i poliskläder vore ännu mer för samhällets bästa.Ingen ska vara så inkompetent att denne gör sitt jobb till nåt dödligt (se ovan). Det antar jag att även du anser?

Nej folk reagerar inte på detta, du och nån annan byfåne gör detta men ni är ett fåtal förtappade stackare.
Polisen ska absolut gå rakt in och undersöka/avväpna å det snaraste. Ingen tredje person vill bli skjuten för att polisen inte vågade/ville/får konfrontera.
Du måste förstå att polisen jobbar för dig och mig, inte för sig själva. Isf hade dom aldrig gått in där, varför riskera sitt liv för ett underbetalt skitjobb?
Citera
2019-04-13, 11:38
Medlem
Citat:

Att avväpna dårar i poliskläder vore ännu mer för samhällets bästa.Ingen ska vara så inkompetent att denne gör sitt jobb till nåt dödligt (se ovan). Det antar jag att även du anser?
Vi får väl se vad domstolen säger, jag litar fullt ut på att de gör en rättvis bedömning. Har något fel begåtts så är det bra om det kommer fram. Men förstår du inte själv att du ställer orimliga krav på poliserna. Du kräver att de ska agera utifrån facit innan facit finns. Människors hjärnor och perception fungerar inte så. Inte du heller. Poliserna agerade efter den information de fått och utgången blev väldigt sorglig men sannolikheten att träffa på en lekande downie mitt i natten med en vapenattrapp som dessutom saknar språk på en adress där en känd kriminell bor ja det är verkligen exceptionellt.
Senast redigerad av Kiya123 2019-04-13 kl. 11:44.
Citera
2019-04-13, 11:42
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skeriver fyra på plats - men sen citerar Expressen där det står klart och tydligt att tre var på plats..

Det är tidigare känt att fyra poliser har varit föremål för utredning. Förutom de tre poliser som var på plats har ett polisbefäl även ingått i förundersökningen.

Den kvinnliga polis som befann sig på plats i samband med skjutningen har under utredningens gång avförts från misstankar. De övriga tre – samtliga män – har fortsatt varit aktuella. Det är de tre som åtalats.

Inte helt lätt att följa expressen resonemang ovan. Dvs, arbetade polisbefälet på distans men ändå åtalad? Eller följde polisbefälet med på plats? I en annan artikel står följande:

"Slutsatsen av åtalet mot två av de tre poliser som avlossade skotten på Norrbackagatan är att de inte åtalats om de bara skjutit mot Eric Torell när han var vänd mot poliserna.

De åtalas för tjänstefel eftersom två skott från deras vapen träffat Torell i ryggen. Polisen som sköt det direkt dödande skottet åtalas också för vållande till annans död.

Det finns inga belägg för att den tredje polisen skjutit mot Eric Torell när han vänt ryggen mot poliserna och åklagaren accepterar att de tre poliserna sköt i nödvärn så länge Torell var vänd mot dem.

Den tredje åtalade – polisbefälet som ledde insatsen på plats – anklagas för tjänstefel eftersom åklagaren anser att han utsatt poliserna för fara på plats på grund av misstag på platsen "

Jag tolkar texterna tillsammans som att det :

3 underhuggare + 1 befäl på plats.
2 underhuggare + 1 befäl åtalas för tjänstefel.
3 underhuggare avlossade skott.
2 underhuggare träffade i ryggen.
1 underhuggare träffade inte ryggen och slipper åtal.
-----------
1 kvinna + 3 män totalt, oklart vilka roller de har.
3 män åtalas.
1 kvinna avförs från misstankar.
2 män träffar Eriks rygg.
1 man åtalas utan att träffa Eriks rygg (befälet?)
Senast redigerad av Babydoll 2019-04-13 kl. 11:44.
Citera
2019-04-13, 11:43
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
En av poliserna är åtalad för vållande till annans död.

Precis. Han är inte åtalad för vållande till downsares död.
Citera
2019-04-13, 11:52
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Polisen ska absolut gå rakt in och undersöka/avväpna å det snaraste. Ingen tredje person vill bli skjuten för att polisen inte vågade/ville/får konfrontera.
Du måste förstå att polisen jobbar för dig och mig, inte för sig själva. Isf hade dom aldrig gått in där, varför riskera sitt liv för ett underbetalt skitjobb?
Nope, det är bara korkskallar som du som kräver att poliser går rakt in på öppet område där skjutvapen sägs vara inblandat.

Det är inte jobbet som är skit utan skitstöveln som är jobbet, hade de kallat in extra personal och med vapenbehärskning samt hållit sig på avstånd och spärrat av i väntan då hade inte landets största dödsskandal inträffat.

Man skall inte leka flockdjur med polisen, de måste själva ta ansvar för brott lika mycket som de har monopol att anklaga en för det.
Citera
2019-04-13, 12:02
Medlem
Jofs avatar
Tragiskt hur man än vrider och vänder på det. Lätt att göra polisen till syndabockar. Natruligtvis gjorde dom fel, men uppsåtet var naturligtvis inte att skjuta en utvecklingsstörd kille med leksakspistol. Så dom lider nog nu. Och blir kanske illa sedda av andra poliser. Av allmänheten är dom redan dömda (utom av någon lite procent som gör sig hörd här på FB).
Citera
2019-04-13, 12:09
Medlem
0.999...s avatar
Hur många patroner avlossade den som "avförts" från mordutredningen?
Citera
2019-04-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har nu från en källa fått namnen på de misstänkta poliserna.

Jag håller igen med uthängningar än så länge, men kan meddela att samtliga är män
och har helt svenska namn.

Fantastiskt bra jobbat - med tanke på att detta redan har stått i tidningen..
Citera
2019-04-13, 12:23
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fantastiskt bra jobbat - med tanke på att detta redan har stått i tidningen..
Nja, jag skrev det mest för att jag var lätt förvånade över detta faktum.

Sedan kan jag meddela att två av våldsverkarna, tydligen rätt hastigt, skaffat sig skyddade personuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in